Elden Ring Recenze Recenze Elden Ring: Shadow of the Erdtree, nové kapitoly herní legendy

Recenze Elden Ring: Shadow of the Erdtree, nové kapitoly herní legendy

Pavel Lenko

Pavel Lenko

18. 6. 2024 16:00 1
Platformy Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Po dvou letech od vydání původní hry vychází rozšíření, které svou rozsáhlostí, pestrostí a mnohdy dechberoucí velkolepostí konkuruje originálu. Miyazaki opět dokazuje, že je muž na pravém místě. Jeho nové dílo se sice tváří jako DLC, ale za tak obrovskou dávku obsahu by se nemusela stydět ani samostatná hra.

Vývojáři z japonského FromSoftware jsou známí hlavně hardcore tituly jako Dark Souls, Demon Souls, Armored Core a Sekiro. Do opravdu širokého povědomí se však dostali až v roce 2022. Právě v Elden Ringu FromSoftware zkombinoval vše, co činilo jejich předchozí tituly tak výjimečné, s dnes až přehnaně častým otevřeným světem. Co z této kombinace vzešlo sice nebyla revoluce, ale opravdu zásadní evoluce žánru. A nyní přichází rozšíření Shadow of the Erdtree a nadšení a nedočkavost hráčů je na úrovni, kterou by si pro své hry přálo každé herní studio.

Svět Elden Ringu byl obrovský, pestrý, temný a hlavně plný obsahu odměňujícího všechny ty, co rádi odkrývají tajemství, řeší hádanky a prozkoumávají každý čtvereční metr celé herní plochy. Obtížnost hry přitom zůstala věrná vývojářskému stylu, jen tentokrát nebyla tak krkolomná - místo toho byla velmi přístupná i obyčejnému hráči. Samozřejmě některé nepovinné části hry víc než dost uspokojily i ony hardcore fanoušky (koukám tvým směrem, Malenie!) a není tak divu, že se ze hry stal fenomén.

Překrásný nový svět

Shadow of the Erdtree (dále jen SotE) se neodehrává ve světě původní hry. Poté co je poražen Radahn a Mohg, hráč se přenese do Land of Shadow, ze kterého přišla Marika - ústřední postava zápletky originálu. Vedou tam stopy, které zanechal její potomek Miquella. Hráč se po nich vydává, aby odhalil tajemství, které tento svět skrývá a zjistil, čeho se Miquella snaží dosáhnout. O příběhu samozřejmě nebudu dále nic prozrazovat, jen dodám, že je opravdu zajímavý a krásně dokresluje už tak bohatou Elden Ring mytologii.

Land of Shadow obsahuje zhruba to, co by se dalo čekat od rozšíření hry jako je Elden Ring. Obrovský svět složený z několika velmi odlišných regionů, obsahuje několik Legacy Dungeonů (jak se zde říká hradům a pevnostem, které obsahují víceméně uzavřené prostředí), kobky a nově i kovárny, které odmění průzkumníky novou výbavou.

i Zdroj: Bandai Namco

Uprostřed tohoto temného světa leží Shadow Keep. Jedná se o nelineární Legacy Dungeon, do nějž se několikrát vrátíte, a který slouží jako takové extrémně složité rozcestí, z nějž se lze vypravit do sousedících zón. Není to ovšem rozhodně mírumilovné rozcestí. Je plné tuhých nepřátel a jeho level design připomíná spíš mnohoúrovňové bludiště než pevnost. Pečlivý průchod touto lokací nemůžu než velmi důrazně doporučit.

Otevřený svět SotE je tentokrát mnohovrstvý. Malá jeskyně nebo katakomba případně pozorný a opatrný skok do hlubin může vyústit ve stezku, která vede pod zemí napříč celým světem, může otevřít cestu k úplně nové zóně nebo skončit nečekaným soubojem s bossem. Původní hra obsahovala hodně obsahu v podzemí, ovšem tyto lokace byly oddělené zóny, do kterých se hráč dostal dlouhým výtahem.

i Zdroj: Bandai Namco

V Land of Shadow je podzemí mnohem přirozenější. Je přímo a plynule napojeno na povrch a velice často se zvědavý dobrodruh zastaví na útesu nebo kopci jen protože uvidí něco zajímavého a na mysli bude mít jediné - jak se tam dostat. Bohužel se ale nedá moc spolehnout na mapu. Vzhledem k členitosti a komplexitě herního světa je mapa dostupná hráči naprosto neadekvátní. Podzemní lokace v ní nejsou vůbec vykreslené, a dají se na ní spatřit jen ty části podzemí, které jsou viditelné z povrchu - například z hrany útesu.

• Doporučená cena: cca 999 Kč (40€)
  • Česká lokalizace: Ne
  • Obtížnost: vysoká
  • Základní herní doba: 20-50 hodin, dle pečlivosti průchodu
  • Bude vás bavit: Pokud jste milovník výzev, temných příběhů a nelineárního prozkoumávání členitého světa
  • Nebude vás bavit: Pokud upřednostňujete odlehčenou zábavu a koridorovou hratelnost.

Mapa, kompas a pečlivost

Výše zmíněný dobrodruh je tentokrát asi nejpřesnější popis hráčovy postavy. Není to hrdina, válečník ani voják. Důvod je jednoduchý - v SotE je průzkum nových míst, hledání tajných schovek a celkově prolézání všeho, co jde spatřit, opravdu důležitý. Špatný level design dokáže potopit jakoukoliv hru a pokud chcete klást tak velký důraz na zajímavost světa a jeho obsah, nelze tento prvek ošidit. Naštěstí se vývojáři z From Software nepomátli a i tentokrát zůstali věrní principům, které použili v minulosti.

Design celého světa je opravdu skvělý a jeho průzkum je opravdu smysluplný a odměňující. Kromě klasických předmětů a výbavy totiž v otevřeném světě i ve zmíněných Legacy Dungeon zónách najdete dvě zásadní novinky. Prvním je takzvaný Scadutree Fragment, za který si v nové mechanice zvedáte úroveň Scadutree Blessing - zkráceně se jedná o permanentní buff do útočných i defenzivních statistik vaší postavy. Druhým předmětem je Revered Spirit Ashes. Je to prakticky totéž jako Scadutree Fragment, ale používá se k vylepšení buffu pro Spirit Ashes, neboli vaše přivolané pomocníky jako například Mimic Tear.

Pokud máte problém probít se přes nějakého bosse, nebo je nějaká lokace moc těžká (což se vzhledem k nelinearitě může lehce stát), prostě jděte na průzkum a určitě nějaké najdete. Dostatečně navýšený buff může být rozdílem mezi pokořením soupeře a opakovanou smrtí. Jak je asi všem jasné, hledat tyto předměty bude jedno z největších lákadel a bude vás hnát k prolézání každé mezery a každého kousku mapy, který ještě projitý nemáte. Pevně věřím, že se najdou i tací, kteří tyto buffy na postavě nevyužijí a půjdou do hry s cílem užít si ji na maximální výzvu, ovšem normálním smrtelníkům nelze než důrazně doporučit časté zvolnění tempa a namísto rychlého postupu vpřed si naordinovat trošku toho objevování.

Dostatečně navýšený buff může být rozdílem mezi pokořením soupeře a opakovanou smrtí.

Co se týče opakovaného průchodu v NG+ a vyšších obtížnostech, zatím jsem neměl šanci ověřit, zda se přenáší vše do nové hry, nebo musíte hledat tyto předměty znovu. Zároveň je ovšem důležité zmínit fakt, že je tato nová funkce dostupná jen a pouze v Land of Shadow, a pokud se vrátíte do Lands Between, tedy světa původního Elden Ringu, tak se vaše statistiky vrátí zpět do normálu. Jestli je tento buff aktivní zjistíte ve Status menu, kde nové hodnoty uvidíte barevně zvýrazněné. Doporučená úroveň postavy pro SotE je sice 150, ale díky této mechanice se i hráči s nižší úrovní nemusí moc bát, a naopak ti s vyšší rozhodně nemohou počítat s hladkým průchodem. Je to tedy zároveň balancující mechanika, která navíc hráče chytře nabádá k pečlivému postupu hrou a odměňuje zvědavost a pozornost.

Přátelé i nepřátelé

Nové buffy však hru rozhodně nezlehčují. Noví nepřátelé vám nedají nic zadarmo, celý svět je totiž posetý opravdu tuhými oponenty a nejde jen o bossy. Velmi často jsou i elitní nepřátelé sami o sobě nebezpečnější než někteří bossové. O to více je nutno zdůraznit to, že drtivá většina oponentů, co v Land of Shadow potkáte, je nová. Jen velmi málokdy potkáte staré známé, a i ti jsou většinou jen ve formě vlků, morových krys a podobně.

V boji proti nim budete moci použít nové kouzla a zbraně a nosit přitom na sobě nové brnění nebo oblečení. Rozhodně je z čeho vybírat - mezi osm nových typů zbraní patří například Large Katana - nepřekvapivě se jedná o těžkou katanu, která mění rychlost za zvýšenou hodnotu útoku a delší dosah a například Light Greatsword jde přesně opačnou cestou. Kromě těchto obvyklých zbraní se však můžete těšit například na boj za pomoci bojových umění, útočných štítů nebo parfémů. Ty mohou na první pohled znít zvláštně, ale překvapivě fungují na výbornou. Samozřejmostí jsou nové talismany a přísady do “Wondrous Physick” lahvičky.

i Zdroj: Bandai Namco

Ovšem ne vždy vám zbraně a brnění pomohou v boji proti nepřátelům. Ihned poté, co vstoupíte do tohoto nového světa, se váš pohled nejspíš zastaví na jedné výrazné postavě v dálce. Tou je Furnace Golem - obrovský ohnišťový koš na nohou. Množství těchto nepřátel je omezené a po porážce se už znovu neobjeví. Boj s nimi je však docela unikátní a zatímco někteří jdou porazit standartním způsobem, jiní vyžadují poněkud unikátní metody, které tu nechci prozrazovat. Co však lze říci je, že jsou nebezpeční, útočí na obrovskou vzdálenost naprosto devastujícími útoky a zároveň každý Golem odmění hráče jiným unikátním předmětem.

Souboje s bossy jsou příběh sám o sobě. Je na ně kladen důraz stejně jako ve všech From Software hrách a v SotE je jich opravdu víc než dost. Ač je finální boss opravdu obtížný, nějvětší výzva je po vzoru Malenie z originální hry naprosto nepovinný souboj. Samozřejmostí je opravdová kvalita bossů v Legacy Dungeonech a to ať už mechanikami, nebo vizuálem. Nechci samozřejmě kazit překvapení, ale určitě doporučuji hru nezkonzumovat ve spěchu, ale vychutnat si opravdu vše co nabízí.Po vzoru původní hry se v pozdějších lokacích objevují počáteční bossové jako řadoví (ikdyž elitní) nepřátelé. Jejich pokoření vás může v některých případech odměnit například i Scadutree Fragmentem, takže se určitě vyplatí se jim nevyhýbat.

Nějvětší výzva je po vzoru Malenie z originální hry naprosto nepovinný souboj.

Hráč není na vše samozřejmě sám. Příběhem ho doprovází nová skupinka NPC, které jsou očarované vábením Miquelly a vydaly se po stopách tohoto poloboha. Najdete je u Křížů, nových záchytných bodů, fungujících jako takové orientační pomůcky pro postup příběhem - jsou to místa, kde Miquella zanechal jednotlivé části sebe sama. Končetiny, orgány a podobně. Každé z těchto NPC má vlastní příběh a samozřejmě jdou i přivolat na pomoc k některým bossům. Zatímco tyto postavy prišly do Land of Shadows zvenčí, existují zde stále i původní obyvatelé, jakkoliv je jich pomálu. Najít je však nebude vůbec lehké.

Malba světla a stínů

Jak jsem již zmínil dříve, Land of Shadow je pestrý svět, obsahující několik biomů. Od obrovského pole posetého iluzornímy náhrobky, přes temný prales, až po nádherné pláně, které jako by se sem přenesly z Ghost of Tsushima. Garantuji, že při prvním vstupu na jižní pobřeží budete zírat. I když Elden Ring není graficky nejvyspělejší hra, vývojáři jakékoliv menší nedostatky v technologiích dohání naprosto úžasným uměleckým stylem a famózní prací s barvami, světlem a se stíny. Když jste v temném lese, jste opravdu v temném lese. Cítíte tu atmosféru, zatuchlinu a nebezpečí a dáváte si pozor na každé divoké zvíře, co se kolem vás mihne (nejen protože jim podezřele září oči) a zároveň si na krásné květnaté louce přijdete jako v pohádce. I trosky osad a pevností vypadají, jako by byly připravené odvyprávět vlastní příběh, plný ohně a krve. Je opravdu až výjimečné, jak skvěle a pečlivě je herní svět vizuálně ztvárněn.

Když jste v temném lese, jste opravdu v temném lese. Cítíte tu atmosféru, zatuchlinu a nebezpečí.

Land of Shadow už jen svým pouhým vizuálem ilustruje svou vlastní historii a obří válku, která jím v minulosti otřásla. Všude přítomné hroby, vypálené vesničky a malé městečka a zarostlé zbytky obřích golemů potkáte napříč celým světem. Bouřlivé horské hřebeny na východě a masivní ruiny na západě pak jen dokreslují rozsah a pestrost tohoto kdysi prosperujícího prostředí.

i Zdroj: Bandai Namco

Stejně jako vizuální stránka, i hudba opět nezklame. Už je zvykem, že hudební skladby u soubojů s bossy jsou prvotřídní - o to víc to platí pro ty důležité bossy. Tentokrát jsem se ale častěji pozastavil u podbarvující hudby při putování samotným otevřeným světem. Temnotu a napětí doprovázející hudba je přesně tak výrazná, aby dokreslila atmosféru, ale přitom nepřebrala hlavní roli v tom, co si z daných scén hráč odnese. Je to velmi výrazný opak toho, co hraje u boss soubojů. Tam zase hudba dodává boji epický náboj a buduje svkěle pocit adrenalinem nabité bitvy.

Recenzi Shadow of the Erdtree bylo vcelku obtížné napsat. přestože se jedná o DLC, přistupoval jsem k němu jako k plné hře. Jakkoliv to může znít zvláštně, odbýt ji tím, že se jedná a dobré rozšíření, by nebylo rozhodně fér. Hráči nedostali žádnou rychlovku ani jen narychlo uvařenou jednohubku. Co dostali je dokonale vyleštěný produkt bez bugů, bez jakýchkoliv problémů a s na DLC obrovskou porcí obsahu. Nový důraz na exploraci spojenou s přirozeným progresem bojových vlastností hráčovy postavy je určitě něco, za co si vývojářské studio zaslouží chválu a rozhodně se do tohoto světa plánuji vrátit. Je to stále “jen” Elden Ring, jenže je to vlastně špatně?

Elden Ring Shadow of the Erdtree

V Shadow of the Erdtree dostanete desítky hodin kvalitního obsahu, který může vesele konkurovat těm nejlepším hrám na trhu. Ať už jste dlouhodobý fanoušek her od From Software, nebo byl Elden Ring vaše první ochutnávka, je toto rozšíření prostě a jednoduše povinností. Nabízí se srovnání s Phantom Liberty, a abych pravdu řekl - pokud budou všechny herní rozšíření držet kvalitu kterou předvedly tyto dvě, bude ve videoherním světě zase o něco lépe.

Rozsáhlost a pestrost světa
ponurá atmosféra
souboje s bossy jen tak nezapomenete