Recenze Warhammer 40 000: Space Marine 2 - V ponuré temnotě vzdálené budoucnosti je pouze válka
i Zdroj: Focus Entertainment
W40k: SM2 Recenze Recenze Warhammer 40 000: Space Marine 2 - V ponuré temnotě vzdálené budoucnosti je pouze válka

Recenze Warhammer 40 000: Space Marine 2 - V ponuré temnotě vzdálené budoucnosti je pouze válka

Pavel Lenko

Pavel Lenko

2
Platformy Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Vydavatel Focus Entertainment a vývojáři ze Saber Interactive nám po víc než dekádě přináší přímé pokračování fanoušky oblíbené hry z jednoho z nejpropracovanějších sci-fi prostředí.

Reklama

Značka Warhammer 40 000 již dnes není zdaleka tak neznámá, jako tomu bylo v raných letech druhého tisíciletí. Od vydání Dawn of War začal její vlastník - anglický Games Workshop - prodávat licenci videoherním studiím na všechny strany a přestože výsledky byly občas velmi rozpačité, několik her se velice povedlo. Jako například v posledních letech vydaní Daemon Hunters, Darktide a víc než deset let starý Space Marine. Tam se hráč ujme role přes dva metry vysokého a skoro půl tuny vážícího super-vojáka bránícího lidské Impérium proti hrozbě Orků a Chaosu. Hratelností hra připomínala Gears of War a popularita tak byla vcelku jistá. Bohužel vydavatel THQ nebyl zrovna z těch nejbohatších a pokračování tak nevypadalo reálně. Tedy až doteď.

Znovuzrození

Jako navrátivší Titus se vrháte na obranu planetárního systému proti hrozbě tyranidů - hordě monster ne nepodobných Vetřelcům nebo Zergům ze Starcraft série. Vše ale není tak jednoduché, jak se zpočátku zdá. Planety tohoto systému skrývají nejedno tajemství a ne všechny hrozby jsou na první pohled jasně viditelné.

Titus je přes několik století starý zjizvený veterán, který byl na konci prvního dílu křivě obviněn z kacířství. Během služby pro inkvizici je smrtelně raněn a pouze riskantní Rubikon operace (přeměna z už tak mocného mariňáka na Primaris, což je vylepšení snad ve všech bojových schopnostech a ještě dodatečné zmohutnění postavy) ho dokázala zachránit. Po operaci se probouzí na lodi Ultramariňáků, své původní kapituly (Mariňácké subfrakce fungující jako válečné bratrstva) a je na něm, aby dokázal svým bratrům svou oddanost Impériu.

Titus je degradovaný z kapitána na poručíka a ujímá se vedení nad malou jednotkou Primaris Mariňáků. V misích jej vždy doprovází bratr Chairon a seržant Gadriel, kteří jsou ze začátku poněkud nedůvěřiví a snaží se během dialogů v základně na palubě vesmírné lodi, nebo přímo v misích odhalit minulost svého nadřízeného a hlavně její propojení s aktuální hrozbou. Titus zůstává stejně stoický a pragmatický jako vždy, a tak jeho mlčení na toto téma jen dále prohlubuje nedůvěru a pochybnosti. Během akce je zároveň váš tým v kontaktu s druhou jednotkou, která poskytuje podporu, nebo plní sekundární cíle dané mise. Ty lze poté hrát v rámci speciálního módu mimo hlavní kampaň, ale o tom později.

Titus zůstává stejně stoický a pragmatický jako vždy.

Hlavní příběhová kampaň na normální obtížnost zabere zhruba 10-12 hodin. Ač se to může zdát málo, je to vyvážené intenzitou zážitku a naprosto dechberoucí výpravou. K dispozici jsou tři velmi odlišné planety. Ať už je to tropická džungle Kadaku, Avarax a její industriální komplexy a masivní zástavba, nebo Demerium posetá hrobkami a ruinami, všechny prostředí vypadají úchvatně a je vidět, že si na level designu dali vývojáři opravdu záležet.

Andělé smrti

V univerzu W40k jsou Mariňáci symbolem nadlidské síly, vytrvalosti a bojových schopností. Oblečení v masivním brnění budí strach v nepřátelských řadách a naději ve spojeneckých. Prezentace tohoto skoro tunu vážícího super-vojáka oblečeného v masivním brnění je zde naprosto skvěle zpracovaná. Každý krok má váhu a je doprovázen lehkým otřesem obrazovky. Zvuky zbraní jen ilustrují jejich sílu a devastující efekty a útoky na blízko perfektně ilustrují, co taková bojová mašina dokáže. A prostředí ve kterém se hra odehrává tomu všemu jen napomáhá.

Zatímco plníte svou misi, na pozadí lze vidět stovky nepřátel i spojenců - od nejmenších termagauntů a lidských vojáků, až po obrovské monstra a těžké tanky. Všudypřítomná střelba, výbuchy a destrukce výborně dokreslují pocit války v gotickém sci-fi prostředí. Speciální efekty ve spojení s hordami nepřátel a zvukovým designem tak ve finále na obrazovce vyčarují okamžiky, nad kterými se kdekdo pozastaví a vychutná si je. Foto mód pak pomůže sdílet oblíbené okamžiky s přáteli.

Brutalita samotných soubojů na filmovosti celého zážitku jen přidává. Žádné krčení se v krytu, nebo plížení stíny se nekoná. Císařovi Andělé Smrti zde dělají čest svému jménu. Hordám nepřátel se postaví s dosti rozmanitým množstvím zbraní a výbavy. Univerzální Chainsword nemá problém rozpůlit sebetužší cíl. Různé bolt zbraně fungují, vypadají a zní přesně tak, jak by se dalo čekat u zbraně střílící miniaturní explozivní rakety. Energetické plasma či melta zbraně nemají problém ani s těmi nejtvrdšími cíli a Power Sword a Thunder Hammer (meč a kladivo) pak výborně doplňují smrtící arzenál. Dojde ale i na plamenomet, odstřelovací pušky nebo těžké zbraně a k dispozici je i několik typů granátů a výbušnin. 

Císařovi Andělé Smrti zde dělají čest svému jménu.

Každý Mariňák má vlastní zdraví a štít. Po vyčerpání štítu začně ubývat zdraví - při poškození se barva ztraceného zdraví změní z červené na bílou a začne pomalu ubývat - to značí množství, které si lze zregenerovat útoky po vzoru her jako Bloodborne. Štít se dobíjí ve chvílích klidu sám od sebe nebo za pomoci speciálních akcí. K regeneraci zdraví slouží relativně vzácné lékárny (zde stimpacky, které u sebe můžete mít až dva v zásobě). Pokud ani to nestačí, omráčeného hráče může spoluhráč nebo bot postavit opět na nohy.


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

  • Doporučená cena: cca 1500 Kč (60€)
  • Česká lokalizace: Ano
  • Obtížnost: střední
  • Základní herní doba: 10+ hodin, dle času tráveného v coop endgame aktivitách
  • Bude vás bavit: Pokud jste milovník akce, sci-fi a světa Warhammer 40 000 jako takového
  • Nebude vás bavit: Pokud nemáte rádi přehršel krvavé akce a “power fantasy” hratelnost

To že se Titus a jeho bratři nekryjí za překážkami však neznamená, že se nemají jak bránit - zabliká-li kolem nepřítele modrý kruh, je na čase zmáčknout tlačítko pro odražení (parry). Menší soupeře tím za použití velmi krásné animace jako z Mortal Kombat her přímo usmrtíte a ty těžší tím vyhodíte z rovnováhy. Po úspěšném odražení můžete použít speciální výstřel pistolí (takzvaný Gun Strike), který kromě masivního zranění ještě doplní váš štít. Když je však kruh červený namísto modrého, je na čase použít úskok po kterém taktéž může následovat již zmíněný výstřel. 

Pokud nepřítel utržil téměř smrtelné zranění, je možné jej popravit. V tomto případě je třeba k němu doběhnout a po zmáčknutí tlačítka následuje velmi brutální animace. Daná poprava hráčům vždy doplní část štítu a navíc i všechno “bílé” zdraví. Každý Mariňák má navíc unikátní schopnost. Například Titus po jejím sepnutí na krátkou dobu rozdává vyšší zranění a zároveň si regeneruje zdraví. Těchto schopností je více, ale v rámci kampaně až na vyjímky bude k dispozici pouze tato.

Nic než válka

Samotná hra je rozdělena na tři hlavní módy - Kampaň, kde v roli Tituse bráníte výše zmíněné planety a rozuzlujete zápletku. Ta sice není bůhví jak složitá nebo revoluční, zato je ovšem plná naprosto úchvatných momentů. Je to splněný sen všech fanoušků W40k a ti často budou s nadšením sledovat spoustu malých detailů, kterých si všimnou právě a jen oni. Jak už prvotní trailer naznačil, Hvězdní Mariňáci jsou prakticky uctíváni normální imperiální pěchotou a tyto reakce u nich vzbuzuje Titus i během kampaně. Když pomalu procházíte základnou nebo opevněním, s úžasem před vámi poklekají, modlí se a z dialogů, či monologů jde cítit nový náboj naděje. 

Jak jsem již zmínil výše - ve Space Marine 2 máte opravdu skvěle zpracovaný pocit síly a úžasu, který vámi ovládaná postava vzbuzuje. Kampaň zároveň funguje i jako takový průvodce všemi mechanikami a představí veškerou výbavu (krom snad dvou výjimek), kterou lze později využívat. Celá kampaň s výjimkou první “prolog” mise se dá odehrát v co-opu s dvěma hráči.

Druhý herním módem jsou Operace - zde se dvěma boty nebo až dvěma dalšími hráči procházíte šesti misemi, které jsou vázané na ty kampaňové a plníte podpůrné nebo paralelní cíle k těm, co jste odehráli jako Titus. Hlavním rozdílem zde však je výběr Tříd. Zatímco Titus plnil všechny role podle potřeb příběhové kampaně, zde si každý hráč musí před startem mise na vesmírné lodi (ta zde funguje jako základna mezi jednotlivými misemi) vybrat speciální třídu, která mu omezí volbu výbavy, ale zase přidá unikátní schopnost a zaměření. Každou třídu si může velmi rozsáhle vizuálně modifikovat a postupným hraním si odemykat další a další úpravy, ať už vizuální, nebo bojové.

Válečné bratrstvo

Tříd je k dispozici šest a žádná se nesmí v jedné misi opakovat. Zbraně jsou rozdělené na Primary, Secondary a Melee, tedy puška, pistole a zbraň na blízko. Ovšem ne všechny třídy mají přístup ke všem typům zbraní.

První Tactical je univerzální volbou - nabízí nejširší výběr zbraní - v boji zblízka sice jen Chainsword, nicméně v rámci střelných zbraní má přístup ke všemu, s výjimkou těch těžkých a speciálních kusů, jako je Heavy Bolter nebo odstřelovací pušky. Jeho schopnost je Auspex Scan - naskenuje v malé zóně nepřátele a ti jsou pak výrazně zranitelnější.Druhý Assault si sice nemůže vzít primární střelnou zbraň a pistole jsou omezené na bolt a heavy bolt pistoli, zato má však krom obligátního Chainswordu přístup k devastujícímu kladivu a Power Fist (energetická pěst). Je tak uzpůsoben k boji na blízko a jeho speciální schopnost je výskok do vzduchu, kde může krátce levitovat, střílet a hlavně pak udělat velmi efektní přistání, které je pro nepřátele opravdu zničující.


Třetí možností je Bulwark. Obrovský štít, bolt nebo plasma pistole a Power Sword nebo Power Fist dělají z tohoto obra vynikajícího tanka a jeho schopnost zasadit do země vlajku, která regeneruje blízkým spojencům štít rozhodně není k zahození. Čtvrtý Vanguard je lehčeji obrněný bojovník na blízko, který má k dispozici chainsword nebo nůž, pistoli a hlavně krátké bolter zbraně. Je extrémně silný na krátké vzdálenosti, do kterých ho dostane jeho speciální schopnost - Grappling hook. Trefte jím soupeře, zhoupněte se vzduchem až k němu a za letu ho udeřte velmi výrazným útokem. Pátou volbou je Sniper, který se celý točí kolem odstřelování nepřátel z dálky a relativního bezpečí, které mu poskytne jeho zneviditelňovací schopnost. A posledni šestá třída je Heavy - omezenou mobilitu a chybějící schopnost boje na blízko vyvažuje možnost nosit ty nejtěžší střelné zbraně a schopnost Iron Halo, která jej zakryje v energetickém štítu. Ten jej udrží naživu dostatečně spolehlivě na to, aby se stal zdaleka nejničivější silou na bojišti.

Třetím herním módem je Eternal War ve kterém dojde na boj dvanácti  hráčů mezi sebou - šest na straně Impéria a šest zástupců chaosu. Během mého hraní se mi nepodařilo najít jediné lobby, nicméně hra nabízí možnost hrát tři typy misí - Annihilation plní roli klasického team deathmatch. V Capture and control zabíráte tři body na mapě, jejichž držení týmu přidává skóre. Vyhraje ten, který dosáhne maxima jako první. Seize ground je totéž, ale bod je jen jediný. Žádná revoluce se tedy nekoná a věřím tomu, že operace budou tou populárnější částí hry.

Space Marine 2 nabízí cross platform play, a tudíž si lze kampaň a operace zahrát s přáteli napříč všemi platformami, na kterých hra vychází. Výjimkou je Eternal War, kde je rozdělen. PS5 a XBox hráči si zahrají spolu a PC hráči na Steamu si zase zahrají pouze s PC hráči na Epic platformě.

Roadmapa
i Zdroj: Focus Entertainment
Roadmapa

Bojové vylepšení

Každá třída a typ zbraně sbírají zkušenostní body, za které se odemykají pasivní talenty, případně nové varianty zbraní. Perky jednotlivých tříd jsou rozdělené do čtyř skupin - Základní, Týmové, Zbrojní a Unikátní zaměřené na onu speciální schopnost. U zbraní se průběh sdílí napříč všemi třídami (tudíž vylepšený chainsword lze například použít pro všechny třídy, které jej mohou zvolit ve výbavě a není tedy třeba jej odemykat pro každou zvlášť). Používáním dané zbraně se jim zvedá úroveň a po dosažení určitého množství se za speciální měnu dají odemykat kvalitnější verze. Každá zbraň má navíc svůj vlastní dovednostní strom, který ji ještě nadále vylepšuje a modifikuje její vlastnosti. 

Vylepšený chainsword lze například použít pro všechny třídy, které jej mohou zvolit ve výbavě a není tedy třeba jej odemykat pro každou zvlášť

Co odemykat a vylepšovat tu tedy je a důvodů ke hraní je tedy víc než dost. Kde osobně vidím největší problém hry, je ovšem v množství obsahu - šest misí je i přes několik obtížnostních stupňů prostě a jednoduše málo a autoři budou muset velmi rychle nezapracovat na dalším obsahu. Vývojáři sice slibují nové mise plně zdarma pro všechny (Season pass je pouze pro kosmetické úpravy), ale nic to nemění na tom, že šest je žalostné číslo. Na druhou stranu je sympatické, že hra neobsahuje vůbec žádné mikrotransakce a nabízí český překlad, který je až na pár podivně znějících vyjímek (jako například skloňování slova Xenos) překvapivě solidní a dokonce zvládl na velmi uspokojivé úrovni i překlady zbraní. 

Space Marine 2 bohužel není naprosto dokonalou hrou. Výše zmíněný nedostatek misí pro Operace je však zdaleka největším nedostatkem. Během hraní jsem nenarazil na žádný závažný bug. Kromě pár grafických chybek, jako je divný úhel pohledu u Gun Strike vše běželo krásně. Žádné propady plynulosti se nekonaly a to ani v okamžicích, kdy se na obrazovce míjely stovky modelů. Swarm Engine použitý už ve World War Z zde funguje na jedničku. 

Nedostatek misí pro Operace je zdaleka největším nedostatkem

PC verze bohužel dovoluje v den psaní recenze jen a pouze poměr stran 16:9, tudíž širokoúhlé monitory tak mají prozatím smůlu. Tvůrci sice slibují podporu širších obrazovek ještě v září, ale není jisté jestli je tím míněno jen 21:9 nebo i širších 32:9. Docela zamrzí vidět na 32:9 obrazovce používanou jen její polovinu. Implementace pouze starých verzí nVidia DLSS a AMD FSR taky rozhodně není ideální, což je velká škoda, protože ty nejnovější by mohly zpřístupnit vyšší úroveň detailů i hráčům se slabší konfigurací.
 

Warhammer 40 000: Space Marine 2
Xbox Xbox Series X|S
PlayStation PlayStation 5
Windows PC

Verdikt

Space Marine 2 přináší zpět to, co si hráči zamilovali v prvním dílu - epickou akci a skvěle zpracovanou populární sci-fi značku. Snad nikde jsem neviděl tak úžasně prezentovanou válku planetárních rozměrů a hra za extrémně silného nadčlověka se zde pocitově povedla na jedničku. Grafickou nádheru doplňuje velmi kvalitní zvukový design a dotváří tak skvělý celek, který si užije každý fanoušek akčního žánru. Starší technologie a nedostatek misí v Operacích snad tvůrci co nejdříve doladí. Nezbývá, než pevně doufat, že tohle není poslední díl série a Titus se ještě vrátí v neméně velkolepém pokračování.

Co se nám líbí a nelíbí?

Nádherný audiovizuál
Zpracování planetární války a celková atmosféra
Pocitově výborné zpracování hry za nadlidského válečníka
Co-op a Cross Platform hraní
Extenzivní talentový strom a odemykatelná výbava
Pestrá vizuální úprava jednotlivých tříd a zbraní
Velice zábavná a intenzivní příběhová kampaň plná detailů pro znalce předlohy
Žádné mikrotransakce
Menší množství misí v Operacích
Okleštěný PVP multiplayer
Pouze starší verze DLSS a FSR technologií
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama