Ochutnávka nových technologií NVIDIA – DLSS 2.3 a RTX Global Illumination
i Zdroj: Hrej.cz
Témata Cyberpunk 2077 Článek Ochutnávka nových technologií NVIDIA – DLSS 2.3 a RTX Global Illumination

Ochutnávka nových technologií NVIDIA – DLSS 2.3 a RTX Global Illumination | Kapitola 5

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

13. 1. 2022 12:45

Seznam kapitol

1. BUDIŽ SVĚTLO, ANEB CO JE NVIDIA RTX GI? 2. OBRAZ JAKO BŘITVA S NVIDIA DLSS 2.3 3. TEST DLSS 2.3 V CYBERPUNK 2077 4. TEST DLSS 2.3 V SHADOW OF THE TOMB RAIDER 5. TEST DLSS 2.3 V BALDUR'S GATE 3

Rok se s rokem sešel a jak už je touto dobou takřka tradicí, po našlapaném listopadu jsme se opět ocitli uprostřed herního sucha. Svým způsobem se již blížíme k jeho konci, poněvadž druhá polovina ledna, a hlavně únor již přinesou slušnou herní nálož. Ovšem kdy jindy se zastavit, popřemýšlet a popovídat si o nových technologiích, než právě teď? Pojďme si tedy představit nové technologie ze stáje NVIDIA, technologického giganta specializovaného (nejen) na grafické karty.

Reklama

I třetí díl ságy Baldur's Gate, který mají netradičně na svědomí belgičtí Larian Studios, jsme si na Hrej již dříve představili. Plná verze megalomanského RPG by měla vyjít někdy v průběhu roku 2022, naše dojmy z Early Accessu pak naleznete zde.

Implementaci DLSS jsme zkoušeli ve verzi hry 4.1.1.1356845, a to opět v rozlišení 4K v nejvyšším nastavení zvaném Ultra. Jako grafické rozhraní byl zvolen defaultní Vulkan, DLSS se pak, stejně jako u Shadow of the Tomb Raider, dá nastavit v pěti stupních včetně úplného vypnutí. U Baldur's Gate 3 si mj. ověříme i zobrazení částic, u kterého v DLSS 2.3 došlo k nemalému pokroku.

Scéna 1

První porovnávací scénou je tmavá ohnivá scéna uprostřed pekelné jeskyně.

V porovnání režimů Off (vlevo) a Ultra performance (vpravo) je změna v kvalitě vzdálenějších textur poměrně jasně viditelná - např. u zadního schodiště či textur podlahy na pravé straně. A framerate? Verze bez DLSS prohrává v poměru 60 ku 130 FPS. V porovnání režimů Off (vlevo) a Ultra performance (vpravo) je změna v kvalitě vzdálenějších textur poměrně jasně viditelná - např. u zadního schodiště či textur podlahy na pravé straně. A framerate? Verze bez DLSS prohrává v poměru 60 ku 130 FPS.
i Zdroj: Hrej.cz
i Zdroj: Hrej.cz
V porovnání režimů Off (vlevo) a Ultra performance (vpravo) je změna v kvalitě vzdálenějších textur poměrně jasně viditelná - např. u zadního schodiště či textur podlahy na pravé straně. A framerate? Verze bez DLSS prohrává v poměru 60 ku 130 FPS.

Rozdíly mezi jednotlivými nastaveními DLSS v první scéně můžete prohlížet v přiložené galerii (každý obrázek lze zvětšit scrollováním myši nebo zoom gestem u telefonů).

Změny mezi vypnutím DLSS a nastavením Quality jsou v obrazu minimální, snímkovací frekvence však i přesto zaznamenala příjemný nárůst z 60 na 88 FPS. Při cyklování mezi dalšími nastaveními DLSS lze vidět menší poklesy v kvalitě, nejedná se ovšem o zásadní změnu. Na detailu jsou rozdíly patrné na pravé lomové ploše zborcené konstrukce, která působí na nejrychlejší nastavení DLSS dost rozmazaně.

Nastavení DLSS - zleva Off, Quality, Balanced, Performance, Ultra performance
i Zdroj: Hrej.cz
Nastavení DLSS - zleva Off, Quality, Balanced, Performance, Ultra performance

Na druhém detailu se hlavních rozdílů dočkáte u schodiště s rozostřenými hranami a u zářícího červeného embrya v horní části výřezu. Postupně se zhoršující kvalita je pozorovatelná i na texturách dalších poničených konstrukcí ve výřezu. Velmi dobře naopak působí kvalita poletujících částic popela, která je stabilní napříč všemi nastaveními.

Nastavení DLSS - zleva Off, Quality, Balanced, Performance, Ultra performance
i Zdroj: Hrej.cz
Nastavení DLSS - zleva Off, Quality, Balanced, Performance, Ultra performance

Nárůst výkonu víceméně odpovídá předchozím titulům, mezi vypnutým a nejrychlejším DLSS se opět tyčí více než dvojnásobný rozdíl.

Ochutnávka nových technologií NVIDIA – DLSS 2.3 a RTX Global Illumination
i Zdroj: Hrej.cz

Scéna 2

U druhé scény jsme se přesunuli z temné jeskyně do rudého exteriéru se spoustou částic i textur nekonvenčních tvarů.

Stejně jako v ostatních hrách je vizuální rozdíl mezi DLSS nastavením Off (vlevo) a Quality (vpravo) minimální. Výkon pak naroste ze 74 na 96 FPS. Stejně jako v ostatních hrách je vizuální rozdíl mezi DLSS nastavením Off (vlevo) a Quality (vpravo) minimální. Výkon pak naroste ze 74 na 96 FPS.
i Zdroj: Hrej.cz
i Zdroj: Hrej.cz
Stejně jako v ostatních hrách je vizuální rozdíl mezi DLSS nastavením Off (vlevo) a Quality (vpravo) minimální. Výkon pak naroste ze 74 na 96 FPS.

Rozdíly mezi jednotlivými nastaveními DLSS ve druhé scéně můžete prohlížet v přiložené galerii (každý obrázek lze zvětšit scrollováním myši nebo zoom gestem u telefonů).

Podobně jako u první scény zde výkonový rozdíl odpovídá nárůstům framerate. Chválu napříč nastaveními si opět zaslouží kvalita poletujících částic a mimo nastavení Ultra performance také zobrazení tenké šlachovité entity přibližně uprostřed výřezu, která opět předčí řešení bez DLSS. Za nepříliš oslnivé se naopak dá požadovat zpracování mého nekonvenčního účesu, který se všemi úrovněmi DLSS vypadá poněkud rozmazaně.

Nastavení DLSS - zleva Off, Quality, Balanced, Performance, Ultra performance
i Zdroj: Hrej.cz
Nastavení DLSS - zleva Off, Quality, Balanced, Performance, Ultra performance

Na druhém detailu je zajímavé zobrazení horní poloviny výřezu, konkrétněji zprava ústících trubic a vyhlazení bočních svislých konstrukcí (v horní prostřední části výřezu). Obzvláště na nejrychlejší nastavení Ultra performance tyto části opět nevypadají nejlépe, vzhledem k nárůstu výkonu je to ovšem pochopitelné. U ostatních nastavení naopak kvalita obrazu v porovnání s vypnutým DLSS příliš neklesá.

Nastavení DLSS - zleva Off, Quality, Balanced, Performance, Ultra performance
i Zdroj: Hrej.cz
Nastavení DLSS - zleva Off, Quality, Balanced, Performance, Ultra performance

Výkon ve scéně opět následuje trendy nastavené předchozím měřením.

Ochutnávka nových technologií NVIDIA – DLSS 2.3 a RTX Global Illumination
i Zdroj: Hrej.cz

Jaké zvolit nastavení?

Jaké nastavení tedy zvolit u Baldur's Gate 3? Inu, zde závisí čistě na hráčových preferencích. Pokud je pro vás důležitá kvalita obrazu a z izometrického pohledu často přibližujete kameru za vlastní postavu, doporučil bych vám mód DLSS Quality. V případě, že naopak s kamerou nejraději zůstáváte “strategicky” v ptačí perspektivě, budete více než spokojeni s módem DLSS Performance. Ten již zaručuje slušný výkonový nárůst bez tak zásadního dopadu na jakost obrazu, jakým v Baldur's Gate 3 momentálně disponuje nastavení Ultra performance.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama