Report z Game Access Connect 2022, aneb když hraní spojuje | Kapitola 2
Kdo si hraje, nezlobí. A kdo jiný by to měl vědět lépe než početná komunita brněnských herních vývojářů? Jsou to totiž právě oni, kdo obzvláště v poslední dekádě pořádá akce nejen pro vlastní kolegy, ale také pro fanoušky herního průmyslu, a dokonce i širokou veřejnost. Pod poslední takovou akcí se pak podepsalo uskupení GameDev Area, které můžete znát z velkých projektů Game Access Conference, ale i menších GameDev Area Meetupů či Beer & Talků.
O MAŠINKÁCH, NACISTECH A LIDECH
Nejzajímavější částí podobně laděných konferencí jsou bezesporu přednášky od profesionálů z oboru, a nejinak tomu bylo i na Game Accessu Connect. Sobotní ráno vykopnul Jan Zelený, jeden z nejúspěšnějších českých nezávislých vývojářů, kterého jistojistě znáte jako hlavního (a dá se říci skoro jediného) tvůrce populárních Mashinek. Honza na svém vlastním příkladu takřka dokonale popsal, jak se dá s trochou štěstí (a hlavně velkou porcí píle) dostat od nadšeneckého vývoje v prazvláštní soutěži s Becherovkou až ke tvorbě celosvětově adorované vláčkové strategie. Neopomněl však zmínit ani dilemata, kterým během této trnité cesty čelil, nebo chyby, které v jejím průběhu nevědomky napáchal. Víte třeba, o kolik peněz můžete přijít, když se na Steam zaregistrujete se svým běžným českým bankovním účtem? Že ne? Inu, tak Honza už to ví…
Na velmi upřímnou a osobní zpověď navázal Aleš Ulm z Bohemia Interactive, který demonstroval využití experimentálního sandboxu Ylands ve školních učebnách. Jako člověk mimo obor jsem ocenil nejen střídmé popsání aktuálních notně zastarávajících učebních technik, ale i problémů, kterým dnešní kantoři ve výuce čelí. Součástí byla i demonstrace několika výukových levelů v Ylands EDU, které děti učí dostatečně hravou formou, ale při současném zachování plné informační hodnoty. Člověku pak nezbývá než smutně přemýšlet nad tím, kde byly Ylands EDU v době, kdy se na základní či střední škole nacházel on…
GAMIFIKACE ŠKOLSTVÍ SNADNO, RYCHLE A ZDARMA
Ylands jako takové si samozřejmě může zdarma stáhnout úplně každý, verze určená pro výuku se však od „originálu“ mírně liší. Ylands EDU je samostatný projekt určený zejména pro školství – tohoto času v testovací verzi, a tedy minimálně prozatím také zdarma. Neobsahuje mikrotransakce ani násilí, lákadlem pro školy a studenty je i možnost získání certifikátu BI Junior Developer. Bohemia Interactive navíc kromě výukových modulů poskytuje i plnohodnotnou technickou podporu pro školy, školení pro učitele, sdílené knihovny existujících projektů a další pomoc ve „výuce hrou“.
|
Poutavou přednáškou se prezentoval i velezkušený Roman Hladík, kterého můžete znát z časů Illusion Softworks a první Mafie, nebo třeba jako současného generálního ředitele v 2K Czech/Hangar 13. Věděli jste ovšem, že má za sebou i velmi úspěšné rodinné deskové RPG Karak, které se vám možná skrývá někde ve skříni? Že ne? Inu, já také ne – a právě vzniku téhle hry se Roman věnoval i ve svém pásmu. Pak se mikrofonu ujal CEO Charles Games, Lukáš Kolek, který divákům velmi názorně vysvětlil, jak se rodí herní studio v akademickém prostředí Univerzity Karlovy. Charles Games možná znáte jako vývojáře úspěšných Attentat 1942, Svoboda 1945: Liberation či nejnověji Train to Sachsenhausen. Specifické problémy provázející vývoj a vydávání však obzvláště v kontrastu s těžkými tématy těchto her působí až ironicky.
Bratislavské Pixel Federation si možná po paměti nevybavíte, poněvadž mobilní vývojářská studia přeci jen nebývají tak často na očích. Dejme si tedy pro představení malé matematické okénko – 300 zaměstnanců, sedmička free-to-play titulů a bezmála 150 milionů celosvětových hráčů. Působivé, že? O nástrahách level designu přišel do Brna pohovořit herní designér Roman Ďuriga, který na příkladu vlastní (a snad nemusím dodávat že dlouhodobě velmi úspěšné) hry Diggy’s Adventure demonstroval, jak může bedlivé naslouchání komunitě pomoci s tvorbou lepšího zážitku.
Následovala přednáška Járy Plachého z Amanita Design, který pohovořil o svých herních začátcích, inspiracích i přítomnosti. Pokud jste nějakou prezentaci Járy Plachého již někdy v životě viděli, jistě mi dáte zapravdu, že jeho nekonečnou studnici energie a humoru do těchto řádků jednoduše nelze přenést v dostatečné kvalitě. Prostě příště přijďte a uvidíte – vězte, že nebudete litovat. Sobotní přednáškový blok pak zakončila Lada Brabcová, která přihlížejícím z pozice producentky v Ubisoftu Düsseldorf přiblížila, co vlastně práce producenta obnáší, jak se k ní dostat, a v neposlední řadě také jak z ní po pár měsících nezešílet. Do půlhodinového bloku se přitom podařilo vměstnat nejen spoustu obecných informací o produkci jako takové, ale i hromada praktických tipů souvisejících s výběrem zaměstnavatele či samotnou produkční činností.