Novodobý hon na čarodějnice. Tohle je ve spojení se všemi těmi 18+ "think about children" zákony co zavádí UK, Austrálie a EU. Já jsem starší než 18, ale nevidím jediný důvod, proč bych se měl nechat dooxxnout ukázáním občanky nějaké třetí straně, jen aby nějací rodiče nemuseli dělat rodičování a pořádně nastavili paternal control na jejich zařízeních. A jak nám to prodali? "No přece nechcete aby děti měli přístup k pornografii ne?" A hele, najednou to je zobrazování příspěvků a zpráv co ukazují vládu v negativním světle (žiju v UK, takže tady to už takhle jede nějakou dobu", YouTube je najednou velmi nudné místo a nedej bože abych něco řekl na sociálkách - a to vše jen proto, že se mi nechce ukazovat moji občanku na ineternetu (já jsem totiž vyrůstal v době, kdy nás učili, že internet je nebezpečné místo a ukazovat svou identitu je fakt blbej nápad - což platí dodnes).
Konec konzolových válek... no, nejsem si jist, ještě stále tu máme Nintendo a Steamdeck taky není špatný, ale obecně řečeno - vidím to jako špatnou zprávu. Konkurence je dobrá věc a takhle to bude dost nuda.
@Alef
@95adamhorny@gmail.com Globální trh se zvětšil, ano, souhlasím, ale jakým způsobem a podle jakých metrik? Například se přidala Čína (dříve to byly hlavně farmáři pro WoW, teď už díky silnější a rozvinutější ekonomice hrají sami za sebe), ale Čínský trh si obecně vystačí s vlastními produkty, takže byť v celkových číslech i díky nim trh narostl, moc to nemá vliv na prodeje západních her - obecně samozřejmě, výjimky existují. D8le taky pokud do trhu započítáš mobily, tak ano, je to stále rostoucí oblast, ale moc se nekryje s vývojem AAA her.
Ohledně cen - opět souhlasím s tebou ohledně inflace. Problém je v tom, že platy ani zdaleka nepokryly inflaci, takže obecně lidi mají reálně méně peněz, než dejme tomu před deseti lety. Nevím jak přesně, ale co jím, je že za posledních deset let můje výplaty v různých zaměstnáních vždy pokulhávaly za nárůstem cen a to samé v makroekonomickém měřítku.
Politika - no, jestli to je pravda, tak to holt musíš vysvětlit EA, Activisionu a Ubisoftu. Jejich hry to mají poslední dobou těžké. Naproti tomu hry od menších studií s menšími rozpočty jedou jako vždycky.
Hráči neodchází (tedy ano, odchází, protože čas je svině, ale to je normální), problém je v tom, že když ti retard jako Andrew Wilson řekne, že "lidi už nemají zájem o singlplayerové hry" a vydává hry jen multiplayerové a ještě k tomu nacpané mikrotrasakcemi - tak jim to singlový hráči prostě nekoupí a to se pak odrazí na statistikách jako zmenšená část trhu. Špatný produkt pro špatný trh.
Důvody? Snadné - ceny her jdou nahoru a protože hry nejsou nezbytné, tak v dnešní ekonomice jejich podíl na nákupním košíku zákonitě klesne. Ekonomika 101.
Dále tu máme ten fakt, že už déle než dekádu se setkáváme s nepochopitelnou snahou vydavatelů lézt do zadků akcionářů nežli hráčů - hry jsou v podstatě dělané pro lidi, kteří je nehrají, takže se pak není divit, že lidi kteřé je hrají je nekupují.
Co ještě - Velkovydavatelé mají tendence vytvářet megahry. Slátaniny "Kočička a Pejsek dělají dort", kdy jde o copy/paste open world s lehkým RPG nátěrem a příběhem napsaným desetiletým klackem během školní přestávky. Jinými slovy, korporáty dělají furt stejné hry, protože někdy někde daleko v minulosti se to vyplatilo a tak do toho cpou stále větší peníze, protože doufají, že třicátý díl "Lovec Motýlů (TM)" bude "the next big thing" zase. Samozřejmě se to člověku po čase začně zajídat a lidi přestanou kupovat a protože na trhu od velkovydavatelů nic jiného nevychází, tak skončí u své slevami nacpané Steam knihovny, nebo Fortnite. A je to levnější, než další "The next big thing" za 120 doláčů. Základní verze samozřejmě. DlC a season pass nepočítán.
A v neposlední řade tu máme fakt, že hráči si stále více uvědomují, že studia jsou v zajetí HR a PC kultury, kdy politické ohledy hrají větší roli, než dobrá hratelnost, takže tu máme různé aktivistické griftery maskující se za "Proof Reading" a "Sensitivity adjustement" bullshit, jež ohýbají hry jako preclík, jen aby se nám nějaká ta minorita nedej bože neurazila. Výsledkem je pak že v Dragon Age jsou "chest scars from top surgery", pronouns a "body type A nd B" důležitějším elementem vývoje, než dobře napsané charaktery. S tímhle přístupem pak můžete jít jen do určité vzdálenosti, než se vám na to hráči doslova vy*erou a přestanou to kupovat.
Příliš mnoho skvělých her - WTF?!? Jako vážně? Nic proti, ale když dám stranou remaky/remastery (jež jsou obvykle remaky starých skvělých her už z definice), zase tolik 9/10 her nevychází. Prostě ne. Letos jsem si náramě užil Expedition 33 - to bylo svěží a originální, ale jinak mám Kingdom Come 2 a Death Stranding 2, jež sice jsou skvělé hry, ale jsou to druhé díly, což do jisté míry devalvuje jejich hodnotu. Ono možná vychází spousta "skvělých" her, ale v různých žánrech, takže se to rozmělní. Jako schválně - kolik závodních her kalibru Gran Turismo 7 letos vyšlo? Hmmm? Tolik k "příliš mnoho skvělých her".
Já bych řekl, že to je docela smutná vizitka moderní vývojářské scény. Vydavatelé se honí za mystickým "Modern Audience" a přitom hráči evidentně radši platí za staré hry jež jaksi "trpí" nedostatkem oněch moderních prvků jež se vyznačují napůl vylepanou hlavou s modrým prelivem u hlavní "boss girl" hrdinky, nebo charakter editorem u něhož si člověk nikdy není jist, jestli si vytvořil ženu nebo muže jakožto herní character.
Ty staré hry prostě nemají moderní politiku a lidi jsou z ní unavený.
@Beo420
@Beo420 no já jsem byl docela vlažnej ohledně téhle hry už před současnou aférou, ale tohle to dorazilo. Jestli si to koupím, tak jenom z bazaru a až za hodně dlouho. Sucker Punch byyl skvělé studio, ale tentokrát ode mne nedostanou ani korunu, protože to co se poslední dobou děje, to je pro mě za čárou.
Trochu pozdě. V UK už zákon na ochranu dětí (myslete hlavně na děti!!!) utahuje šrouby a zachvíli to tu bude horší než v 1984 - na Twitteru už šlověk němůže říct ani sprosté slovo proti vládě, aby člověku nezaklepala policie na dveře (ale hlavně myslete na děti!!!). EU jedná o podobném zákonu, Austrálie to má v pipelině taky a v USA se jedná o jednom. Pořádná Parental Control správa měla být v zařízeních už dávno - trochu by to vzalo vítr z plachet těmhle komoušským snahám.
@red-icius
@red-icius jen mě teď napadlo - jak by se asi vářili v obchodě, kdybych jim přišel vrátit hru s tím, že po instalaci jsem si přečetl EULU, neodklikl jsem souhlas, protože nesouhlasím s některými body, a tedy hru nelze hrát. Vzalo by mi to Sony jako důlvod k refund? Steam určitě, ale Nintendo rozhodně ne. Asi tolik k ochraně spotřebitele.
@red-icius
@red-icius jako na jednu stranu máš pravdu, na EULA každý klikne a nikdo to nečte a z hlediska smlouvy, je hráč v háji. Jenže - mě by zajímalo, jak by to dopadlo, kdyby to někdo vzal k soudu- Herní společnosti se jako čert kříži vyhýbají přesné definici co hra je (produkt, nebo služba), protože dokud to tak je, tak můžou lavírovat s EULA a dát si tam co chtějí. Pokud by se to ale přesně definovalo, tak by jim z toho vyplynuly závazky a omezení. Pokud je hra produkt - tak po zakoupení si s ním může majitel dělat co chce, protože je jeho. Něco ve smyslu "koupil jsem si knihu, tak si do ní budu malovat pastelkama a vydavatel mi může vlézt na hrb". Pokud by to byla ale služba, tak vydavateli z toho vyplývá povinnost vydat hru v použitelném stavu - a všichni víme, jak to dneska s AAA hrama je. To je jeden z mála příkladů.
Historicky hry jsou produkt a z toho mi plyne, že se s ním mohu v rámci autorského zákona dělat co chci. To že z nich dělají vydavatelé službu, to už je věc soudu.
...proč? Koupil jsem si hru - je moje a můžu si s ní dělat co chci ne? Neříkám kdyby šlo o multiplayer, nebo jsem se pokoušel ji vykrást a prodávat assety dál, ale upravit si singlovou hru? Mám za to, že lidi by měli naopak stahovat podobné mody jako protest, protože buď tu hru vlastníme a v tom případě je výrobci houby potom co s ní děláme od okamžiku prodeje, nebo ne... a v tom případě vyplout na sedmero moří není krádež...
Nechci říct, že jsem to říkal, ale... Já to říkal.
Kdokoliv kdo nemá hlavu v zadku a není hluboce investovaný v mikrotransakcích a "hráči vlastně nemají rádi singl hry" to viděl jasně jako den. Jenže se zdá, že takových lidí Sony ve vedení posledních pár roků moc nemělo. No, snad se poučí a do další generace připraví více zajímavých her, protože jejich nabídka je momentálně dost tristní.
Ano, rozhodují jiní... ovšem zákazníci mají na cenotvorbě také podíl. Takže ač jsem měl první díl hodně rád, můj protestní hlas jde na stranu bazarů. Hry jsou zábava, nikoliv nezbytnost - dá se bez nich žít a nemusím se nechat vydírat cenou. Prostě počkám a Microsoft/Obsidian odemne nedostane 80 dolarů a hádám, že nejsem sám.
No, to bych tu hru možná asi i dohrál. Když to tenkrát vyšlo, tak jsem se k ní dostal až se zpožděním a opustil ji po pouhých několika hodinách - nesedlo mi to. Zpětně bych le řekl, že ve srovnáním s tím co se vydává dnes, to je stále hodně dobré. Takže s nějakým tím grafickým updatem... hmmm.