Recenze GTFO, náročné kooperační střílečky, která vám zahraje na nervy
GTFO Recenze Recenze GTFO, náročné kooperační střílečky, která vám zahraje na nervy

Radek Raudenský

Radek Raudenský

28. 2. 2022 17:30

1. KOOPERAČNÍ TARKOV 2. TĚŽKÁ JÍZDA 3. GET THE FUCK OUT

Kooperační hry, nejčastěji tedy střílečky, trpí na jednu zásadní věc – jejich průchod s dobrou partou poměrně jednoduchý, zvyšující se obtížnost avizují akorát větší hordy nepřátel. Často jsem právě s tímto měl problém, hra se pak velice rychle stala repetetivní a brzy mě přestala bavit. To stejné jsem cítil i u Extraction, ale nakonec dopadlo dobře. Podobný příběh jsem očekával od GTFO. Lákala mě především „hororová“ atmosféra a také hodnocení hráčů, kteří si projekt studia 10 Chambers dost pochvalovali. Když jsme tak dostali klíče a možnost vyzkoušet si hru na vlastní kůži, samozřejmě jsem se do toho ponořil.

KOOPERAČNÍ TARKOV K VAŠIM SLUŽBÁM

Přízvisko hororové se u GTFO opravdu plní, a to nikoliv ztoho důvodu, že by vás autoři chtěli vylekat. Když se do hry ponoříte, jako první vás přivítá masivní výtah, v němž volným pádem spadnete do očekávané lokace. Už tímto úvodem, jenž slouží pro načtení mapy, zjistíte, že tohle bude poměrně krutá záležitost. Temnota vás přivítá už v úvodu a od prvních sekund se vám začnou svírat vnitřnosti.

A to možná i z toho, že po vypadnutí z výtahu netušíte, co máte dělat. Hra vám nevysvětlí absolutně nic, a to ani v menu, kde si prvních pár her budete své vybavení (skládající se z hlavní, vedlejší a chladné zbraně společně s pomocným vybavením) vybírat úplně naslepo. Jde přitom o poměrně důležité rozhodnutí, jelikož různé typy výbavy je nutné správně nakombinovat tak, abyste měli vůbec šanci danou misí projít. GTFO totiž není vůbec jednoduché, a to nejen ve vysvětlování, ale taktéž v samotné hratelnosti.

Jakmile se totiž, nejlépe s partou kamarádů, ocitnete v lokaci vašeho působení, máte jeden úkol. Nejčastěji musíte něco sebrat, aktivovat nebo odnést. Cestu k vašemu cíli si ale musíte najít sami, přičemž už na začátku začne tlačit ona hutná atmosféra, která se vás nepustí až do úplného vypnutí hry. Vše okolo vás je temné a jakmile narazíte na první monstrum, přivítá vás klikacími zvuky, jaké znáte z The Last of Us. A jediné, co nechcete, je tuto zrůdu vyrušit.

Akční přístup se v GTFO nevyplácí. Respektive určitě do toho tímto způsobem můžete jít, hra vám ale rychle ukáže, že takhle se to nedělá. Prvním problémem je poměrně velké poškození ze strany monster. Už od základní potvory stačí pár úderů a vaše životy se výrazně propadnou. Druhým je to, že po upozornění jednoho příšeráka se probudí i ostatní. Chvilka nepozornosti tak způsobí poměrně velkou pohromu. Tu určitě můžeme rychle uhasit, vaše pušky jsou poměrně silné a ve čtyřech si s vlnou poradíte, jenže to dost zásadním způsobem ovlivní váš další průběh mise. Náboje jsou extrémně cennou komoditou, na kterou narazíte jen občas, navíc vždy pouze po dvou balíčcích. Je tak nutné pečlivě rozmýšlet o tom, jaká zbraň se bude do dalších místností nejvíce hodit a právě tomuto spoluhráči munici věnovat.