Recenze a technický rozbor počítačového portu God of War - Jak se Kratovi povedla premiéra na PC? | Kapitola 2
Seznam kapitol
Dámy a pánové, je to tady. Země se zachvěla, peklo zamrzlo a na svém počítači zase jednou spouštím hru, která se při načítání ani trochu netají tím, že je doma na PlayStationu. U příběhových her Davida Cage nás to už nepřekvapuje, Death Stranding jsme na PC tak nějak čekali, Days Gone a Horizon Zero Dawn byly tak trochu překvapením. Ale God of War? Inu, slovy legendárního slavíka Karla Gotta: „Tentokrát jsem to opravdu nečekal…“
JAK SE PODAŘIL POČÍTAČOVÝ PORT?
Jak už jsme se bohužel v historii mnohokrát přesvědčili, kvalitní konzolový titul automaticky neznamená kvalitní počítačový port. Ostatně bez chyb na PC nebyla ani poslední velká Sony exkluzivita, Horizon Zero Dawn. God of War se ovšem z nedostatků jeho více či méně spřízněných předchůdců poučil a na počítače dorazil ve velmi dobré formě – a to obzvláště na ty dražší a silnější.
Bohatě působí již nabídky obecného nastavení, ve kterých je mj. možná i nadstandardní personalizace uživatelského rozhraní, kamery nebo vlastní mapování kláves. Prázdnotou nezejí ani nabídky přístupnosti, ve kterých si oproti běžným zvyklostem nastavíte například velikost i pozadí titulků. Potěšující je také podpora technologie Nvidia Reflex, snižující celkovou latenci systému.
Jestli lze počítačovému portu God of War něco vyčítat, je to jeho optimalizace na starší a méně výkonné sestavy…
Samozřejmostí obecně nebývá ani možnost otevření frameratu nad hranici 60 FPS či jeho uživatelsky nastavitelný zámek v několika úrovních (30-120 FPS). Důležitá je i možnost konfigurace rozlišení, ke které v případě potřeby dopomáhají chytré technologie Nvidia DLSS a AMD FidelityFX Super Resolution. K dispozici je i „staré dobré“ škálování rozlišení, která si k vyšší snímkovací frekvenci nedopomáhá žádným chytrým algoritmem.
To bude zajímat hlavně hráče se staršími kartami nepodporujícími výše zmíněné technologie. Jestli totiž lze počítačovému portu God of War něco vyčítat, je to jeho optimalizace na starší a méně výkonné sestavy, což je obzvláště v pokračující čipové krizi poměrně nepříjemný problém. U několik let staré hry, která ve slušné kvalitě dovede běžet i na základním PlayStationu 4 s velmi zastaralým procesorem a grafickým řešením ekvivalentním 10 let staré AMD Radeon HD 7850, by prostě člověk čekal o něco nižší nároky.
Přibližně polovinu času jsem hrál na sestavě s AMD Ryzen 2600, 16 GB RAM a Nvidií GTX 1070, přičemž ve WQHD rozlišení (2560x1440) bylo takřka nemožné dosáhnout stabilních 60 FPS. Situace se dramaticky zlepšila při nastavení škálování rozlišení na Full HD, kdy se hra na grafické nastavení ‚Původní‘ většinu doby dovedla držet okolo, či mírně pod hranicí 60 FPS. Pokud se smíříte s nižší snímkovací frekvencí (za nejnižší hratelný kompromis na PC považuji zámek na 40, nebo lépe 50 FPS), tak si ve Full HD vystačíte i s grafickými kartami na úrovni Nvidia GTX 1650. S horšími čipy je však potřeba být opatrný a pečlivě hýbat se všemi dostupnými grafickými posuvníky.
God of War se nebojím označit za jednu z nejhezčích současných počítačových her…
Je také nutné podotknout že i v ‚Původním‘ nastavení hra vypadá velmi dobře – „problémem“ možná tedy ani není špatná optimalizace na slabé počítače, jako spíše svého času naprosto skvělá optimalizace na konzole PlayStation 4.
Druhou polovinu hry jsem pak odehrál na sestavě uvedené níže, a tam už se jednalo o naprosto jinou pohádku. Na hraní v magické kombinaci 4K, 60 FPS a Ultra nastavení sice nestačí ani Nvidia RTX 3080, to se ovšem velmi rychle mění po nastavení DLSS na režim ‚Kvalita‘, který je v realitě takřka nerozeznatelný od nativního 4K. Oproti němu však přináší podstatné desítky procent výkonu navíc, díky kterým si můžete všechny vychytávky počítačové verze užít v maximální plynulosti.
Základní deska | ASUS TUF GAMING B560M-PLUS WIFI |
Procesor | Intel Core i5-11400F (6C/12T, 2.6 GHz/4.4 GHz Turbo) |
Chladič procesoru | SilentiumPC Fera 5 Dual fan |
Paměti RAM | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) DDR4 3600 CL18 |
Grafická karta | MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X 10G Ovladače: NVIDIA GeForce Game Ready Driver 511.23 |
Úložiště | ADATA XPG GAMMIX S11 Pro, M.2 - 1TB |
Zdroj | Seasonic Focus Gold 750 - 750W |
Skříň | SilentiumPC Ventum VT4V TG |
Operační systém | Windows 11 Pro 21H2 (Build 22000.376) |
Hra obecně vypadá jednoduše skvěle, oproti původním verzím se pak dočkala mj. vylepšených odlesků a nasvícení, které jí samozřejmě ještě více lichotí. Nebojím se ji dokonce označit za jednu z nejhezčích současných počítačových her, což rozhodně není špatná vizitka. Jak ovšem God of War nastavit, abyste dosáhli optimální hranice výkonu a grafických detailů i na slabších grafických kartách? Inu, pojďme se na to podívat.