Proč obyčejné automobily vymizely ze závodních her? Zeptali jsme se přímo u automobilek
i Zdroj: Vygenerováno umělou inteligencí / Dall-E 2
Témata Článek Proč obyčejné automobily vymizely ze závodních her? Zeptali jsme se přímo u automobilek

Proč obyčejné automobily vymizely ze závodních her? Zeptali jsme se přímo u automobilek

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

22. 6. 2023 09:00 6

Seznam kapitol

1. ÓDA NA MOTORIZOVANOU NOSTALGII 2. GDĚ STĚ, BĚŽNÉ VOZY? 3. CO NA TO AUTOMOBILKY?

Pamatujete si na tuningovou mánii započatou prvním filmem Rychle a Zběsile? Představa, že svému naprosto průměrnému vozidlu dopřejete několik úprav, a tím z něj uděláte silniční střelu, tehdy fascinovala mnohé z nás. Ostatně stačí se podívat na všechny ty „jedničkové“ Octavie a Fabie, které občas na silnicích potkáváme po tu méně, tu více šílených tuningových kúrách. Dnes už tahle snaha působí spíše úsměvně, ale tehdy byly tuningové srazy tím místem, kde se děly věci.

Reklama

Podobnou kulturu pak toho času adoptovaly i videohry. Jistě, série jako Test Drive se vždycky orientovaly spíše na milionářské supersporty, ale vezměme si například seznam startovních automobilů z kultovního Need for Speed: Underground:

Výrobce

Model

Ročník

Výkon motoru

[kW/k]

Zrychlení

0-100 [s]

Orientační cena

v roce 2003 [Kč]

Dodge

Neon (1. gen)

1999

108/147

8,8

400 000

Honda

Civic Si (6. gen)

2000

118/160

7,1

550 000

Mazda

MX-5 (2. gen)

1999

103/140

8,0

700 000

Peugeot

206 GTi

2003

99/135

8,9

550 000

Volkswagen

Golf GTI (4. gen)*

2003

85/115

10,5

550 000

*  V případě VW Golf IV. generace je situace trochu komplikovanější – evropský Golf GTI stál skoro milion, ovšem s motorem 1.8T o výkonu 132 kW. V NFS Underground se však nacházela pouze americká verze s obyčejným atmosférickým dvoulitrem.

Těmi nejlepšími automobily z nabídky pak byla čtveřice Mazda RX-7 (1995), Honda S2000 (2003), Nissan Skyline GT-R R34 (1999) a Nissan 350Z (2003). Ačkoliv RX-7 a Skyline v ČR patřily svého času spíše k nedostupným perlám exportu, světové ceníky naznačují, že nejrychlejší vozidla Olympic City by vás dobově stála okolo 1,5 milionu Kč. Jistě, ve všech případech pomíjíme tehdejší nízké platy i inflaci – dnes by vás takový nový Skyline pravděpodobně vyšel skoro na dvojnásobek. Ostatně jeho duchovní nástupce, tedy Nissan GT-R, se u nás ještě v roce 2019 doprodával za ceny od 2,7 milionu Kč.

To ovšem nic nemění na tom, že ve své době byl prakticky celý vozový park série Need for Speed relativně dostupným zbožím. Ba co víc, jeho nezanedbatelnou část jste mohli běžně vídat v denním provozu, a to i v České republice. Za půl milionu vám mohl říkat pane třeba i běžný dvoulitrový Ford Focus, který ve hře také platil za velmi dobrou volbu. A jezdit ve hře stejným autem jako v civilu? Neříkejte, že to nezní lákavě!

Trendy se však mění, a spolu s nimi zákonitě prochází obměnou i skladba virtuálních vozových parků. Ještě u čtvrté Forzy Motorsport či pátého Gran Turisma jsem si mlaskal nad přítomností naprosto obyčejných automobilů typu Audi A2, Citroenu C3 nebo Peugeotu 107. Dnes je však situace odlišná. Ať tedy japonské sérii nekřivdím – i nové Gran Turismo vás u běžných aut nějakou tu chvíli drží, alespoň zpočátku. 

Naopak u Forzy Horizon 5 už máte problém startovací automobily vůbec identifikovat, protože jich na vás hra postupně hází taková kvanta, že se v nich přestáváte orientovat. No a třeba v takovém The Crew 2 je papírově nejpomalejší počáteční možností Nissan 370Z s 332 koňskými silami – tedy vůz, který by si na prvních pár set metrech namazal na chleba všechny vlajkové lodi z výše zmíněných „Undergroundů“.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama