Recenze Astro Bot, špičkové skákačky, kterou budou milovat děti i dospělí
i Zdroj: PlayStation
Astro Bot Recenze Recenze Astro Bot, špičkové skákačky, kterou budou milovat děti i dospělí

Dominik Tománek

Dominik Tománek

Platformy PlayStation PlayStation 5

Astro Bot se už od oznámení na Summer Game Festu stal velmi očekávaným titulem. Po letech se roztomilý robůtek vrací, aby zachránil své kamarády. Má ale co nabídnout hráčům?

Na moment, kdy jsem poprvé spustil tehdy nový PlayStation 5, si pamatuji dodnes. Doprovázelo ho totiž spuštění předinstalované hry Astro's Playroom, která představovala všechny technologické vymoženosti samotné konzole i vylepšeného ovladače DualSense. Roztomilá a zároveň nádherná grafika spolu s hromadou originality vás překvapovala na každém kroku. Jedinou nevýhodou byla krátká herní doba, pohybující se kolem tří hodin. Nešlo však pouze o technologické demo, ale o hru s mnohem větším potenciálem. Oznámení plnohodnotného pokračování, které si klade za cíl dostat hru mezi „běžné“ tituly, mě tedy velmi potěšilo, a okamžitě jsem se začal na robůtka těšit. Po několika hodinách strávených s novým Astro Botem musím říct, že oprávněně.

i Zdroj: PlayStation

Do příběhu jste uvedeni v okamžiku, kdy hlavní záporák zničí vaši mateřskou loď (tou je replika konzole PlayStation 5) a tím rozptýlí vaše kamarády po celém vesmíru. V roli Astra se tedy vydáváte hledat a zachraňovat roboty, kteří jsou v nesnázích na více než padesáti planetách a v pěti plus jedné galaxii. Musím přiznat, že na začátku jsem se trochu obával, jestli takové množství planet dokážou autoři zvládnout, aniž by se prostředí brzy nezačala opakovat. S radostí jsem ale zjistil, že každá planeta skrývá unikátní zpracování, mechaniky a často i nové postupy, jak řešit všelijaké problémy. Jednou narazíte na džungli, jindy zase na strašidelný zámek – k prozkoumání je toho zde opravdu hodně a nikdy se nebudete nudit. Osobně mě naprosto uchvátila mapa inspirovaná kasinem, a to jak vizuálně, tak herními mechanikami. Je to jeden z těch typů map, na které se nezapomíná. Na každé planetě na vás totiž čeká několik robotů (většinou sedm), kteří jsou schovaní napříč celou mapou. Také sbíráte části puzzlí, ze kterých si můžete vylepšovat svou základnu. Někdy stačí jít nečekaným směrem, ale často vás čeká i nějaká složitá překážka, kterou budete muset překonat. Jejich hledání je nutné k postupu příběhem, ale díky jejich rozmanitosti to nikdy nepřejde v nudnou povinnost. Kromě klasických robůtků jsou mezi nimi schované i legendy herních sérií napříč celou historií PlayStationu. Dohromady jich je ve hře 300 a troufnu si říct, že narazíte i na hrdiny, na které jste možná zapomněli. Robůtci se pak shromažďují na lokaci zvané Místo havárie, kde se nachází vaše rozbitá mateřská loď. Toto místo funguje jako takový hub, kde si můžete změnit postavičku, váš Dual Speeder, nebo dokonce hledat další robůtky. Po každé zdolané galaxii se vracíte a opravujete loď. Jde o originální část hry, která jako by vypadla z různých simulátorů stavby PC nebo aut. A samozřejmě skvěle využívá vymoženosti ovladače DualSense.

• Doporučená cena: 1 649 Kč
  • Česká lokalizace: Ano
  • Základní herní doba: cca 9 až 20 hodin
  • Bude vás bavit: Máte rádi hratelnost skákaček, roztomilý svět a vše okolo PlayStationu
  • Nebude vás bavit: Pokud vám vadí dětská hravost a občas obtížné volitelné výzvy

Stejně jako v prvním díle Astro Bot využívá všechny funkce ovladače na maximum. Budete ovládat Dual Speeder gyroskopem, hledat různé body pomocí vibrací nebo foukat do mikrofonu, abyste spustili bublifuk a dostali se k uvězněnému robotovi. Prakticky každý level vás nechá vyzkoušet jinou funkci a nikdy se nebudete nudit. Totéž platí pro různé schopnosti, které máte během svého putování k dispozici. Jednou bude potřeba zastavit čas a skočit na letící kotouč, jindy zase vyletět jetpackem slepice někam do výšin. Různých vychytávek je zde spousta a autoři se rozhodně nedrží při zemi – jejich obrovská kreativita je znát na každém kroku. Jakmile se všechny mechaniky naučíte, samozřejmě si je vyzkoušíte při souboji s finálním bossem, jehož celý level považuji za jednu z nejlepších úrovní v žánru 3D plošinovek. Dokonce i závěrečné titulky ukazují, že autoři jsou mistry originality – obyčejné totiž vůbec nejsou.

Jediným negativem předchozího dílu byla jeho krátká herní doba. V Astro Botovi se to tvůrci pokouší napravit a připravili pro hráče mnohem delší zážitek. Pokud pojedete prakticky jen hlavní linku, hra vám zabere přibližně 9–10 hodin. Samozřejmě záleží na vaší šikovnosti a na tom, jak moc se budete s jednotlivými úrovněmi trápit. Kromě hlavních planet se ale v každé z pěti galaxií nachází i menší planetky, kde najdete různé výzvy. Ať už retro stylizovaná mlátička, nebo shazování nepřátel do jámy pomocí vašeho laseru v botách. Na některých planetách navíc najdete bránu na skryté planety, které se vám otevřou v „tajné“ šesté galaxii. Čtyři galaxie pak mají speciální výzvy stylizované do jednoho ze symbolů na ovladači. Ty vás dokáží pěkně potrápit, protože musíte sledovat několik věcí najednou. Jako velký fanoušek skákaček si myslím, že mě už máloco dokáže překvapit, ale některé zdejší mapy dokázaly zavařit i mně. Nicméně je třeba zmínit, že jde o volitelné úkoly, které nejsou pro postup hlavní linkou potřebné. Obtížnost běžných úrovní vás sice v pozdějších fázích dokáže potrápit, ale rozhodně nejde o nic extrémně těžkého. Líbí se mi, že úrovně jsou dostatečně jednoduché, aby byly přístupné téměř pro každého, ale zároveň dostatečně náročné, aby zaujaly i zkušenější hráče.

i Zdroj: PlayStation

I tentokrát je Astro Bot technologickým skvostem, jehož vizuální stránka vás nepřestane překvapovat. Hra nádherně vypadá a její hravá a roztomilá grafika vám bude neustále vyvolávat úsměv na tváři. Kromě toho ale exceluje i ve smyslu pro detail a design úrovní. Je totiž stále co objevovat a zkoušet. To platí i pro zvukovou stránku, která naplno využívá i ovladač DualSense. Dětinsky chytlavý soundtrack pak nedostanete z hlavy ani hodiny po vypnutí.

Husí kůže a úsměv na tváři zaručeny.

Astro Bot navíc výrazně pracuje s nostalgií a je jednou velkou oslavou třicátého výročí PlayStationu. Cestou tedy narážíte na ikonické postavy snad ze všech sérií, na které si dokážete vzpomenout, a často dokonce i na ty, o kterých už jste možná zapomněli. Na konci každé galaxie tak čeká jedna tematická úroveň věnovaná konkrétní sérii. Krása těchto momentů spočívá i ve vašem překvapení, takže bych vám zde nerad kazil tento zážitek. Pokaždé si ale můžete být jistí, že se budete skvěle bavit. Když například narazíte na postavy ze série God of War a začne hrát skvělý soundtrack z posledního dílu, prostě to na vás zapůsobí. Husí kůže a úsměv na tváři zaručeny.

Astro Bot

Astro Bot je nostalgickou jízdou, která vás nepřestane překvapovat. Nenechá vás pořádně vydechnout a celou dobu hraní se budete bavit. Nádherné vizuální zpracování doplňuje skvělý level design a smysl pro detail. Cestou navíc potkáte hrdiny snad všech sérií, které se objevily na PlayStationu. Astro opět přináší nezapomenutelný zážitek, který se bez problému řadí i vedle legendy jako je Mario.

Originalita je cítit na každém kroku
Zábavná hratelnost
Skvělý level design