Age of Mythology: Retold Recenze Recenze Age of Mythology: Retold, opětovného vzkříšení legendární RTS

Recenze Age of Mythology: Retold, opětovného vzkříšení legendární RTS

Josef Murcek

Josef Murcek

Platformy Xbox Xbox Series X|S Windows PC

Není remaster jako remaster. Někteří tvůrci si totiž dají záležet a hru vylepší téměř od základů, aby stál výsledek opravdu za to. A toho jsme právě svědky u brzy vycházející Age of Mythology: Retold.

i Zdroj: Josef Murcek / Hrej.cz

Najít v dnešní době kvalitního zástupce RTS žánru je stejně ošemetné jako hledat pšouk ve vířivce. Na výběr toho moc není a většina hráčů zůstává u letitých ikon žánru jako Starcraft 2 nebo Command and Conquer Generals, přičemž tajně doufá v jejich pokračování. Zatímco v EA se rozhodli strčit hlavu do písku, u Blizzardu se šušká, že se na třetím Starcraftu pomalu ale jistě pracuje. I tak nás čeká několik dlouhých let vývoje, navíc se může klidně stát, že se jako u EA nakonec vše odpíská a investice odepíše. To v Microsoftu se s tím moc nepářou a snaží se podruhé exhumovat legendární Age of Mythology s definitivním dovětkem Retold. A šli na to pěkně od podlahy, protože defacto nezůstal kámen na kameni. Jen si ještě v rychlosti připomeňme, oč tu vlastně běží. Ostatně jde o titul starý přes dvacet let a nová generace hráčů nemusí mít o jeho kvalitách žádné povědomí.

• Doporučená cena: 29,99€ (cca 749 Kč)
  • Česká lokalizace: Ano
  • Obtížnost: Vyvážená
  • Základní herní doba: 25-30 hodin
  • Bude vás bavit: Toužíte si zahrát opravdu kvalitní strategii
  • Nebude vás bavit: RTS žánr není vaším šálkem čaje

Vypomůžeme si nostalgickou znělkou z devadesátkového seriálu Herkules. Jedná se o příběh z dávných časů. Z časů mýtů a legend, kdy antičtí bohové byli malicherní a krutí a stíhali lidstvo útrapami. Jen pár vyvolených se jim dokázalo postavit a byli jsme to my, tehdy ještě náctiletí s beďary rozsetými po obličeji a problémy s předčasnou ejakulací. Vžili jsme se do role atlantského admirála Arkantose, v jehož kůži jsme byli nuceni cestovat do dalekých zemí, např. do rozpálených egyptských pouští či promrzlých severských končin. Se vší vervou jsme se snažili najít jistého pydlookého Kyklopa, který chtěl ve spojení s Poseidonem otevřít brány podsvětí a zlikvidovat bájnou Atlantidu. V multiplayeru jsme pak měli možnost volby mezi řeckým, egyptským a skandinávským národem.

i Zdroj: Josef Murcek / Hrej.cz / Xbox Game Studios

To bylo v roce 2002. O rok později spatřil světlo světa datadisk s Titány, mocnými a obřími bytostmi, s nimiž si není radno zahrávat. Navíc jsme mohli hrát nově za Atlanťany. Po více než deseti letech poté dorazila rozšířená edice, která kromě obou předchozí her obsahovala i celou řádku vylepšení určených pro hraní na moderních systémech. Za další dva letokruhy se vyloupla další expanze, tentokrát v podobě majestátní Číny. Kromě nezbytných oprav a nově hratelné frakce v multiplayeru s sebou přinesla i kampaň pro jednoho hráče. Nicméně její délka a zejména kvalita byla prudce diskutabilní. Tím se nad celou sérií zdánlivě zavřela voda. Jak ale už nějaký ten pátek víme, mágové z Microsoftu se zavřeli do věže a začali připravovat dnes recenzovanou definitivní edici.

Být stále mlád

Nejprve předali vývojářským studiím nejnovější verzi Bang enginu použitého v remasterované verzi Age of Empires III a nechali ho ještě o chlup vylepšit. Vývojáři následně téměř všechen vydaný obsah od základů přetvořili. Týká se to veškerých modelů jednotek a budov včetně jejich animací. Stavení mají notně vylepšený destrukční systém, takže při poškození vesele plápolají, postupně z nich odpadávají větší kusy až se nakonec teatrálně zbortí. Vývojáři přepracovali vše, kam jen okem pohlédnete a klobouk dolů, čerstvě ušitý kabátek hře velmi sluší. Ostatně jde spíše o plnohodnotný remake než klasický remaster, skok v grafice je bez debaty obrovský. To samé platí pro ostatní úpravy jako celkové vybalancování, odebrání limitu pro víru, přezvučení (Prostagma!) a notně aktualizovaný soundtrack. Ten většinu času pasuje jako hýždě na středně velký hrnec a je radost ho poslouchat, byť v době recenzování nebyl finální. Jedinou výjimkou je nepřítomnost čínského národa a jeho kampaně, ten bude dodán formou prvního rozšíření o něco později. Autoři si patrně vzali předchozí kritiku k srdci a chtějí orientální expanzi přepracovat natolik výrazně, aby dostála nemalému očekávání náročných hráčů.

Stavení mají notně vylepšený destrukční systém, takže při poškození vesele plápolají, postupně z nich odpadávají větší kusy až se nakonec teatrálně zbortí.

Co se týče samotného multiplayeru, čeká na vás 40 map a další časem ještě přibydou. Výběr je to úctyhodný a několik kousků jsem si proti AI vyzkoušel. Online multiplayer byl také dostupný, ale nebylo s kým hrát, protože hra pochopitelně nebyla hráčům v době recenzování dostupná, včetně těch s přednostním přístupem. Je sice pravdou, že jsem jednou narazil na zápas vytvořený v Jupíjájej, ale vzhledem k latenci jsem se raději ani nepřipojoval. Po vydání tomu bude samozřejmě jinak, navíc bude spuštěna cross-play funkcionalita, kterou sami tvůrci označují jako stěžejní. Age of Mythology: Retold se totiž dá pohodlně ovládat na ovladači, a to jak na konzoli, tak i na PC. Náš malý rybníček jistě potěší česká lokalizace v podobě titulků. Během hraní jsem narazil na několik překlepů, nevhodných termínů a nepřeložených textů, podle dodaných informací by však měl být překlad v době vydání dostatečně odladěn.

Vítané novoty

Hraní jako takové jsem si neskutečně užíval. Naposledy jsem měl podobný pocit, když jsem po letech znovu absolvoval kompletní dějovou linku Starcraft 2. Čeká na vás celkem 50 macatých misí rozdělených do tří kampaní, které byly citlivě upraveny s úctou k originálnímu materiálu. Vůbec jsem se nenudil, příběhová náplň obsahovala jeden nápad za druhým a rozmanitost misí člověka zahřála u pumpy. Mocné božské schopnosti získané dosažením nového věku smíte používat opakovaně, poprvé zdarma a poté vždy až po dobití vírou. Navíc byl implementován pátý věk, během kterého razantně poklesne doba a také prostředky potřebné k jejich opětovnému použití. To činilo kampaň o řád zábavnější než v minulosti, jelikož můžete svým svěřencům citelně ulevit při klestění cesty skrze nepřátelské území.

Abyste měli čas všechno stíhat, máte k ruce tzv. Villager Priority systém pro plně automatizovaný sběr surovin. Ze začátku tak odpadá místy otravný mikromanagement, kdy je zapotřebí každému vesničanovi určit, co a kde má sbírat. Nyní stačí jediným kliknutím vybrat třeba vyvážený režim a všech 15 poddaných se následně rozprostře po mapě tak, že jich půjde pět kácet stromy na mýtinu, dalších pět kutat zlato a zbylá pětice lovit kňoury do lesa. Předvoleb je několik a můžete si dokonce nastavit vlastní, případně je nepoužívat vůbec a řídit vše ručně. Ostatně ke konci kampaně budete natolik vycepovaní, že budete rozkazovat jako když bičem mrská. Pro nováčky nebo hráče, kteří se chtějí naplno věnovat dobrodružnější části hry, se však jedná o geniální pomůcku.

Budoucnost vypadá růžově

Jak bývá u Microsoftu dobrým zvykem, standardní verzi najdete v den vydání rovnou v Game Passu. Pokud byste si ji chtěli pořídit za vlastní kováky, určitě vás překvapí rozumně nastavená cenovka. Za třicet evropských totiž dostanete několik desítek hodin poctivé zábavy zabalené v líbivém audiovizuálním hávu s tunou úprav a několika novými zlepšováky. Age of Mythology: Retold podporuje i modifikace, takže očekávejme nálož komunitního obsahu navíc. Už nyní jsem na shopu zahlédl Battle Royale a nevypadal vůbec špatně. Vlastně nemusíte ani čekat, stačí skočit po hlavě do přiloženého editoru a vytvořit si vlastní dobrodružství. Fantazii a kreativitě se tady meze nekladou. A aby toho nebylo málo, autoři se taktéž vytasili s roadmapou, kde kromě první expanze s čínským pantheonem slibují ještě druhou, opět s dalším a prozatím utajeným národem. Chvíli po vydání ještě přibude labyrint zvaný Arena of the Gods, kde by se měla odehrávat tuhá zápolení s bohy pro jednoho nebo více hráčů v kooperaci. Zároveň platí, že hra oficiálně vychází ve stejný den jak pro majitele PC, tak i konzolí Xbox Series X/S, a to konkrétně ve středu 4. září. V případě předobjednávky se do ní můžete ponořit již o 7 dní dříve.

Age of Mythology: Retold
Xbox Xbox Series X|S

Král se znovu vrací a s ním i jeho poddaní, byť podruhé, o to však honosněji. Namísto remasteru přicházejí tvůrci s kompletním předělávkou a modernizací, která se jim povedla víceméně na jedničku. Za rozumný peníz na vás čekají desítky hodin kvalitní zábavy, přičemž další ještě v budoucnu dorazí. Vzhledem k omezeným možnostem multiplayeru a několika drobným nedodělkům udělujeme solidní osmičku. Pokud se vyplní předpoklady a v den vydání bude vše plně funkční a odladěné, přičtěte si k výslednému hodnocení jeden bod navíc.

Slušivý grafický kabátek
Přepracované modely a animace
Aktualizovaný tutoriál pro nové hráče