Mass Effect – vesmírná sága, která změnila RPG i hráče samotné
Seznam kapitol
Od svého vzniku v roce 2007 definoval Mass Effect pojem sci-fi RPG. Na oslavu N7 Day si připomínáme sérii, která ukázala, že i ve vesmíru jsou nejdůležitější naše volby, vztahy a lidskost.
Na přelomu tisíciletí už měla kanadská společnost BioWare pověst mistra vyprávění. Po úspěchu Baldur’s Gate a Star Wars: Knights of the Old Republic se studio rozhodlo vytvořit vlastní vesmír – svět, který nebude založený na žádné licenci, ale na originálním příběhu, morálních volbách a postavách, které si hráči zamilují. Tak vznikl Mass Effect.
První díl vyšel v roce 2007 a ihned zaujal svou kombinací taktického boje, filmové režie a komplexního sci-fi univerza. Hráči se poprvé ujali role velitele Sheparda, elitního agenta Aliance, který čelil prastaré hrozbě zvané Reapeři – syntetickým bytostem, jež cyklicky ničí pokročilé civilizace v galaxii.
Mass Effect ohromil především svobodou volby a dialogovým systémem. Každé rozhodnutí mělo následky a ovlivňovalo vztahy s posádkou i průběh mise. BioWare tak vytvořilo svět, kde hráč nebyl jen divákem, ale skutečným hybatelem příběhu.
Velkou zásluhu na úspěchu měla i Normandie – ikonická loď a domov celé posádky. Díky detailnímu designu, propracovaným rasám a fenomenálnímu soundtracku Jacka Walla se Mass Effect stal okamžitě hitem.
První díl možná trpěl technickými nedostatky, ale už tehdy bylo jasné, že BioWare právě zahájilo něco výjimečného – epos, který měl proměnit žánr RPG i způsob, jakým hráči prožívají příběhy.