Herní test notebookové Nvidie RTX 4060 – svěží vítr ve střední třídě má v rukávu hned několik trumfů
i Zdroj: Nvida
Hardware Článek Herní test notebookové Nvidie RTX 4060 – svěží vítr ve střední třídě má v rukávu hned několik trumfů

Herní test notebookové Nvidie RTX 4060 – svěží vítr ve střední třídě má v rukávu hned několik trumfů | Kapitola 6

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

25. 4. 2023 12:00

Seznam kapitol

1. Úvod a Atomic Heart 2. Cyberpunk 2077 3. F1 22 4. Forza Horizon 5 5. Portal with RTX 6. Zaklínač 3: Divoký hon a závěr

O tom, že nová architektura Ada Lovelace, která je základem grafických karet Nvidia RTX 40, přináší mnohá technologická vylepšení, jsme si již mnohé řekli v posledním článku. Tak jen z rychlíku – signifikantně nižší spotřeba, optimalizace výkonu, vylepšený ray tracing a hlavně 3. generace DLSS s technologií dopočítávání snímků – to jsou všechno důvody, proč by vás nové RTX karty měly zajímat.

Reklama

Witcher 3

Nastavení: 1920x1200, RT Ultra

I třetí Zaklínač už bude brzy mít na hrbu devátý rok, to mu ovšem nebrání nejen v dosahování stále velmi reprezentativního vzhledu, ale ani v implementaci nejnovějších grafických technologií.

Geraltovo poslední dobrodružství tedy podporuje jak DLSS, tak Frame Generation. Jak vypadají naměřené výsledky?

Scéna č. 1

K prvnímu měření jsme si záměrně vybrali náměstí v Novigradu, které je obecně velmi náročné na procesorový výkon. A výsledky prakticky kopírují situaci z Forzy. Frame Generation tedy dovede plošně zvýšit výkon – v tomto případě dokonce na dvojnásobek!

Detail - Porovnání nastavení DLSS s vypnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance
i Zdroj: Hrej.cz
Detail - Porovnání nastavení DLSS s vypnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance | Stáhnout obrázek

Výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými módy vyhlazování ale prakticky neexistují, a překvapivě blízké jsou si screenshoty i vizuálně. Na vzdálenějších budovách sice je viditelné mírné rozostření detailů, ale jinak byste podle slepého testu asi neuhádli, který snímek patří ke kterému nastavení.

Detail - Porovnání nastavení DLSS se zapnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance
i Zdroj: Hrej.cz
Detail - Porovnání nastavení DLSS se zapnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance | Stáhnout obrázek

Přesto doporučujeme zvolit alespoň nastavení DLSS Balanced – jak totiž ukázal předchozí krátký test, pohybující se objekty (tedy mj. postavy a příšery) disponují na nižší nastavení tím stejným nešvarem, jako objekty v závodních hrách. Tedy rozmazáním obrysů, rezultujícím v jakéhosi okolního ducha. Na statických snímcích se nejedná o nic závažného, při hraní se však jedná o zásadní rušivý faktor.

Třetí Zaklínač vznikal ještě v době, kdy o DLSS a Frame Generation možná nevěděli ani inženýři z Nvidie - pravděpodobně i proto není implementace těchto technologií vizuálně tak výrazná. Rozdíl mezi FXAA (vlevo) a nejagresivnějším DLSS s FG je nejvíce pozorovatelný na animovaných objektech. Ptáci v levé horní části mají na pravém snímku nezřetelné obrysy - jedná se opět o typickou duchařinu, která se tradičně objevuje u nejrychlejších DLSS nastavení. Třetí Zaklínač vznikal ještě v době, kdy o DLSS a Frame Generation možná nevěděli ani inženýři z Nvidie - pravděpodobně i proto není implementace těchto technologií vizuálně tak výrazná. Rozdíl mezi FXAA (vlevo) a nejagresivnějším DLSS s FG je nejvíce pozorovatelný na animovaných objektech. Ptáci v levé horní části mají na pravém snímku nezřetelné obrysy - jedná se opět o typickou duchařinu, která se tradičně objevuje u nejrychlejších DLSS nastavení.
i Zdroj: Hrej.cz
i Zdroj: Hrej.cz
Třetí Zaklínač vznikal ještě v době, kdy o DLSS a Frame Generation možná nevěděli ani inženýři z Nvidie - pravděpodobně i proto není implementace těchto technologií vizuálně tak výrazná. Rozdíl mezi FXAA (vlevo) a nejagresivnějším DLSS s FG je nejvíce pozorovatelný na animovaných objektech. Ptáci v levé horní části mají na pravém snímku nezřetelné obrysy - jedná se opět o typickou duchařinu, která se tradičně objevuje u nejrychlejších DLSS nastavení.

Pro podobné testovací konfigurace, kterou disponujeme my, pak doporučujeme snížit detaily či další nastavení. Plynulých 60 snímků za vteřinu je pro herní zážitek mnohem důležitějším faktorem než maximální nastavení ray tracingu – právě u něj tedy doporučujeme se snižováním začít.

Frame Generation zajišťuje bezmála zdvojnásobení výkonu, což notebooky limitované procesorem rozhodně ocení...
i Zdroj: Hrej.cz
Frame Generation zajišťuje bezmála zdvojnásobení výkonu, což notebooky limitované procesorem rozhodně ocení...

Scéna č. 2

U Stromu oběšenců se nenachází žádné významné množství potvor či lidí – tedy minimálně ne těch živých. Není tedy divu, že procesor se v této scéně cítí významně lépe, a dovoluje RTX 4060 správně škálovat výkon.

Detail - Porovnání nastavení DLSS s vypnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance
i Zdroj: Hrej.cz
Detail - Porovnání nastavení DLSS s vypnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance | Stáhnout obrázek

FXAA zde opět trpí jakousi přeostřeností, která je vidět na prakticky všech druzích flóry – a nejen na ní. Vizuální rozdíly mezi jednotlivými nastaveními jsou patrné zejména na vzdálených efektech kouře, které kvůli rasterizaci v nastaveních DLSS Performance a Ultra Performance nepůsobí přirozeně.

Detail - Porovnání nastavení DLSS se zapnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance
i Zdroj: Hrej.cz
Detail - Porovnání nastavení DLSS se zapnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance | Stáhnout obrázek

Frame Generation v tomto případě funguje velmi dobře, kvůli výše zmíněným neduhům nejrychlejších DLSS nastavení bychom volili možnost DLSS Quality nebo DLSS Balanced, obojí se zapnutým Frame Generation.

Při pohledu do krajiny jsou rozdíly proti ostrému FXAA (vlevo) a DLSS Ultra Performance se zapnutým FG o něco větší, přesto se na statickém srovnání nejedná o nějaký průšvih. Během hraní však brzy zjistíte, že nejrychlejší opravdu použitelné nastavení DLSS je Balanced - i to ovšem ve spojení s Frame Generation dovede přihrát slušnou porci snímků navíc... Při pohledu do krajiny jsou rozdíly proti ostrému FXAA (vlevo) a DLSS Ultra Performance se zapnutým FG o něco větší, přesto se na statickém srovnání nejedná o nějaký průšvih. Během hraní však brzy zjistíte, že nejrychlejší opravdu použitelné nastavení DLSS je Balanced - i to ovšem ve spojení s Frame Generation dovede přihrát slušnou porci snímků navíc...
i Zdroj: Hrej.cz
i Zdroj: Hrej.cz
Při pohledu do krajiny jsou rozdíly proti ostrému FXAA (vlevo) a DLSS Ultra Performance se zapnutým FG o něco větší, přesto se na statickém srovnání nejedná o nějaký průšvih. Během hraní však brzy zjistíte, že nejrychlejší opravdu použitelné nastavení DLSS je Balanced - i to ovšem ve spojení s Frame Generation dovede přihrát slušnou porci snímků navíc...

Oproti běžnému FXAA bez FG se pak v obou případech bavíme nejen o zhruba dvojnásobném výkonnostním nárůstu, ale i o subjektivně příjemnějším (nepřeostřeném) vizuálu.

Zatímco u výpočtů nutných u velkého města procesor nestíhal, v otevřené krajině grafiku tolik nelimituje. A na výsledcích je to okamžitě vidět...
i Zdroj: Hrej.cz
Zatímco u výpočtů nutných u velkého města procesor nestíhal, v otevřené krajině grafiku tolik nelimituje. A na výsledcích je to okamžitě vidět...

Závěr

Dnešní test poměrně jednoznačně dokázal, že Nvidia RTX 4060 je výbornou grafickou kartou do herních notebooků střední třídy. V rozlišeních okolo Full HD si totiž poradí prakticky s jakýmkoliv moderním titulem, a to nezřídka na ty nejvyšší možné detaily.

U esportových a méně náročných titulů to samozřejmě zvládne nativně, a to dokonce i v rychlostech, které budou bez problémů dostačovat displejům s vysokou obnovovací frekvencí. Kouzlo architektury Nvidia Ada Lovelace však přichází až tehdy, kdy začnete plně využívat technologií DLSS a Frame Generation. Zatímco tu první už známe a na grafických kartách RTX již nějaký ten pátek používáme, magické dopočítávání snímků dovede navýšit výkon ještě signifikantněji, a to obvykle bez významné ztráty na kvalitách obrazu.

Navíc se díky ní do velké míry snižuje závislost grafické karty na rychlosti procesoru, což je v noteboocích s tradičně úspornějšími, a tedy ve srovnání s klasickými počítači pomalejšími CPU, naprosto klíčovým faktorem. Ještě znatelnější pak tento efekt bude třeba u slabší RTX 4050, ve které díky kombinaci všech výhod nové architektury naleznou schopného a dlouhodobého společníka i majitelé notebooků startujících okolo hranice 20 tisíc korun. Jedinou podmínkou ideální funkčnosti celé platformy je podpora DLSS 3 a Frame Generation u herních titulů. Tu však Nvidia podle všeho nepodcenila, protože se jí chlubí prakticky všechny nově vycházející AAA hry. 

Pokud ovšem pokukujete právě po Nvidii RTX 4060 či výkonnějších modelech, doporučujeme navzdory výhodám technologie Frame Generation pečlivě zvážit konfigurace s výkonnějším procesorem. Vedle nové generace Intel Core i7/i9-13xxx či AMD Ryzen 7/9 7xxx vynikne hrubá síla RTX 4060 (a lepších) o něco více, díky čemuž si lépe zahrajete nejen dnes, ale notebook také vydrží déle plnit hardwarové požadavky nových her v dlouhodobějším horizontu.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama