Shin Megami Tensei V: Vengeance Recenze Recenze Shin Megami Tensei V: Vengeance, démonického RPG, které vás očaruje

Recenze Shin Megami Tensei V: Vengeance, démonického RPG, které vás očaruje

Dominik Tománek

Dominik Tománek

12. 6. 2024 16:00

Znáte ten pocit, když jste pevně přesvědčeni o tom, že něco není pro vás? A pak náhle zjistíte, že vaše „konzervativní“ já se možná celou dobu pletlo? Tak něco podobného se stalo i mně s japonským RPG Shin Megami Tensei V: Vengeance.

Naprosto otevřeně přiznávám, že jsem až do nedávna žil s velkým předsudkem vůči žánru japonských RPG. Moje jediná zkušenost byla s remakem Final Fantasy VII, který mě sice k tomuto typu her přiblížil, ale k lásce k nim mě rozhodně nedovedl. Několikrát jsem se pokusil proniknout do série Persona, o které jsem neustále slyšel samá superlativa, ale po prvním větším souboji jsem vždy vyhořel s tím, že to asi vážně není nic pro mě. To se ale změnilo po zkušenosti se hrou Shin Megami Tensei V: Vengeance, která je paradoxně původní sérií, pro kterou je Persona spin-offem. Tyto věty nepíšu náhodně. Po přečtení recenze nebo zahrání samotné hry možná zjistíte, že jste, podobně jako já, byli k japonským RPG možná zbytečně odtažití.

i Zdroj: Atlus/Sega

Znovu a lépe

Vše začíná zdánlivě normálně, když sledujete svou postavu během běžného školního dne, ale na konci jedné z hodin se ozve mimořádné oznámení, které studentům doporučuje, aby se domů vraceli ve dvojicích. V okolí Tokia se totiž ztrácejí lidé a kolují zvěsti o násilných útocích. Zdá se, že nikdo nemá jasnou představu o tom, co se přesně děje. Pak prakticky během okamžiku Tokio zmizí. Místo něj se vaše postava ocitne uvězněná v pískem zaváté pekelné krajině Da’at poseté rozpadajícími se troskami mrakodrapů a ulic. Těmito pustinami se potulují podivné démonické a andělské bytosti a až na pár vašich spolužáků těžko narazíte na dalšího člověka. Svět již skončil a vy jste zdánlivě sami, to se ale rychle změní, když potkáte bytost jménem Aogami, která s vámi splyne a promění vás v bytost jménem Nahobino. Posilněni touto nově nabytou mocí se tak vydáváte na dlouhou cestu, abyste jednak odhalili, co přesně se stalo se světem, a jednak abyste cestou bojovali se spoustou démonů.

• Doporučená cena: 1 419 Kč
  • Česká lokalizace: Ne
  • Obtížnost: Nastavitelná
  • Základní herní doba: 50 až 80 hodin
  • Bude vás bavit: Máte rádi hratelnost JRPG, rozlehlý svět k prozkoumávání, sbírání potvor
  • Nebude vás bavit: Pokud vám vadí grind a tahové souboje

Shin Megami Tensei V: Vengeance je vylepšenou verzí originální hry z roku 2021, která byla v době vydání dostupná pouze na konzoli Nintendo Switch. S příchodem Vengeance se situace mění a démonské JRPG se dostává i na minulé i současné generace konzolí PlayStation, Xbox, ale i na PC. Kromě zřejmého drastického zlepšení výkonu a plynulosti hry to ale znamená i kompletně novou cestu, kterou se můžete vydat. Tvůrci se totiž rozhodli přidat průchod, který přidává nové lokace, nepřátele, ale zásadně mění i samotný příběh. Na výběr máte z nové cesty „Canon of Vengeance“ – ta se soustředí na nové postavy a tajemné společenství Qadištu složené ze sexy démonek, které spřádají své vlastní temné plány mimo válku těch, kteří bojují za udržení řádu, a těch, kteří se mu snaží vzepřít. „Canon of Creation“ je cestou, která vám nabídne příběh původní hry. Již několikrát zmíněnou původní verzi jsem nehrál, ale z „dobových recenzí“ jsem vycítil, že většina hráčů měla problémy s několika designovými rozhodnutími a příběhem, který nešel dostatečně do hloubky. To se tvůrci rozhodli napravit a příběh Canon of Vengeance vás po možná prvotním zmatení chytí a nepustí. Cestou totiž potkáte několik lidských (ale i nelidských) postav, které vám přirostou k srdci. O to těžší jsou pak některá rozhodnutí, která na své cestě budete muset udělat.

i Zdroj: Atlus/Sega

Risk je zisk

Hned od začátku je naprosto jasné, že Shin Megami Tensei V: Vengeance hrou, která vám nedá nic zadarmo. Souboje jsou tahové a hlavně nekompromisní. K dispozici máte aktivní družinu složenou z Nahobina (vás) a až tří dalších démonů. Každý člen družiny má v každém tahu k dispozici jednu akci. Pokud se vám ale podaří udělit útoky, které jsou kritické nebo zasáhnou slabinu nepřítele, můžete pro sebe získat až čtyři akce navíc. Chytré využití tohoto systému ve svůj prospěch znamená, že pokud budete taktizovat, můžete démony efektivně čistit. Každý zisk ale znamená i riziko, takže pokud útok mine nebo ho nepřítel zablokuje, přijdete o tahy. Slabiny má nicméně i vaše strana, a pokud je nepřátelé zasáhnou, mohou získat akce navíc. První hodiny pro mě byly utrpením a upřímně říkám, že jsem chvíli litovat kývnutí na recenzi. Japonská RPG jsou totiž velmi specifická uživatelským prostředím, které je pro neznalého člověka dosti nepřehledné. Hra na vás vychrlí v pár minutách obrovské množství informací, UI připomíná excelovou tabulku a vy jste vhozeni do nehostinného světa. Po přibližně šesti hodinách jsem ale celý systém pochopil a přišel „aha moment“, který moji prvotní skepsi zlomil a já se naplno ponořil do soubojů, které se staly návykové. Pokud chcete zažít něco zajímavého, doporučuji nechat předsudky stranou.

V mnohém místní přístup k level designu připomíná hry ze série Dark Souls.

Každá z několika map (4 velké oblasti a pár menších), které můžete prozkoumat, je designovaná poměrně jednoduchým způsobem, v němž je téměř nemožné se ztratit. Existuje ale také mnoho vedlejších cest a oblastí, které odměňují průzkum a nabízejí zajímavý vedlejší obsah. V mnohém místní přístup k level designu připomíná hry ze série Dark Souls. Nikdy není otázkou, kam musíte jít nebo co musíte udělat dál, ale cesta, kterou se tam vydáte, a věci, které po cestě uděláte, jsou do velké míry na vás. Průzkumu částečně napomáhají i malé energetické kuličky Magatsuhi, které jsou po krajině rozesety jako drobky chleba. Ty automaticky sbíráte, jakmile přes ně přeběhnete, a doplňují vám věci jako zdraví, MP a ukazatel Magatsuhi, které se pak hodí v boji. Často se vám pak stane, že zaběhnete někam, kam jste třeba vůbec nechtěli, ale narazíte na nějakého zajímavého démona nebo úkol. A najednou jste průzkumem strávili tři hodiny. Jakmile se začnete ve světě trochu více orientovat, zjistíte, že se v něm často nachází hromada věcí, které vám pomohou lépe budovat postavy. Jsou tu samozřejmě různě poschovávané poklady, na které vás upozorňuje váš démonický parťák na cestách. Tato místa sice nabízejí pěkné odměny, ale často se vám může stát, že místo pokladu na vás vyskočí parta zabijáckých démonů. Během průchodu se mi tak stalo, že jsem kvůli své hamižnosti zbytečně zemřel. Hlavním tahákem k průzkumu jsou ale obvykle vedlejší úkoly a malá stvoření zvaná Miman, jejich sbíráním získáváte měnu Glory, za kterou si můžete vylepšovat vaši postavu, ale i démonickou stáj. Vedlejší úkoly jsou obvykle nabízeny spřátelenými démony a přidávají do jinak neživotného prostředí vítané zpestření. Asi nebudu přehánět, když řeknu, že jich hra nabízí v řádu hodně velkých desítek, takže se nudit rozhodně nebudete. Většina z nich navíc přináší zajímavou výzvu, ale i menší příběhy rozšiřující místní lore. Jednou budete shánět oko pro člověka, který se zamiloval do krásné démonky, podruhé budete lovit upíra nebo hledat červené kozačky v rozpadlém butiku. V několika úkolech se dokonce „převtělíte“ do jednoho z démonů a můžete si chvíli zkusit, jaké to je býti obyvatelem místního světa.

i Zdroj: Atlus/Sega

Design démonů je něco, nad čím mi zůstává rozum stát. Shin Megami Tensei V: Vengeance nabízí skoro tři stovky různých potvor, které sbíráte podobně jako třeba Pokémony. Najdete zde sexy démonky, roboty, podmořské živočichy, slizouny, ale i třeba bohy z Indie, Japonska nebo Skandinávie. Najdete zde opravdu vše, co vás napadne, ale pravděpodobně i to, co by vás nenapadlo nikdy. Mně například v hlavě uvízl démon Mara, který vypadá jako penis s chapadly na kolečkách (foto najdete v galerii). Věřte ale, že to je možná ta nejméně divná věc, kterou ve světě Da’at potkáte.

Penis s chapadly na kolečkách je možná ta nejméně divná věc, kterou ve světě Da’at potkáte.

Atmosféru celému světu přidává i chytlavý soundtrack, který se mění v průběhu vašeho hraní. Někdy narazíte na ambientní minimalistické skladby, u soubojů vás pak občas doplní metalové tracky. V pozdější fázi hry se třídají andělské chorály se synťáky. Hudba vlastně působí jako skvělá metafora pro váš zážitek. Na začátku vám to možná bude připadat celé divné a repetitivní, ale nakonec zjistíte, že to všechno skrývá mnohem víc.

Shin Megami Tensei V: Vengeance
Xbox Xbox Series X/S

Shin Megami Tensei V: Vengeance skvěle kombinuje relativně vysokou obtížnost s příběhem plným zvratů a rozsáhlými možnostmi budování vlastního týmu. Pokud jste alespoň trochu fanoušky JRPG nebo jste hledali dobrý vstupní bod do této často přehlížené série, doporučuji, abyste dali této předělané verzi šanci. I přes prvotní zádrhely totiž dostanete zážitek, na který budete vzpomínat ještě dlouho po dohrání. A kdo ví, třeba se vám, stejně jako mně, otevře nový žánr.

Skvěle zvládnutý level design
Přidaná možnost „libovolného“ ukládání
Hluboký příběh plný zajímavých postav a zvratů