Herní test notebookové Nvidie RTX 4060 – svěží vítr ve střední třídě má v rukávu hned několik trumfů
i Zdroj: Nvida
Hardware Článek Herní test notebookové Nvidie RTX 4060 – svěží vítr ve střední třídě má v rukávu hned několik trumfů

Herní test notebookové Nvidie RTX 4060 – svěží vítr ve střední třídě má v rukávu hned několik trumfů | Kapitola 4

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

25. 4. 2023 12:00

Seznam kapitol

1. Úvod a Atomic Heart 2. Cyberpunk 2077 3. F1 22 4. Forza Horizon 5 5. Portal with RTX 6. Zaklínač 3: Divoký hon a závěr

O tom, že nová architektura Ada Lovelace, která je základem grafických karet Nvidia RTX 40, přináší mnohá technologická vylepšení, jsme si již mnohé řekli v posledním článku. Tak jen z rychlíku – signifikantně nižší spotřeba, optimalizace výkonu, vylepšený ray tracing a hlavně 3. generace DLSS s technologií dopočítávání snímků – to jsou všechno důvody, proč by vás nové RTX karty měly zajímat.

Reklama

Forza Horizon 5

Nastavení: 1920x1200, Extrémní, Offline režim

Recenze Forza Horizon 5, pátého festivalu rychlosti
i Zdroj: Hrej.cz

Recenze Forza Horizon 5, pátého festivalu rychlosti

4. 11. 2021 08:01

Forza Horizon se během let vyprofilovala v etalon arkádového závodění v otevřeném světě. Daří se kvality značky dále…

Forza Horizon 5 nabízí alespoň vizuálně podobné výsledky jako F1 22 – není se ostatně čemu divit, také se jedná o závodní hru v proklatě rychlém tempu.

I zde se tedy setkáte s „duchy“ a nepříjemnou rasterizací vzdálenějších objektů, ale na statických snímcích jsou tyto nešvary DLSS a Frame Generation (která ve Forze chyby DLSS umocňuje o něco více než v jiných titulech) znatelně méně nepříjemné než v pohybu.

Vestavěný benchmark

Výsledky benchmarků však neodpovídají výborné škálovatelnosti v jiných dnes testovaných titulech – jsou prakticky stejné bez ohledu na nastavení DLSS. Frame Generation pomáhá dostat framerate o zhruba 40 % nahoru, i se zapnutým dopočítáváním snímků se však bavíme o výkonnostních rozdílech v rámci odchylky měření.

Forza Horizon 5 je tedy evidentně vysoce limitována výkonem použitého procesoru, z čehož však pro naši testovanou konfiguraci plyne i jistá výhoda – nastavení DLSS není potřeba snižovat na úrovně s nedostatečnou kvalitou zobrazení. Přesto tato limitace zamrzí, ve vzduchu totiž visí otázka, jak vysoko by se dovedla RTX 4060 dostat s rychlejším „parťákem“.

Výsledky jsou jasné - pokud sháníte hardware na Forzu Horizon 5, nešetřete na procesoru...
i Zdroj: Hrej.cz
Výsledky jsou jasné - pokud sháníte hardware na Forzu Horizon 5, nešetřete na procesoru...

Scéna č. 1

Výsledky v jednotlivých scénách pak víceméně odpovídají situaci z benchmarku. Poněkud překvapivý je efekt FXAA, který z Forzy dělá nevkusné a přeostřené omalovánky.

Detail - Porovnání nastavení DLSS s vypnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance
i Zdroj: Hrej.cz
Detail - Porovnání nastavení DLSS s vypnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance | Stáhnout obrázek

Obzvláště úzké objekty jako hrany, dráty či světla vypadají opravdu nehezky. Módy DLAA, DLSS Quality a DLSS Balanced lze tedy považovat za jednoznačný vizuální upgrade.

Detail - Porovnání nastavení DLSS se zapnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance
i Zdroj: Hrej.cz
Detail - Porovnání nastavení DLSS se zapnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance | Stáhnout obrázek

Zbylé DLSS módy se obzvláště v kombinaci s Frame Generation prezentují výše zmíněnými problémy, které jsou samozřejmě v kontextu hraní naprosto zásadní. DLSS Ultra Performance pak přetváří předměty na pozadí do nevzhledné mazanice, což je patrné např. na horní části garáže.

Porovnání dvou extrémů - zatímco FXAA bez FG (vlevo) přeostřuje všechny hrany, DLSS v režimu Ultra Performance s FG tyto hrany zase s oblibou rozpíjí. Porovnání dvou extrémů - zatímco FXAA bez FG (vlevo) přeostřuje všechny hrany, DLSS v režimu Ultra Performance s FG tyto hrany zase s oblibou rozpíjí.
i Zdroj: Hrej.cz
i Zdroj: Hrej.cz
Porovnání dvou extrémů - zatímco FXAA bez FG (vlevo) přeostřuje všechny hrany, DLSS v režimu Ultra Performance s FG tyto hrany zase s oblibou rozpíjí.

Za zmínku stojí samozřejmě i hodnoty vytížení grafické karty, které najdete na screenshotech v pravém horním rohu společně s ukazatelem framerate. Procesor se sice snaží, jak může, ale RTX 4060 se stejně převaluje okolo 70 % maximálního výkonového potenciálu…

Výsledky mluví jasně - Frame Generation je ve Forze velkým pomocníkem, za režim DLSS Balanced naopak nemá smysl chodit.
i Zdroj: Hrej.cz
Výsledky mluví jasně - Frame Generation je ve Forze velkým pomocníkem, za režim DLSS Balanced naopak nemá smysl chodit.

Scéna č. 2

Situace v potemnělém přírodním tunelu je mírně náročnější na hardwarové prostředky počítače, narativ ovšem zůstává podobný.

Detail - Porovnání nastavení DLSS s vypnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance
i Zdroj: Hrej.cz
Detail - Porovnání nastavení DLSS s vypnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance | Stáhnout obrázek

Procesor stále nestíhá, FXAA stále nesmyslně přiostřuje všechny hrany, DLSS Quality a Balanced platí za optimální v poměru cena/výkon… Však už to znáte.

Detail - Porovnání nastavení DLSS se zapnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance
i Zdroj: Hrej.cz
Detail - Porovnání nastavení DLSS se zapnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance | Stáhnout obrázek

Kvalitativně lze opět pozorovat velký skok mezi DLSS Performance a DLSS Ultra Performance – zaměřte se např. na zeleň na horizontální kládě, horizontální hranu dráhy v pozadí či viditelnou rasterizaci hran vozidla.

Přeostřujeme a rozmazáváme vol. 2 - v podání FXAA (vlevo) vypadají vzdálenější předměty jako stavěné z Lega, DLSS Ultra Performance s FG je naopak halí do mírně rozkostičkované mazanice. Přeostřujeme a rozmazáváme vol. 2 - v podání FXAA (vlevo) vypadají vzdálenější předměty jako stavěné z Lega, DLSS Ultra Performance s FG je naopak halí do mírně rozkostičkované mazanice.
i Zdroj: Hrej.cz
i Zdroj: Hrej.cz
Přeostřujeme a rozmazáváme vol. 2 - v podání FXAA (vlevo) vypadají vzdálenější předměty jako stavěné z Lega, DLSS Ultra Performance s FG je naopak halí do mírně rozkostičkované mazanice.

Potenciální výkonový nášup navíc, který vám toto velmi kompromisní nastavení přinese, však bohužel nemůžeme změřit. Na vině je totiž opět brzda v podobě CPU.

Frame Generation opět v roli zachránce pomalejších procesorů...
i Zdroj: Hrej.cz
Frame Generation opět v roli zachránce pomalejších procesorů...
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama