Co nabízí DirectX 12 Ultimate a DLSS 2.0 a jak tyto technologie využít pomocí RTX karet
Grafická stránka her se každým rokem posouvá. Detailní textury, realistické stíny, precizní nasvícení a další aspekty si žádají spoustu výkonu a nové technologie. Nvidia v tomto ohledu zajišťuje obojí. Grafické karty GeForce RTX dokonale spolupracují s moderními technologiemi, jako DirectX12 Ultimate a DLLS 2.0. Co přesně tato slůvka znamenají a jaký mají vliv na hry?
DirectX12 Ultimate
Začněme u DirectX12. Jedná se o nejnovější standard grafického API. Ve své podstatě jde prostředníka mezi programem, potažmo hrou a grafickou kartou. Dobré grafické API je tudíž nezbytné pro snadnější vytváření her. DirectX12 Ultimate aktuálně podporují pouze grafické karty Nvidia GeForce RTX.
Samotný DirectX12 přináší řadu technologií. Konkrétně DXR, VRS, mesh shading a sampler feedback. Jedná se o dost pojmů a zkratek, jsou však nesmírně důležité, proto si je ve zkratce rozebereme. Na úvod DXR znamená DirectX Ray-tracing. Samotný Ray-tracing zajišťuje realistické odrážení světla. Tato technologie přišla před pár lety s uvedením prvních grafik RTX. Speciální výpočetní jádra, která se nacházejí pouze v těchto grafických kartách, kalkulují tyto odrazy, stíny a dynamické osvětlení. Ve výsledku každý světelný paprsek vypadá uvěřitelněji s minimálním dopadem na výkon, alespoň v případě RTX grafik.
Ray-tracing již teď nalezneme v celé řadě herních titulů. Zmínit můžeme například Call of Duty: Modern Warfare, Shadow of the Tomb Raider, Metro Exodus, Minecraft RTX a Death Stranding. Her je samozřejmě mnohem více a další budou přibývat. Realistické hrátky se světlem nás čekají například ve Watch Dogs Legion a Cyberpunk 2077. Nové grafiky řady RTX Super si navíc s Ray-tracingem poradí ještě lépe, než předchůdci. O nich ale až později.
Druhým pojmem je technologie VRS, která zajišťuje adaptivní stínování. Tato technologie šetří výkon tím, že detailněji stínuje objekty, jenž jsou blíže a více na očích uživatele. Podobně funguje i mesh shading. Pomocí něhož dochází k detailnějšímu vykreslování objektů blíže ke kameře. Mesh shading tímto hodně šetří výkon při zachování zdánlivě stejného počtu detailů ve scéně.
Cílem Sampler feedbacku je rovněž dosáhnutí vyšších detailů při menším zatížení grafiky. Technologie umožňuje například snadněji využít streamování textur. Ve výsledku mohou být herní světy větší a detailní, aniž by docházelo k zasekáváním a různým chybám. Tato kombinace technologií zabalená v rámci DirectX 12 Ultimate ve výsledku vykouzlí více FPS se stejnou, nebo vyšší úrovní detailů.
DLSS 2.0
Druhým esem v rukávu Nvidie je DLSS 2.0. Celým názvem Deep Learning Super Sampling je technologie, která využívá umělou inteligenci pro efektivnější výpočet super samplingu. Nejprve k samotnému super samplingu. Jedná se o vykreslování obrazu, které odstraňuje aliasing. Aliasing je v podstatě chyba při vykreslování signálu, v našem případě nejčastěji textur. Tyto chyby samozřejmě ve hře nechceme, proto na řadu přichází super sampling, který je ovšem výpočetně náročný. Kde ho nasadit a v jaké míře, o tom všem rozhoduje umělá inteligence v podání DLSS 2.0.
Správně volte grafiku
Obě hlavní technologie, totiž DirectX 12 Ultimate a DLSS 2.0, aktuálně podporují pouze grafické karty Nvidia GeForce RTX. Nedávno Nvidia tyto grafické karty aktualizovala s vydáním série Super. Vybírat lze z trojice těchto grafik a ve svém portfoliu je má například výrobce Gigabyte.
Základ představuje model GeForce RTX 2060 Super Windforce OC 8G. Jak již název napovídá, jedná se o přetaktovanou grafiku RTX 2060 Super s chladícím systémem Windforce. Konkrétně byla vylepšena rychlost grafického čipu, která dosahuje 1680 Mhz. Grafická paměť dosahuje slušných 8 GB a je typu GDDR6. Grafika obsahuje 2176 výpočetních CUDA jader. V ničem vás tak brzdit nebude. Jedná se o ideální vstupenku do světa Ray-tracingu.
Všechny tři GeForce RTX Super grafiky jsou samozřejmě poháněny nejmodernější Turing architekturou. Právě díky těmto grafickým kartám si vychutnáte to nejlepší, co Nvidia nabízí s pomocí technologií DirectX12 Ultimate a DLSS 2.0.