Sifu Recenze Recenze Sifu, originální bojovky, která mě málem položila na lopatky

Recenze Sifu, originální bojovky, která mě málem položila na lopatky | Kapitola 2

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

16. 2. 2022 18:20 3

1. POČÁTEČNÍ OŤUKÁVÁNÍ 2. S VĚKEM PŘICHÁZÍ MOUDROST 3. KOPANEC DO KSICHTU

Brzy to bude už rok, co jsem si u recenzování Returnal liboval, jak osvěžující je hrát roguelike hru, která využívá moderní 3D grafiku. Je pravdou, že vizuální stránka Sifu asi nerozvíří debaty o nejlépe vypadající hře roku, podobnost s dílem studia Housemarque je ale schovaná jinde. Síla obou her totiž tkví v kombinaci žánru a jeho provedení. Zatímco Returnal přinesl nekompromisní prvek návratu na začátek v případě smrti do AAA akční střílečky z pohledu třetí osoby, Sifu servíruje hráčům první roguelike 3D bojovku. A už jen kvůli této premise rozhodně stojí za pozornost.

Rozsah hry odhadnete při troše pozornosti velice rychle. Při výběru úrovně si můžete všimnout postupně proškrtávaného seznamu, který obsahuje pět jmen, nabídka s příběhovými předměty je rozdělena do pěti sekcí. Čeká vás tedy pět úrovní, přičemž každá z nich je zakončena dvoufázovým soubojem s bossem. To možná nezní jako příliš velká porce obsahu, a ve skutečnosti opravdu není, času ve hře ale kvůli její náročnosti strávíte hodně. Zatímco zkušený hráč projde Sifu z čerstvě rozehrané pozice zhruba za dvě hodiny, má cesta k pomstě zabrala hodin celkem dvacet.

Nechci tvrdit, že je Sifu tak originálním titulem, aby vám zkušenosti z podobných žánrů nebyly vůbec k ničemu, přesto hra přináší dostatečně novátorský hratelnostní koktejl, kterému budete muset přijít na chuť. Vyžaduje pochopení, soustředění a vytrvalost, a po každém doušku úspěchu vám brzy připomene, že ještě neumíte téměř nic.

Klíčem k úspěchu je obrana

Jakmile se po několika hodinách dostanete do rytmu hry, budete se schopni pořádně pustit do průzkumu jednotlivých lokací. Užitečné je především odemykání zkratek, díky kterým nebudete muset některé již absolvované sekce zbytečně opakovat. Hra obsahuje několik druhů běžných nepřátel, kteří se klasicky liší počtem životů, výdrží, rychlostí a silou. Základní soupeře skolíte bez větších problémů několika ranami, loudavý obtloustlý hromotluk už vydrží zásahů více. Jak už jsem zmínil, klíčem k úspěchu je obrana, a i vaši soupeři budou v posledních úrovních stále více schopni vaše útoky odrážet.

Než se ovšem naučíte mezi soupeři elegantně proplouvat, budete mít dostatek času na to, seznámit se s roguelike elementem hry, který je úzce spjatý s originálním mechanismem stárnutí. Po vyčerpání zdraví hlavního hrdiny totiž hra nekončí. Díky kouzelnému talismanu dostane možnost ve své cestě pokračovat, cenou za další šanci je ovšem zestárnutí o určitý počet let. Hra navíc rychlejším stárnutím chytře penalizuje, pokud se zaseknete na jednom místě. Jestli se vám naopak podaří překonat několik silnějších soupeřů v řadě, proces stárnutí se výrazně zpomalí. Opravdový konec nastává až ve chvíli, kdy jste poraženi ve věku 70 a více let.

Kvůli několikrát zmíněné vysoké obtížnosti, se ale překvapivě nebudete vracet na úplný začátek. Autoři se správně rozhodli zabránit frustraci z neustálého opakování první lokace tím, že na startu každého levelu vytvoří záchytný bod. Vtip spočívá v tom, že danou úroveň můžete rozehrát pouze v nejnižším věku, ve kterém jste ji dosáhli. Pokud prvního bosse překonáte ve věku padesáti let, můžete od druhé úrovně v tomto věku pokračovat kolikrát jen budete chtít. Na konec hry ale pravděpodobně nedojdete. Dříve či později se budete muset vrátit na začátek a vytvořit si záchytné body, které budou trochu korespondovat s rozsahem hry. Podařilo se vám první lokaci projít ve věku do pětadvaceti let? Už se do ní nemusíte nikdy vracet a můžete trénovat úrovně následující.

Hlavní je nepodlehnout iluzi, že vám pokročilejší údery nějak výrazně pomohou

Opakováním se kromě vašeho hráčského umění budou zvyšovat i pohybové schopnosti hlavní postavy. Počáteční repertoár rozšíříte o nová komba a schopnosti, které za dostatečný počet zkušenostních bodů dokonce odemknete permanentně, nikoli pouze pro aktuální průchod. Hlavní je nepodlehnout iluzi, že vám pokročilejší údery nějak výrazně pomohou. Pokud hru dobře neovládáte, budete ležet na zemi rychleji, než stihnete vymačkat jakoukoli z kombinací. Několik schopností mi hru přesto znatelně ulehčilo. Každá z nich je dostatečně vysvětlena a znázorněna krátkou animací, takže si každý dokáže správně zvolit, co bude vyhovovat jeho stylu.