Elden Ring Recenze Recenze Elden Ring, přejmenovaného přírůstku do série Dark Souls

Recenze Elden Ring, přejmenovaného přírůstku do série Dark Souls | Kapitola 3

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

15. 3. 2022 16:29 6

1. NÁROČNÁ CESTA 2. NOVÁ HRA NA STARÝCH ZÁKLADECH 3. YOU DIED 4. BYLO NEBYLO A ZBYTEK SI NAJDI

Už jste někdy o nějaké hře slyšeli, že se jedná o Dark Souls v daném žánru? Popularita série proslulé svou obtížností už dávno dalece přesáhla hranice publika, které ji aktivně hraje, a tak není divu, že se z Elden Ring stala jedna z nejočekávanějších her letošního roku. A co víc, agregátory hodnocení předních světových médií dokonce naznačují, že máme tu čest s jednou z vůbec nejlepších her, které kdy spatřily světlo světa. Je to vůbec možné?

YOU DIED

S ikonickým nápisem, který vidíte v názvu kapitoly se ve hře budete setkávat často. Přesto musím ocenit, že je Elden Ring díky své otevřenosti o něco přístupnější hrou, než by se mohlo zdát. Nepovinných lokací je opravdu hodně a pokud je budete poctivě procházet, budete si zvyšovat úroveň vaší postavy, pravděpodobně ale naleznete i cenné materiály na vylepšování zbraní nebo rovnou i zbraně úplně nové. Nad rámec toho, že některé jsou prostě objektivně lepší než jiné platí, že výběr zbraně i zbroje je spíše o alternativách herního stylu než o tom, hledat stále lepší a lepší. Jako důkaz může posloužit třeba fakt, že jsem prvního i finálního soupeře (a stovky dalších mezi nimi) zabil stejnou zbraní.

Inventář rozhodně nepatří mezi nejpřehlednější

Vedlejším efektem pečlivého průzkumu je vlastnictví velkého množství více či méně použitelných předmětů posbíraných z okolního světa i padlých nepřátel. Inventář rozhodně nepatří mezi nejpřehlednější a uvítal bych i možnost, podívat se po sebrání předmětu stisknutím tlačítka na jeho popis. Najít ho mezi stovkami dalších věcí totiž občas není vůbec jednoduchý úkol. Kromě klasických předmětů, které mají rovnou nějaký konkrétní účel, je možné sbírat spousty surovin určených k výrobě. Vytvořit lze třeba různé jednorázové vrhací zbraně, předměty dočasně zvyšující některý z vašich atributů nebo několik typů šípů do luku či kuše.

Můj problém s většinou z toho co si lze vyrobit je ten, že reálně nepřináší jakékoli výraznější usnadnění hry. Ať už jsem zkoušel používat skoro cokoli, stejně jsem nakonec narazil na to, že pokud nevíte, jak na daného soupeře vyzrát, o několik procent větší poškození vám stejně nepomůže. A když už to víte, nezáleží na tom, jestli ho skolíte na deset ran nebo jen na devět. Stejně jako jsem uváděl u zbraní a magie, i tady narážím na jakousi nevyváženost. Hráč, který by se chtěl vydat cestou craftingu a investoval čas a své runy do výrobních návodů, nebude podle mého názoru ve většině případů adekvátně odměněn. V oblasti všeho, co lze posbírat, je podle mě hra zbytečně zavalena spoustou haraburdí, které postrádá smysl. Když Elden Ring srovnám třeba s Bloodborne od stejných autorů, mám pocit, že podobný problém řeší o něco elegantněji. Méně je prostě někdy více.

Dobrou zprávou je, že pokud narazíte na příliš těžkého soupeře, můžete se k němu jednoduše vrátit později s lepším vybavením

Už několikrát zmíněných bossů je v Elden Ring více než sto a představují v postupu pochopitelně ty největší překážky. V takto vysokém počtu se bohužel nepodařilo udržet laťku tak vysoko, aby byl každý soupeř unikátem, což ale ve většině případů rozhodně nevadí. Některé typy nepřátel na druhou stranu potkáte v lehce odlišných variantách třeba i pětkrát, a to už mi přece jen přijde trochu moc. Dobrou zprávou je, že pokud narazíte na příliš těžkého soupeře, můžete se k němu jednoduše vrátit později s lepším vybavením, povinných soubojů je ve hře jen zlomek. Opravdu neúprosný je až samotný konec, alespoň já jsem se u něj natrápil zdaleka nejvíc.

V případě, že půjde opravdu do tuhého, je k dispozici kooperativní multiplayer. Hry od FromSoftware měly vždy k online hraní velice osobitý postoj a jinak tomu není ani u Elden Ring. Pro spojení s ostatními hráči budete potřebovat některé konkrétní předměty, ty ovšem získáte hned zkraje hry. Po přivolání pomocníka s vámi dotyčný zůstane až do doby, kdy úspěšně porazíte bosse v dané oblasti, nebo váš kamarád zemře. Hra tedy neumožňuje klasickou formu kooperace, kdy byste sdíleli jeden příběh a hráli po celou dobu spolu. Žádosti o spojení se již tradičně píší různě barevnými nápisy na zem, kde je následně potvrdí další hráč.

Za dobu mého hraní jsem se v pozdějších fázích hry pokusil několikrát o spojení s někým, kdo by mi pomohl. Bohužel jsem až na jedinou výjimku věčně dostával nějaké chybové zprávy nebo jsem nemohl najít nikoho, kdo by se k pomoci nabízel. Je pravdou, že na konci hry bylo v době mého hraní sotva několik procent hráčů, přesto mě zarazilo, jaký problém byl se s někým spojit. Přispěchat naopak někomu na pomoc se mi podařilo bez problémů. Hra nabízí i oblíbenou kompetitivní online část, která fungovala bez problémů.