V herní branži se šíří víra v blockchain. Jak může ovlivnit budoucí hry?
Seznam kapitol
Blockchain, kryptoměny, NFT - to vše jsou poměrně nové pojmy, na které pravděpodobně narážíte stále častěji. V poslední době se o nich dočítáte i na našem webu, velké herní společnosti totiž v budoucnu hodlají nové technologie implementovat do vlastních her. Co to v praxi znamená?
O kryptoměnách už jste s největší pravděpodobností slyšeli, možná se dokonce řadíte mezi hrdé vlastníky hardwarové peněženky, kde držíte klíč k vlastnímu digitálnímu zlatu. Internetem proudí Bitcoin, Ethereum, Litecoin ale také třeba takzvané “meme coiny” pojmenované podle oblíbených ras psů. Kryptoměny se dostaly do portfolií uznávaných investorů, byť je i nadále považují za velmi rizikové aktivum, jehož hodnota může ze dne na den spadnout na nulu.
Ubisoft chce tvořit hry na bázi blockchainu, hráči by za hraní získávali zpeněžitelný obsah
Ubisoft se i přes svou pozici herního giganta snaží občas přicházet s originálními koncepty. Nedávno jsme se dočkali vydání Riders Republic, ve vývoji je hra na motivy Avatara a ze svých franšíz vyvozuje různorodé spin-offy. Nyní chce francouzská společnost rozšířit své aktivity o svět blockchainu a NFT.
Kryptoměny existují díky blockchainu. A právě o něm se v posledních týdnech a měsících často mluví v souvislosti s videohrami. Experti tvrdí, že právě herní průmysl poskytne této technologii smysluplné využití, čímž jí pomůže najít cestu i do dalších oborů. Zároveň se očekává, že se vlivem blockchainu herní průmysl a jeho produkty od základů změní. A zdá se, že se tak může stát velmi brzy.
CO JE SAKRA TEN BLOCKCHAIN?
Pojďme si nejprve vysvětlit pár věcí. Pokud se o kryptoměny nebo NFT nezajímáte, možná si pod pojmem blockchain představujete zbraně, kterými se ohání Kratos v God of War. Ve skutečnosti jde ale spíše o sdílenou databázi, do které se neustále propisují další záznamy (například o tom, že někdo vlastní určité množství dané kryptoměny nebo unikátní virtuální předmět).
Vtip je v tom, že na provoz nedohlíží žádná centrální autorita, fungování zajišťují uživatelé systému, kteří ověřují jednotlivé transakce (jde o uzly peer-to-peer sítě). Je také důležité zmínit fakt, že je blockchain velmi dobře chráněn proti neoprávněným zásahům, jde o spolehlivý decentralizovaný systém umožňující uchovávat data a informace o transakcích. A to je ve výsledku to jediné, co o něm potřebujeme vědět.
Možná si vzpomenete na náš článek o projektu Decentraland, který taktéž využívá blockchain jako základní stavební kámen. Tento svět můžete navštívit skrze webový prohlížeč, zde si pak za speciální kryptoměnu můžete koupit obraz v galerii, nebo investovat do pozemku. Veškeré předměty reprezentují NFT (non-fungible token), tedy jedinečné tokeny. Že je skutečně vlastníte, potvrzuje právě zápis ve výše zmíněné tabulce. Decentraland lze však spíše vnímat jako místo pro setkávání podobně zaměřených lidí, často se zde pořádají třeba konference a přednášky.
Navštívili jsme Decentraland, nástupce Second Life s příklonem ke kryptoměnám
Když jsem se poprvé dočetl o legendárním Second Life, nechtělo se mi věřit, že něco takového existuje. Virtuální svět, kde si každý může dělat, co chce – klábosit s dalšími lidmi, cestovat, nasávat poznatky z přednášek nebo se třeba nechat zaměstnat v jednom z barů a vydělat si pár lindenů (zdejší platidlo). A protože virtuální měna šla vyměnit za dolary, našli se i šikovní programátoři, kteří z jedniček a nul poskládali vše, co lidem chybělo ke spokojenému digitálnímu životu, za což si samozřejmě nechali pohádkově zaplatit. Ti nejšikovnější si přišli k malému jmění.
Vraťme se zpět k tradičním videohrám. Ty naopak můžeme považovat za centralizované projekty. Veškeré dění ve hře, stejně jako její ekonomiku, dostupné předměty nebo distribuci zkušenostních bodů, mají v rukou vývojáři, potažmo vydavatel. Získané předměty ve skutečnosti nevlastníte, což ostatně platí i pro samotnou hru, byť jste za ni zaplatili. Pokud se tvůrci rozhodnou vypnout servery, přijdete o veškerý postup hrou a všechny nashromážděné věci. A nic s tím něuděláte. Přesně to by teoreticky mohl změnit blockchain.
Pokud by vydavatelé přistoupili na tento model, mohlo by dojít k tokenizaci vešekrého obsahu, ať už jde o zbraně, skiny, zvířecí společníky, vozidla nebo třeba budovy. Jen si vzpomeňte na všechny ty postavy na maximálních úrovních, které po vás zbyly ve WoWku a dalších MMORPG, kde už celé roky doufají, že se jednoho dne vrátíte. Momentálně pouze symbolizují stovky hodin investovaného času (zlí jazykové by možná řekli ztraceného času), pokud by ale přežívaly na blockchainu, mohli byste je jednoduše prodat.
Asi netřeba dodávat, že v sobě celý systém nese velký potenciál pro sběratelství. Vzácnost předmětů je jednoduše dána jejich dostupností, pokud se do hry dostanou v omezeném množství, bude cena postupem času stoupat. Pryč jsou časy, kdy se měnily papírové kartičky, staré cartridge a nikdy nerozbalené sběratelky, v budoucnu se budou šmelit pouze virtuální předměty. Tedy alespoň do té doby, než přijde celosvětový blackout.