Články od uživatele Aleš Tihlařík
Zde se objevují články z dalších rubrik – první dojmy z konkrétních her, komentáře k aktuálnímu dění v herním průmyslu, rozhovory s vývojáři nebo novinky ze světa hardwaru.
Univerzitní profesoři, kteří mě od herního vývoje odrazovali, dnes sdílí moje úspěchy na sociálních sítích – rozhovor s Gabby Llanillo, vedoucí QA oddělení v Riot Games
Testeři většinou v herním vývoji figurují na posledním místě „potravinového žebříčku“. Jsou to právě oni, kteří jsou vnímáni jako „snadno nahraditelní“, s čímž bohužel často souvisí zoufalé pracovní podmínky, hromadné propouštění či (špatně mířený) hněv hráčů. Každý vývojář vám však řekne, že dobrý tester je, podobně jako příslovečná sůl, nad zlato. Pokud se o gamedev odvětví alespoň okrajově zajímáte, pak navíc sami jistě víte, že právě quality assurance (QA) je skvělou vstupní bránou k dalším herně-vývojářským pozicím.
"Nikdy se nemůžeme zavděčit všem" - rozhovor se Sarah Beaulieu, narativní režisérkou Assassin's Creed Mirage
Jen v málokterém životopisu najdete tak zajímavé položky, jako právě v tomhle. Považte – od literatury a divadla přes umělecké instalace a VR zážitky až po tajemný Beyond Good & Evil 2. A abych nezapomněl na jeden nový, menší nezávislý projekt… Ano, také Assassin’s Creed Mirage. Seznamte se se Sarah Beaulieu. Spisovatelkou, umělkyní a narativní režisérkou z Ubisoftu, se kterou můžeme díky brněnské herní konferenci Game Access přinést exkluzivní rozhovor.
Dojmy z hraní Turbo Golf Racing, aneb Rocket League má zdatného soupeře bez toxické komunity. Vlastně úplně bez komunity…
Poprvé – green všude okolo, ale golf to není. Podruhé – čtyři kola na hřišti, ale golfový vozík to není. A potřetí – oheň z výfuku nám plane, ale Rocket League to není, jasný pane. Dokud nebudete znát odpověď na mou hádanku? Sbohem…
Proč obyčejné automobily vymizely ze závodních her? Zeptali jsme se přímo u automobilek
Pamatujete si na tuningovou mánii započatou prvním filmem Rychle a Zběsile? Představa, že svému naprosto průměrnému vozidlu dopřejete několik úprav, a tím z něj uděláte silniční střelu, tehdy fascinovala mnohé z nás. Ostatně stačí se podívat na všechny ty „jedničkové“ Octavie a Fabie, které občas na silnicích potkáváme po tu méně, tu více šílených tuningových kúrách. Dnes už tahle snaha působí spíše úsměvně, ale tehdy byly tuningové srazy tím místem, kde se děly věci.
Recenze české socialistické doomovky HROT aneb zastřelte si svého Husáka
„Jó, tehdy za mých mladých let, to se ještě věci dělaly poctivě, lidi na sebe byli hodnější a vlastně jsme se všichni měli líp!“ Co myslíte, cituji vaše (pra)rodiče a jejich nostalgií alternované vzpomínky, nebo dnešní hráče-čtyřicátníky, podle kterých už hry dávno nejsou tím, čím bývaly kdysi?
Recenze Sex Standing – zahráli jsme si erotickou parodii na Death Stranding, abyste vy nemuseli
Ačkoliv byl Kodžimův Death Stranding považován za jednu z nejlepších her roku 2019, podle mnohých postrádal nějakou tu akci. Slovíčko „akce“ si ovšem lze vyložit mnoha způsoby. Vyloženě svéhlavě k němu přistoupili například vývojáři ze studia Octo Games, zodpovědného za hity Fap & Cum, CyberCum: Pussy Attack či WebCum Empire Tycoon.
Co nového přináší grafická řada NVIDIA GeForce RTX 40? Notebooky budou nejen znatelně rychlejší, ale i chytřejší
Tu tam jsou doby, kdy nová grafická generace znamenala jen mírně nižší spotřebu a pár procent výkonu navíc. A že jsme si takových upgradů „užívali“ celá léta! Inovace se dnes odehrávají hlavně na poli technologií, ale módní zkratky jako DLSS či RTX koncovým zákazníkům často mnoho neříkají. Jaké novinky tedy přináší notebooková iterace grafických karet NVIDIA GeForce RTX 40?
Herní test notebookové Nvidie RTX 4060 – svěží vítr ve střední třídě má v rukávu hned několik trumfů
O tom, že nová architektura Ada Lovelace, která je základem grafických karet Nvidia RTX 40, přináší mnohá technologická vylepšení, jsme si již mnohé řekli v posledním článku. Tak jen z rychlíku – signifikantně nižší spotřeba, optimalizace výkonu, vylepšený ray tracing a hlavně 3. generace DLSS s technologií dopočítávání snímků – to jsou všechno důvody, proč by vás nové RTX karty měly zajímat.
Recenze Crime Boss: Rockay City aneb staňte se céčkovou celebritou v céčkové hře
Šíří se zvěsti, že Chuck Norris dohrál Crime Boss: Rockay City hned na první pokus, a to výhradně prostřednictvím své věrné čivavy, která všechny akční sekvence odskákala na taneční podložce. Pokud ovšem nejste texaským rangerem a nedokážete zabít 30 lidí granátem ještě před tím, než vůbec exploduje, dávejte si při hraní pozor. Překvapit vás totiž mohou nejen nekonečné zástupy nepřátel, ale i technické problémy a kopa nedotažených mechanismů. Vítejte v Rockay City – městě, které nikdy nespí, protože v něm neustále někdo po někom střílí.
Recenze Atomic Heart, jednoho z největších překvapení poslední doby
Když v polovině roku 2017 vylezl na světlo světa první trailer na svérázný Atomic Heart, člověk tak nějak netušil, zdali sní či bdí. První projekt nového studia? To víte že jo. Ta hra prostě vypadala příliš dobře na to, aby byla opravdová. Necelých šest let poté tady sedím, pozoruji poslední trailer před vydáním, a… A pořád mám v hlavě ten stejný guláš. Vždyť tohle je přinejlepším technologické demo, určitě ne hra! No a v tomto přesvědčení jsem žil až do chvíle, kdy jsem obdržel aktivační klíč. Dnes ovšem mohu po dvaceti hodinách hraní směle potvrdit, že Atomic Heart je nejen reálný, on je taky naprosto…
Chceš-li mír, připravuj válku – s Ondřejem Podhorným o výrobě nejen vojenských simulátorů v Bagira Systems
V minulé reportáži z Bagira Tech, české pobočky Bagira Systems, jsme si ukázali, jak pokročilé simulátory v Brně vznikají. Jak ovšem vznikla samotná firma, které armády její řešení využívají a co s tím vším mají společného České dráhy? Na to a mnohem více jsme se zeptali člověka nejpovolanějšího – Ondřeje Podhorného, spoluvlastníka firmy.
Na návštěvě v Bagira Tech, aneb jak se v Česku tvoří opravdové vojenské simulátory?
Brno je mnohdy označováno jako město herních vývojářů. Ostatně o tom, že v druhém největším městě České republiky vzniká například světoznámá Mafia, Shadowgun nebo Arma, jste již pravděpodobně někdy v minulosti slyšeli. Věděli jste však, že pouhých pár kroků od hlavního nádraží vznikají pokročilé vojenské simulátory, využívané armádami po celém světě? Pokud ne, je mi ctí vás seznámit s Bagira Systems, resp. s brněnskou pobočkou Bagira Tech – technologiemi nabitou firmou, která sice herní studio na první pohled připomíná, ale v realitě dalece překonává.
Report z Game Access Connect 2022, aneb když hraní spojuje
Kdo si hraje, nezlobí. A kdo jiný by to měl vědět lépe než početná komunita brněnských herních vývojářů? Jsou to totiž právě oni, kdo obzvláště v poslední dekádě pořádá akce nejen pro vlastní kolegy, ale také pro fanoušky herního průmyslu, a dokonce i širokou veřejnost. Pod poslední takovou akcí se pak podepsalo uskupení GameDev Area, které můžete znát z velkých projektů Game Access Conference, ale i menších GameDev Area Meetupů či Beer & Talků.
Recenze New Tales from the Borderlands, aneb když dva dělají totéž, občas z toho opravdu vznikne totéž
Pamatujete si původní Telltale Games? Studio, které v letech 2012-2018 chrlilo své notně šablonovité hry rychleji, než se dnes ve Velké Británii střídají premiéři? Studio, jenž našlo vlastní svěží recept na příběhové adventury, který pak ovšem opakovalo až do svého doslovného zemdlení?
Redakční názorový rozstřel - Je série Need for Speed za zenitem, nebo jí zbytečně křivdíme?
Oznámení dalšího dílu série Need for Speed s podtitulem Unbound v komunitě nejen závodních fanoušků vyvolalo řadu emocí. A to je příznačné pro pokračování značky už řadu let. V redakci ale nepanuje úplná shoda, zda si moderní éra Need for Speed kritiku zaslouží, nebo bychom měli být otevřenější.
Recenze Puzzle Quest 3, pokračování legendy, které vám zlikviduje úspory rychleji než inflace
Pamatujete si na první Puzzle Quest? Hra s podtitulem Challenge of the Warlords na sebe v letech 2007-2009 strhla notnou dávku pozornosti a kdo ji na konci tohoto období neměl na svém Nintendu DS, PSP nebo nejlépe zbrusu novém chytrém telefonu, ten jako by nebyl. Není se ostatně čemu divit – Puzzle Quest byl totiž dostatečně jednoduchý na to, abyste jej mohli obsluhovat jednou rukou na záchodě, ale zároveň tak akorát komplexní na to, aby se vymanil z nelichotivé škatulky, do které žánr spoj-tři často podvědomě řadíme.
Připravované GTA 6 postihl obrovský leak, podívejte se na hromadu videí z hraní testovací verze
Na svatý grál v podobě Grand Theft Auto 6 čekáme už nějaký ten pátek, konkrétněji na den přesně devět let. To, že Rockstar Games na pokračování legendární městské akce pracuje, už je tedy prakticky veřejným tajemstvím.
REDAKČNÍ ŽEBŘÍČEK – Řadíme díly Assassin’s Creed od nejslabšího po nejlepší
Ubisoft jen před pár dny nastínil budoucnost série Assassin’s Creed. Ta vstupuje do další fáze přinášející rovnou čtyři nové tituly. Navíc slaví patnácté výročí od vydání úplně prvního dílu. My se tak rozhodli toto výročí oslavit specifickým způsobem. Chtěli jsme zjistit, který je náš skutečně nejoblíbenější díl. Dobře víme, že nejlepší metodou je demokracie. I když většina hrdinů série ani neví, co toto slovo znamená, my jsme metodu našli. Každý člen redakce dostal možnost sestavit svůj vlastní žebříček z dvanácti dosud vydaných “hlavních” dílů a skrze platformu OpinionX jsme koeficientem sestavili průměrný redakční názor. Do ankety se zapojil Tadeáš, Radek, David, oba Kubové, Aleš, Zdeněk, Tomáš, Lukáš Patrik, Petr, Martin i Míra, tedy v zásadě všichni aktivní členové redakce. Na který díl nikdo moc nevzpomíná, a který je naopak univerzálně nejoblíbenější?
Remastery ani remaky českých her vám mládí nevrátí
„Rozmohl se nám tady takový nešvar,“ chtělo by se říct slovy legendární Evy Holubové. Jaký, ptáte se? Inu, přeci remastery, remaky a pokračování neméně legendárních českých her. Ostatně kdo by s příjemnou nostalgií v srdci nevzpomínal na mládí strávené v Lost Heaven, střílení do polštářů v Buláncích či klikání na všechno možné i nemožné v Poldovi?
Recenze rebootu Saints Row, šíleného vyzyvatele GTA
Abyste se stali svatým, musíte být po celý život věrným služebníkem církve. To s sebou ovšem nese jistá rizika – svatý Vavřinec údajně skončil ugrilován, svatého Edmunda svázali ke stromu, prošpikovali šípy a pak pro jistotu ještě zbavili hlavy, no a svatý Cyriak pro změnu přišel o všechny končetiny. A hlavu mu pak samozřejmě sťali taky, protože tradice se mají udržovat.
Q&Hrej - Které odklady vás nejvíce zasáhly?
Posledních několik let bylo plných různorodých odkladů a tento rok nebyl ničím výjimečný. Spousta titulů, u nichž se vývojáři kasali jistým vydáním, se nakonec dočkala odkladu na příští rok. Které z nich nejvíce zasáhly naše redaktory?
Q&Hrej - Jaké minihry se vám líbily nejvíce a které by si zasloužily samostatnou hru?
Hry ve hrách jsou často oblíbenou záležitostí obrovských tříáčkových her, které se tímto způsob snaží alespoň trochu okořenit svou hratelnost. Někdy jde o dost repetitivní záležitosti, jindy naopak o perfektně vymyšlené hříčky, které by z fleku mohly aspirovat na samostatné hry. Jaké to jsou?
Q&Hrej - Stíháte přes léto dohánět herní resty?
Herní sucho se rozjelo naplno a kromě menších indie her se prakticky žádných velkých novinek nedočkáváme. Je tedy ideální čas na to, abychom opět otevřeli naše herní knihovny a pustili se do odškrtávání restů. Jak to zvládá naše redakce?
Recenze MX vs ATV Legends, aneb jak to dopadá, když se zapomene na testing
Legendy se vrací! Zarytí fanoušci TV Šlágr si pod tímto názvem vybaví stejnojmennou a děsivě děsnou kapelu známého moderátora Petra Šišky, my se však dnes mrkneme na zoubek arkádové závodní sérii, která nám dělá společnost již dlouhých 17 let. Začalo to kdysi v roce 2005 s MX vs. ATV Unleashed na PlayStationu 2, pokračovalo přes pravděpodobně nejúspěšnější éru v čele s dílem Reflex na PlayStationu 3, no a na aktuální MX vs ATV Legends fanoušci čekali poměrně dlouhé čtyři roky. Stálo ovšem čekání na „legendu“ za to? Inu…