Recenze Ghost of Yotei, návratu samurajské ságy, kde se krása přírody střetává s krutostí boje
Mlžné hory, šumění bambusových hájů a ozvěna soubojů. Do takového světa vstupuje hráč v Ghost of Yotei. Nejde jen o cestu hrdinky Acu, ale o pozvání objevování, kde se každý krok krajinou může proměnit v zážitek.
Japonské kulisy mají v západních hrách stále pevnější místo. Spolu s rostoucím zájmem přichází i odvaha vyprávět příběhy zasazené do světa samurajů, šógunů a mlžných hor, kde se střetává tradice s osobními dramaty. V posledních letech jsme tak dostali Rise of the Ronin, očekávaný Assassin’s Creed Shadows či oceňované Ghost of Tsushima. Stejný hlad po Japonsku je patrný i v seriálové tvorbě – úspěch Šóguna to jen potvrzuje. A právě pět let po vydání Tsushimy se na scénu vrací studio Sucker Punch s pokračováním Ghost of Yotei. Přichází jako další kapitola fascinace Západu Východem, a zároveň jako hra, která musí obhájit své místo v žánru, jenž se začíná rychle plnit konkurencí.
Cesta za pomstou
Příběh Acu a Jotejské šestky na první pohled působí zajímavě. Nová hrdinka stojí na křižovatce osobních motivů a širšího konfliktu, který prostupuje celou zemí. Hned od začátku je jasné, že vyprávění staví na motivech cti, tradice a pomsty, a dává hráči pocit, že vstupuje do pevně vymezeného rámce. Stejně jako v případě Tsushimy se však brzy ukáže, že příběh se drží až příliš známých kolejí. Klíčové události lze předvídat dlouho dopředu a vyprávění málokdy uhne ze směru, který si hráč domyslí už v prvních hodinách. To ale neznamená, že by hra přišla o emocionální sílu. Druhá polovina přidává na intenzitě, postavy ožívají, konflikty se zostřují a některé scény dokážou strhnout natolik, že na chvíli zapomenete, jak předvídatelný je jejich výsledek. Atmosféra houstne, motivy Acu nabírají větší váhu a každé rozhodnutí působí důsledněji. Přesto zůstává vědomí, že konečný cíl je od začátku jasně nalinkovaný a skutečná překvapení nepřicházejí. Ghost of Yotei tak nabízí konzistentní a emocionálně působivé vyprávění, které ale zůstává svázané s očekáváním.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
- Česká lokalizace: Ano, titulky
- Obtížnost: Volitelná
- Základní herní doba: 30 až 50 hodin
- Bude vás bavit: Pokud milujete Japonsko, samurajskou tematiku, kvalitní soubojové systémy, nádherné otevřené světy
- Nebude vás bavit: Pokud nemáte rádi Japonsko, samuraje a otevřené světy
Vyprávění se soustředí na Atsu a její cestu za pomstou, ale nejde o lineární putování. Otevřený svět dává možnost vybírat si cesty i příběhy, které hráče zajímají. Místní svět je plný vedlejších aktivit, ať už jde o partnerství s tajemným vlkem, návštěvu svatyní, horké prameny, malbu nebo hru na šamisen. Kvalita těchto aktivit se nicméně liší. Často jde jen o jednoduché hříčky, které sice využívají DualSense naplno, ale jinak působí spíše jako klasický výplňkový obsah. Na druhou stranu jsem během přibližně 35 hodin hraní zažil jedny z nejsilnějších momentů právě ve „větších“ vedlejších úkolech. Často se díky nim dostanete i k novým schopnostem nebo vybavení, takže se je vyplatí dělat. Ghost of Yotei tak dokáže nabídnout otevřený svět, který má své slabší i silné stránky, ale jako celek působí přirozeně a láká k objevování.
Výraznějšího posunu se dočkaly souboje. Ghost of Yotei staví na základech Tsushimy, ale rozvíjí je směrem k větší variabilitě a hráčské volbě. Zatímco původní hra stála především na katanských soubojích s důrazem na načasování útoků a obran, pokračování rozšiřuje repertoár zbraní i schopností. Acu tak nemusí spoléhat jen na klasické střety meč proti meči. K dispozici má širší paletu nástrojů, které dovolují přizpůsobit boj konkrétní situaci. Významnější roli hrají i dovednostní stromy, které se přizpůsobují způsobu hraní. Preferujete přímý střet? Hra vám nabídne posílení agresivního přístupu. Dáváte přednost tichému postupu? Odmění vás schopnostmi, které podporují přesnost a trpělivost. Díky tomu působí souboje flexibilněji a osobitěji než dříve. Základní dynamika sice zůstává stejná, takže fanoušci se rychle zorientují, ale nové vrstvy zbraní, schopností a podpůrných mechanik rozšiřují možnosti, jak k boji přistupovat.
Svět jako malířské plátno
Vizuální stránka Ghost of Yotei je jedním z nejsilnějších pilířů celé hry. Každý záběr působí jako promyšlená malba – od rozlehlých plání, kde se tráva ve větru vlní jako moře, přes zasněžené horské masivy až po skryté horké prameny, které nabízejí chvíle klidu a odpočinku. Jen zastavit a kochat se okolím má v sobě neobyčejné kouzlo. Tento estetický rozměr ale není samoúčelný. Svět je navržen tak, aby přímo vedl hráče k objevování. Horizont plný vizuálních dominant láká k cestě, světelné i zvukové detaily jemně upozorňují na skrytá místa a příroda se stává přirozeným kompasem. Důležitý je i kontrast mezi krásou přírody a přítomností člověka. Vesnice, města či krvavá bojiště nepůsobí jen jako kulisy, ale vytvářejí pocit napětí mezi řádem a chaosem, krásou a destrukcí. Technický stav pak podporuje tento dojem plynulosti. Stabilní výkon a detailní animace umožňují, aby audiovizuální stránka nerušila, ale naopak ještě více podtrhla plynulý průzkum i souboje.
Hudební doprovod tuto atmosféru dále umocňuje. Soundtrack se vyhýbá okázalosti a pracuje spíše s náladou okamžiku. V klidných scénách přináší jemné melodie, v napjatých střetech graduje do skladeb, které dodávají každému souboji váhu. Nejde jen o ozdobu, ale o rytmus, který určuje tempo hry.
Ghost of Yotei je důstojným pokračováním a zároveň samostatnou kapitolou v odkazu Tsushimy. Hra nabízí atmosférický svět, který je vizuálně i hudebně podmanivý, a kombinuje ho s propracovanějším soubojovým systémem, jenž dává větší prostor hráčské volbě. Otevřený svět působí bohatě, a i když vedlejší aktivity nejsou vždy plnohodnotné, dokáží nabídnout momenty, které se hluboko zapíšou do paměti. Hra přináší přesně to, co fanoušci od pokračování očekávají, a dodává několik systémů, které posouvají zážitek dál. Pokud vás oslovila Tsushima, Yotei vám má rozhodně co nabídnout.
Verdikt
Ghost of Yotei je pokračování, které sází na jistotu a přitom dokáže přinést několik příjemných novinek. Vyprávění sice zůstává předvídatelné, ale podává ho působivě. Otevřený svět nabízí mix slabších i silnějších aktivit, přičemž ty nejlepší se vyrovnají hlavnímu příběhu. Největší posun je cítit v soubojích. Ghost of Yotei tak není revolucí, ale důstojným pokračováním, které fanoušky Tsushimy nezklame a novým hráčům otevře dveře do poetického, ale krutého Japonska.