New Tales from the Borderlands Recenze Recenze New Tales from the Borderlands, aneb když dva dělají totéž, občas z toho opravdu vznikne totéž

Recenze New Tales from the Borderlands, aneb když dva dělají totéž, občas z toho opravdu vznikne totéž

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

27. 10. 2022 13:00

1. GOTT BY ZÍRAL 2. "AIN'T NO REST FOR THE WICKED"

Pamatujete si původní Telltale Games? Studio, které v letech 2012-2018 chrlilo své notně šablonovité hry rychleji, než se dnes ve Velké Británii střídají premiéři? Studio, jenž našlo vlastní svěží recept na příběhové adventury, který pak ovšem opakovalo až do svého doslovného zemdlení?

• Doporučená cena: 980 Kč (Steam)
  • Na kterých platformách vychází? PC, PlayStation 5, Xbox One X/S, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch
  • Potěší vás v případě, že: Holdujete vtipným adventurám
  • Česká lokalizace: Navzdory počeštěnému názvu na Steamu neexistuje
  • Bude vás bavit, pokud: Vás bavil první díl či jakákoliv jiná hra od Telltale Games
  • Budete nenávidět, pokud: Vás na univerzu Borderlands nejvíce láká nespoutaná akce a kopy zbraní
  • Musím čekat na další epizody? Nikoliv, na rozdíl od prvního dílu vychází všech pět kapitol v rámci jedné kompletní hry
  • Jak dlouho mi hra vydrží? Zhruba 9-10 hodin
  • Je hra obtížná? Nejobtížnější částí hry jsou quick time eventy, které ovšem jdou v nastavení zjednodušit natolik, aby nečinily potíže ani dětem či osobám s hendikepem
  • How did the robot get across the river? In a ro-boat

Já si jej pamatuji velmi dobře, a není tomu tak jen kvůli obecně skvěle hodnocené adaptaci The Walking Dead, ani vlastní (a také objektivně povedené) sérii The Wolf Among Us. V mých vzpomínkách totiž speciální místo zaujímá jiná hra – hra, kterou v příběhovém adventurním zpracování nejspíše nikdo nečekal. Ano, moudří již tuší, byly to Tales from the Borderlands. Ztřeštěné univerzum postavené na tisících monster, milionech náhodně generovaných zbraní a miliardách vystřílených nábojů. Tady že chcete tvořit hluboké příběhy? To snad nemyslíte vážně?!

Inu, světe div se, ono to fungovalo. Samotné herní mechanismy si s originálními Borderlands samozřejmě nezadaly, ale vyprávění nepostrádalo spád ani humor, postavy se (občas) dovedly odpoutat od šablony prostých vyšinutých šílenců a pokud někoho nepřesvědčilo ani tohle, mohl se alespoň zaposlouchat do skvělého licencovaného soundtracku. Neslavný osud Telltale Games však známe, finanční úspěch jako „opravdové“ Borderlands hra zákonitě také přinést nemohla, a tak jsem se v duchu prakticky rozloučil s myšlenkou, že se do „Pohraničí“ v adventurní formě ještě někdy vydám. Jenže člověk míní a život mění – oznámení přišlo zčistajasna na letním Gamescomu, dva měsíce uběhly jako voda a hle, najednou před námi v celé své kráse stojí New Tales from the Borderlands. A navíc vyvíjené samotným Gearboxem. Slovy Karla Gotta: „Tak tohle jsem, vážené dámy a pánové, opravdu nečekal…“

„SO YOU WANT TO HEAR A STORY?“

Jak se tedy nové příběhy hrají? Inu, překvapení se nekoná – prakticky úplně stejně jako ty staré. Podobnost je vlastně tak veliká, že bych titul na první dobrou zařadil právě do stáje Telltale Games, což s sebou bohužel nese nejen tradiční klady, ale i tradiční zápory této „klasické“ koncepce. Začněme však na pozitivní vlně, protože pokud si Gearbox někde zaslouží pochvalu, je to hlavní dějová linka a atmosféra, kterou hra do vínku dostala.

Příběh se točí okolo osudů tří velmi nesourodých protagonistů – pacifistické doktorky Anu, adolescentního floutka Octavia a věčně naštvané (i)mobilní cukrářky Fran. Ani jejich motivace nemohou být odlišnější – zatímco Anu se v rámci pokusu o udržení zaměstnání snaží o vytvoření mírumilovné zbraně, Octavius se svým zatím neexistujícím byznysem hodlá prorazit do prestižního podnikatelského žebříčku Dirty 30 a Fran… Fran touží po troše klidu ve svém pomalu ale jistě krachujícím baru s mraženým jogurtem.

Největší síla New Tales tkví v nezapomenutelných postavách. U některých vás bude doslova mrzet, že nedostaly více času...
i Zdroj: Hrej.cz / Aleš Tihlařík

Potenciálním hráčům bych bližší zápletku nerad vyzrazoval – mohou si však být naprosto jistí, že jakmile se tři výrazná ega potkají, budou se dít velké věci. Tím spíše pokud do mixu přihodíte některé vedlejší postavy, například výbušného trpaslíka, mluvící zbraň s napoleonským komplexem nebo psycho slečnu s krizí osobnosti. Adventur, které se neberou moc vážně, ale zároveň nejsou prvoplánově debilní, je na trhu opravdu málo – a New Tales from the Borderlands do této skupiny jednoznačně patří. Každou chvíli potkáváte nový praštěný charakter, díky kontinuálnímu přeskakování mezi hlavními postavami je hra relativně dynamická a studnice popkulturních narážek působí prakticky nevyčerpatelně. Bohužel však jen do doby, kdy se vyčerpá.

První
Poslední