
Co nového přináší grafická řada NVIDIA GeForce RTX 40? Notebooky budou nejen znatelně rychlejší, ale i chytřejší | Kapitola 3
Seznam kapitol
Tu tam jsou doby, kdy nová grafická generace znamenala jen mírně nižší spotřebu a pár procent výkonu navíc. A že jsme si takových upgradů „užívali“ celá léta! Inovace se dnes odehrávají hlavně na poli technologií, ale módní zkratky jako DLSS či RTX koncovým zákazníkům často mnoho neříkají. Jaké novinky tedy přináší notebooková iterace grafických karet NVIDIA GeForce RTX 40?
CO NA TO GERALT? ANEB VÝSLEDKY DLSS 3 V PRAXI
Zaklínač 3: Divoký Hon
Nastavení: Rozlišení 1920x1200, Ultra – NVIDIA RTX Max, NVIDIA Hairworks a Sharpening off
Dnes už takřka legendární RPG asi nemá úplně smysl představovat. Poslednímu Geraltovu dobrodružství sice už táhne na těžko uvěřitelný osmý rok, na nejvyšší stupínky grafického nastavení se ovšem rozhodně nemá za co stydět – a to ani v porovnání s mnohou dnešní konkurencí… O kvalitách polských otevřených světů se ovšem můžeme rozplývat jindy, dnes jsme tady kvůli technologiím.

Co se kvality zobrazení týče, podobně jako u DLSS předchozích generací i tady platí, že ideálním kompromisem kvality vůči výkonu je nastavení DLSS v režimu Balanced, nebo Quality. Všechny herní objekty jsou stále dostatečně ostré, ale výkon je oproti běžnému (a možná až nepříjemně přeostřenému) FXAA klidně o polovinu výše.

Zapnutí funkce dopočítávání textur znamená u každého nastavení 60-80 % výkonu navíc, tedy velice solidní výsledek. U nastavení s FXAA a DLSS na stupínku Quality a Balanced vizuálně prakticky nepoznáte rozdíl proti nedopočítávané scéně, a to jak v pohybu, tak bez něj. Nastavení DLSS Performance a Ultra performance sice v kombinaci s Frame Generation přinesou slušnou porci snímků navíc, ale některé části scény se změní v lehce abstraktní mazanici. Nejvíce patrné je to na utopencích v pozadí, kteří mají při pohybu zřetelně rozmazané okolí, díky čemuž se vizuálně mění spíše v mlhavce. Na druhou stranu toto nastavení je určeno především pro hraní na opravdu velkých obrazovkách s obřím rozlišením, kde se kompromisy více ztratí.
Pokud srovnáme nejpomalejší a nejrychlejší nastavení, bavíme se v tomto případě hned o trojnásobném nárůstu frameratu. Přesto bych však doporučil zůstat nejhůře u nastavení DLSS Balanced se zapnutým dopočítáváním, nebo ideálněji DLSS Quality s dopočítáváním – rozdíl tady činí zanedbatelné 3 snímky za sekundu. Díky této kombinaci si třetího Zaklínače užijete v rozlišeních okolo Full HD na prakticky nejvyšší možné detaily – a to v plynulých 60 FPS. U slabší RTX 4050 bych už ale doporučil spíše snižování jiných nastavení, například ray tracingu nebo kvality stínů.

Forza Horizon 5
Nastavení: Rozlišení 1920x1200, Extreme (offline režim)
Pravděpodobně nejlepší sandboxové závody této konzolové generace jsou tady s námi už rok a půl, ale poslední rozšíření Rally Adventure přifrčelo sotva před pár týdny. Vývojáři z Playground Games se už dostatečně poučili z nekvalitního počítačového portu Forza Horizon 3, a v nejnovějším dílu hráčům servírují nejen zábavnou, ale i graficky povedenou, a hlavně i velmi dobře optimalizovanou podívanou.

Jak je patrné z výsledků, Forza je v této notebookové konfiguraci poměrně zásadně limitována procesorem. Ano, slyšíte dobře. Nvidii RTX 4060, tedy grafickou kartu střední třídy, tady opravdu brzdí procesor Intel Core i7-12700H, tedy jeden z nejvýkonnějších notebookových procesorů současnosti… Vytížení grafické karty se po většinu doby pohybuje mezi 70-80 %, díky čemuž jsou rozdíly mezi jednotlivými nastaveními DLSS prakticky zanedbatelné.

V tu chvíli je nějaké hledání ideálního nastavení zbytečné, protože grafickou předvolbu můžete „napálit“ jak vysoko chcete, a to prakticky bez jakékoliv daně. Přesto je nutné vyzdvihnout nastavení DLSS Quality a Balanced, které obzvláště v případě prvního jmenovaného zanechává lepší dojem než FXAA – zejména pak na hranách tenkých předmětů v pozadí.
Se zapnutou funkcí Frame Generation plošně stoupáme přibližně o 35 snímků nahoru, přičemž grafická karta se spokojeně převaluje na hodnotách vytížení okolo 65 %. Zkoumání detailů opět poodhalí kvality nejvyšších nastavení DLSS, dobrou zprávou je i fakt, že generování snímků při hraní nevytváří žádné grafické glitche či artefakty.
Nastavení DLSS Ultra Performance dává ve Forze Horizon 5 smysl snad jen u těch nejslabších a nejstarších modelů NVIDIA RTX, a to konkrétně v kombinaci s velmi silnými procesory – což, přiznejme si, nejsou úplně běžné konfigurace. Grafický rozdíl s a bez Frame Generation je jasně viditelný hlavně v míře rozmazání vzdálenějších objektů. Ve kvalitnějších nastaveních DLSS se však vizuální propad postupně vytrácí, tím spíše pak u rychlé závodní hry, ve které člověk nemá mnoho prostoru na kochání. O reálném praktickém dopadu dostupných nastavení na výkon v sestavách se silnějším procesorem však můžeme bohužel jen spekulovat a jde o značně neobvyklou kombinaci nastavení, které výrobce pro hraní na klasické obrazovce tak úplně nezamýšlel.

Jak jsme si dnes předvedli, NVIDIA v případě grafických karet řady RTX 40 opět uhodila hřebíček na hlavičku. Kombinace technologií DLSS, Frame Generation a příjemně nízké spotřeby dělá obzvláště z nižších modelů RTX 4050 a RTX 4060 velmi zajímavou koupi, a to zejména v páru s novou generací procesorů Intel Core i7/i9-13xxx či AMD Ryzen 7/9 7xxx. Jak totiž názorně ukázala Forza Horizon 5, ani poměrně výkonný Intel Core i7-12700H nemusí těmto kartám vždycky stíhat.
Na herní výkon mobilní Nvidie RTX 4060 se blíže podíváme v následujících týdnech, no a na důkladnou recenzi už netrpělivě čeká i samotný herní notebook ASUS ROG Zephyrus G16. Už teď ale můžeme svědomitě prohlásit, že notebookové hraní nikdy nebylo zajímavější…