Recenze World of Warcraft: The War Within, svěží expanze, která přivítá každého
i Zdroj: Blizzard Entertainment
WoW: WW Recenze Recenze World of Warcraft: The War Within, svěží expanze, která přivítá každého

David Bernard

David Bernard

Platformy Windows PC Apple Mac

Do kultovního MMORPG World of Warcraft dorazila v pořadí již desátá expanze. Výprava do hlubin země nabízí mnohé a spoustu věcí dělá velmi dobře. Jste připraveni na boj o záchranu světa, který je tu s námi již dvacet let?

MMORPG žánr se v posledních letech nachází v poněkud svízelné situaci. Ačkoliv každoročně vychází několik titulů, prakticky žádný z nich neudrží pozornost hráčů déle než pár měsíců. Na obzoru se sice pomalu rýsují hry jako Ashes of Creation či MMO od společnosti Riot, které by do stagnujícího žánru mohly vnést závan svěžího vzduchu, ale zdá se, že si na ně ještě pořádně počkáme. Do té doby si tak musíme vystačit se stálicemi, jakými jsou například Final Fantasy XIV a World of Warcraft, které letos oslaví dvacet let od svého vydání. To nicméně neznamená, že by zmíněné tituly neměly i po letech co nabídnout. Důkazem je World of Warcraft: The War Within, v pořadí již desátá expanze etalonu žánru, která dělá spoustu věcí velmi dobře.

i Zdroj: Blizzard Entertainment

Recenze reflektuje obsah, který je v expanzi The War Within aktuálně dostupný.

Výprava do nitra Azerothu

Jak jistě mnozí z vás ví, příběh Warcraftu se drtivou většinu času odehrává ve světě zvaném Azeroth, který za posledních dvacet let čelil mnoha výzvám. Tentokrát se vydáme do jeho nitra. Jelikož se expanze nachází na samém počátku, a jde o první část plánované trilogie s názvem „The Worldsoul Saga”, slouží aktuálně dostupná příběhová linka jako úvod k něčemu většímu a na první pohled epičtějšímu. Během putování čtyřmi novými lokacemi, z nichž každá disponuje vlastní příběhovou částí, se setkáme se starými i novými přáteli. Tvůrci se tentokrát rozhodli klást větší důraz na vtažení do děje, což osobně vítám. Často je vám tak nabídnuta možnost rozšířeného dialogu, která následně zesiluje budování vztahu s jednotlivými aktéry příběhu. Pokud vás nicméně zajímá pouze raidování a probíhání dungeonů, tvůrci vás do žádných dlouhých textů nenutí. Vynechat bonusové rozhovory by ale byla, dle mého názoru, chyba.

• Doporučená cena: Od 1 260 Kč
  • Česká lokalizace: Ne
  • Obtížnost: Dle zvoleného herního obsahu
  • Základní herní doba: Dosažení nové maximální úrovně zabere 6 až 12 hodin, a to v závislosti na herním stylu. Aktuálně dostupná hlavní příběhová kampaň zabaví zhruba na 5 hodin
  • Bude vás bavit: Pokud milujete World of Warcraft, MMORPG žánr, fantasy, velkou porci obsahu, vylepšování herní postavy či náročné raidy a dungeony
  • Nebude vás bavit: Pokud hledáte hotový a ucelený příběh, nemáte rádi honbu za vybavením, vyžadujete špičkový technický stav bez bugů a chyb, a nikdy vám neseděla grafická stylizace hry

Jakmile absolvujete příběhy jednotlivých zón, čímž se dostanete velmi blízko nové maximální úrovni, která je stanovena na level 80, čeká vás hlavní kampaň. Bez 80. úrovně ji ale nespustíte, tudíž bude v některých případech nutné splnit pár vedlejších úkolů či dungeonů. Premisou hlavního příběhu je hon na hlavní zápornou entitu expanze, tajemnou a intrikující Xal'atath. Jelikož se nacházíme na startu rozšíření, tak vám hlavní kampaň nezabere více jak pět hodin. Pokud vás příběh nezajímá a texty v MMORPG hrách nečtete, prosvištíte ji o poznání rychleji. Oproti předchozí expanzi Dragonflight tak od samého začátku víme, s kým máme tu čest. Atmosféra je o poznání temnější a hlubiny Azerothu skrývají nejedno děsivé tajemství. Osobně jsem si příběh určený pro postavy s maximální úrovní užil, ale bod, ve kterém aktuálně skončil, považuji za nedostatečně zlomový. Na můj vkus je kampaň uzavřena příliš pozitivně a tvůrci se evidentně bojí přitlačit na pilu. Věřím ale, že se jedná o pouhý začátek něčeho většího, napínavějšího a překvapivějšího.

Od vrcholku hor po nejtemnější sluje

World of Warcraft: The War Within nabízí čtyři zbrusu nové zóny, z nichž se tři nacházejí pod povrchem. Jelikož osobně nejsem zastáncem podzemního prostředí, zpočátku jsem měl obavy. Ty byly ovšem zcela zbytečné, a zóny spojené do jednotného názvu Khaz Algar jsem si prakticky ihned zamiloval. Ostudu tvůrcům rozhodně nedělají.

The War Within nabízí čtyři zbrusu nové zóny.

Průchod novou expanzí je v případě první postavy lineární. Dobrodružství začíná na ostrově Isle of Dorn, který obývá trpasličí rasa zvaná Earthen, za kterou je možné po dokončení hlavní kampaně i hrát, a to jak v případě Hordy, tak i jako členové Aliance. Isle of Dorn je jedinou zónou, která se nachází na povrchu. Čekají vás vrcholky hor, háje plné nepříliš přátelských včel, místní palírna (dungeon) a výborně zpracované trpasličí hlavní město zvané Dornogal, které je společné pro Hordu i Alianci. Eartheni jsou dlouhověcí a řídí se pradávnými edikty, které byly v dávných dobách sepsány samotnými titány. To se nicméně v průběhu příběhu změní, ale nerad bych vám kazil překvapení. Nová rasa mne zaujala natolik, že jsem se kamenným trpaslíkem stal ihned po jejím zpřístupnění. Horda dosud žádné trpaslíky nenabízela, a tak jsem neváhal ani minutu.

i Zdroj: Blizzard Entertainment

Z provzdušněného Isle of Dorn se vydáme do hlubin Azerothu. Uprostřed města Dornogal se totiž nachází obří šachta, která vás zavede do druhé zóny, The Ringing Deeps. Ta je obývána jednak Eartheny, ale také koboldy! Převádět jejich zásoby svíček do svého vlastnictví opravdu nedoporučuji. Zasvěcení vědí, nováčci se brzy poučí. Lokace The Ringing Deeps je plná prastarých titánských strojů, jejichž účel byl v mnoha případech dávno zapomenut. O ty zbývající se starají Eartheni, přesněji kasta tzv. „Machine Speakers”. Pohyb po nových lokacích je naštěstí zcela bezproblémový, jelikož ihned od začátku máte zpřístupněný dragonriding (velmi rychlý let na mountech), který si premiéru odbyl v expanzi Dragonflight. Nováčci si budou napříč lokacemi muset posbírat tzv. glyfy, ale pokud jste předchozí datadisk hráli, nemusíte nic řešit.

Lokace The Ringing Deeps je plná prastarých titánských strojů.

Jakmile probádáte hluboké jeskyně The Ringing Deeps, nastane čas přesunout se do překrásného prostředí zóny Hallowfall, která si okamžitě získala mé srdce. Hallowfall nabízí opravdu líbivé scenérie, a často jsem se musel během letu zastavovat, abych se mohl pokochat pohledem na obří krystal, který osvětluje okolní prostředí. Ten se navíc dynamicky mění. Pokud svítí jasně žlutou barvou, jste v relativním bezpečí, ale v případě, že potemní do záhadné fialové, máte zaděláno na malér. Právě v tomto okamžiku totiž nerubiáni, veskrze hlavní nepřátelská rasa celé expanze, vylézají ze svých děr. Přerod světlého krystalu na magicky fialový navíc probíhá v reálném čase, a musím uznat, že se jedná o vskutku spektakulární podívanou. Pokud Hallowfall znamená, že v budoucnu dostaneme více zón s podobným systémem, jsem jednoznačně nadšený. Příběh zóny pojednává o říši zvané Arathi, jejíž zástupci zde v minulosti ztroskotali ve svých vzducholodích a nemohou se dostat domů. Donuceni neblahou situací si tak v Hallowfall museli vytvořit nový domov, který je neustále sužován nerubiány. Vy jim v nikdy nekončícím boji musíte přispěchat na pomoc.

i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz / Blizzard Entertainment

Poslední novou lokací je tzv. Azj-Kahet, říše samotných nerubiánů, kterou zmítá velmi nestabilní politická situace. Ne všichni nerubiáni ale lační po vaší krvi, najdete zde i spojence. Azj-Kahet je postrachem pro všechny arachnofoby, mezi které se bohužel počítám i já sám. Z pavouků mám nahnáno od útlého dětství, a nic nenasvědčuje tomu, že by měl tento strach zalézt zpátky do svého hnízda. Tvůrci na tuto možnost nicméně mysleli, a tak si v nastavení hry můžete aktivovat tzv. „Arachnophobia Mode”, který všechna osminohá stvoření s kusadly přemění na kraby. Musím říct, že krabi vypadají mnohem strašidelněji než pavouci a nerubiáni, a to i pro arachnofoba. Mód můžete zkusit, ale osobně jej nedoporučuji. Obyvatelé nerubiánské říše se v Azj-Kahet spřáhli s již zmíněnou Xal'atath a neusilují o nic menšího než o moc, vítězství a destrukci všech jejich nepřátel.

i Zdroj: Blizzard Entertainment

Čtveřice výše popsaných zón se vskutku povedla. Prim u mne hraje jednoznačně Hallowfall, ale i zbylé tři denně navštěvuji s radostí a touhou prozkoumat každé zákoutí. K tomu notně pomohly i vedlejší úkoly, kterých je v nové expanzi požehnaně. Ano, absolvoval jsem naprosto všechny aktuálně dostupné vedlejší questy. Tedy pokud mi nějaký záhadným způsobem neunikl. Z původních obav spjatých s prostředím se tak žádná nenaplnila. Zóny se mi líbí všechny, a pevně věřím, že se budou líbit i vám. Průzkum prostředí je navíc umocněn naprosto úžasným hudebním doprovodem, který je ve správné okamžiky epický a vzrušující, aby se v jiné chvíli přelil do klidné melodie, která se vám dostane pod kůži.

Zábavné dungeony, povedený raid

Probíhání dungeonů a večerní raidování je pro hráče World of Warcraft denním chlebem. Nejinak je tomu i v expanzi The War Within, která aktuálně nabízí osm dungeonů (The Rookery, The Stonevault, Priory of the Sacred Flame, City of Threads, Cinderbrew Meadery, Darkflame Cleft, The Dawnbreaker a Ara-Kara, City of Echoes) a jeden raid zvaný Nerub-ar Palace. Dungeony jsou tematicky věrné zónám, ve kterých se nachází a raid, který je aktuálně dostupný ve formě normální a heroické obtížnosti, nabízí osm náročných bossů se zábavnými herními mechanikami. Od 18. září se navíc zpřístupní mýtická obtížnost raidu, která potrápí i ty nejlepší z nejlepších. Osobně jsem dosud celý raid absolvoval na normální obtížnost a polovinu bossů jsem se svojí guildou stihl pokořit i v heroické variantě. Samozřejmě jsou tací, kteří jsou v postupu raidem mnohem dál, ale mé reakce už nejsou to, co bývaly. Na mýtický raid se nicméně chystám a těším se na nekonečné testování naučených taktik, které rozhodně nejsou jednoduché.

Raid nabízí osm náročných bossů se zábavnými herními mechanikami.

Během 18. září dorazí mimo mýtickou obtížnost raidu i tzv. „mythic plus” dungeony (dále jen M+). Ty jsou omezeny časem a v závislosti na klíči, kterým daný dungeon spouštíte, se zvyšuje obtížnost. Tento typ herního obsahu je velmi vhodnou alternativou k raidování, a ocení jej ti, kteří nemají prostor pro několik pevně stanovených raidovacích večerů týdně. Nenechte se ale mýlit, vysoké klíče jsou mnohdy náročnější než průchod aktuálním raidem na nižší obtížnosti. Raid bude nově možné od zmíněného data absolvovat i v příběhovém sólo režimu, což zcela jistě uvítají hráči, kteří preferují osamělý styl hraní. Pokud chcete z honby za vybavením vytěžit maximum, doporučuji raidovat a ve volném čase procházet M+ dungeony. Připravte se ale na časově velmi náročný proces.

Zbytečné problémy, tristní chyby

World of Warcraft: The War Within přináší i zcela novou herní aktivitu. V tzv. „Delves” se vydáme prozkoumávat mini dungeony, a to buď sólo, případně v partě přátel. Pokud se rozhodnete být vlkem samotářem, využijete trpasličího NPC společníka Branna Bronzebearda. Toho je možné levelovat a upravovat jeho dovednosti. V současné době může Brann zastávat roli léčitele či vám pomáhat s eliminací protivníků, kteří si na vás v „Delves” brousí tesáky. Ve hře se nyní nachází třináct rozdílných „Delves”, z nichž každá nabízí odlišné herní mechaniky a příběhové pozadí. Při vstupu si zvolíte úroveň obtížnosti (je nutné odemknout postupně, maximální obtížnost je stanovena na úroveň 11), na kterou se následně váže výsledná odměna za úspěšné dokončení. Ale pozor, máte omezený počet životů. Pokud je vyčerpáte, příliš lákavou kořist si neodnesete.

Samotná aktivita je ve svém jádru zábavná, ale v posledních dnech dochází k naprosto nesmyslným a tragickým úpravám, které snižují kvalitu zážitku a lukrativnost. Na základě několika komunitních ohlasů ohledně obtížnosti nové aktivity se tvůrci rozhodli pro aplikaci patche, který „Delves” prakticky odsoudil k dočasné záhubě. Nepřátelé udělují extrémní poškození, které vás mnohdy zlikviduje na jeden či dva zásahy, zatímco jejich eliminace trvá velmi dlouho. Samozřejmě záleží na úrovni obtížnosti a vaší herní třídě, ale to co bylo před třemi dny poměrně snadné, je nyní naopak extrémně náročné. Problémy se týkají i počtů životů nepřátel a škálování hráčů v partě. „Delves” jsou v současném stavu tedy spíše k vzteku, než aby vám poskytovaly zábavu. Během noci z pátku na sobotu (ze 13. na 14. září) sice došlo k menším opravám, ale stále se dle mého názoru nejedná o dostatečné řešení. Osobně jsem i přes tyto neduhy několik sólo výprav v posledních dnech podnikl, a to na 8. úroveň obtížnosti, ale nepěkně jsem se u toho zapotil. Přijde mi, že některý z tvůrců posunul při nastavování hodnot desetinnou čárku opačným směrem.

V posledních dnech dochází k naprosto nesmyslným a tragickým úpravám.

Kritiku si zaslouží i tzv. „world questy”, tedy opakující se úkoly, které se během týdne ve hře objevují. Ačkoliv se jedná o zažitý standard, tentokrát se něco nepovedlo. Často se stává, že při eliminaci určitého počtu vyžadovaných nepřátel čekáte nepřirozeně dlouho na jejich oživení. V případě, že daný úkol dělá současně vícero hráčů, ze záležitosti na pár minut se rázem stane vyplýtvaná půlhodina. Nechápu, co se v kancelářích tvůrců pokazilo, ale během posledních dvou týdnů nedošlo v tomto ohledu k absolutně žádné nápravě. Velký problém postihl i systém vylepšování výbavy na sekundárních postavách (tzv. altech). Pokud na hlavní postavě dosáhnete určité úrovně vybavení (item level), které vylepšujete pomocí několika typů herní měny (valor stones, různé typy tzv. crestů), správně byste měli na dalších avatarech obdržet výraznou slevu. Ačkoliv tento užitečný systém v průběhu týdne fungoval správně, aktuálně je tomu přesně naopak.

i Zdroj: Blizzard Entertainment

Zaráží mne fakt, že tvůrcům nedělá problém narychlo upravit škálování nové aktivity negativním způsobem, a to doslova s okamžitým účinkem (ano, spoustě hráčů se v osudný den změnila obtížnost přímo během průchodu zmíněnou aktivitou), ale problém s nefunkčním systémem vylepšování nechají až na tradiční týdenní reset serverů. Je mi líto hráčů, kteří o nefunkční slevě neví a zbytečně tak přijdou o důležitou herní měnu. Za vším možná vězí letošní propouštění ve společnosti, které se z velké části dotklo i QA týmů (Quality assurance - kontrola kvality). O nevybalancovaných herních třídách nemluvě. Za sedmnáct let s World of Warcraft jsem snad nezažil tolik kupících se technických chyb, bugů a špatných kroků ze strany vývojářů, jako je tomu v případě letošní expanze. Je to obrovská škoda, jelikož samotné rozšíření je opravdu kvalitním zástupcem žánru. Věřím, že se v průběhu příštího týdne dočkáme částečné nápravy, ale ztracený čas a nervy se nikomu nevrátí.

Čas hráčů je konečně respektován

Můžete si oddechnout, zde moje výtky k expanzi The War Within končí. MMORPG žánr vyžaduje po hráčích obrovské množství času. Nejinak tomu dlouhé roky bylo i v případě World of Warcraft. Pokud jste chtěli aktivně hrát vícero postav, museli jste počítat s tím, že budete žít dvojí život. Jeden v reálném světě, druhý před obrazovkou. To se s příchodem letošní expanze konečně mění, a to díky implementaci systému tzv. „Warbands”. V praxi to znamená, že se hraní za sekundární postavy stává mnohem snazším a přirozenějším procesem. Do „Warband” se počítají veškeré vaše postavy, které na účtu máte. Hlavní výhodou nového systému je, dle mého názoru, o poznání rychlejší vybavení altů. V případě, že na hlavním charakteru např. získáte předmět s označením „warbound”, můžete jej uložit do nové společné banky. Následně si zvolíte, která z dalších postav bude jeho nositelem.

Hraní za sekundární postavy se stává mnohem snazším a přirozenějším procesem.

Sdílená je také úroveň reputací u nových frakcí. Ale pozor, jakmile daný reputační úkol na jedné postavě splníte, na další obdržíte pouze omezenou odměnu. V souvislosti se zmíněnými „world questy” ale ušetříte spoustu času, jelikož je stačí absolvovat jen jednou. Součástí výhod nového systému jsou i ony slevy, díky kterým si alternativní postavu vybavíte rychleji. Slevy vázané na herní měnu nicméně aktuálně nefungují správně, tudíž vás nabádám, abyste vydrželi do středy 18. září, kdy má dojít k nápravě. „Warbands” tak přinášejí opravdu velkou úlevu pro hráče s omezeným množstvím času. Ti z vás, kteří mají volna dostatek, mohou hrát nové rozšíření starým stylem, a to klidně celý den. Obsahu je spousta a stále je co dělat.

Závan čerstvého vzduchu

World of Warcraft je tu s námi opravdu dlouho. Změny, které tvůrci během dvou posledních dekád učinili, samozřejmě nemuseli sednout každému, ale inovace je v tomto případě na místě. Po loňské expanzi Dragonflight, která se mi osobně vcelku zamlouvala, nabízí The War Within o stupeň kvalitnější herní zážitek. Nové zóny jsou velmi povedené, průzkum je zábavný, a o obsah není nouze. Úvodní kapitoly příběhu je těžké soudit, jelikož jsme ještě neměli šanci vidět, jak se vše vyvrbí. Nemohl jsem se ale zbavit dojmu, že se tvůrci příliš pevně drží zajetých mantinelů a bojí se šlápnout na plyn. Ačkoliv se jedná o poznání temnější příběhovou premisu, než jak tomu bylo u předchozího datadisku, na můj vkus je vše stále příliš pozitivní. Pochválit naopak musím větší důraz na interakci s příběhovými postavami, což umocňuje vtažení do děje. Systém „Warbands” je poté pomyslnou třešničkou na dortu, která hráčům v mnoha případech ušetří obrovskou porci času. Nebýt tristních a zbytečných chyb, které World of Warcraft: The War Within aktuálně sužují, nebál bych se k výslednému hodnocení jeden bod přičíst. Pevně věřím, že se brzy dočkáme potřebných oprav. Jako celek působí letošní expanze velice svěžím dojmem a s klidným svědomím ji mohu doporučit. A to jak veteránům, tak i naprostým nováčkům. Azeroth potřebuje vaši pomoc. Vyslyšíte jeho volání?

World of Warcraft: The War Within
Apple Mac

Letošní expanze pro World of Warcraft se náramně povedla. Po předchozím rozšíření se příběh naladil na o poznání temnější notu, což mnoho příznivců zcela jistě uvítá. Důraz, který tvůrci kladou na větší vtažení do děje, se s největší pravděpodobností setká s úspěchem. Čtveřice nových zón je zajímavá, krásná a originálně zpracovaná. Špičkový hudební doprovod umocňuje tajemnou atmosféru, a zábavné endgame aktivity vás pohltí na velmi dlouhou dobu. Hra díky novým systémům konečně respektuje váš čas, což je pro mnoho dlouholetých fanoušků velmi příjemnou změnou. Vadou na kráse jsou nicméně nesmyslná rozhodnutí tvůrců a přítomnost tristních chyb, díky kterým dokáže být hraní World of Warcraft: The War Within místy frustrujícím zážitkem.

Větší důraz na příběh
Vydařené nové zóny
Špičkový hudební doprovod