![Herní test notebookové Nvidie RTX 4060 – svěží vítr ve střední třídě má v rukávu hned několik trumfů](https://storage.googleapis.com/hrej2-cz/media/images/yqfv73y3u0dhm8b644f708ea30fc369202679.webp)
Herní test notebookové Nvidie RTX 4060 – svěží vítr ve střední třídě má v rukávu hned několik trumfů | Kapitola 4
Seznam kapitol
O tom, že nová architektura Ada Lovelace, která je základem grafických karet Nvidia RTX 40, přináší mnohá technologická vylepšení, jsme si již mnohé řekli v posledním článku. Tak jen z rychlíku – signifikantně nižší spotřeba, optimalizace výkonu, vylepšený ray tracing a hlavně 3. generace DLSS s technologií dopočítávání snímků – to jsou všechno důvody, proč by vás nové RTX karty měly zajímat.
Forza Horizon 5
Nastavení: 1920x1200, Extrémní, Offline režim
![Recenze Forza Horizon 5, pátého festivalu rychlosti](https://storage.googleapis.com/hrej2-cz/media/images/j2k3q5zkl8cfkgj6182d1ed1ab47978813030.jpg)
Recenze Forza Horizon 5, pátého festivalu rychlosti
Forza Horizon 5 nabízí alespoň vizuálně podobné výsledky jako F1 22 – není se ostatně čemu divit, také se jedná o závodní hru v proklatě rychlém tempu.
I zde se tedy setkáte s „duchy“ a nepříjemnou rasterizací vzdálenějších objektů, ale na statických snímcích jsou tyto nešvary DLSS a Frame Generation (která ve Forze chyby DLSS umocňuje o něco více než v jiných titulech) znatelně méně nepříjemné než v pohybu.
Vestavěný benchmark
Výsledky benchmarků však neodpovídají výborné škálovatelnosti v jiných dnes testovaných titulech – jsou prakticky stejné bez ohledu na nastavení DLSS. Frame Generation pomáhá dostat framerate o zhruba 40 % nahoru, i se zapnutým dopočítáváním snímků se však bavíme o výkonnostních rozdílech v rámci odchylky měření.
Forza Horizon 5 je tedy evidentně vysoce limitována výkonem použitého procesoru, z čehož však pro naši testovanou konfiguraci plyne i jistá výhoda – nastavení DLSS není potřeba snižovat na úrovně s nedostatečnou kvalitou zobrazení. Přesto tato limitace zamrzí, ve vzduchu totiž visí otázka, jak vysoko by se dovedla RTX 4060 dostat s rychlejším „parťákem“.
![Výsledky jsou jasné - pokud sháníte hardware na Forzu Horizon 5, nešetřete na procesoru...](https://storage.googleapis.com/hrej2-cz/media/images/wzpkn71arp7lsba644f9e458b98a182606330.jpg)
Scéna č. 1
Výsledky v jednotlivých scénách pak víceméně odpovídají situaci z benchmarku. Poněkud překvapivý je efekt FXAA, který z Forzy dělá nevkusné a přeostřené omalovánky.
![Detail - Porovnání nastavení DLSS s vypnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance](https://storage.googleapis.com/hrej2-cz/media/images/6jcw9g1ikjvczmf644f9f3fec7ff581158940.jpg)
Obzvláště úzké objekty jako hrany, dráty či světla vypadají opravdu nehezky. Módy DLAA, DLSS Quality a DLSS Balanced lze tedy považovat za jednoznačný vizuální upgrade.
![Detail - Porovnání nastavení DLSS se zapnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance](https://storage.googleapis.com/hrej2-cz/media/images/m8dlphjn5tkubiu644f9f4cbf3fd897272250.jpg)
Zbylé DLSS módy se obzvláště v kombinaci s Frame Generation prezentují výše zmíněnými problémy, které jsou samozřejmě v kontextu hraní naprosto zásadní. DLSS Ultra Performance pak přetváří předměty na pozadí do nevzhledné mazanice, což je patrné např. na horní části garáže.
Za zmínku stojí samozřejmě i hodnoty vytížení grafické karty, které najdete na screenshotech v pravém horním rohu společně s ukazatelem framerate. Procesor se sice snaží, jak může, ale RTX 4060 se stejně převaluje okolo 70 % maximálního výkonového potenciálu…
![Výsledky mluví jasně - Frame Generation je ve Forze velkým pomocníkem, za režim DLSS Balanced naopak nemá smysl chodit.](https://storage.googleapis.com/hrej2-cz/media/images/trigdqyegoxjjpn644f9f6257a01043239599.jpg)
Scéna č. 2
Situace v potemnělém přírodním tunelu je mírně náročnější na hardwarové prostředky počítače, narativ ovšem zůstává podobný.
![Detail - Porovnání nastavení DLSS s vypnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance](https://storage.googleapis.com/hrej2-cz/media/images/ow92myqkgl3q9u5644f9fa6ba92f469602509.jpg)
Procesor stále nestíhá, FXAA stále nesmyslně přiostřuje všechny hrany, DLSS Quality a Balanced platí za optimální v poměru cena/výkon… Však už to znáte.
![Detail - Porovnání nastavení DLSS se zapnutým Frame Generation - zleva FXAA, DLAA, DLSS Quality, DLSS Balanced, DLSS Performance, DLSS Ultra Performance](https://storage.googleapis.com/hrej2-cz/media/images/l5g3j7a4bkenete644fa004b96d6115801027.jpg)
Kvalitativně lze opět pozorovat velký skok mezi DLSS Performance a DLSS Ultra Performance – zaměřte se např. na zeleň na horizontální kládě, horizontální hranu dráhy v pozadí či viditelnou rasterizaci hran vozidla.
Potenciální výkonový nášup navíc, který vám toto velmi kompromisní nastavení přinese, však bohužel nemůžeme změřit. Na vině je totiž opět brzda v podobě CPU.
![Frame Generation opět v roli zachránce pomalejších procesorů...](https://storage.googleapis.com/hrej2-cz/media/images/w0fjzuq8eqrbirs644fa010d32c0349541507.jpg)