Recenze Dragon Quest I & II HD-2D Remaster – návrat otce JRPG her
i Zdroj: Square Enix
Recenze Recenze Dragon Quest I & II HD-2D Remaster – návrat otce JRPG her

Recenze Dragon Quest I & II HD-2D Remaster – návrat otce JRPG her

Andrej Holátko

Andrej Holátko

Platformy Windows PC PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox Series X/S Nintendo Switch Switch 2

Hry které definovaly žánr JRPG, se vracejí v nádherném HD-2D kabátu. Moderní úpravy, skvělý hudební doprovod a respekt k originálu dělají z remasteru ideální způsob, jak začít i znovu zavzpomínat.

Reklama

Dragon Quest není jen série – je to základní kámen celého žánru japonských RPG. První dva díly vyšly v letech 1986 a 1987 a položily pravidla, která dnes považujeme za samozřejmost: tahové boje, hrdinskou cestu, barevný svět plný nepřátel a jednoduchý, ale silný příběh. Teď se obě klasiky vracejí v nádherném HD-2D remasteru, stylu proslaveném moderními tituly jako Octopath Traveler.

Dragon Quest I & II HD-2D Remaster přináší novou grafiku, přepracovaný hudební doprovod, moderní ovládání i řadu kvalitních „quality of life“ úprav, které zpříjemňují cestu novým i starým fanouškům. Zároveň ale respektuje původní strukturu a nezaměnitelný charakter těchto pionýrských RPG.


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

  • Doporučená cena: od 1599 Kč
  • Česká lokalizace: ne
  • Obtížnost: lze nastavit
  • Základní herní doba: 30+ hodin
  • Bude vás bavit: pokud máte rádi klasické JRPG hry
  • Nebude vás bavit: pokud neradi grindujete a vadí vám časté čtení

Potomci bájného hrdiny

Dragon Quest I & II vznikly v době, kdy herní příběhy teprve hledaly svou tvář. V remasteru však dostávají prostor zazářit znovu — s čistou prezentací, jemnými úpravami a několika novými scénami, které obě dobrodružství lépe propojují.

První díl je komorní příběh o potomkovi legendárního hrdiny Erdricka, který se vydává porazit temného Dragonlorda a zachránit zemi Alefgard. Hrajete tu za jediného hrdinu, což dnes působí neobvykle, ale přidává to pocit osamělé výpravy staré školy. Svět je jednoduchý, ale působí překvapivě živě. Remaster navíc přidává NPC s drobnými osobními příběhy, které otevírají malé detaily o tom, jak lidé žijí pod vlivem temnoty. Nejsou to dlouhé cutscény, ale krátké momenty, které dělají svět uvěřitelnějším.

Druhý díl je ambicióznější. Sledujeme tři hrdiny – královské potomky z rodu Erdricka, kteří jsou si bratranci a sestřenicí. Tahle rodinná dynamika je jednoduchá, ale působí sympaticky a dobře drží partu pohromadě.

Příběh se rozrůstá do světa, který je větší a rozmanitější než v jedničce. Remaster zároveň přidává více příběhových sekvencí, aby hráči lépe chápali motivace hrdinů, historii království i následky dávné války.

Moderní kouzlo starých map

HD-2D styl sluší Dragon Questu víc, než by se mohlo zdát. Kombinace klasického pixel artu a moderního nasvícení dává oběma hrám atmosféru, která je zároveň nostalgická i svěží. Města, hrady, lesy a jeskyně působí bohatěji než kdykoli předtím a celkový vizuální dojem je mnohem živější než u jakékoli předchozí verze. Každý region teď díky osvětlení a barevné stylizaci působí plasticky, ale nikdy to nepůsobí jako násilný zásah — remaster zůstává věrný své 8bitové duši.

Důležitou roli hraje i větší čitelnost. Postavičky, bojiště a ikonické potvůrky Toriyamova designu mají krásně ostré kontury a animace kouzel nebo útoků jsou efektnější, aniž by se odtrhly od původní jednoduchosti. Navigace je díky tomu přehlednější, zejména v pasážích, které byly v originálních verzích notoricky nepřátelské k orientaci — DQII z toho těží nejvíc.

Výrazně přepracované je i uživatelské rozhraní. Texty jsou čitelné, menu intuitivní a přepínání mezi inventářem nebo mapou je rychlé a komfortní. Kamera působí plynuleji a celková prezentace podporuje hlavní myšlenku remasteru: nabídnout moderní hráčské pohodlí, ale neztratit kouzlo původního vizuálu.

Poctivá stará škola s moderním komfortem

Dragon Quest I & II stojí na jednoduchých, ale dodnes funkčních tahových soubojích, které remaster zpřehledňuje a zrychluje. V prvním díle ovládáte jen jednoho hrdinu, což vytváří specifický rytmus hry — každý souboj je osobní duel, ve kterém záleží na přežití víc než na agresi. Druhý díl naopak představuje celou partu tří hrdinů, jejich týmová dynamika působí přirozeně a dává bitvám větší hloubku. Dungeony v DQ II jsou místy opravdu dlouhé a komplikované, ale remaster díky přehlednějším mapám a moderním úpravám působí férověji než původní verze.

Remaster přináší i několik zásadních modernizací – zobrazení úkolů, rychlejší správu inventáře, lepší navigaci a drobné mini-hry jako tombola, které příjemně oživují svět. Velkým přínosem je možnost nastavit si obtížnost, a dokonce zapnout speciální režim, ve kterém jsou vaše postavy prakticky nesmrtelné. Je to volba určená hráčům, kteří si chtějí projít příběh bez stresu, nebo nováčkům, kteří se bojí retro obtížnosti původních her.

Návrat typických mechanik, například kleteb, kdy si nasadíte prokletý předmět a musíte najít kouzelníka, který vás předmětu i kletby zbaví, působí nostalgicky a oživuje hratelnost. Zmínit musím i některé překlady monster — například „nekomancer“, což je slovní hříčka založená na tom, že „neko“ znamená japonsky kočka. Jedná se o kočičího bosse, který na vás v tmavém hábitu sesílá temná kouzla. Je to typická dragonquestovská hravost, která remasteru dodává osobitý šarm.

Ačkoliv se některé lokace opakují a grind je stále součástí zážitku (zejména v DQ I), jde o přirozený pozůstatek staré školy. Remaster však díky moderním úpravám zachovává retro DNA obou her a zároveň přináší dostatek pohodlí, aby se hrály plynule a bez frustrace.

Klasické melodie ve svěžím podání

Hudební doprovod Dragon Questu patří k nejikoničtějším v žánru JRPG a remaster ho prezentuje v nejlepší možné podobě. Kompozice legendárního Koichi Sugiyamy byly pro HD-2D edici znovu remasterovány, vyčištěny a doplněny o orchestrální aranže, které dodávají i těm nejjednodušším motivům novou energii. Typické fanfáry při vítězstvích, cestovní melodie i zádumčivé tóny dungeonů znějí plněji a emotivněji než kdy dřív.

Příjemným překvapením je také možnost volby dabingu. Hráč může přepínat mezi anglickým a japonským hlasovým obsazením, přičemž obojí působí profesionálně a neruší retro charakter hry. Dialogy jsou krátké, stylově jednoduché a dabing je pojímá s lehkostí, která k Dragon Questu dokonale sedí — nepůsobí přehnaně dramaticky, ale dokáže dodat osobnost postavám i NPC, které mají v remasteru více prostoru než dřív. Nicméně se dabing opět omezuje jen na hlavní dějové dialogy, zbytek rozhovorů nadabovaný není.

Zvukové efekty, jako kouzla, údery mečem či charakteristické zvuky ikonických monster, zůstávají věrné originálním verzím, ale jsou o něco čistší a příjemnější na poslech. Slimeové, Drackyové a další Toriyamovy potvůrky mají díky tomu opět tu správnou dávku šarmu.

Dvě klasiky, dva rozdílné zážitky

Dragon Quest I & II jsou dvě velmi odlišné hry, ale remaster k nim přistupuje citlivě a nechává každou vyniknout jiným způsobem. První díl je krátký a komorní — příběh jednoho hrdiny zvládnete dohrát zhruba za 8 až 12 hodin, podle toho, jak moc se necháte zlákat dobrovolným grindem a průzkumem. Díky moderním úpravám, přehlednějším mapám a možnosti nastavit si obtížnost působí DQ I dnes svižněji a přístupněji než kdykoli předtím.

Dragon Quest II je úplně jiná liga. Svět je výrazně větší, dungeony náročnější a cestování mezi královstvími přináší delší příběhové oblouky. Herní doba se běžně pohybuje mezi 20 a 30 hodinami, a to i při použití nových funkcí, jako je rychlé cestování nebo automatické ukládání. Náročnější pasáže lze zmírnit sníženou obtížností, ale hra si i tak zachovává specifickou strukturu staré školy.

Remaster navíc přidává několik drobných aktivit — mini-hry, tombolu nebo nové scénky a rozhovory, díky nimž působí svět příjemněji zaplněný. Zároveň zachovává klíčové zážitky originálů, takže veteráni série dostanou to, co chtěli, a nováčci zase nebudou odrazeni zastaralostí.


Verdikt

Dragon Quest I & II HD-2D Remaster je ukázkový příklad toho, jak má vypadat modernizace kultovních RPG. Zachovává jednoduchost a kouzlo původních her, ale zároveň je doplňuje o funkce, které dnes považujeme za nezbytné — lepší navigaci, rychlejší souboje, přehlednější mapy, volbu obtížnosti či dabing. Obě hry si zachovávají vlastní identitu: první je krátké, osobní dobrodružství jednoho hrdiny, druhé rozvětvená výprava dvou princů a princezny s větším světem a náročnějšími dungeony.

Hodnocení

Jak hodnotíme?

Co se nám líbí a nelíbí?

Nádherný HD-2D vizuál, který respektuje originál
Moderní úpravy výrazně zpříjemňují hratelnost
Orchestrální soundtrack a volba dabingu
Propracovanější prezentace příběhu, hlavně v DQ II
Přístupné obtížnosti včetně nesmrtelnosti pro nováčky
Některé dungeony ně V DQ II jsou stále dlouhé, nepřehledné a únavně komplikované
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama