Recenze The First Descendant, přímé definice grindování
i Zdroj: NEXON / NEXON Games Co., Ltd.
The First Descendant Recenze Recenze The First Descendant, přímé definice grindování

David Bernard

David Bernard

4

Je půlnoc. K odemčení nové postavy mi chybí pouze jedna součástka. Do potemnělého podzemí se vydávám již podvacáté v řadě, tentokrát to musí padnout! Přesně těmito slovy lze popsat The First Descendant, novinku od jihokorejské společnosti Nexon, která se snaží prorazit na poli looter-shooter žánru. Milovníci extrémního grindu a zábavné střelby by měli zpozornět. Ne vše je ale růžové.

Když byla během herní akce Gamescom 2022 oznámena jihokorejská looter-shooter akce The First Descendant, okamžitě si získala moji pozornost. Jedná se totiž o žánr, ke kterému mám již více jak dekádu velmi kladný vztah. Do jednoho z beta testů, který se uskutečnil v září minulého roku, jsem tak naskočil s velkou chutí. Během zhruba třiceti hodin, které jsem v betě strávil, jsem si o novém titulu od hráči nepříliš oblíbené jihokorejské společnosti Nexon udělal poměrně dobrý obrázek. Jakmile otevřené testování skončilo, chtěl jsem, aby hra dorazila co nejdříve. To je samo o sobě dobré znamení. Ze strany vývojářů následovalo ticho po pěšině a já začínal tušit, že si na The First Descendant budu muset pěkných pár měsíců počkat. Přenesme se do současnosti. Je 9. července 2024, venku panuje úmorné vedro, můj počítač je díky tomu netradičně zadýchaný a Steam u The First Descendant ukazuje 75 odehraných hodin. Je tomu týden, co mnou očekávaný titul konečně spatřil světlo herního světa. Sedm posledních dní jsem trávil ve futuristickém světě, který se nesnaží skrývat inspiraci žánrovými kolegy. Je to špatně? Nemyslím si, The First Descendant má ale jiné problémy.

i Zdroj: NEXON / NEXON Games Co., Ltd.

Chaotický scénář

Děj hry je zasazen na planetu Ingris, která byla pro lidstvo až do nedávna prosperujícím domovem. Vše se změnilo v den, kdy se otevřely brány do jiných dimenzí, ze kterých na Ingris začala pronikat mimozemská rasa zvaná Vulgus. Aby toho nebylo málo, obyvatelé Ingris se ocitli pod náporem tzv. Colossi, obřích a technologicky velmi vyspělých monster. Cílem nových nepřátel lidstva je získat technologický zázrak zvaný Ironhearts, který majiteli poskytuje zdroj neomezené energie. Jedinou nadějí na přežití lidské rasy jsou tzv. Descendanti (Potomci), kteří díky tajemným Magisterům disponují nadpřirozenou silou Arche. Naším cílem nebude nic menšího než porážka vůdce invazního vojska, který si říká Karel (ano, pro tuzemské hráče se jedná o poměrně vtipnou volbu jména hlavního antagonisty) a odhalení tajemství, jež se skrývá v Ironhearts.

• Doporučená cena: Zdarma (free-to-play)
  • Česká lokalizace: Ne
  • Obtížnost: Dvě obtížnosti herního prostředí a Intercept bossů (těžká obtížnost je dostupná po dohrání příběhové kampaně)
  • Základní herní doba: Hlavní příběh zabere cca 40 hodin, poté dle chuti
  • Bude vás bavit: Pokud milujete sci-fi, zábavnou střelbu, pohled ze třetí osoby, looter-shooter žánr, správu postav a neuvěřitelný grind
  • Nebude vás bavit: Pokud čekáte dobrý příběh, kvalitní dialogy, nesnášíte repetitivní hratelnost a při termínu “grind” vám vstávají vlasy na hlavě

Pokud vám přijde, že výše popsaná zápletka zní genericky, máte naprostou pravdu. To by samo o sobě nebyl až takový problém, ale díky zcela chaotickému scénáři, velmi špatným dialogům a dějovému guláši se opravdu nejedná o dobrý zážitek. Příběh u looter-shooter žánru nicméně pro mnoho hráčů nehraje prim. I přesto je to velká škoda, jelikož na základní kameny solidního sci-fi dobrodružství občas narazíte. Po celou dobu hraní mi přišlo, že se na scénáři z velké části podílela umělá inteligence a tvůrci vlastně nevěděli, jak děj správně odvyprávět. Dialogy jsou často vyloženě příšerné a ačkoliv jsem je z důvodu psaní recenze nepřeskakoval, neustále jsem cítil nutkání tak učinit. Příběhová kampaň navíc trvá cca 40 hodin, takže výše popsané budete muset snášet opravdu dlouho. Pochválit nicméně musím filmečky, kterých rozhodně není málo. Cutscény jsou akční, zajímavé a dobře se na ně dívá. Škoda, že se stejné péče nedostalo i scénáři.

Dokolečka, dokola

The First Descendant je čirou definicí repetitivní hratelnosti. Osobně mi to nevadí, ale umím si představit, že mnoho hráčů bude z opakující se hratelnosti po pár hodinách znuděno či unaveno. U looter-shooter titulů mám ve zvyku zapnout playlist oblíbené hudby a hrát, dokud se muška mé zbraně nezačne kývat sem a tam, případně dokud nezačnu čelit mikrospánkům. Každému to jeho. Svět hry je rozdělen do osmi regionů, které jsou poměrně různorodé. Jednou budete emzáky likvidovat v bažinách, abyste se následně přesunuli do vyprahlé pouště či na vrcholky zasněžených hor.

Na vše se navíc dobře dívá, jelikož hra běží na páté generaci Unreal Engine. Na sestavě s procesorem AMD Ryzen 5600X, grafickou kartou NVIDIA RTX 3070 Ti a 32 GB RAM mi hra v rozlišení 1440p běžela na vysoké detaily (střední stíny) a DLSS Quality poměrně obstojně. Většinu času jsem se držel okolo 70 až 90 fps, ale v některých lokacích jsem bohužel zaznamenal propady pod hranici 60 fps. Optimalizace není ideální, ale o katastrofu se rozhodně nejedná.

Hra běží na páté generaci Unreal Engine.

Náplň misí, na které vyrážíte z města Albion, je napříč zónami prakticky totožná, a to jak během kampaně, tak i po ní. Jakožto jedna z vašich postav putujete od jednoho bodu ke druhému a spouštíte mise, ve kterých bráníte bod, eskortujete dron, dobýváte lokaci, či eliminujete určitý počet high-tech havěti. A takhle je to pořád dokola. Pokud misi neaktivujete vy nebo jeden z dalších hráčů na mapě (maximálně se v lokaci mohou nacházet čtyři), v zóně se nic neděje, je prakticky mrtvá. Na pocitu živoucího světa by měli vývojáři opravdu zapracovat. Snad se dočkáme.

i Zdroj: NEXON / NEXON Games Co., Ltd.

Každý region disponuje dungeony, které jsem si popravdě oblíbil. Jejich design se mi zamlouval a neměl jsem problém je navštěvovat opakovaně. To ostatně budete muset, pokud chcete získat nové postavy či další předměty a nechcete otevírat peněženku, ale o tom později. Výtku mám nicméně k samotným bossům, kteří na vás čekají na konci každé kobky. Téměř všichni mají jednu a tu samou herní mechaniku, během které vyvolávají levitující koule, které musíte zničit. Jednou zároveň, jindy postupně (hra to nijak neindikuje, musíte na to přijít metodou pokus/omyl). Pokud to neuděláte, bosse nejde zabít, jelikož disponuje energetickým štítem. Výjimku pak tvoří občasná změna v podobě vyvolaných nepřátel okolo hlavního protivníka, kteří fungují prakticky stejně jako zmíněné koule. No, nevím jak vám, ale mně to přijde velmi laciné.

Každý region disponuje dungeony.

Mimo repetitivní mise se vydáte i do tzv. Void Intercept Battles. Jedná se o souboje s Colossi, které jsem zmiňoval v úvodu. Bitva se odehrává v aréně a můžete se do ní pustit sólo, případně v až čtyřech lidech. Každý z bossů je náchylný na jiný druh elementu (oheň, led, elektřina, jed atd.). Stejně tak jedním z elementů disponuje. Díky tomu musíte řešit odolnost na daný typ poškození a výbavu, se kterou se na Colossi vydáte. Zatímco pokoření prvních bossů je poměrně lehké (je vyžadováno pro postup kampaní), v Hard módu se jedná o zcela jinou situaci. Bez adekvátního buildu a správné volby zbraní si zde příliš neškrtnete. Zamrzí i fakt, že pro těžkou obtížnost není aktuálně dostupný online matchmaking, ale tvůrci oznámili, že jej hodlají přidat alespoň do dungeonů. Zdůrazňuji, že se jedná pouze o obtížnost Hard, která se odemkne po dokončení kampaně a pokoření normálních bossů. Na normální obtížnost je matchmaking dostupný pro veškerý obsah. The First Descendant je PvE titulem, PvP zde nenajdete, což je z důvodu vybalancování postav dle mého názoru jen dobře.

Zábavná střelba a zběsilý pohyb

Může se vám zdát, že o hře píši spíše negativně, ale mohu vás ujistit, že The First Descendant nabízí i silná pozitiva. Jedním z nich je bezesporu pocit ze střelby, který se mi okamžitě dostal pod kůži. Hra neskrývá inspiraci populárním Warframe a pokud jste hru od Digital Extremes hráli, budete se zde cítit jako ryba ve vodě. Typy zbraní lze označit jako funkční klasiku. Střílet budete pomocí útočných pušek, revolverů, pulsních pušek, odstřelovaček, kulometů, samopalů či paprskometů. Zbraně fungují na principu několika typů munice (všeobecná, speciální, impact a high-power). Věřím, že si oblíbený kvér najdete velmi brzy. Veškerý arzenál navíc disponuje atributy jako je např. šance na kritický zásah, výše kritického poškození, elementární poškození, útočná síla atd. Zbraně padají s náhodnou kombinací (lze upravovat u NPC). Honba za lootem tak nikdy nekončí a stále je co vylepšovat. Samostatnou kapitolu poté tvoří legendární kousky, které disponují speciálními a účinnými efekty. Krom zbraní budete lovit i externí komponenty, které vám zajistí tolik potřebné statistiky (životy, obrana, odolnost vůči elementům). Jedná se např. o reaktor, procesor či paměťový modul.

i Zdroj: NEXON / NEXON Games Co., Ltd.

Velmi zábavný je i pohyb prostředím. Váš Descendant je vskutku hbitý. Můžete sprintovat, dělat kotrmelce a skákat. Ano, klasika. Nejzábavnějším aspektem pohybu je nicméně používání vystřelovacího háku, s jehož pomocí se dostanete téměř kamkoliv. To pomůže jednak při překonávání rozlehlých lokací, jednak i při samotné akce, kdy se díky háku můžete dostat na vyvýšenou pozici a ufony následně zasypat salvou z těžkého kulometu. Sem tam sice dochází k prkenným animacím, ale od loňské beta verze tvůrci v tomto ohledu urazili pořádný kus cesty. Střelba i pohyb tak patří k největším kladům novinky od Nexonu.

Potomek pro každého

Nastal čas podívat se na zoubek postavám, v jejichž kůži se vydáme do nikdy nekončící akce. Počet Descendantů, kteří jsou ve hře aktuálně dostupní, rozhodně není malý. Vybírat můžete z 18 charakterů, z nichž jsou čtyři ultimátní (vylepšená verze). Pokud bychom se měli bavit čistě o počtu originálních postav, The First Descendant jich momentálně nabízí 14 a další budou zcela jistě následovat. Při prvotním spuštění dostanete na výběr mezi Ajaxem (tank, vysoká odolnost), Viessou (mrazící/ledové schopnosti) a Lepicem (univerzální postava). Brzy se dočkáte i mise, po jejímž dokončení získáte extrémně hbitou Bunny, kterou ocení oko nejednoho hráče. Ano, ženské postavy jsou ztvárněny tak, aby se na ně hezky dívalo. Nebudu zacházet příliš do detailů, ale milovníci ladných křivek budou potěšeni. Každý Potomek navíc disponuje čtveřicí odlišných schopností. Zatímco Ajax bude spoluhráče bránit energetickými štíty, Bunny bude zběsile běhat a vysílat ničivé elektrické pulzy.

Každá postava disponuje čtveřicí odlišných schopností.

Další postavy můžete získat dvěma způsoby. Prvním z nich je grind požadovaných součástek, ze kterých si Descendanta následně sestavíte u výzkumného NPC. To slouží i pro odemčení a tvorbu legendárních zbraní a předmětů, díky kterým můžete vylepšovat svoji výbavu a měnit její statistiky. Veškerý výzkum nějaký čas trvá (inspirace Warframe, lze urychlit placenou herní měnou) a současně lze zapnout pouze pět úkonů. Zatímco honba za součástkami je u některých postav poměrně jednoduchá, u jiných se zapotíte na dlouhé hodiny až dny herního času. Vše se odvíjí od procentuální šance na zisk požadovaného předmětu, který je vázán na předem danou aktivitu (titul obsahuje databázi, vše lze snadno dohledat přímo během hraní). Jako příklad uvedu snahu o složení postavy jménem Freyna. Jedna ze součástek měla 20% šanci, že ji získám ze závěrečného bosse v dungeonu. Než se na mě usmálo štěstí, kobku jsem absolvoval zhruba patnáctkrát. A 20 % je v The First Descendant opravdu velké číslo. U vzácnějších předmětů počítejte i s desetkrát menší šancí. Některé aktivity navíc vyžadují, aby vaše postava disponovala schopnostmi s určitým elementem, případně je vyžadována možnost nepozorované infiltrace (Sharen), díky které získáte bonusové odměny. U jednoho charakteru tím pádem nezůstanete, respektive to nedoporučuji.

Druhým způsobem, jak získat novou postavu, je otevření vaší peněženky. Buď můžete Freynu farmit půl dne jako já, nebo zaplatit zhruba 300 Kč a získat ji okamžitě. To stejné platí i pro ultimátní verze čtyř Descendantů. U nich se ale pohybujeme u podstatně vyšší částky, a to okolo 1 500 Kč. Pokud budete chtít získat ultimátní postavu pouhým hraním, připravte se na očistec a potřebu notné dávky štěstí. Umím si představit, že lidé s dostatečně velkým příjmem raději vytáhnou kreditní kartu a vytoužený charakter si zaplatí, ale u mladších zástupců herní obce, studentů a nemajetných jedinců tato možnost často nepřipadá v úvahu. Můžete namítat, že je to tak se vším. Nebudu vám odporovat, ale pokud tvůrci udělají cestu k některým postavám co nejvíce trnitou, vnímám to jako dlouholetý hráč velmi negativně.

Postavy lze získat dvěma způsoby.

Opačný přístup mám ale k celkovému vylepšování postav a zbraní. Hra si bez okolků adoptovala systém modulů z Warframe. Každý Descendant a zbraň disponuje kapacitou, kterou plníte osazováním modulů s různými efekty. V případě postav se jedná např. o zvýšení životů, obrany, vylepšení některé z abilit či odolnost vůči danému typu elementu. U zbraní pak např. zvyšujete procentuální poškození, kadenci palby, šanci na kritický zásah atd. Všechny moduly lze navíc vylepšovat, což zvedá hodnotu, kterou následně uzmou z celkové kapacity postavy či zbraně. Tento systém se osvědčil již ve Warframe a nemám s ním problém ani zde. Pokud se chcete stát opravdu silnými, můžete celkovou kapacitu zvyšovat, a to pomocí tzv. Energy Activators, případně snižovat cenu kapacity u jednotlivých modulů díky typům socketů (pomocí tzv. Crystallization Catalysts). Oba předměty je nicméně velmi těžké získat a v herním obchodě, kterému se budu věnovat za okamžik, rozhodně nepatří k nejlevnějším. Celkově je ale správa a tvorba buildů zábavná a povedená. Často je nutné přemýšlet, do čeho se vám vyplatí investovat, tudíž doporučuji chladnou hlavu a co nejméně unáhlených rozhodnutí. Použití Energy Activatoru na postavu, kterou nehodláte více hrát, vás totiž pořádně zabolí.

i Zdroj: NEXON / NEXON Games Co., Ltd.

Strašák jménem monetizace

Pojďme pootevřít skříň, ve které se skrývá monetizační kostlivec. Hned zkraje musím potvrdit dřívější slova vývojářů, a to že prakticky vše můžete získat pouhým hraním. Netýká se to samozřejmě kosmetických skinů a bohužel ani herní měny Caliber, kterou herní obchod využívá. V budoucnu bychom se údajně měli dočkat obchodování mezi hráči, ale prozatím ve hře tento systém chybí. Ceny Descendantů a kosmetických úprav jsou různorodé a mnohdy vskutku vysoké. Osobně nemám nic proti zakoupení battle passu (cca 250 Kč), ale více financí do free-to-play titulů většinou neinvestuji.

i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz / NEXON

První věcí, díky které mám pocit, že je společnost Nexon ziskem přímo posedlá, je monetizace barev na oblečení vašich postav. Pokud chcete změnit barevnou paletu vašeho obleku či brnění, musíte si na Descendanta zakoupit některý z kosmetických skinů. Základní verzi obarvit nelze, a to i přesto, že z battle passu nějaké barvy dostanete i jako neplatící hráč. Barvy jsou navíc jednorázové a pokud je chcete aplikovat na vícero charakterů či skinů, musíte je zakoupit opětovně. V Jižní Koreji se možná jedná o standardní situaci, ale dle reakcí západních hráčů soudím, že u nás v tomto ohledu Nexonu pšenka nepokvete. Samotné skiny pro postavy jsou povedené, ale počítejte se ztřeštěnostmi typu dinosauří kostým, uniforma služebné či úbor školačky. Samozřejmě nechybí křivky odhalující sexy oblečky, které jsem již zmiňoval.

Základní verzi postavy nelze obarvit.

Největší problém, který se váže na monetizaci, pro mě nicméně představuje nacenění velmi důležitých Energy Activatorů. Ty jsou kruciální pro posílení vašich postav a zbraní (dva obdržíte zdarma během kampaně). Pokud se nechcete zavázat k opravdu úmornému grindu, za jeden aktivátor zaplatíte zhruba 500 Kč. Na jedné postavě chcete ideálně použít čtyři aktivátory (jeden na charakter, tři na zbraně) a zvýšit si tak kapacitu pro moduly. Za dva tisíce si dnes koupíte jakýkoliv AAA titul a ještě vám zbude na oběd. V případě, že se aktivátory rozhodnete získat pouhým hraním, musíte si sehnat velké množství surovin, a to mimo jiné pomocí otevírání zašifrovaných trezorů, které jsou poschovávány v jednotlivých zónách. K jejich otevření potřebujete klíče, a to v závislosti na raritě skrýše. Následně je nutné absolvovat minihru založenou na rychlé reakci, při které jsem si měl chuť vyrvat vlasy. Pokud neuspějete, o klíč (nepadá často) přijdete. Samotná minihra je u vyšších rarit vskutku obtížná. Pokud nemáte špičkovou odezvu internetu, jedná se v mých očích o téměř nadlidský úkol (nižší rarity lze odemknout relativně bez obtíží). Tento problém můžete nicméně výrazně zredukovat pomocí Descendanta jménem Enzo, díky kterému je otevírání skrýší snazší a navíc získáte vyšší odměnu. Na odemčení Enza pracuji poslední tři dny, tak mi držte palce.

Váš celkový přístup k monetizaci v The First Descendant bude záviset na tom, na co jste zvyklí. Někomu vadit nebude, jiné odradí. Osobně mi některé položky přijdou předražené a systém barev je v mých očích nesmyslný, ale každý máme jiné priority. Pro jistotu znovu zopakuji, že vše nutné pro posílení vaší postavy lze získat hraním. Počítejte nicméně s tím, že se v tomto ohledu pořádně zapotíte.

i Zdroj: NEXON / NEXON Games Co., Ltd.

Milovníci žánru se budou bavit

Na The First Descendant jsem se velice těšil. Pokud můžete v duchu prohlásit, že se hrdě hlásíte k milovníkům looter-shooter žánru a před extrémním grindem se neutíkáte schovat, domnívám se, že se budete bavit. Náplň hry je nicméně vskutku repetitivní, což pravděpodobně po pár hodinách odradí mnoho hráčů. Střelbu a pohyb po prostředí zvládá jihokorejská novinka velice slušně, což je pro mne u tohoto typu her stěžejní. Tvorba buildů potrápí vaše mozkové závity a milovníci plánování se budou cítit jako doma. Potěší i široká plejáda hratelných postav, které jsou dostatečně rozdílné na to, aby si každý našel svého oblíbence. Na vše se navíc dobře dívá. Prostředí je různorodé a architektura líbivá, ale samotné lokace jsou často bez života. Zábavu přináší i velké množství dungeonů, jejichž bossům by nicméně slušela podstatně větší variabilita. O poznání lépe jsou na tom zmíněné Void Intercept Battles, které vás na vyšší obtížnost opravdu potrápí.

Střelbu a pohyb po prostředí zvládá jihokorejská novinka velice slušně.

Pokud řeknu, že lze hru označit jako etalon grindování, rozhodně vám nelžu. V případě, že se rozhodnete neinvestovat ani korunu, počítejte s velkou dávkou času, který budete potřebovat k získání důležitých předmětů a odemčení dalších postav. Slabinou je v mých očích i způsob, jakým je hra monetizována. Příběh hry se také nepovedl a čtení dialogů je spíše utrpením než zábavou. Pochválit nicméně musím komunikaci ze strany vývojářů, kteří se snaží řešit ty nejpalčivější problémy. Je vidět, že si přejí, aby jejich dítko uspělo. The First Descendant disponuje solidními základy, na kterých je možné stavět. Potenciál hře nechybí, ale spoustu věcí by mohla dělat lépe. K titulu je potřeba přistupovat jako k ryzímu looter-shooteru, který ocení převážně milovníci grindu. Pokud čekáte výpravné sci-fi dobrodružství s velkou porcí originality, The First Descendant vám jej nenabídne. V případě, že si chcete dobře zastřílet, přehrabovat se v tunách lootu a hnát se za čím dál silnější postavou, budete se dobře bavit. Jestli si nejste jistí, hru si vyzkoušejte. Nic za to nedáte, koneckonců je zdarma. O zabijáka Destiny 2 a Warframe se nicméně momentálně nejedná. Uvidíme, co přinese budoucnost.

The First Descendant
Xbox Xbox Series X|S

The First Descendant rozhodně není pro každého. Repetitivní hratelnost vás bude provázet na každém kroku, ale díky dobrému pocitu ze střelby a pohybu to fanouškům žánru příliš vadit nebude. Svět hry je různorodý a dobře se na něj dívá. Mimo mise jsou lokace nicméně zcela bez života. Z široké plejády hratelných postav si vybere opravdu každý a správa vašich hrdinů skýtá nepřeberné možnosti. Souboje s bossy ve Void intercept Battles potrápí na vyšší obtížnost nejednoho hráče a vyžadují kvalitní přípravu. Potěší i solidní komunikace ze strany samotných tvůrců. Jako velké slabiny hry nicméně vnímám špatně napsaný scénář, tragické dialogy a často nepříznivou monetizace. Pokud jsou pro vás zmíněná negativa zásadní, z výsledného hodnocení si jeden bod odeberte. V opačném případě vám přeji hodně štěstí při honbě za vytouženým lootem.

Dobrý pocit ze střelby
Zábavný pohyb napříč prostředím
Různorodé lokace