Recenze Concord, symbolu konce slepé uličky PlayStationu
i Zdroj: Sony
Concord Recenze Recenze Concord, symbolu konce slepé uličky PlayStationu

Dominik Tománek

Dominik Tománek

Platformy PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Každý nový přírůstek do žánru hrdinských stříleček to dnes nemá vůbec jednoduché. Trh s tímto typem her je přesycený a zaujmout hráče není snadné. Dokáže si Concord od PlayStationu obhájit svou čtyřicetidolarovou cenovku, nebo skončí v propadlišti dějin?

Už od svého loňského oznámení má Concord celou řadu odpůrců. Hry od PlayStation Studios byly do té doby známé hlavně díky svému výpravnému zpracování her pro jednoho hráče. Tento rok zatím bohužel postrádá své "God of War Ragnarok" nebo "Ghost of Tsushima", takže frustrace z rozhodnutí, že se Sony letos zaměřila na hrdinskou 5v5 střílečku, byla značná. Naprosto otevřeně přiznávám, že i já jsem byl ke Concordu poměrně skeptický, ale bety, které proběhly před měsícem, mě dokázaly přesvědčit, že bych měl hře dát šanci. Celou dobu jsem se však obával, jestli má Concord vůbec šanci přežít v tomto přesyceném žánru. A po několika hodinách strávených u plné verze hry mohu říct, že mé obavy přetrvávají.

Vzhůru k temným zítřkům

Přestože je Concord multiplayerová live-service hra, její cena je nastavena na 40 dolarů (necelých 900 Kč). Zamknout hru jako službu za paywallem je vždy riskantní krok, ale v některých případech se to vyplatilo. Někteří by mohli namítnout, že hra Helldivers 2 od PlayStationu zaznamenala obrovský úspěch, a totéž platí i pro původní verzi hrdinské střílečky Overwatch od Blizzardu. Rozdíl mezi hrami jako Helldivers 2 a Concord však spočívá v tom, že o druhou jmenovanou není zájem. Počty hráčů v betaverzi Concordu byly zoufale nízké a ani o víkendu, kdy byla hra otevřená pro každého, kdo si ji chtěl vyzkoušet, nepřesáhly 3 000 aktivních hráčů. Samozřejmě se jedná pouze o čísla z PC, ale nemyslím si, že by čísla na PlayStationu 5 byla výrazně odlišná. Důvodů může být mnoho, ale hlavní problém vidím právě v cenovce, která v konkurenci bezplatných her jako Valorant, Apex Legends, Overwatch 2 nebo nadcházejících Marvel Rivals působí zvláštně. Není se čemu divit, vývoj hry údajně trval více než 8 let (a tenkrát reagoval na úspěch prvního Overwatche), od té doby se však celý žánr, ale i herní průmysl výrazně posunul. Upřímně jsem si myslel, že po neúspěchu bety se Sony rozhodne vydat hru ve free-to-play režimu, případně Concord odloží a pokusí se hru alespoň částečně předělat. To se k mému překvapení nestalo. A už podle prvotních čísel po spuštění plné verze Concordu je jasné, že k tomu dříve nebo později bude muset dojít. Nepřesáhnout v den vydání na PC ani tisícovku současně hrajících hráčů je totiž tristní.

• Doporučená cena: 895 Kč
  • Česká lokalizace: Ne
  • Bude vás bavit: Máte rádi hrdinské střílečky, zábavné souboje a zajímavou grafiku
  • Nebude vás bavit: Pokud neradi platíte za live-service hry a nemáte rádi Strážce galaxie

Překvapivé je i rozhodnutí, že Concord bude každý týden přinášet nové příběhové filmečky, které mají posílit hráčův vztah k postavám. Snaha o budování příběhu a mytologie je patrná na každém kroku. Hráči totiž nemusejí čekat jen na cutscény, aby získali více informací o herním světě, díky Galaktickému průvodci. Galaktický průvodce je rozsáhlá mapa, která umožňuje procházet a číst si o postavách a planetách ve hře, přičemž nové záznamy se odemykají postupem hrou. Tento koncept je zajímavý, ale pro hrdinskou střílečku poměrně zbytečný. Galaktický průvodce je totiž jen směsicí textů, které většina hráčů nebude mít chuť číst. Osobně jsem si jich pár přečetl a nenašel jsem nic, co by mě opravdu zaujalo, takže se mé návštěvy průvodce brzy změnily v pouhé odklikávání vykřičníků, abych získal zkušenostní body. Příběhu bohužel nepomáhá ani fakt, že postavy jsou nezajímavé a jejich pokusy o rádoby vtipné hlášky ve vás spíše vyvolají pocit trapnosti. Opravdu si občas připadáte, jako byste sledovali levnou kopii Strážců galaxie z nejmenovaného čínského obchodu.

i Zdroj: Firewalk Studios

Z prvních odstavců by se mohlo zdát, že Concord je jedna velká katastrofa, opak je ale pravdou. Je znát, že na hře dělali ex-vývojáři z Bungie. Samotná hratelnost je totiž velmi zábavná a systém Crew Bonus přináší do žánru svěží nápad. Mechanika motivuje hráče k častějšímu střídání postav během zápasu, což činí každý střet pestřejším a rozmanitějším. Každá z 16 postav má přidělený bonus poskytující výhody, které se sčítají a platí pro všechny vaše postavy během zápasu. Dohromady je těchto bonusů šest a zlepšují různé aspekty, od rychlosti přebíjení, lepšího léčení až po dostřel zbraně. K dispozici je 6 hratelných režimů, rozdělených do 3 kategorií - Brawl (rychlý team deathmatch), Overrun (ovládání bodů) a Rivalry (režim bez respawnu). Poslední zmíněný režim má navíc speciální mechaniku výběru hrdinů. Pokud s vybranou postavou vyhrajete jedno z kol, nemůžete ji v tomto zápasu dále používat. Tento přístup mi osobně nedává smysl, protože jde proti principu hrdinských stříleček. Místo abyste hráli za svou oblíbenou postavu, musíte většinu času trávit s jinými. O nepopularitě tohoto režimu svědčí i samotný matchmaking; zatímco u ostatních režimů vám zápas naskočí během minuty, u Rivalry se pravděpodobně nikdy nedočkáte. Ze čtyř pokusů se mi ani jednou nepodařilo dostat do hry, protože vyhledávání se po 10 minutách automaticky zrušilo. Na druhou stranu je fajn vidět, že autoři z Firewalk Studios vyslyšeli připomínky hráčů z beta verze. Lidé, kteří opouštějí hry, nyní konečně dostávají penalizaci a hráči se mohou připojit i uprostřed zápasu, což je vítané zlepšení. Zdá se mi také, že došlo ke změnám v rychlosti pohybu a poškození některých postav, které v minulosti působily poměrně frustrujícím dojmem.

Design postav se pohybuje od zapomenutelných až po vyloženě ošklivé

Přes všechny problémy je Concord pěkně vypadající hra s pestrou paletou barev a detailními modely postav a prostředí. Škoda jen, že design postav se pohybuje od zapomenutelných až po vyloženě ošklivé. 1-Off vypadá jako chodící popelnice s vysavačem, zatímco DaVeers má na hlavě průhledný kbelík. Alespoň zvukový design funguje, a když do sebe hráči střílejí svými zbraněmi a schopnostmi, je radost to poslouchat. Mapy jsou detailně propracované a vypadají opravdu dobře, ale někdy jsou až příliš velké a zvrhávají se v nepřehlednou změť nudných chodeb a koridorů. Dohromady jich hra nabízí dvanáct. Výhodou vstupní cenovky je fakt, že v Concordu nenarazíte na battle pass a další mikrotransakce. Hra nabízí velké množství kosmetických doplňků, které si hráči mohou odemknout samotným hraním a následným zvyšováním úrovně sebe sama i jednotlivých postav. Kvalita skinů je sice průměrná, ale i tak je příjemné, že je jich tolik k odemknutí hned při spuštění hry. Pokud se hře podaří ještě chvíli přežít, měla by přinést spoustu nového bezplatného obsahu. Momentálně jsou v plánu dvě sezóny, z nichž každá má přinést nové mapy i postavu.

i Zdroj: Firewalk Studios

Jestli jsou zvěsti o tom, že bývalý šéf PlayStationu Jim Ryan neodešel tak úplně dobrovolně, pravdivé, pak se dá Concord považovat za symbol slepé uličky, kterou Ryan PlayStationu nastavil. Na rozdíl od multiplayerové Last of Us se ale tato hrdinská střílečka dočkala svého vydání, i když je její příchod hořkosladký.

Concord

Concord je veskrze průměrná hrdinská střílečka, která nedokáže obhájit svou startovní cenovku. Ryzí hratelnost je sice velmi zábavná a je znát, že na hře pracovali veteráni z oboru, ale i tak v mnoha ohledech zaostává za konkurencí. Zaměření na příběh působí v tomto typu hry vyloženě podivně. Upřímně mě zajímá, jestli se hra dokáže vyhrabat ze dna, na kterém se momentálně nachází. Myslím však, že spíše ne. Je to škoda, protože základ je opravdu dobrý.

Zábavná hratelnost
Grafické zpracování
Technický stav na PC