Herní test notebookové Nvidie RTX 4060 – svěží vítr ve střední třídě má v rukávu hned několik trumfů
i Zdroj: Nvida
Hardware Článek Herní test notebookové Nvidie RTX 4060 – svěží vítr ve střední třídě má v rukávu hned několik trumfů

Herní test notebookové Nvidie RTX 4060 – svěží vítr ve střední třídě má v rukávu hned několik trumfů | Kapitola 3

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

Seznam kapitol

1. Úvod a Atomic Heart 2. Cyberpunk 2077 3. F1 22 4. Forza Horizon 5 5. Portal with RTX 6. Zaklínač 3: Divoký hon a závěr

O tom, že nová architektura Ada Lovelace, která je základem grafických karet Nvidia RTX 40, přináší mnohá technologická vylepšení, jsme si již mnohé řekli v posledním článku. Tak jen z rychlíku – signifikantně nižší spotřeba, optimalizace výkonu, vylepšený ray tracing a hlavně 3. generace DLSS s technologií dopočítávání snímků – to jsou všechno důvody, proč by vás nové RTX karty měly zajímat.

Reklama

F1 22

Nastavení: 1920x1200, Ultra High, 16x AA

Recenze F1 22, aneb závodění dobrý, ale ten černý kožený gauč bych si možná odpustil...
i Zdroj: Codemasters / Electronic Arts

Recenze F1 22, aneb závodění dobrý, ale ten černý kožený gauč bych si možná odpustil...

„Hurá! Zase po roce jsou tu letní Váno…“ Ehm, tedy jsou tu formule. Již od roku 2009 nás britští Codemasters rok co rok zásobují novou porcí virtuální F1, přičemž od minulého roku do rovnice vstoupila mezi hráči „velmi populární“ EA, která doposud nezávislé studio pojmula za své. S tím se pojila mimojiné velmi protežovaná novinka v podobě celkem povedeného příběhového režimu Braking Point, jehož pokračování jsme v F1 22 očekávali, leč bohužel nedostali. Zaměstnanci studia potvrdili že interaktivní kariéra pilota není úplně u ledu, ale jejího pokračování se údajně dočkáme nejdříve v příštím ročníku. Asi abychom za ty dva roky stihli úplně zapomenout, co se v životě Devona Butlera vlastně odehrálo…

Formulová sezóna 2023 je sice v plném proudu, F1 22 jsou ovšem stále nejaktuálnějším formulovým titulem na trhu. Ačkoliv závodní sérii od Codemasters často vyčítáme jistou dávku stagnace, ono přešlapování na místě má i svoji výhodu, tedy poměrně nízkou hardwarovou náročnost.

Mobilní RTX 4060 díky ní dostačuje na Full HD hraní v nejvyšších detailech i bez DLSS a Frame Generation, tyto technologie tedy slouží buď k „nakrmení“ rychlejšího displeje (v našem případě 165 Hz), nebo naopak ke snížení náročnosti, a tedy prodloužení výdrže notebooku při hraní na cestách.

Vestavěný benchmark

Vestavěný benchmark byl spuštěn na jedno „suché“ kolo v Bahrajnu, přičemž minimální framerate padl mírně pod 60 FPS jen u TAA a DLAA bez zapnutého Frame Generation – konkrétně se jednalo o hodnoty 54, resp. 56 FPS.

Naopak v případě DLSS Performance a Ultra Performance se zapnutým FG se bavíme o minimálních 134, resp. 154 FPS. Vše má ovšem svoji cenu…

I v tomto případě Frame Generation výrazně pomáhá procesoru. Nastavení DLSS Ultra Performance dosahuje možná až zázračných výsledků, ale pomáhá si k tomu výraznými grafickými ústupky.
i Zdroj: Hrej.cz
I v tomto případě Frame Generation výrazně pomáhá procesoru. Nastavení DLSS Ultra Performance dosahuje možná až zázračných výsledků, ale pomáhá si k tomu výraznými grafickými ústupky.

Scéna č. 1

Tou cenou jsou samozřejmě grafické ústupky, které jsou v rychlých závodních hrách opravdu zřetelné. Režimy DLSS Performance a DLSS Ultra Performance tak vytváří nepříjemné rasterové „duchy“ okolo většiny monopostů na scéně, což obzvláště v pohybu působí velmi rušivě.

Detail - Porovnání nastavení DLSS s vypnutým Frame Generation - zleva TAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance
i Zdroj: Hrej.cz
Detail - Porovnání nastavení DLSS s vypnutým Frame Generation - zleva TAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance | Stáhnout obrázek

Patrné je to i na statických scénách, například na předním zavěšení či čárách ohraničujících startovní pozice. Radost vám pravděpodobně neudělají ani vzdálenější konstrukce plotů, které vás vezmou na historický výlet někam do éry PlayStation 2.

Detail - Porovnání nastavení DLSS se zapnutým Frame Generation - zleva TAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance
i Zdroj: Hrej.cz
Detail - Porovnání nastavení DLSS se zapnutým Frame Generation - zleva TAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance | Stáhnout obrázek

Pochválit lze již takřka tradiční přínos Frame Generation na procesorem omezený framerate, grafická kvalita nastavení DLSS Quality a Balanced pak ani v tandemu s FG vůbec nevypadá špatně.

Vysoce výkonná nastavení DLSS a FG nemají problém jen se složitými částmi monopostů, při přiblížení snímku (vpravo) se rasterizace projevuje prakticky na všech vzdálenějších herních objektech.
Vysoce výkonná nastavení DLSS a FG nemají problém jen se složitými částmi monopostů, při přiblížení snímku (vpravo) se rasterizace projevuje prakticky na všech vzdálenějších herních objektech.
i Zdroj: Hrej.cz
i Zdroj: Hrej.cz
Vysoce výkonná nastavení DLSS a FG nemají problém jen se složitými částmi monopostů, při přiblížení snímku (vpravo) se rasterizace projevuje prakticky na všech vzdálenějších herních objektech.

Scéna č. 2

I během samotného závodu se u DLSS Ultra Performance a Performance musíte vypořádat s hrubým rastrem okolo monopostů, mj. jasně viditelným vedle kol či na horní části kokpitu, kde se zejména na monopostu Ferrari vpravo nachází všelijaké grafické patvary.

Detail - Porovnání nastavení DLSS s vypnutým Frame Generation - zleva TAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance
i Zdroj: Hrej.cz
Detail - Porovnání nastavení DLSS s vypnutým Frame Generation - zleva TAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance | Stáhnout obrázek

Podobně je to i s monoposty vepředu a jejich pixelovatými stíny.

Detail - Porovnání nastavení DLSS se zapnutým Frame Generation - zleva TAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance
i Zdroj: Hrej.cz
Detail - Porovnání nastavení DLSS se zapnutým Frame Generation - zleva TAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance | Stáhnout obrázek

U F1 22 tedy doporučujeme nastavení DLSS Quality a Balanced, samozřejmě opět se zapnutým Frame Generation.

Prostředí okolo trati v F1 22 obecně nedosahuje nijak zázračných kvalit, v nastaveních DLSS Ultra Performance (na snímku vpravo se zapnutým FG) však přesto klesá ještě znatelně níže.
Prostředí okolo trati v F1 22 obecně nedosahuje nijak zázračných kvalit, v nastaveních DLSS Ultra Performance (na snímku vpravo se zapnutým FG) však přesto klesá ještě znatelně níže.
i Zdroj: Hrej.cz
i Zdroj: Hrej.cz
Prostředí okolo trati v F1 22 obecně nedosahuje nijak zázračných kvalit, v nastaveních DLSS Ultra Performance (na snímku vpravo se zapnutým FG) však přesto klesá ještě znatelně níže.

Tato kombinace přinese dostatečnou porci výkonu navíc bez toho, aniž byste museli přivírat oči nad kvalitou zobrazení.

Snímkové přírůstky pramenící ze změny nastavení na DLSS Performance a Ultra Performance sice vypadají lákavě, vizuální pád za ně ovšem stejně nestojí.
i Zdroj: Hrej.cz
Snímkové přírůstky pramenící ze změny nastavení na DLSS Performance a Ultra Performance sice vypadají lákavě, vizuální pád za ně ovšem stejně nestojí.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama