Pokémon Legends: Arceus Recenze Recenze Pokémon Legends: Arceus, svěžího pokračování, které série nutně potřebovala

Recenze Pokémon Legends: Arceus, svěžího pokračování, které série nutně potřebovala

4. 2. 2022 19:25

1. VÍTEJTE V HISUI 2. NOVÁ GENERACE 3. STARÁ GRAFIKA

Pokémon Legends: Arceus slibuje do hodně stabilní a zastaralé série her Pokémon vnést poprvé větší hratelnostní změny. Jak se je podařilo implementovat a jde skutečně o revoluci?

U každé série vytrvale plodící nová a nová pokračování zákonitě přijde moment, kdy se hráči začnou pídit po změně. Někdy přijde brzy a pokračování, klidně s dvoucifernými číslovkami, přinášejí výrazná zpestření nebo nové směry (Final Fantasy). V jiných případech ale autoři na nějaké výraznější změny receptů rezignují a sekají další a další produkty dle jednoho mustru, které se… rychle zajídají.

• Doporučená cena: 1 399 Kč
  • Základní herní doba: 20 hodin na příběh, cca 50 hodin na kompletaci
  • Faktor znovuhratelnosti: Nízký
  • Obtížnost: Nelze nastavit, ale dobře vyvážená, citelně obtížnější než Sword & Shield
  • Vybraný starter: Cyndaquil
  • Výběr z legend: Palkia, Dialga, Giratina, Arceus (logicky), Heatran, Regigigas

Jednou z takových sérií je právě Pokémon. Nechme stranou spin-offy, jako jsou všelijaké Mystery Dungeony, Snapy, Stadium a jim podobné. V rámci hlavní série Pokémon, zrozené už v roce 1996, tedy před pětadvaceti lety, došlo za tu dobu k minimu změn. Ano, jednotlivá pokračování a remaky na základní premisu a hratelnost balily další a další vrstvy obsahu, možností, úprav nebo vedlejších činností. Hry se postupně přesunuly do jakéhosi pseudo 3D, příšerky začaly místo schovávání v trávě postupně chodit po světě a do her byly se zpožděním implementovány prvky fungující v jiných sériích. I přes to ale zůstával základní koncept prakticky neměnný a v posledních dílech to z mnoha důvodů dost skřípalo.

Až po 25 letech se s Legends: Arceus dočkáváme malé velké revoluce.

BĚŽ KAM CHCEŠ

Mezi oznámením a vydáním Legends: Arceus se mohutně spekulovalo nad tím, ke které známé sérii vlastně novinku přirovnat. Původně se často skloňovalo Breath of the Wild. V praxi ale titul mnohem více připomíná Monster Huntera. Je to tak trochu neuvěřitelné, ale ano. V regulérním Pokémon konečně můžete vyrazit do otevřeného, živoucího světa plného titulních příšerek, a dělat co se vám zlíbí.

K výzkumu tak můžete přistupovat svým vlastním způsobem.

Hlavní hrdina se do světa Hisui propadá skrz tajemný časoprostorový portál, který svět vytrvale ohrožuje. Stačí pár minut a protagonista obléká šat Teamu Galaxy, získává první pokébally, prázdný pokédex v pevné vazbě a vyráží do světa plného tehdy ještě neznámých stvoření. Svět Hisui se od dříve známých oblastí v mnoha ohledech liší. Asi už jste zaznamenali, že jde v podstatě o “historické Sinnoh”, to ale není úplně pravda. Podrobnosti záměrně rozebírat nebudu, jakési historické bezčasí ale bezesporu dává hře úplně jinou atmosféru. Jen těžko lze určit, zdali jde o feudální či libovolné jiné období, autoři se zkrátka nechali inspirovat japonskou historií. Díky tomu se důvěrně známé reálie zásadně mění. Pokédex je papírový almanach čekající na hráčovy objevy, pokébally se skládají z lehce rozdílných typů, jsou zdobeny historickými vzory a zapomenout můžete i na klasické systémy podpůrných předmětů.

Základní princip hry je stále stejný. Nadále musíte chytat a sbírat Pokémony, tentokrát na to ale musíte jít trochu jinak. Zatímco jindy stačilo získat jeden exemplář od každého druhu ve hře, nyní je třeba u každého Pokémona vyplnit jakousi tabulku výzkumu. Za různé interakce s konkrétními kusy dostáváte levely a u každého jednoho druhu je třeba dosáhnout úrovně deset. Zpravidla dostanete úroveň za milníky dle počtu odchycených jedinců (jednoho, tři, šest a tak dále), kolik jich chytíte nenápadně, kolik jich porazíte, kolikrát vidíte daného Pokémona vykonat specifický útok a tak dále. K výzkumu tak můžete přistupovat způsobem, který vám vyhovuje nejvíce. Některé Pokémony stačí za různých okolností pochytat ve větším množství, jindy je jednodušší daný druh několikrát porazit. Pomůže samozřejmě i šlechtění daného typu ve vlastním týmu.

Za získávání těchto úrovní a za kompletaci popisů jednotlivých druhů vyděláváte zkušenostní body, které odemykají nové hodnosti. Ty fungují dost podobně jako odznaky v klasických hrách - posouvají vás v příběhu, odemykají nové zboží v obchodech či možnost rozkazovat Pokémonům na vyšších úrovních a zvyšují šanci na chycení do pokéballu. Prvních pět navíc musíte získat pro to, abyste se vůbec mohli posouvat v kampani do nových lokací. Pečlivějšímu průzkumu a sbírání dat se tedy nevyhnete ani v momentě, kdy chcete hru spíše proběhnout.