God of War Recenze Recenze a technický rozbor počítačového portu God of War - Jak se Kratovi povedla premiéra na PC?

Recenze a technický rozbor počítačového portu God of War - Jak se Kratovi povedla premiéra na PC?

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

25. 1. 2022 16:00

1. I ty, Krate? 2. Jak se podařil počítačový port? 3. Grafické předvolby, kvalita textur, kvalita modelů, anizotropní filtr 4. Stíny, odrazy, počasí, zastínění okolím 5. DLSS, škála vykreslování a technický verdikt

Dámy a pánové, je to tady. Země se zachvěla, peklo zamrzlo a na svém počítači zase jednou spouštím hru, která se při načítání ani trochu netají tím, že je doma na PlayStationu. U příběhových her Davida Cage nás to už nepřekvapuje, Death Stranding jsme na PC tak nějak čekali, Days Gone a Horizon Zero Dawn byly tak trochu překvapením. Ale God of War? Inu, slovy legendárního slavíka Karla Gotta: „Tentokrát jsem to opravdu nečekal…“

• Doporučená cena: 1 220 Kč (Steam)
  • Na které platformě vychází? PlayStation 4, PlayStation 5 a nově i PC
  • Potěší vás v případě, že: Máte rádi dobré hry, protože negativa se zde hledají jen opravdu těžce
  • Česká lokalizace: Ano, ovšem pokulhává kvalita
  • Bude vás bavit, pokud: Vám v akčních rubanicích nepřekáží příběh a environmentální hádanky
  • Budete nenávidět, pokud: Máte panický strach z přerostlých hadů
  • Kolik času zabere průchod hrou? Příběh zabere zhruba 20 hodin, na vedlejší úkoly si připravte dalších 10 hodin a celkově vás God of War dovede zabavit až na 50 hodin. Aneb solidní porce kvalitně stráveného času!
  • Mohu si změnit obtížnost? Ano, mezi třemi ze čtyř obtížností (mimo nejvyšší ‘God of War’) lze navíc přepínat kdykoliv v průběhu hry

Než se pustíme do detailního rozboru počítačových specifik, všemožných grafických nastavení či kvality optimalizace, měli bychom si úvodem něco říci o samotné hře. Plnotučnou a notně pochvalnou recenzi původního zážitku sepsal Pavel Apolón Makal před necelými čtyřmi lety, sluší se však alespoň připomenout, proč se nám Kratova a Atreova pánská jízda tolik zamlouvala. Po herní stránce totiž nezestárla ani o den…

Cíl je od samotného počátku jasný – odnést popel Faye, Kratovy ženy a Atreovy matky, na vrchol nejvyšší hory. Ano, žádné vyvražďování Pantheonu, žádná záchrana světa, toť opravdu vše. A nutno podotknout, že prakticky komorní hlavní příběh neuvěřitelně sluší i tak absurdně přehnaným světům, mezi které se univerzum God of War jednoznačně řadí. Dává totiž krásně vyniknout zejména dynamice mezi dvěma hlavními protagonisty. A ta je… Inu, nekonvenční.

ZÁCHRANA SVĚTA SE NEKONÁ!

Kratovy vyjadřovací schopnosti a emocionální inteligence totiž tak nějak odpovídají průměrnému účastníkovi reality show Mama, ožeň ma, jen tedy s tím rozdílem, že duch Sparty má v ústech (poměrně překvapivě vzhledem k běžné náplni jeho pracovního dne) stále všech 32 zubů. Hlavně zpočátku příběhu se jeho interakce se synem omezují na střídavé hřmotné volání „Boy!“ a „You’re not ready!“, přičemž první hláška padne ve hře celkem 119krát a ta druhá je vzhledem k Atreově časně adolescentnímu věku tak zřejmá, že mohla klidně zůstat nevyřčena. Synek se holt navzdory své urputné snaze ne a ne zavděčit zapšklému otci.

Inu, s dětmi je občas kříž...
Inu, s dětmi je občas kříž...

I přesto lze v průběhu hry sledovat zajímavý (a na můj vkus možná až příliš rychlý) vývoj charakterů, ve kterém navíc to nejzásadnější zůstává nevyřčeno. V titulu, který se většinu doby zabývá zabíjením všemožných obřích potvor na tisíc různých způsobů, jde o opravdu příjemné překvapení. A to i pro hráče, kteří se sérií doposud neměli mnoho zkušeností – neznalost univerza totiž při hraní není žádnou překážkou.

ČEŠTINA PRO ZAČÁTEČNÍKY

Našince u God of War rozhodně potěší česká textová lokalizace, díky které si hru užijí bez jakékoliv znalosti anglického jazyka. Nemile mě ovšem překvapila její (ne)kvalita, připomínající spíše fanouškovské překlady než oficiální snahu Sony. Věty občas nedávají smysl, jejich vyjádření je polovičaté či nepřesné, v některých případech dochází i k záměnám rodů. Nekonzistentní mezery za interpunkcí budou trnem v oku každému nadšenci do gramatiky, výjimkou pak nejsou ani hrubky velmi výrazného charakteru. Některé češtiny (obzvláště plně profesionální díla od Filipa Ženíška) lze bezvýhradně doporučit i zarytým odpůrcům českých překladů, zde bych ovšem, pokud je to pro vás validní možnost, vybral spíše originální angličtinu.

S některými částmi překladu si zodpovědní lidé dali asi stejnou práci, jako já s označováním jejich chyb

Pro člověka očekávajícího „jen“ další akční rubanici, bude dalším výrazným zpestřením i neobvyklé tempo hry, které je rozmělněno spoustou environmentálních hádanek. Jejich obtížnost je obvykle dostatečná na to, aby se hráč zamyslel, nikoliv však na dobu delší než několik vteřin. Takových puzzlů je svět God of War plný, je tedy jen na vašem vlastním uvážení, zdali vám takový styl hraní vyhovuje, nebo raději preferujete přímočařejší akční fláky.

O HADECH A LIDECH

Mezi naprosto jednoznačné klady celého zážitku se řadí jeho zpracování - produkční hodnoty Kratova dobrodružství se řadí do naprosto nejvyšších standardů herního průmyslu. O technické vyspělosti ještě bude řeč v pozdějších kapitolách, nicméně cit pro detail, výborné animace i naprosto plynulé přechody z perfektně vypadajících filmečků do herních sekvencí jsou i léta po vydání původní verze obdivuhodné. Související pocit z hraní, díky povedenému soubojovému systému bez problémů funkční i na klávesnici s myší, je taktéž výborný. Zbraně mají citelnou hmotnost a s ní související setrvačnost, řetězení úderů do ničivých komb je tedy čistou radostí – obzvláště ve spojení s jejich vylepšováním za pomoci překvapivě košatého RPG systému.

NENÍ VŠECHNO PŘÍSTUPNÉ, CO SE TŘPYTÍ

Pokud jste zvyklí na ultimátní otevřená RPG, ve kterých se po povinném intru můžete vydat de facto kamkoliv, budou vám v God of War drásat nervy zpočátku nepřístupné místnosti a oblasti. Jedná se o zóny, do kterých se lze dostat až po získání té či oné schopnosti v hlavním příběhu – puntičkářům tedy není umožněno od začátku kompletně vyzobávat svět. Toto designové rozhodnutí nemusí sedět každému, ovšem nese s sebou jednou nespornou výhodu – hlavní příběh není roztříštěný tunou vedlejších úkolů a dalšího balastu, díky čemuž působí velmi koherentně. Pokud vás doplňkový (a nutno dodat, že velmi kvalitní) obsah zajímá, můžete se do oblastí samozřejmě vrátit po konci příběhu.

Počítačovým hráčům zvyklým na obrovské otevřené světy možná nebudou vyhovovat zdejší menší úrovně. Level design sice i díky již zmíněným environmentálním hádankám a vertikálnosti map opět patří ke špičce, trochu úsměvně ovšem působí vývojáři vytyčené hranice herního světa. S Kratem i Atreem v průběhu hry zažijete i desítky metrů dlouhé skoky, přesto je v putování mimo mapu dovede zastavit i pár přerostlejších trsů trávy či menší kámen. Stejně nepřekonatelnou překážkou je i voda, po které se dá přepravovat pouze loďkou. V obou případech se ovšem jedná o drobnosti, které vás nevytrhnou z herního zážitku, orámovaného spletitou severskou mytologií.

Kolik času musel Kratos strávit v posilovně? Inu, nejspíše více než my všichni dohromady. Během průběhu hrou se pak celkem zapotí, díky obrovské vertikálnosti úrovní budete neustále někam lézt či skákat.

Pověstný perfekcionismus Santa Monica Studia je samozřejmě vidět i na audiovizuálním zpracování po všech stránkách mrazivého světa. Studenější barevná paleta bývá hojně narušena výraznějšími efekty, často související s nevlídným počasím či obrovskou a krásně zpracovanou faunou. I díky těmto kontrastům pak vyniknou těžce zapomenutelné momenty, mezi kterými nelze nejmenovat první setkání s čarodějnicí, souboj s drakem či de facto jakoukoliv interakci s majestátním Jörmungandrem. Při pohledech do krajiny pak má člověk pocit, že nesleduje hru, nýbrž graficky “vytuněný” pořad Panorama na ČT2. Tohle se opravdu povedlo.

Vím, co vás napadlo, ale ne - nejedná se o nakašírovaný reklamní artwork. Takhle God of War na počítačích opravdu vypadá.
God of War - Hodnocení herní stránky

God of War evidentně nestárne, na počítačích mu to velmi sluší. Svérázné postavy v kombinaci s četnými environmentálními hádankami pravděpodobně nesednou každému, ovšem pokud si ke Kratovi a Atreovi najdete cestu, čeká vás fantastická a skvěle vypadající jízda bez výraznějších nedostatků. Tak příště na Xboxu?

Vybroušený zážitek
Nevšední civilní příběh se spoustou epických momentů
Skvělé grafické zpracování