Herní test notebookové Nvidie RTX 4060 – svěží vítr ve střední třídě má v rukávu hned několik trumfů | Kapitola 4
Seznam kapitol
O tom, že nová architektura Ada Lovelace, která je základem grafických karet Nvidia RTX 40, přináší mnohá technologická vylepšení, jsme si již mnohé řekli v posledním článku. Tak jen z rychlíku – signifikantně nižší spotřeba, optimalizace výkonu, vylepšený ray tracing a hlavně 3. generace DLSS s technologií dopočítávání snímků – to jsou všechno důvody, proč by vás nové RTX karty měly zajímat.
Forza Horizon 5
Nastavení: 1920x1200, Extrémní, Offline režim
Forza Horizon 5 nabízí alespoň vizuálně podobné výsledky jako F1 22 – není se ostatně čemu divit, také se jedná o závodní hru v proklatě rychlém tempu.
I zde se tedy setkáte s „duchy“ a nepříjemnou rasterizací vzdálenějších objektů, ale na statických snímcích jsou tyto nešvary DLSS a Frame Generation (která ve Forze chyby DLSS umocňuje o něco více než v jiných titulech) znatelně méně nepříjemné než v pohybu.
Vestavěný benchmark
Výsledky benchmarků však neodpovídají výborné škálovatelnosti v jiných dnes testovaných titulech – jsou prakticky stejné bez ohledu na nastavení DLSS. Frame Generation pomáhá dostat framerate o zhruba 40 % nahoru, i se zapnutým dopočítáváním snímků se však bavíme o výkonnostních rozdílech v rámci odchylky měření.
Forza Horizon 5 je tedy evidentně vysoce limitována výkonem použitého procesoru, z čehož však pro naši testovanou konfiguraci plyne i jistá výhoda – nastavení DLSS není potřeba snižovat na úrovně s nedostatečnou kvalitou zobrazení. Přesto tato limitace zamrzí, ve vzduchu totiž visí otázka, jak vysoko by se dovedla RTX 4060 dostat s rychlejším „parťákem“.
Scéna č. 1
Výsledky v jednotlivých scénách pak víceméně odpovídají situaci z benchmarku. Poněkud překvapivý je efekt FXAA, který z Forzy dělá nevkusné a přeostřené omalovánky.
Obzvláště úzké objekty jako hrany, dráty či světla vypadají opravdu nehezky. Módy DLAA, DLSS Quality a DLSS Balanced lze tedy považovat za jednoznačný vizuální upgrade.
Zbylé DLSS módy se obzvláště v kombinaci s Frame Generation prezentují výše zmíněnými problémy, které jsou samozřejmě v kontextu hraní naprosto zásadní. DLSS Ultra Performance pak přetváří předměty na pozadí do nevzhledné mazanice, což je patrné např. na horní části garáže.
Za zmínku stojí samozřejmě i hodnoty vytížení grafické karty, které najdete na screenshotech v pravém horním rohu společně s ukazatelem framerate. Procesor se sice snaží, jak může, ale RTX 4060 se stejně převaluje okolo 70 % maximálního výkonového potenciálu…
Scéna č. 2
Situace v potemnělém přírodním tunelu je mírně náročnější na hardwarové prostředky počítače, narativ ovšem zůstává podobný.
Procesor stále nestíhá, FXAA stále nesmyslně přiostřuje všechny hrany, DLSS Quality a Balanced platí za optimální v poměru cena/výkon… Však už to znáte.
Kvalitativně lze opět pozorovat velký skok mezi DLSS Performance a DLSS Ultra Performance – zaměřte se např. na zeleň na horizontální kládě, horizontální hranu dráhy v pozadí či viditelnou rasterizaci hran vozidla.
Potenciální výkonový nášup navíc, který vám toto velmi kompromisní nastavení přinese, však bohužel nemůžeme změřit. Na vině je totiž opět brzda v podobě CPU.