Recenze Star Wars Outlaws, velmi příjemného dobrodružství z předaleké galaxie
i Zdroj: Ubisoft / Massive Entertainment / Lucasfilm Games
SW: Outlaws Recenze Recenze Star Wars Outlaws, velmi příjemného dobrodružství z předaleké galaxie

David Bernard

David Bernard

3
Platformy Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Zkřížit cestu gangsterům se nevyplácí. Obzvláště, když se nacházíte v galaxii zmítané válkou o budoucnost. Sympatická zlodějka Kay se spolu s věrným chlupáčem Nixem vydává na dobrodružnou jízdu, na kterou jen tak nezapomene. V sázce je mnohé, tato loupež se prostě musí vydařit.

Hvězdné války neznamenají pouze řád rytířů Jedi a zlovolné Sithy lačnící po moci. Univerzum George Lucase je protkáno zástupy mimozemských ras, národů, frakcí a nejrůznějších galaktických padouchů, kteří se často pohybují daleko za hranicí zákona. A právě na tuto sortu se zaměřuje novinka v podobě Star Wars Outlaws od švédského studia Massive Entertainment, která mezi fanoušky budila rozporuplné reakce již od samotného oznámení. Hned zkraje vás ovšem mohu uklidnit. Výprava do předaleké galaxie totiž nedopadla vůbec špatně.

Zlodějka a chlupáč

Děj Star Wars Outlaws je zasazen do období mezi 5. a 6. filmovou epizodou. Impérium vedené císařem Palpatinem vládne železnou pěstí a rebelové na tom po porážce na mrazivé planetě Hoth nejsou zrovna nejlépe. V kůži mladé zlodějky Kay Vess se nicméně ocitáme daleko od veškerých událostí, které formují osud celé galaxie. Společně s věrným zvířecím parťákem Nixem se rozhodneme přijmout velice lákavou nabídku. Kredity se přeci hodí vždy. Jak už to tak bývá, prácička se v jeden okamžik nehezky zvrtne. Uznávaný a velmi bohatý gangster z nově vzniklého syndikátu, kterému Kay odcizí vzácný kousek majetku, na ni vypíše odměnu, a tak ji nezbývá nic jiného než souhlasit s vysoce rizikovým plánem na uskutečnění nebývalé loupeže. Sami to ale nezvládneme. Společně s Kay a Nixem se tak vydáme najít další členy posádky, kteří budou dostatečně šílení na to, aby se do téměř nemožné zakázky namočili.

• Doporučená cena: Od 1 750 Kč
  • Česká lokalizace: Ne
  • Obtížnost: Nastavitelná
  • Základní herní doba: Hlavní příběh zabere cca 20 až 25 hodin, s vedlejším obsahem překonáte i dvojnásobek
  • Bude vás bavit: Pokud milujete Hvězdné války, sci-fi, kvalitně napsané postavy a dialogy, zábavné vedlejší úkoly a aktivity, a oceníte poctivou dávku humoru
  • Nebude vás bavit: Pokud máte k Hvězdným válkám negativní vztah, nemáte rádi otevřené světy, vyžadujete špičkovou optimalizaci a nestrávíte špatnou animaci obličejů

Více již z příběhu prozrazovat nebudu, ale s čistým svědomím mohu říci, že jsem si zhruba dvacetihodinovou dobrodružnou jízdu opravdu užil. Scenáristé přistupují ke značce Hvězdných válek s opravdovým respektem, za což jim patří velké díky. Ačkoliv je děj místy velmi čitelný až předvídatelný, ve výsledku mi to nijak výrazně nevadilo. Celou dobu ze hry sálá dobře známá atmosféra, díky které se fanoušci jedné z nejoblíbenějších zábavních značek budou cítit jako doma. Během úkolů se setkáte i s nutností rozhodnout se pro jednu z několika nabízených možností, což ovlivní dílčí části příběhu či vedlejších misí. Nečekejte ale hloubku jako například u loňského cRPG Baldur’s Gate 3, a to ani zdaleka. Spíše se jedná o zpestření, které budete využívat převážně ve spojitosti s kriminálními organizacemi. Žádného zásadního dopadu na hlavní příběh jsem si tak či onak nevšiml.

Pochválit musím také dobře napsané hlavní i vedlejší postavy. Kay je sympatická a rozhodně nepůsobí jako ostřílený galaktický padouch. Chlupáč Nix je prostě a jednoduše extrémně roztomilý a vůbec bych se nedivil, kdybych jeho jméno použil u některého z budoucích domácích mazlíčků. Na cestě za svobodou potkáme i další důležité jedince, ale z důvodu příběhových spoilerů se jejich popisu raději vyvaruji. Mile mne překvapila také kvalita dialogů a humor, který se v nich často nachází. Nebojte se, dojde i na temnější momenty. Vygradované finále je poté pomyslnou třešničkou na dortu. I přes všechny výše zmíněné superlativy jsem se nicméně nemohl zbavit dojmu, že by ze scénáře šlo vymáčknout více.

Pochválit musím dobře napsané hlavní i vedlejší postavy.

Star Wars Outlaws ale nabízí podstatně více než jen hlavní příběh. Pokud byste se drželi pouze něj, byla by to velká chyba. Ačkoliv se mnozí hráči obávali otevřeného světa plného generických úkolů, opak je pravdou. Vedlejší zápletky jsou zde v menším počtu, což se odráží na výsledné kvalitě, která je na poměry her s otevřeným světem opravdu solidní. Ano, najdeme tu i méně zajímavé mise, ale ty se většinou řadí k tzv. intelu, tedy informacím, ke kterým můžete přijít různými způsoby. Jednou si tajně vyslechnete rozhovor dvou žoldáků v kantýně, jindy narazíte na datapad atd. Občas se navíc při vašich toulkách spustí náhodná událost (přepadení, imperiální náklad, závod na speederu atd.). Opomenout nesmím ani návykovou karetní hru Sabacc, u které jsem se zasekl na několik hodin a hodlám se k ní vrátit. Zabavit se můžete i u herních automatů či při sázení na dostihy. Vše působí přirozeně a navyšuje imerzivní pocit ze živoucího světa. Pokud bych vám tedy měl udělit jednu radu, tak nikam nespěchejte. Nechte se vtáhnout do okolního prostředí a vychutnávejte si jej plnými doušky.

Lokace známé i neznámé

Herní svět Star Wars Outlaws lze rozdělit na pětici planet (v jednom případě se jedná o měsíc) a vesmír, který je obklopuje. Dobrodružství Kay Vess začíná na Cantonice, přesněji v hazardem sršícím městě zvaném Canto Bight, které ve svých kasinech rádo přivítá každého bohatého turistu. Daří se tu i všemožným kriminálním živlům a korupci. Kay to tu zná velmi dobře, jelikož se zde narodila a vyrůstala v dělnické čtvrti. Druhou lokací je měsíc Toshara, který vznikl přímo pod taktovkou vývojářů ze studia Massive Entertainment. Jedná se tak o zcela nové prostředí, které v souvislosti s univerzem Hvězdných válek navštívíme vůbec poprvé. Toshara nabízí rozlehlé savany, pláně, větrné farmy a nekončící skaliska. Problémy vám zde budou dělat tlupy banditů, pirátů a kontrolní stanoviště imperiálního vojska. Za prací i zábavou se mimo jiné vydáte i do hlavního města jménem Mirogana.

Třetí planetou je Kijimi. V kontrastu k vyprahlému měsíci Toshara se jedná o zcela jiné prostředí, které je pokryto nikdy nemizící vrstvou ledu a sněhu. Kijimi je o poznání menší než Toshara, jelikož se stejně jako v případě planety Cantonica jedná o městské prostředí. To ovšem neznamená, že by Kijimi nebylo zajímavým místem. Lokální architektura připomíná tibetské kláštery a vše působí tajemným dojmem. Osud Kay zavane i mezi písečné duny planety Tatooine, kterou pravděpodobně představovat nemusím. Mohu vám ale prozradit, že jsem se při návštěvě Jabbova paláce tetelil blahem. Poslední lokací je zarostlá planeta Akiva, která notně připomíná džungli. Rozlohou je na tom zhruba stejně jako Toshara a její průzkum vám nějaký čas zcela jistě zabere.

Při návštěvě Jabbova paláce jsem se tetelil blahem.

Po povrchu se budete prohánět na speederu, který je možné postupem času vylepšovat. Zvýšit lze jeho akceleraci, maximální rychlost, odolnost, krátkodobé zrychlení atd. Hračičkové budou spokojeni. Během cestování na speederu jsem nicméně narazil na opakující se problém v podobě neposlušného přivolávání mašiny. Místo toho, aby se speeder přiblížil ke Kay, zběsile vystartoval opačným směrem, aby následně narazil do čehokoliv, co mu stálo v cestě. Zpočátku mi to přišlo komické, později však spíše otravné. Mezi planetami se můžete libovolně pohybovat, a to pomocí vaší vesmírné lodi Trailblazer, případně skrze body rychlého cestování.

Samostatnou kapitolu tvoří vesmírné prostředí okolo zmíněných planet. Rozhodně nepočítejte s neomezeným prostorem, vše je pevně ohraničeno. Faktem nicméně zůstává, že je vesmír ve Star Wars Outlaws zábavným místem k průzkumu. Mlhoviny a trosky dávno zničených lodí navíc mnohdy vypadají velmi pěkně. Ve vesmíru si užijete i souboje s ostatními mezihvězdnými koráby. Stejně jako speeder, i Trailblazer může (a měl by) být upgradován. Při potyčkách ve vakuu zcela jistě oceníte vylepšené kanóny, odolnější trup či velkokapacitní energetické štíty. Herní prostředí Star Wars Outlaws je dostatečně pestré a stejně jako v případě hlavního příběhu respektuje předlohu. Návštěvy zapadlých kantýn se vám dostanou pod kůži a uličky měst odkryjí nejedno tajemství. Pokud se obáváte přílišné rozlohy, kterou je společnost Ubisoft známá, není třeba. Tvůrci se tentokrát drželi v mezích. To ale neznamená, že bychom byli ochuzeni o lákavý a živoucí herní svět.

Klany, kartely a syndikáty

Hlavním námětem, se kterým Star Wars Outlaws pracuje, je svět plný kriminálních organizací v podobě klanů, syndikátů a kartelů. Váže se na ně velká část příběhu i vedlejších aktivit. Stejně jako v případě lokací, se ve hře setkáme se známými frakcemi, ale těšit se můžete i na jednu zbrusu novou. Celkem se během dobrodružství Kay a Nixe setkáme se zástupci čtyř kriminálních spolků. Prvním z nich je tzv. Crimson Dawn, který se po letech v zapomnění opět vynořil z temných zákoutí, aby prostřednictvím vysoce utajených informací rozpoutal sváry mezi konkurencí. Na měsíci Toshara se setkáme s organizací The Pyke Syndicate. Členové tohoto starého a bohatého syndikátu si nejvíce cení tradice a postavení. Jedním z nejznámějších pánů zločinu je samozřejmě i Jabba the Hutt, který svůj kartel ovládá z pevnosti na vyprahlém Tatooinu. Novou tváří ve světě Hvězdných válek je poté klan Ashiga, který má základnu na zmrzlém světě Kijimi. Členy všech čtyř organizací potkáte během návštěvy planet i vesmíru. V určitých lokacích je jejich zastoupení vyšší, jinde naopak. Každý kriminální celek má svoji historii, cíle i nároky. Pokud vyjdete vstříc jednomu, druhého tím na sebe můžete poštvat. S tím se pojí velmi dobře zvládnutý systém neustále se měnící reputace.

Hlavním námětem je svět plný kriminálních organizací.

Reputace je rozdělena na několik úrovní. V závislosti na tom, v jaké se zrovna u dané organizace nacházíte, se k vám její členové budou chovat. Jste za dobře s Crimson Dawn? Očekávejte lepší zakázky a kontrakty. Ty vás ale mnohdy pošlou na misi, po jejímž splnění ztratíte renomé u konkurence. Díky tomu se úrovně reputace neustále přelévají a mění. Musíte přemýšlet, komu uděláte laskavost, jelikož s vysokou reputací se pojí i následné odměny ve formě vybavení. Pokud si troufnete, můžete zadavatele úkolu mnohdy i zradit a stát se tak dvojím agentem. Prosté, ale zábavné. Za samostatnou frakci lze samozřejmě označit i Impérium. Pokud na jeho území provedete něco nekalého a budete odhaleni, spustí se systém vypsané odměny. Výsledkem je úprk před Stormtroopery a hledání způsobu, jak se terče na zádech zbavit. To lze provést jednak útěkem, ale také skrze úplatek pro zkorumpovaného imperiálního důstojníka.

Ve stínech či na férovku

Ačkoliv Star Wars Outlaws mnohdy klade velký důraz na kradmý postup, užijete si i velké porce akčních přestřelek. V nich budete v drtivé většině případů využívat svůj modifikovatelný blaster, který nabízí tři režimy střelby. Zatímco modifikace Plasma je určena pro základní udělování poškození, Ion se hodí na energetické štíty, droidy a aktivaci generátorů. Modifikace Power je poté určena pro souboje s odolnějšími typy nepřátel či ničení zdí a skal. Všechny tři režimy lze postupně vylepšovat (přesnost, délka plného nabití, výbušnost atd.) a libovolně přepínat i během boje. Blastery, jak mnozí z vás jistě vědí, nemají náboje. Pokud budete pálit bez přestávky, zbraň se přehřeje a vy musíte počkat, případně se spolehnout na údery pěstmi. Vhod přijde i tzv. Stun (samostatný modifikátor bez upgradu), kterým lze omráčit běžné nepřátele.

Během boje se postupně nabíjí adrenalin. Jakmile se ukazatel naplní a vy jej aktivujete, čas se zpomalí, můžete označit několik nepřátel najednou a následně je zlikvidovat pomocí jediného tlačítka. Mimo blaster je možné nepřátele eliminovat i zbraněmi, které naleznete během hraní (odstřelovací puška, granátomet, pulzní puška atd.). Ty ovšem mají pouze omezenou životnost a nemůžete si je ponechat. Pokud se dostanete do potyčky s větším množstvím padouchů, pomůže vám granát nebo kouřová bomba. Utržená zranění léčíte pomocí tzv. Bacta Vial, které se vyskytují prakticky za každým rohem. Jako pozitivum vnímám fakt, že zdaleka nejste nesmrtelní. Stačí pár dobře mířených ran a máte problém, a to i na normální obtížnost hry. Stormtroopeři zde na rozdíl od filmové předlohy mají mušku poměrně kvalitně seřízenou.

Během boje se postupně nabíjí adrenalin.

Pokud se chcete přímé konfrontaci vyhnout, můžete. Ba co víc, hra vás k tomu vyloženě vybízí. Často se ocitnete v situaci, kdy nesmíte spustit alarm, a tak nezbývá nic jiného, než se začít velmi opatrně plížit k nic netušícím strážím, které může Kay zezadu zlikvidovat pár dobře mířenými údery. Pozor je nutné dávat i na bezpečnostní kamery, které často monitorují přístupové body. Při plížení hojně využijete i šachty či vysokou trávu. Neocenitelnou pomocí vám ale bude věrný chlupáč Nix, který hraje při stealth pasážích prim. Nix umí odlákat nepřátele, zaútočit na ně, protáhnout se malými prostory, rozhryzat kabel na poplašném zařízení, ukrást přístupovou kartu, zmáčknout tlačítka či zvýraznit poklady a objekty, se kterými lze provést interakci.

Kay rozhodně není žádné dřevo. Pohyb po prostředí často vyžaduje šplhání či navigaci úzkými koridory. Na vyvýšená místa se hlavní hrdinka dostane pomocí lana s hákem, díky kterému lze i slaňovat do neprobádaných hlubin. Vhod přijde i výbava složená z několika udělátek. Tzv. Data Spike slouží k otevírání uzamčených dveří, přes které se dostanete prostřednictvím rytmické minihry. Před infiltrací imperiální základny se oplatí použít dalekohled, který dokáže označit nepřátele a tzv. Fusion Cutter vás dostane na druhou stranu ocelových mříží. Velmi často budete používat i hackovací nástroj zvaný Slicing Kit. Jakmile nabouráte systém, spustí se minihra založená na zadávání rozličných symbolů. V případě, že podobné minihry nemůžete ani cítit, můžete si nastavit jejich obtížnost. Interakce s herním prostředím je častá, ale rychle jsem ji přišel na chuť.

Zlodějem stylově

Mimo vylepšování blasteru, speederu a vesmírného korábu budete spravovat i výbavu samotné Kay. Ta se skládá z bundy, opasku a kalhot. Během putování po světě Star Wars Outlaws narazíte na velké množství obchodníků, kteří mimo surovin potřebných pro vylepšení blasteru, lodě a speederu (lze najít i ve světě) nabízí i zmíněnou výbavu pro Kay. Tu lze získat i jako odměnu za reputaci, případně ji najdete v některém z ukrytých pokladů. Zatímco základní oblečení nedisponuje statistikami, pokročilejší oděv již poskytuje různorodé výhody (větší kapacita granátů a lékárniček, vyšší odolnost proti střelám z blasteru či výbuchům, rychlejší plížení, menší detekce droidů atd.). Některé kusy mají dokonce setový bonus, který se často váže na stav reputace u kriminálních organizací. Oddělenou kategorií výbavy jsou pak tzv. talismany, které nabízejí další vylepšení. Pár kousků oblečků můžete nasadit i samotnému Nixovi, kterého to jistě potěší. U oblečení lze navíc změnit vzhled, a to na základě dosud získaných kusů. Můžete tak využívat set bonus dle vašich preferencí a pěkně stylově.

Pokročilejší oděv poskytuje různorodé výhody.

Významnou roli ve vylepšování dovedností hrají tzv. experti. Ty postupně potkáváte během samotného hraní. Ale pozor, někteří jsou uzamčeni za vedlejšími úkoly. Opět doporučuji absolvovat i obsah mimo hlavní příběh. Díky expertům získáte přístup k novým či podstatně vylepšeným dovednostem, a to jak pro Kay, tak i pro Nixe. Ty následně odemknete plněním menších vedlejších úkolů, bojových zadání či sběrem vyžadovaných surovin. Zanedbávat experty by nebylo příliš moudré, jelikož do velké míry ovlivňují samotnou hratelnost.

i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz / Ubisoft / Massive Entertainment / Lucasfilm Games

Neobroušené hrany

Prozatím jsem v případě Star Wars Outlaws nešetřil chválou. Jak už to tak bývá, nic není dokonalé. Technický stav novinky ze světa Hvězdných válek rozhodně nemohu označit jako bezproblémový. Hra byla od samého základu vystavěna na technologii Ray Tracing, která je zde implementována napevno a nelze ji vypnout. Výsledkem jsou hardwarové nároky, které dle mého názoru nereflektují vizuální podobu titulu. Star Wars Outlaws určitě neoznačuji za ošklivou hru, ale díky fixnímu Ray Tracingu jsem byl většinu času nucen hrát na střední detaily, a to se sestavou Ryzen 5600x, RTX 3070 Ti, 32 GB RAM. Při využití DLSS Quality se hra v rozlišení 1440p sice převážně držela nad hranicí 60fps, ale docházelo i k propadům k 50. Vše záviselo na lokaci, ve které jsem se zrovna nacházel. Zatímco uzavřené prostory atakovaly hranici 100fps a mohl jsem si dovolit zvýšit detaily, města a otevřená prostranství na tom byla o poznání hůře. Výsledkem tak byla častá úprava detailů v závislosti na daném prostředí. Pokud disponujete silnou PC sestavou (RTX 4080 atd.), váš zážitek se bude zcela jistě lišit.

To by nebylo až tak překvapivé, jelikož své PC již delší dobu vnímám jako adepta na upgrade, ale některé efekty jsou ve Star Wars Outlaws jako z minulé dekády. Ano, mluvím například o výbuších, za které vývojáři sklidili posměch již v nedávné herní upoutávce. Za nejhorší vizuální faux pas nicméně považuji animace obličejů a mimiku lidských postav. U mimozemských ras není problém příliš patrný, ale u hlavní hrdinky a dalších zástupců lidské rasy se mnohdy dostáváme na úroveň loňského Starfieldu. Nerozumím tomu. Star Wars Outlaws využívá engine Snowdrop, tedy stejný engine, na kterém bylo postaveno znatelně hezčí loňské dobrodružství z univerza Jamese Camerona, Avatar: Frontiers of Pandora. S tragickými animacemi tváří navíc příliš nepomůže ani zvýšení detailů na maximální možnou míru. V tomto ohledu jsem bohužel zděšen a zklamán. V roce 2024 bych čekal více. Pochválit naopak musím skvělý hudební doprovod, který pracuje s inspirací klasického zvuku amerického skladatele Johna Williamse. Jako milovník Hvězdných válek jsem se díky hudbě cítil jako doma. Pozitivně vnímám i celkové ozvučení střelby, kvalitu dabingu či zvuky speederu.

Galaxie plná příležitostí

Star Wars Outlaws mne velmi mile překvapilo. Tvůrci respektují předlohu, za což jsem jim jako dlouholetý fanoušek opravdu vděčný. Příběh hry se sice nezapíše mezi literární velikány a místy je poměrně předvídatelný, ale neznamená to, že by byl špatný. Kay a Nix tvoří sympatickou nerozlučnou dvojici a dobře napsané vedlejší postavy jim zdatně sekundují. Vše doplňuje kvalitní humor, zábavné dialogy a neustálý pocit ze živoucího světa. Zábavné vedlejší aktivity vám zajistí desítky hodin herní zábavy a díky líbivé atmosféře předaleké galaxie se každému příznivci Hvězdných válek usadí úsměv na tváři. Hlavním negativem je nicméně problematický technický stav a vizuální škobrtnutí, kterých zde není málo. I přesto se již nyní těším na plánovaná příběhová rozšíření a v budoucnu nepohrdnu potenciálním pokračováním. V případě, že ale Hvězdné války příliš v lásce nemáte, budete se pravděpodobně bavit o poznání méně. A nyní mě omluvte, musím si dát další partičku Sabaccu.

Star Wars Outlaws
Xbox Xbox Series X|S

Star Wars Outlaws vás vezme do předaleké galaxie, která vřele uvítá každého fanouška Hvězdných válek. Solidní, leč místy předvídatelný příběh nabídne akční jízdu plnou kvalitního humoru, napětí, dobře napsaných postav a zábavných dialogů. Sympatická zlodějka Kay a její nerozlučný parťák Nix jsou příjemnou posilou pro mnohými milované univerzum George Lucase. Živoucí svět vás bude lákat k průzkumu a kvalitní vedlejší úkoly a aktivity vás zabaví na desítky hodin. Titul sráží problematický technický stav a vizuální kvalita, která neodpovídá hardwarovým požadavkům. Tristní animace obličejů a zastaralé efekty jsou černou tečkou na jinak povedeném dobrodružství, které by si příznivci značky neměli nechat ujít.

Solidní příběh
Sympatické ústřední duo
Živoucí svět a atmosféra