Recenze Train to Sachsenhausen, mrazivé české vzpomínky na 17. listopad 1939 | Kapitola 2
Seznam kapitol
Válka je svinstvo, a pro konkrétní důkazy se bohužel nemusíme vracet dále než pár dní do historie. Současný pohled na titulní strany světových médií je jen smutnou připomínkou toho, že, války nejsou jen o bitvách, strategiích a nekontrolovatelnému egu zhrzených světových lídrů. Největší oběti totiž často a krutou ironií osudu nevědomky přináší civilisté. Ti, kteří válku nechtějí ze všeho nejvíce.
NENÍ 17. LISTOPAD JAKO 17. LISTOPAD…
Jak je u Charles Games již příjemnou tradicí, příběh čerpá z reálných historických pramenů. Konkrétně se věnuje počátkům 2. světové války z pohledu očí tehdejších studentů vysokých škol – tedy studentským demonstracím, Janovi Opletalovi, uzavření tuzemských univerzit i všem dalším navazujícím ohavnostem nacistického režimu, včetně smutných příběhů koncentračního táboru v Sachsenhausenu. Vžijete se do kůže fiktivního studenta medicíny na Univerzitě Karlově, kterého navigujete skrze všechna (h)různá dilemata, před která jej destruktivní činnost nacistických okupantů staví.
Tato rozhodnutí činíte obdobně jako v oblíbené sérii Reigns, tedy potažením interaktivní příběhové karty doprava či doleva. Train to Sachsenhausen ovšem místo jednoduché grafiky využívá krásných stylizovaných portrétů, které jsou během procesu rozhodování navíc doplněny o velmi efektní animace. Na rozdíl od již zmíněných Reigns vás tentokrát nebudou stresovat čtyři rychle klesající ukazatele, strach o holý život je však přítomen v téměř každé akci. Bezstarostná studentská léta totiž pominou rychlostí blesku a než se nadějete, rozhodujete se mezi nejistým úprkem ze země a téměř jistou německou kulkou v zátylku. Vlivem vlastních rozhodnutí se pak dostanete k jednomu z několika možných konců, na kterém vás může čekat hořkosladký život i okamžitá smrt. A jsou to přirozeně právě dějové linky končící smrtí hlavního hrdiny, které na zátylku mrazí nejvíce.
Na konci každé zhruba 5-10 minut dlouhé linky vás čeká interaktivní muzeum, doplňující hraním nabyté informace krátkými texty a videi mixujícími reálné historické záběry s výpověďmi přeživších. Pokud vám náhodou nebylo úzko z herní části, autentické povídání o tom, jak se vězni v Sachsenhausenu modlili za epidemii spály, aby byli alespoň na pár týdnů uchráněni od brutálních pracovních podmínek, vás pravděpodobně spolehlivě dorazí. Tvůrci navíc herní události dosazují i do širších historických kontextů, mimo události přímo související se zvěrstvy 2. světové války se tedy dozvíte například i o historii Mezinárodního dne studentstva. A to včetně amorálních propagandistických pokusů o jeho přivlastnění komunistickým režimem. Interaktivní muzeum je volně přístupné i mimo herní sekvence, pro jeho prohlížení tedy není nutné zkoumat všechny herní konce.