Jurassic World Evolution 2 Recenze Recenze Jurassic World Evolution 2, návratu do stejné dinosauří řeky

Recenze Jurassic World Evolution 2, návratu do stejné dinosauří řeky | Kapitola 3

5. 1. 2022 20:30

1. Na chodbách Frontier Developments 2. Všechny chytit mám! 3. Vědci a holky pro všechno

Pracovat ve Frontier Development musí být pro některé sen. Třeba pro mě! Podíváte se na chodbách společnosti doprava a uvidíte divizi, která stále piluje, ladí a doplňuje skvělé vesmírné Elite: Dangerous. Jakmile vás nekonečný vesmír omrzí, stačí se otočit doleva a vydat se chodbou, která ústí u strategií. A stačí si vybrat, jestli chcete zrovna řídit zábavní park nebo vlastní zoologickou zahradu. A čistě hypoteticky i svůj jurský park plný dinosaurů. O to se snažil už někdo před vámi, pravděpodobně nějaký břídil, kterému všichni dinosauři utekli a vy si je v novince Jurassic World Evolution 2 musíte pochytat znova.

Kampaň vás ale samozřejmě neučí jenom to, jak postavit plot, cesty nebo těch pár budov, které hra nabízí. Mnohem bohatší je hra na pozadí… i když i tady mám pocit, že Jurassic World Evolution 2 oproti svému předchůdci slevil. Možná tím nejdůležitějším mechanismem prvního dílu byl genetický vývoj, jehož prostřednictvím jste si mohli vyvinout genetický silné, ale také geneticky zkriplené dinosaury dle vašeho uvážení. To už v Evolution 2 neplatí, respektive pocitově už se nejedná o ten nejdůležitější prvek. Vědci jsou stále naprosto klíčovou součástí vašeho zařízení, ale možná bych je označil za podpůrný tým, nikoliv jeho motorem.

Druhů je ve hře vážně spousta, přičemž jejich zpracování se nedá vůbec nic vytknout. Obecně, hra vypadá překrásně!

Obecně vzato se dá říct, že vědci jsou takové děvečky pro všechno. Potřebujete je k tomu, abyste vyrazili na expedici pro nové tvory, potřebujete je ale i pro složité operace nebo pro výzkum vakcín. Každý vědec má tři atributy, jejichž správné nakombinování je důležité pro bezproblémový chod vašeho parku. Všichni ale umí všechno, takže jde jen o to, jestli daný šikula zvládne nějaký úkon sám, nebo bude potřebovat pomoc nějakého kolegy, protože samostatně na to svými číslem vyjádřenými atributy nestačí.

Tři nejčastější úkony už jsem zmínil. Zřejmě nejčastěji budete vědecký tým potřebovat při rozšiřování vašeho parku. V některých místech zkrátka dinousauři ve volné přírodě nežijí, takže musíte zavítat na virtuální mapu a odtud poslat tým stovky kilometrů daleko, kde se pokusí (bez vašeho přičinění) ulovit daný druh. Čím větší park bude, tím větší je šance, že se nějaký dinosaurus zraní, nebo mezi ostatní vnese nákazu. Operace je snazší, stačí zvíře uspat, dopravit do ošetřujícího střediska, a počkat, jak se výsledek zadaří. Ani vakcína není nijak komplikovaná, její vývoj ale nějaký čas trvá a pak ji ještě musíte zvířatům vpravit do těla. To dělá pro změnu jiný terénní tým, který musí všechny objet a injekci do dinosaurů vstřelit svou šipkou. A i to pochopitelně zabere nějaký čas.

Vědecký tým ale dokáže provádět i reálný výzkum. Ten je ve hře rozdělený do třech oblastí. Prvním je výzkum upgradů budov nebo nových zařízení, čímž vám mohou pomoci v různých, třeba i nečekaných, situacích. Relativně velkým strašákem jsou přírodní bouře, od písečných až po tornádo, které mohou některé budovy narušit, některé zdemolovat, některá zvířata zabít, nebo jim otevřít cestu na svobodu. Nové budovy vám samozřejmě otevřou i nové možnosti, viz voliéry a akvária, která nejsou k dispozici od začátku. Druhou částí je souhrnný balíček welfare, kam spadají třeba nové ploty pro výběhy (vážně jich není moc, prakticky se liší jen svou bezpečností), výzkum vakcín, ale třeba i genové úpravy, které už v lehce obměněné podobě známe z prvního dílu. Právě hrátky s geny nicméně pořád považuji asi za to nejlepší, co hra nabízí. Poslední typ výzkumu jde přímo po jednotlivých dinosaurech, díky čemuž získáte přístup k jejich nalezištím.

Druhů je ve hře vážně spousta, přičemž jejich zpracování se nedá vůbec nic vytknout. Obecně, hra vypadá překrásně! Ryze vizuálně není moc co vytýkat, s jedinou výjimkou, kterou jsou stíny, jež se po oddálení viditelně ztrácí, což působí dost zvláštně. Když při pohybu kamerou vidíte, jak se v dáli ztrácí jednotlivé detaily, neudělá to na vás nejlepší dojem, pokud ale máte před kamerou nějakého tvora a sledujete jen jeho výběh, budete si chrochtat blahem. Zdaleka tak nadšený jsem nebyl z věcí, které působí nedotaženě, ať už graficky, nebo logicky. Jakmile stavíte ve svahu, cesta má tendence se zvláštně deformovat do nepřirozených poloh. Jakmile stavíte ploty, často je problém odhadnout, jak postavit výběh tak, aby byl alespoň zdánlivě symetrický. Jde ale vesměs o detaily, které mají na výsledek pramalý vliv. Zásadnější je několik bugů a lehce tupá AI, takže si některé úkoly budete radši muset obstarat sami, tak jako jsem v úvodu popisoval uspání dinosaurů. Úkoly totiž můžete i přiřadit ručně a osobně se o ně nestarat, výsledek je ale lehce diskutabilní a rozhodně ne efektivní.

Po pár minutách nebudete schopní rozlišit, který z parků je právě ten, na který se díváte, a to přes to, že se okolní prostředí docela značně liší – ten vnitřek, ten bude pokaždé stejný.

Hře nelze příliš vyčítat ani obsah, kromě tutoriálové kampaně (meh) se ve hře nachází i režim výzvy, sandbox, jehož pravidla si můžete ohnout doslova dle libosti (ale jehož části musíte nepochopitelně odemykat v ostatních režimech), anebo zřejmě nejlepší Chaos Theory, který vám připomene nejlepší scény z celého univerza Jurského parku / Jurského světa. To nejhorší je, že budete pořád dokola dělat to samé stále dokola, přičemž základní loop není tak variabilní, aby se vám neomrzel. Je variabilnější než posledně, to jo, ale pořád má značné rezervy. Stěžejní je, že po pár minutách nebudete schopní rozlišit, který z parků je právě ten, na který se díváte, a to přes to, že se okolní prostředí docela značně liší – ten vnitřek, ten bude pokaždé plus minus stejný. Na druhou stranu, hra je o něco přístupnější, což může být pro někoho na škodu, ale osobně to řadím spíše k tomu pozitivnímu. Vědecko-výzkumné pozadí je fajn, i když si tu a tam pár vylepšení taktéž dokážu představit, ale to zásadní pro druhý díl je, že už tuhle část nepovažuji za tu hlavní – ve výsledku se nicméně hra tváří tak, že vlastně neví, co je tím stěžejním. Jurassic World Evolution 2 tak v zásadě není ani pořádný tycoon, ani dostatečně netlačí na pilu na poli managementového výzkumu.

Jurassic World Evolution 2
Xbox Xbox Series X | S

Dokážu si představit relativně málo kroků tomu, aby byl Jurassic World Evolution 2 o parník lepší hrou. Takhle mám spíš pocit určitého zklamání, autoři měli k dispozici zpětnou vazbu z prvního dílu, ale nedokázali ji naplno využít, a tak nepochopitelně dělají ty samé chyby.

Krásná grafika
Široká nabídka velmi detailních dinosaurů
Zjednoduššená správa výzkumů a obecně dění na pozadí