Recenze Destiny 2: The Final Shape, úctyhodného zakončení ságy Světla a Temnoty
i Zdroj: Bungie
Destiny 2: The Final Shape Recenze Recenze Destiny 2: The Final Shape, úctyhodného zakončení ságy Světla a Temnoty

David Bernard

David Bernard

12. 6. 2024 18:10

Dekádu trvající sága Světla a Temnoty dospěla ke svému konci. Destiny 2: The Final Shape přináší epické rozuzlení příběhu, který započal v roce 2014. Tvůrci z amerického herního studia Bungie dokázali napravit pošramocenou reputaci z předešlého rozšíření a v rukávu mají nejedno překvapení. Oprašte arzenál a vydejte se s námi na vesmírné dobrodružství, které vrací sérii na výsluní.

Téměř deset let uteklo jako voda a od vydání prvního dílu populární sci-fi akce Destiny se změnilo mnohé. Tisíce hodin, které si dílo amerického herního studia Bungie uzmulo z mého harmonogramu, rozhodně nepovažuji za ztracený čas, a to i přesto, že jsme se v průběhu let dočkali i slabších rozšíření a sezón. Destiny ke mně prostě a jednoduše ihned přirostlo. Znáte to, občas při hraní uslyšíte ono pomyslné kliknutí, které je následováno až nebezpečně dlouhými seancemi před obrazovkou. Přesně to se mi stalo v září roku 2014, kdy odstartovalo vesmírné dobrodružství vedoucí vstříc jedinému okamžiku, který právě nastal. Sága Světla a Temnoty se uzavírá. Destiny 2: The Final Shape je konečně tady. The Witness přichází.

i Zdroj: Bungie

Konec velké ságy

Dobro a zlo. Jin a Jang. V případě příběhu série Destiny nelze přistupovat k ultimátům. Sága Světla a Temnoty nám v průběhu let ukázala, že nic není takové, jak se na první pohled může zdát. Ačkoliv jsme pouť započali jako nositelé Světla, postupem času nás karty osudu dovedly i k Temnotě. To ovšem neznamená, že jsme se stali zlými. Vše je relativní. Pokud bych zde měl shrnout dosavadní příběh Destiny, pravděpodobně bych se upsal k smrti a vy byste si museli vzít volno v práci. Deset let je vskutku dlouhá doba a v univerzu hry se toho odehrálo opravdu hodně. Pokud jste z Destiny na nějakou dobu vypadli a vracíte se až na závěrečnou kapitolu dosavadního příběhu, dovolte mi vás odkázat na některé z početných videí na YouTube, které celé dění rekapitulují. Ale pozor, někteří tvůrci si dali opravdu záležet a výsledkem je i jedna desetihodinová rekapitulace, kterou rozhodně doporučuji dávkovat.

• Doporučená cena: Od 1 189 Kč
  • Česká lokalizace: Ne
  • Obtížnost: Dle zvolené aktivity
  • Základní herní doba: Hlavní příběh 7 až 10 hodin (v závislosti na obtížnosti), poté dle chuti
  • Bude vás bavit: Pokud milujete sérii Destiny, sci-fi, looter-shooter žánr, grind, výpravná vesmírná dobrodružství a skvělý pocit ze střelby
  • Nebude vás bavit: Pokud čekáte bezchybný scénář, špičkové dialogy, bezproblémovou přístupnost pro nové hráče a nesnášíte honbu za lepší výbavou

Za předpokladu, že jste v obraze, tak vás mohu s naprosto klidným svědomím ujistit, že jsme se díky Destiny 2: The Final Shape dočkali úctyhodného zakončení ságy Světla a Temnoty. Rozhodně se tak neopakuje situace s minulým rozšířením Lightfall, jehož příběh patří k tomu nejhoršímu, co jsem v celé sérii dosud zažil. Jádrem příběhu nové expanze je finální konfrontace s tajemnou entitou jménem The Witness, jejíž cílem je přetvoření reality do tzv. Final Shape (Konečného tvaru). Jinými slovy se jedná o konec vesmíru, tak jak ho známe. Příběhová kampaň Destiny 2: The Final Shape obsahuje celkem osm misí, z nichž poslední byla zpřístupněna až po pokoření nového raidu Salvation's Edge. Zde musím podotknout, že jsem raid prozatím neabsolvoval, jelikož se jedná o opravdu náročný kousek herního obsahu. Na přípravách pilně pracuji a těším se, až se s novými bossy pustím do křížku. K aktivaci poslední mise nicméně stačilo, aby Salvation's Edge úspěšně dokončil alespoň jeden tým na světě, což se po necelých devatenácti hodinách od pátečního vydáni raidu podařilo. Ve výsledku se tak jedná o nejdéle trvající prvotní dokončení raidu v celé historii hry Destiny 2.

To, co následovalo po spuštění poslední mise, se nedá popsat slovy, musí se to zažít. Společnost Bungie si pro nás připravila zakončení, které nemá v sérii obdoby. Nebudu vám prozrazovat více, ale byla to opravdu čistokrevná akční jízda. K předešlým sedmi misím nemám z herního hlediska téměř žádné výhrady. Do kampaně jsme se s kolegou Martinem Zavřelem pustili ihned v den vydání rozšíření The Final Shape, které bylo nicméně provázeno značnými technickými problémy, což kazilo plynulý průchod hrou a celkový dojem. Hráli jsme až do časných ranních hodin a náležitě jsme si to užívali. Kampaň je prosycena velkým množstvím kvalitních cutscén a výpravných filmečků, které bylo radost sledovat. Docházelo sice k mírně trapným dialogům mezi postavami a na můj vkus byly některé mise přeplněny logickými hádankami, ale na celek si vlastně příliš stěžovat nemohu. Bavil jsem se, to je pro mne u her hlavní. Zakončení ságy Světla a Temnoty bylo akční, napínavé, místy dokonce hororové a hlavně epické. Dočkali jsme se také rozuzlení příběhu mnoha významných postav. Scénář rozhodně není bezchybný, ale pokud sem tam přimhouříte oko, budete spokojeni. Celou kampaň navíc můžete projít na tzv. Legendary obtížnost. Odměnou vám bude lepší vybavení a možnost zvolit si jeden ze dvou nových exotických předmětů.

Srdce Travelera

Příběhová kampaň i spousta vedlejších aktivit Destiny 2: The Final Shape se odehrává v nové lokaci zvané The Pale Heart. Ocitáme se v útrobách tzv. Travelera - tajemné entity v podobě vesmírného tělesa, která je s námi od počátků série. Tvůrci ze studia Bungie na naše obrazovky vždy dokázali přinést neuvěřitelně lákavou sci-fi podívanou, která mnohdy vyrazí dech nejednomu hráči. Nejinak je tomu i v případě nového rozšíření. Lokace The Pale Heart je tajemná, obrovská, členitá a plná záhad, které čekají na vaše odhalení. Pokud vám nebude stačit průzkum povrchu, můžete se vydat i do útrob samotného Travelera. Špičkový level design vás bude provázet na každém kroku a umělecký styl autorů vás často vyloženě okouzlí. Destiny 2 je tu s námi sice od roku 2017, ale díky důrazu na lákavý vizuál prakticky nezestárlo. Ano, sem tam se setkáte se starším vzezřením textur, ale není to nic, co by vás mělo příliš trápit. Jako redakční strašpytel jsem kupodivu ocenil i místa, která jako by vypadla ze sci-fi hororů. Bát se pravděpodobně nebudete, ale atmosféra dokáže být v případě nové zóny opravdu hutná, zajímavá a krásně záhadná. Za The Pale Heart si tvůrci zaslouží pochvalu i potlesk. Bravo.

Lokace The Pale Heart je tajemná, obrovská, členitá a plná záhad.

Příkladem vedlejší aktivity může být např. tzv. Overthrow. V každém ze tří regionů The Pale Heart (The Landing, The Blooming, The Impasse) plníte různorodé úkoly, čímž naplňujete jeden ze čtyř levelů aktivity. Na konci vás čeká souboj s bossem a následná odměna. Aktivita Overthrow je mimo jiné např. součásti úkolu, v jehož závěru budete odměněni exotickou zbraní. Počítejte ale s již tradičním grindem (opakování aktivit za účelem zisku vybavení), který je nedílnou součástí série.

i Zdroj: Bungie

Buďte tím, kým chcete

Jednou ze zásadních novinek expanze The Final Shape je bezesporu i nová podtřída zvaná Prismatic, díky které lze kombinovat dovednosti ze všech předchozích podtříd (Arc, Solar, Void, Stasis, Strand). Výsledkem je nepřeberná variabilita buildů vaší postavy. Novou podtřídu se naučíte používat prostřednictvím kampaně, ve které je Prismatic prakticky nutností. Pokud se rozhodnete, že se chcete ubírat cestou duhových explozí a popustíte uzdu vlastní fantazii, dostanete do rukou opravdu silné dovednosti. Po dokončení příběhu se můžete vydat na honbu za jednotlivými Prismatic aspekty, které jsou ukryty ve speciálních truhlách. Zkompletování nové podtřídy vám tudíž nějaký čas rozhodně zabere. Tvůrci nám dávají možnost utrhnout se z pomyslného řetězu a nabádají k experimentování. Dočkali jsme se i několika nových ultimátních abilit, které v řadách nepřátel nadělají opravdovou paseku. Za sebe mohu zmínit, že jsem si neuvěřitelně oblíbil házení obouručních Void seker, které je možné následně sebrat a pokračovat v masakru emzáků. Prismatic je povedenou, zábavnou a multifunkční podtřídou, která značně rozšíří možnosti vaší postavy.

Nová rasa dokáže potrápit

Aby toho nebylo málo, dočkali jsme se i zcela nové rasy nepřátel - The Dread. Jedná se o služebníky entity The Witness, kteří vám v mnoha ohledech dokážou pořádně zatopit. Prvním ze zástupců nové rasy jsou tzv. The Grim. Představte si netopýry či chrliče, kteří disponují zbraněmi. Létající havěť je hbitá a umí být pořádně otravná, ale pokud máte správně seřízenou pulzní pušku, věřím, že si poradíte. Dalším typem nepřítele z čeledi The Dread jsou tzv. The Husk. Ti disponují čepelemi a pokud je eliminujete, s posledním výdechem na vás z hrudi vypustí létajícího výbušného “kamaráda”. Třetím zástupcem nové rasy je dvojice tzv. Attendants a Weavers, která se nápadně podobá již zažitým Psionům. K boji využívá Void a Stasis útoky. Opomenout nelze ani  tzv. Harbingers a Omens. Zatímco první z nich se do vás pustí skrze Strand, druhý vám den zpříjemní díky mrazící Stasis. Nejvíce vás nicméně potrápí Tormentoři, které jsme mohli potkat již v expanzi Lightfall. Obří nepřítel disponuje nepříjemně velkou kosou a je zranitelný pouze na ramenou. Jakmile mu uberete dostatečné množství zdraví, vyplatí se střílet do jeho hrudi. Tito obávaní protivníci používají Void dovednosti. Rasa The Dread je různorodá a eliminace nových typů nepřátel oživuje již tak skvělý pocit ze střelby, který sérii provází od nepaměti. Věřte mi, zbraně v Destiny 2 jsou prostě a jednoduše skvělé. Vždy byly a pravděpodobně se to nikdy nezmění.

i Zdroj: Bungie

Významné změny

Destiny 2 se napříč poslední dekádou neustále měnilo a vyvíjelo. Příkladem budiž nepopulární rozhodnutí tvůrců odstranit původní příběhovou kampaň a další porce staršího obsahu. Výsledkem je opravdu komplikovaný zážitek pro nové hráče, kteří do hry naskočili až v poslední době. S tímto problémem se studio Bungie potýká dlouhodobě a musím uznat, že jsem se po návratu do hry, kterému několikrát předcházela delší pauza, vždy cítil poněkud zmatený. Umím si tedy představit, jakým dojmům bude vystaven zcela nový hráč.

Destiny 2 se napříč poslední dekádou neustále měnilo a vyvíjelo.

Naštěstí ne vše je v tomto ohledu špatné. Vývojáři do hry postupem času přidali prvky, které novým fanouškům pomohou na cestě k parádním herním zážitkům. Letošní expanze přináší několik dlouho potřebných změn, které sice nejsou dokonalé, ale výrazně vám usnadní život. Prvenství u mě získal nový systém síly vybavení (Light power). Pokud jste to dříve mysleli s Destiny 2 vážně, bylo vhodné, abyste hráli všechny tři herní třídy (Titan, Warlock, Hunter). Důvodem bylo zvyšování síly vybavení. To se nyní mění, jelikož je zmíněný Light power sdílený napříč vaším ansámblem postav. Pro příklad uvedu následující. Mojí hlavní postavou je Titan, který dosáhl na hodnotu 1980 Light power. Jakmile se pustím do hraní Huntera či Warlocka, veškeré vybavení, které při hraní získám, bude disponovat právě touto hodnotou. Díky tomu odpadá často vyčerpávající potřeba hrát stále ty stejné aktivity, a to navíc třikrát během týdenního resetu. Výborné, skvělé, konečně jsme se dočkali. Na Light power se váže i nové vyvážení vašeho týmu. Člen, který disponuje nejvyšší silou vybavení, nyní při dané aktivitě posílí ostatní parťáky, a to tak, že se jejich síla zvýší na hodnotu nejsilnějšího hráče mínus pět Light power. Výsledkem je vyrovnaná parta, která se může pustit i do těžšího obsahu. Hráči s menším množstvím času tak nezůstávají v příliš velké nevýhodě.

Dalším systémem, který doznal zásadních změn, je tzv. Pathfinder. Jedná se o sérií úkolů, které nás zavedou do rozličných herních aktivit. Jednotlivé body jsou provázány a vedou k poslední části “pavučiny”. Jakmile se plněním zadání dostanete až na konec, získáte odměnu. Pathfinder je rozdělen do dvou částí. První se týká aktivit v nové lokací The Pale Heart, druhá je poté obecnější a plnit ji budete prostřednictvím Vanguard playlistu, Crucible (PvP) či v aktivitě Gambit (PvEvP). Novinka nahrazuje tzv. Bounty systém (několik NPC bounties stále nabízí, např. Gunsmith). Pathfinder bohužel není dokonalý a často vás bude nutit do aktivit, na které zrovna nemáte chuť. PvE hráčům se mnohdy nechce brázdit Crucible či Gambit, ale jelikož cesta napříč systémem Pathfinder není zcela přímá, je nutné absolvovat i to, z čeho příliš nadšení nebudete. Ano, často si můžete vybrat cestu, kterou se budete ubírat, ale do cíle se např. výhradně prostřednictvím PvE striků nedostanete. Osobně bych uvítal, kdyby tvůrci pavučinu rozdělili na tři linie - Vanguard, Crucible a Gambit. Za aktuální podobou Pathfinder pravděpodobně stojí snaha autorů nalákat hráče i do méně populárních aktivit.

i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz / Bungie

Budoucnost leží ve hvězdách

Něco končí, něco začíná. Sága Světla a Temnoty byla ukončena úctyhodným způsobem, ale Destiny 2 žije dál. Soudě dle plánů, které v posledních dnech studio Bungie odhalilo, se žádný konec série nekoná. Během včerejšího večera do hry dorazila první ze tří epizod, které nahrazují starší formát sezón. Každá epizoda bude rozdělena do tří aktů, z nichž každý potrvá zhruba šest týdnů. První epizoda nese název Echoes a zavede nás na planetu Nessus. Tu sice dobře známe, ale nyní se zde začínají dít opravdu záhadné věci. Mimozemská rasa Vex se začala chovat zvláštně a naším úkolem je všemu přijít na kloub. V první epizodě si pro nás tvůrci připravili dvě aktivity. V Breach Executable se utkáme s rasami Vex, Fallen a Cabalskou Shadow Legion. Cílem je získat nové technologie, které odhalí prazvláštní aktivitu na planetě.

Sága Světla a Temnoty byla ukončena úctyhodným způsobem.

Pokud milujete souboje s časem, oceníte aktivitu zvanou Enigma Protocol. V ní se vydáte na zběsilý úprk kybernetickým prostředím, které vám nic nedaruje. Počítejte s notnou dávkou skákání a překonávání členitého prostředí. Druhý akt epizody Echoes dorazí 16. července a třetí 27. srpna. Druhá epizoda s názvem Revenant se bude věnovat rase Fallen a ponese se v duchu hororové atmosféry. Ve třetí epizodě jménem Heresy se vrátíme na obávanou obří vesmírnou loď Dreadnaught, kterou obývá rasa Hive. Nutno podotknout, že pro přístup k epizodám musíte vlastnit tzv. Annual Pass, případně si jednotlivé epizody zakoupit samostatně. Pokud ohledně hry Destiny 2 váháte, můžete si ji vyzkoušet zcela zdarma, a to včetně pořádné porce bezplatného obsahu. Tvůrci pro nás evidentně mají nachystáno nejedno překvapení a já doufám, že se v epizodách dočkáme kvalitní herní zábavy. Samozřejmostí jsou poté nové zbraně a vybavení.

Studio Bungie odhalilo i vzdálenější plány, a to prostřednictvím oznámených prací, které probíhají na projektu s kódovým označením Frontiers. Pokud bych si měl osobně tipnout, očekávám nové dobrodružství mimo sluneční soustavu. Náznaky v tomto ohledu rozhodně nechybí. U odhalení bylo přítomno logo Destiny 2, tudíž se třetím dílem prozatím nepočítám. V souvislosti s projektem Frontiers byl zmíněn rok 2025.

Destiny 2 je zpět

Po špatně přijatém rozšíření Lightfall jsme se dočkali vykoupení. Destiny 2: The Final Shape nepřináší pouze úctyhodné zakončení desetileté příběhové ságy, ale také mistrně vytvořenou lokaci The Pale Heart, kterou je radost prozkoumávat. Nové aktivity zabaví na dlouhé hodiny, level design patří ke špičce v oboru, pocit ze střelby je stále famózní a výrazné změny systémů ušetří spoustu vašeho času. Podtřída Prismatic je vítaným zpestřením, které vám otevře spoustu nových možností. Pokud to se hrou myslíte vážně, počítejte s již tradičním grindem, který samozřejmě nemusí vyhovovat každému. Jedná se nicméně o zažitý standard žánru. Avšak ne vše je perfektní. Ve scénáři příběhu lze místy najít jisté nedokonalosti, dialogy by mohly být napsány znatelně lépe, noví hráči se pravděpodobně budou stále cítit ztraceni a systém Pathfinder by měl být vymyšlen o něco lépe. Tak či tak se jedná o jedno z nejlepších rozšíření za celou existenci série, které v mnoha ohledech překonává i vychvalovanou expanzi Destiny 2: Forsaken z roku 2018. Výpravná kampaň vás přiková k obrazovkám, pocit ze střelby si budete užívat plnými doušky a pokud milujete grind a honbu za lepším vybavením, budete v sedmém nebi. V případě, že jste na sérii po minulém rozšíření zanevřeli, což je pochopitelné, můžeme vás uklidnit. Destiny 2: The Final Shape stojí za návrat. A teď mě omluvte, musím si konečně udělat pořádek v přeplněném inventáři.

Destiny 2: The Final Shape
Xbox Xbox Series X|S

Destiny 2: The Final Shape dokázalo vrátit populární sérii na výsluní. Sága Světla a Temnoty je sice u konce, ale tvůrci nehodlají zpomalit. Výpravné rozuzlení příběhu, který započal na podzim roku 2014, vás přiková k obrazovkám, a to i přesto, že lze ve scénáři místy najít několik nedostatků. Mistrně vytvořená lokace The Pale Heart je prosycena skvělým level designem a její vizuál vám učaruje. Razantní změny v systémech ušetří pořádnou porci času, milovníci grindu se budou cítit jako doma a nově přidaná podtřída Prismatic vám otevře dveře vstříc netradičním buildům. Ne vše je ale dokonalé. Destiny 2 se stále potýká s nedostatečnou přístupností pro nové hráče, systém Pathfinder by mohl být zpracován lépe a dialogy postav rozhodně nepatří k těm nejlepším. I přes uvedené nedostatky lze letošní rozšíření zařadit na pomyslný vrchol celé série, a to společně se starší expanzí Forsaken. Několikaměsíční odklad hře jednoznačně prospěl, Destiny 2 je zpátky. Pokud vám výše uvedená negativa vrásky na čele nedělají, k výslednému hodnocení si jeden bod přidejte.

Úctyhodné zakončení ságy Světla a Temnoty
Výpravné cutscény a filmečky
Epická poslední mise