Sifu Recenze Recenze Sifu, originální bojovky, která mě málem položila na lopatky

Recenze Sifu, originální bojovky, která mě málem položila na lopatky | Kapitola 3

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

16. 2. 2022 18:20 3

1. POČÁTEČNÍ OŤUKÁVÁNÍ 2. S VĚKEM PŘICHÁZÍ MOUDROST 3. KOPANEC DO KSICHTU

Brzy to bude už rok, co jsem si u recenzování Returnal liboval, jak osvěžující je hrát roguelike hru, která využívá moderní 3D grafiku. Je pravdou, že vizuální stránka Sifu asi nerozvíří debaty o nejlépe vypadající hře roku, podobnost s dílem studia Housemarque je ale schovaná jinde. Síla obou her totiž tkví v kombinaci žánru a jeho provedení. Zatímco Returnal přinesl nekompromisní prvek návratu na začátek v případě smrti do AAA akční střílečky z pohledu třetí osoby, Sifu servíruje hráčům první roguelike 3D bojovku. A už jen kvůli této premise rozhodně stojí za pozornost.

Až budete lokacemi procházet znovu a znovu, nepochybně nepřehlédnete, že kromě zlepšování vašeho postřehu a nových úderů vám postup znatelně ulehčí využívání okolního prostředí. V herním světě totiž najdete štědré množství pro boj použitelných předmětů. Ráně kovovou tyčí nebo násadou od koštěte se přece jen brání o něco hůř než úderu pěstí, alternativně můžete využít i jednorázově použitelné předměty jako cihlu nebo skleněnou lahev. Nad rámec toho je vhodné využívat třeba možnosti získat nad soupeřem výškovou převahu postavením se například nad schody, nebo odhazovat nepřátele na stoly a další předměty v okolí, které je po nárazu vychýlí z rovnováhy.

Umím si představit, že druhý bossfight bude pro spoustu hráčů překážkou, přes kterou se nedokážou přenést

Většina z v předchozím odstavci uvedených tipů vám ovšem nebude k ničemu při soubojích s bossy. Střety s nimi představují ty nejtěžší zkoušky, na které ve hře narazíte. Arény, ve kterých budete poměřovat své síly, především ke konci hry neobsahují nic, co by vám byť jen trochu pomohlo získat nad soupeřem nějakou výhodu. Souboje probíhají hodně na těsno a vyžadují precizní pohyby a postřeh. Není se tedy čemu divit, že podle statistik z trofejí se do třetí úrovně týden po vydání hry podívala pouhá třetina hráčů, závěrečné titulky viděl zhruba každý dvacátý ze všech majitelů hry. Umím si představit, že právě druhý bossfight bude pro spoustu hráčů překážkou, přes kterou se nedokážou přenést. Já sám jsem u něj strávil několik hodin aniž bych tušil, že bude ještě mnohem hůř.

Hra je i přes občasnou frustraci velice zábavná, návyková a především spravedlivá

V tuto chvíli by se asi hodilo rozseknout, zda je Sifu vysoká obtížnost spíše přítěží, nebo naopak jejím kouzlem. Já mám jasno. Hra je i přes občasnou frustraci velice zábavná, návyková a především spravedlivá. Učit se ji chápat je radost a pocit z úspěchu velice uspokojivý. Je pravdou, že by obtížnost mohla být lépe rozvrstvena, aby finální souboje většiny úrovní nepředstavovaly tak velké záseky, ale díky tomu, že se k většině z nich po odemčení zkratek dostanete v řádu jednotek minut, není jejich trénování nijak velký problém.

Kromě drobných grafických glitchů jsem nenarazil na žádné bugy, kromě hratelnosti samotné tedy mohu opět jen chválit. Vizuální stylizace je velice povedená, přesto jednoduchá, lehce komiksová, připomíná trochu hezčí hry od Telltale Games. Díky tomu hru spustíte i na starších strojích, hardwarové požadavky jsou velice přívětivé. Zvláštní poklonu si pak zaslouží zvuky všech možných úderů, které uspokojivě doplňují každý povedený zásah, ať už holýma rukama nebo se zbraní v ruce. Hudba příjemně dokresluje poklidnou atmosféru, ale třeba v druhé úrovni, kterou je taneční klub, to umí naopak pěkně rozbalit.

Recenze Sifu, originální bojovky, která mě málem položila na lopatky

Sifu je bezpochyby velice nápaditým titulem. Neotřelá kombinace inovativních herních mechanismů a audiovizuální prezentace dělá ze hry v podstatě unikát. A toho si cením. Že by vyloženě přetékala obsahem se sice rozhodně říct nedá, tento fakt naopak kompenzuje sníženou cenovkou a potenciálem ke znovuhratelnosti. Každému hráči bych doporučil, aby si Sifu prošel minimálně dvakrát, aby si ověřil, o jak propastný kus se od prvního spuštění hry zlepšil. Po cestě vás totiž kromě dříve nedostupných příběhových předmětů určitě potěší zjištění, že všechny ty hodiny tréninku nebyly ztrátou času.

Sifu

Sifu je hra o trpělivosti, postřehu a ochotě se učit, zabalená do skromné, ovšem krásné audiovizuální prezentace. Přináší originální hratelnost a odměňuje ty, kteří s ní vydrží do konce.

Jednoduchá, přesto půvabná grafika