Herní test notebookové Nvidie RTX 4060 – svěží vítr ve střední třídě má v rukávu hned několik trumfů | Kapitola 2
Seznam kapitol
O tom, že nová architektura Ada Lovelace, která je základem grafických karet Nvidia RTX 40, přináší mnohá technologická vylepšení, jsme si již mnohé řekli v posledním článku. Tak jen z rychlíku – signifikantně nižší spotřeba, optimalizace výkonu, vylepšený ray tracing a hlavně 3. generace DLSS s technologií dopočítávání snímků – to jsou všechno důvody, proč by vás nové RTX karty měly zajímat.
Cyberpunk 2077
Nastavení: 1920x1200, Ray Tracing: Ultra, Texture quality: High
Cyberpunk 2077 pravděpodobně není třeba dlouze představovat – ostatně nejsou to ještě ani tři roky, kdy polské retrofuturistické RPG poprvé polarizovalo společnost.
Cyberpunk platí za hardwarově náročný i technicky nabitý titul, takže zjištění, že maximální detaily ve spojení s Full HD rozlišením rezultují bez DLSS a Frame Generation v pouhých průměrných 25 snímků za vteřinu, není až takovým překvapením. Dovedou však novinky architektury Ada Lovelace pomoct natolik, abychom se dostali na stabilních 60 FPS?
Vestavěný benchmark
Ano, jak dokazuje přítomný benchmark, opravdu to možné je. DLSS má v Cyberpunku až záhadnou sílu, v kombinaci s Frame Generation se můžete dostat i na 3,5násobek původního frameratu. Má to samozřejmě negativní efekt na grafiku, ale o tom až později. Ještě předtím je potřeba zmínit naopak pozitivní efekt Frame Generation na CPU throttling – jak je patrné z výsledků, bez této technologie bychom se s Intel Core i7-12700H neměli šanci přehoupnout přes 60 FPS.
Moudří již samozřejmě vědí, že v kontextu celkové plynulosti herního požitku je nutné sledovat nejen průměrnou snímkovací frekvenci, ale i tu minimální. Je tedy nutné zmínit že naprosto plynulých 60 FPS se u maximálních detailů nedočkáte ani u jedné z kombinací DLSS a FG. Pokud je toto vaším cílem, doporučuji spíše snížit detaily a míru ray tracingu. Vám ostatním bude pravděpodobně nejlépe sloužit nastavení DLSS Quality se zapnutým Frame Generation, které poskytuje velmi dobrý framerate za cenu minimálních grafických ústupků.
Scéna č. 1
Cyberpunk patří žánrově mezi městské akce, což s sebou zákonitě nese velký otevřený svět i rychlou jízdu v různých dopravních prostředcích. Tohle jsou disciplíny, se kterými má DLSS na nižší nastavení obecně problém, a nejinak tomu je i v tomto případě.
V testovací scéně je první efekt patrný zejména na pixelizaci pozadí v pravé dolní části, a to hlavně v nastaveních DLSS Performance a Ultra Performance. U ostatních stupňů nastavení naopak není rozdíl tak velký a DLSS i FG se díky tomu vyplatí zapnout.
Jak již bylo řečeno výše, pozitivní efekt FG lze spatřovat hlavně ve snížení nároků na procesor. Rozdíl mezi DLSS Balanced až Ultra Performance je sice i po jeho aktivaci nevelký, oproti stavu bez FG se však bavíme o takřka dvounásobném nárůstu výkonu.
Režim DLSS Ultra Performance vypadá s přehledem nejhůře a výkon není škálován příliš dobře – tomuto nastavení je lepší se vyhnout.
Scéna č. 2
I ve druhé scéně se potvrzují stejné závěry – režimy DLSS Performance a Ultra Performance nepřesvědčují svou výkonností Quality a Balanced naopak působí velmi zajímavě – obzvláště pak se zapnutým Frame Generation.
Negativní důsledky papírově nejrychlejších nastavení jsou viditelné zejména u středu pravé dolní části screenshotu – ostré hrany obou domů v pozadí vykazují silnou rasterizaci, podobně jako stromy nad nimi.
Stejný efekt jde pozorovat i na stínech na pravém boku, či na dýmu stoupajícím z kanálu. Obzvláště poslední jmenovaný působí dost rušivě, a to opět hlavně v pohybu.
Nepříjemně roztřepené jsou pak i hrany vpravo zaparkovaných automobilů. Rozdíl mezi nejpomalejším a nejrychlejším nastavením sice je takřka čtyřnásobný, lepší službu však udělají kvalitnější stupně DLSS.