Herní test notebookové Nvidie RTX 4060 – svěží vítr ve střední třídě má v rukávu hned několik trumfů | Kapitola 5
Seznam kapitol
O tom, že nová architektura Ada Lovelace, která je základem grafických karet Nvidia RTX 40, přináší mnohá technologická vylepšení, jsme si již mnohé řekli v posledním článku. Tak jen z rychlíku – signifikantně nižší spotřeba, optimalizace výkonu, vylepšený ray tracing a hlavně 3. generace DLSS s technologií dopočítávání snímků – to jsou všechno důvody, proč by vás nové RTX karty měly zajímat.
Portal with RTX
Nastavení: 1920x1200, Ultra
Portal vždy platil za specifickou a poměrně pomalou hru. Hlavní roli hraje rozvaha a logika, úrovně jsou malé a uzavřené… V teorii by zde tedy kombinace DLSS a Frame Generation měla excelovat. Ještě než se dostaneme k výsledkům, sluší se říci, že Portal with RTX není hrou původní, nýbrž vysoce upravenou přímo Nvidií, konkrétně studiem NVIDIA Lightspeed Studios. Na rozdíl od 16 let starého originálu tedy přináší modely ve vysokém rozlišení a 4K textury, podporuje ray tracing a DLSS, no a obecně vypadá po všech stránkách lépe.
Hra je dostupná jako neplacené DLC pro původní Portal, přičemž v této verzi slouží majoritně jako hratelné technologické demo. S tím přichází i různá specifika, k nimž bohužel patří i neadekvátní hardwarová náročnost a v originálu nepřítomné bugy. Hra navíc obzvláště ráda padá při změnách grafického nastavení – v průběhu testování nás takto „potěšila“ hned 18x. Pokud tedy chcete Portal with RTX otestovat na vlastní kůži, počítejte s tím, že náročným benchmarkem projdou i vaše nervy.
Scéna č. 1
Na technický stav Portal with RTX si ovšem můžeme stěžovat jindy, dnes budeme měřit. Vývojářům od Nvidie totiž ke cti slouží alespoň fakt, že hra se s DLSS a FG škáluje přesně podle učebnice.
V nastavení bez DLSS jsou herní předměty nerealisticky přeostřené (kamera, svislé ohraničení oranžového portálu), jednotlivé skoky v nastavení DLSS však mají zanedbatelný vizuální vliv – tedy mimo DLSS Ultra Performance, které se už přeci jen prezentuje dosti zubatými stíny.
Jenže výkonnostní skok oproti vypnutému DLSS a FG je v tomto případě enormní – v nejrychlejším DLSS módu s generátorem snímků vám hra nabídne 7x (!) vyšší framerate.
Ano, na výsledku má zásadní podíl prapodivná optimalizace i fakt, že tato verze hry vzniká přímo u Nvidie – ale stejně se jedná o fascinující výsledky.
Scéna č. 2
Pokud jste na první porovnávané scéně dlouho hledali rozdíly, u té další si pravděpodobně budete muset pomoci lupou. Stín levého ramena střílny a horizontální linie obložení pod ním sice v případě nejrychlejšího nastavení DLSS Ultra Performance opět působí zubatě, rozdíl oproti stavu bez technologických vychytávek je ovšem opět 6,5násobný.
Stav s vypnutým DLSS opět působí zbytečně přeostřeným dojmem, ale všechny zbývající DLSS stavy (tedy mimo Ultra Performance) jsou od sebe prakticky k nerozeznání.
Mód DLSS Performance s Frame Generation tedy lze v případě Portalu with RTX považovat za optimální volbu – a při porovnání s původním stavem bez DLSS se i u něj bavíme o více než čtyřnásobném nárůstu FPS.
Za zmínku stojí i výsledek kombinace DLSS Off a FG On. Ta v první scéně napomohla takřka dvojnásobném nárůstu snímkovací frekvence, ve scéně druhé však dopočítávání snímků nedosahuje kýženého efektu.