God of War Recenze Recenze a technický rozbor počítačového portu God of War - Jak se Kratovi povedla premiéra na PC?

Recenze a technický rozbor počítačového portu God of War - Jak se Kratovi povedla premiéra na PC? | Kapitola 2

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

25. 1. 2022 16:00

Seznam kapitol

1. I ty, Krate? 2. Jak se podařil počítačový port? 3. Grafické předvolby, kvalita textur, kvalita modelů, anizotropní filtr 4. Stíny, odrazy, počasí, zastínění okolím 5. DLSS, škála vykreslování a technický verdikt

Dámy a pánové, je to tady. Země se zachvěla, peklo zamrzlo a na svém počítači zase jednou spouštím hru, která se při načítání ani trochu netají tím, že je doma na PlayStationu. U příběhových her Davida Cage nás to už nepřekvapuje, Death Stranding jsme na PC tak nějak čekali, Days Gone a Horizon Zero Dawn byly tak trochu překvapením. Ale God of War? Inu, slovy legendárního slavíka Karla Gotta: „Tentokrát jsem to opravdu nečekal…“

Reklama

JAK SE PODAŘIL POČÍTAČOVÝ PORT?

Jak už jsme se bohužel v historii mnohokrát přesvědčili, kvalitní konzolový titul automaticky neznamená kvalitní počítačový port. Ostatně bez chyb na PC nebyla ani poslední velká Sony exkluzivita, Horizon Zero Dawn. God of War se ovšem z nedostatků jeho více či méně spřízněných předchůdců poučil a na počítače dorazil ve velmi dobré formě – a to obzvláště na ty dražší a silnější.

Kolik znáte hezčích her? Puntičkářství vývojářů se mimo skvělé grafiky odráží i v efektech - například stopy ve sněhu vypadají velmi realisticky.
i Zdroj: Hrej.cz
Kolik znáte hezčích her? Puntičkářství vývojářů se mimo skvělé grafiky odráží i v efektech - například stopy ve sněhu vypadají velmi realisticky.

Bohatě působí již nabídky obecného nastavení, ve kterých je mj. možná i nadstandardní personalizace uživatelského rozhraní, kamery nebo vlastní mapování kláves. Prázdnotou nezejí ani nabídky přístupnosti, ve kterých si oproti běžným zvyklostem nastavíte například velikost i pozadí titulků. Potěšující je také podpora technologie Nvidia Reflex, snižující celkovou latenci systému.

Jestli lze počítačovému portu God of War něco vyčítat, je to jeho optimalizace na starší a méně výkonné sestavy…

Samozřejmostí obecně nebývá ani možnost otevření frameratu nad hranici 60 FPS či jeho uživatelsky nastavitelný zámek v několika úrovních (30-120 FPS). Důležitá je i možnost konfigurace rozlišení, ke které v případě potřeby dopomáhají chytré technologie Nvidia DLSS a AMD FidelityFX Super Resolution. K dispozici je i „staré dobré“ škálování rozlišení, která si k vyšší snímkovací frekvenci nedopomáhá žádným chytrým algoritmem.

Nejhorší porty aneb dekáda počítačového zmaru
i Zdroj: Hrej.cz

To bude zajímat hlavně hráče se staršími kartami nepodporujícími výše zmíněné technologie. Jestli totiž lze počítačovému portu God of War něco vyčítat, je to jeho optimalizace na starší a méně výkonné sestavy, což je obzvláště v pokračující čipové krizi poměrně nepříjemný problém. U několik let staré hry, která ve slušné kvalitě dovede běžet i na základním PlayStationu 4 s velmi zastaralým procesorem a grafickým řešením ekvivalentním 10 let staré AMD Radeon HD 7850, by prostě člověk čekal o něco nižší nároky.

S maximální škálou vykreslování vypadá God of War... Inu, božsky.
i Zdroj: Hrej.cz
S maximální škálou vykreslování vypadá God of War... Inu, božsky. | Stáhnout obrázek
Hráčům se starými grafickým kartami nezbývá nic jiného než škálu vykreslování postupně snižovat. Takto vypadá nejnižší nastavení na 50 % v původním 4K.
i Zdroj: Hrej.cz
Hráčům se starými grafickým kartami nezbývá nic jiného než škálu vykreslování postupně snižovat. Takto vypadá nejnižší nastavení na 50 % v původním 4K. | Stáhnout obrázek

Přibližně polovinu času jsem hrál na sestavě s AMD Ryzen 2600, 16 GB RAM a Nvidií GTX 1070, přičemž ve WQHD rozlišení (2560x1440) bylo takřka nemožné dosáhnout stabilních 60 FPS. Situace se dramaticky zlepšila při nastavení škálování rozlišení na Full HD, kdy se hra na grafické nastavení ‚Původní‘ většinu doby dovedla držet okolo, či mírně pod hranicí 60 FPS. Pokud se smíříte s nižší snímkovací frekvencí (za nejnižší hratelný kompromis na PC považuji zámek na 40, nebo lépe 50 FPS), tak si ve Full HD vystačíte i s grafickými kartami na úrovni Nvidia GTX 1650. S horšími čipy je však potřeba být opatrný a pečlivě hýbat se všemi dostupnými grafickými posuvníky.

God of War se nebojím označit za jednu z nejhezčích současných počítačových her…

Je také nutné podotknout že i v ‚Původním‘ nastavení hra vypadá velmi dobře – „problémem“ možná tedy ani není špatná optimalizace na slabé počítače, jako spíše svého času naprosto skvělá optimalizace na konzole PlayStation 4.

I screenshot pořízený na Nvidii GTX 1070 vypadá skvěle. Problémy však mohou nastat s plynulostí...
i Zdroj: Hrej.cz
I screenshot pořízený na Nvidii GTX 1070 vypadá skvěle. Problémy však mohou nastat s plynulostí... | Stáhnout obrázek

Druhou polovinu hry jsem pak odehrál na sestavě uvedené níže, a tam už se jednalo o naprosto jinou pohádku. Na hraní v magické kombinaci 4K, 60 FPS a Ultra nastavení sice nestačí ani Nvidia RTX 3080, to se ovšem velmi rychle mění po nastavení DLSS na režim ‚Kvalita‘, který je v realitě takřka nerozeznatelný od nativního 4K. Oproti němu však přináší podstatné desítky procent výkonu navíc, díky kterým si můžete všechny vychytávky počítačové verze užít v maximální plynulosti.

Základní deskaASUS TUF GAMING B560M-PLUS WIFI
ProcesorIntel Core i5-11400F (6C/12T, 2.6 GHz/4.4 GHz Turbo)
Chladič procesoruSilentiumPC Fera 5 Dual fan
Paměti RAMCorsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) DDR4 3600 CL18
Grafická karta

MSI GeForce RTX 3080 SUPRIM X 10G

Ovladače: NVIDIA GeForce Game Ready Driver 511.23

ÚložištěADATA XPG GAMMIX S11 Pro, M.2 - 1TB
ZdrojSeasonic Focus Gold 750 - 750W
SkříňSilentiumPC Ventum VT4V TG
Operační systémWindows 11 Pro 21H2 (Build 22000.376)

Hra obecně vypadá jednoduše skvěle, oproti původním verzím se pak dočkala mj. vylepšených odlesků a nasvícení, které jí samozřejmě ještě více lichotí. Nebojím se ji dokonce označit za jednu z nejhezčích současných počítačových her, což rozhodně není špatná vizitka. Jak ovšem God of War nastavit, abyste dosáhli optimální hranice výkonu a grafických detailů i na slabších grafických kartách? Inu, pojďme se na to podívat. 

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama