Cyberpunk 2077: Phantom Liberty Recenze Recenze Cyberpunk 2077: Phantom Liberty, přídavku v podobě strhujícího špionážního thrilleru

Recenze Cyberpunk 2077: Phantom Liberty, přídavku v podobě strhujícího špionážního thrilleru | Kapitola 2

Martin Zavřel

Martin Zavřel

20. 9. 2023 17:00 3

1. Vítejte v Dogtownu 2. Poctivý špionážní thriller 3. Pestrá jízda plná atrakcí 4. Dogtown stojí za návštěvu

O víně a krvi byl jeden z nejuznávanějších přídavků v historii videoher a tvůrci ze studia CD Projekt RED si to moc dobře uvědomují. Přesto se pokusili pro svoji další hru připravit stejně, nebo snad ještě lépe vystavěný nášup, který obsahuje vynikající dodatečný příběh v zajímavém novém prostředí s ještě zajímavějšími novými postavami. Zároveň přichází v doprovodu mnoha citelných vylepšení hry jako takové.

Zdaleka nejlepší vlastností Phantom Liberty je skutečnost, že se opravdu drží pravidel špionážního žánru a proto víceméně celou hru nevíte jistě, komu vlastně můžete věřit. Doslova každá postava má nějaké nepříjemné tajemství, skutečné cíle mnohých z nich jsou nejasné a kromě jiného je postupně zcela zřejmé, že někdo funguje jako dvojitý agent. Zkrátka a dobře všechny vlastnosti špionážního žánru jsou na svém místě a také díky tomu je příběh tak napínavý a vaše rozhodování v menších rozhovorech i klíčových momentech je o to těžší. Ačkoliv jsou určité skutečnosti a vztahy v jádru příběhu pevně dané, vaše chování a volby mohou velmi drasticky změnit postoje i chování ostatních, takže ve výsledku můžete i docela výrazně rozhodnout o tom, kdo je v celém tom příběhu vlastně tím největším padouchem.

Je to otřepané klišé, ale stejně mi to nedá znovu zopakovat, že příběh dělají postavy. A v tomto případě si tvůrci dali ohromně záležet nejen se scénářem jako takovým či s výběrem vynikajících (a náležitě drahých) herců, ale také s celkovým zpracováním - podobně jako v hlavní hře, ale ještě častěji a déle se dostanete do situací, kde budete sedět vedle klíčových protagonistů a dlouhé minuty s nimi rozebírat aktuální situaci, přičemž jejich animace těla i obličejové mimiky je na excelentní úrovni, která zcela bez problému snese přímé srovnání s Baldur´s Gate 3. Jak už jsme si zvykli z hlavní hry, tyto scény jsou navíc skoro vždy skvěle zarámované atmosférickým filmovým prostředím a nasvícením.

Příběh dělají postavy.

Srovnání s BG3 je na místě nejen s ohledem na zpracování postav, ale také pokud jde o nelinearitu příběhu a dopady vašich voleb. Jak jsem naznačoval o dva odstavce výše, víceméně v každém rozhovoru a samozřejmě během klíčových příběhových událostí budete mít možnost dramaticky ovlivňovat vaše vztahy s ostatními i celkové směrování všech událostí. Celková závažnost vašich rozhodnutí se přitom postupně zvyšuje, takže ve finále opravdu hrajete “svůj příběh” a ovlivníte prakticky všechno, včetně toho kdo je vlastně v právu nebo kdo zemře. Ačkoliv jsem Phantom Liberty odehrál již třikrát, abych viděl všechny varianty, pořád mi několik klíčových k vyzkoušení zbývá. Po této stránce tedy hra nabízí mnohem větší hloubku, než těch 10 hodin, za které se dá třináct hlavních misí odehrát nejrychleji.

Recenze Cyberpunk 2077: Phantom Liberty, přídavku v podobě strhujícího špionážního thrilleru
i Zdroj: Martin Zavřel / Hrej.cz

Na téma příběhu bych chtěl ještě jednou zdůraznit, že nové postavy jsou vynikající. Songbird je tragickou postavou v nesnázích, se kterou má V hodně společného a budete nejspíš přirozeně tíhnout k tomu jí pomoci. Prezidentka je naopak mnohem drsnější a schopnější, než byste čekali, ale otázkou je, zda to není až příliš a zda jí vlastně můžete věřit. Alex je vynikající postava, se kterou si můžete užít několik docela nezapomentelných okamžiků. Plukovník je typ toho charismatického zločince, se kterým možná budete alespoň na chvíli sympatizovat.

i Zdroj: Martin Zavřel / Hrej.cz

Všemu tomu ale jednoznačně dominuje ošlehaný agent Solomon, který se stane vaším nejlepším parťákem a mentorem - charisma z něj díky hereckému výkonu Idrise Elby teče proudem. Skoro jako v reakci na něj se mnohem lépe a zajímavěji do děje zapojuje také váš “původní rádce”, Johnny. Keanu Reeves zde má také pořádnou porci prostoru a využívá jej snad ještě lépe, než v původní hře. Zkrátka a dobře, Phantom Liberty je naprosto špičkově napsaný příběh, který je navíc špičkově zahraný a prezentovaný. Díky kvalitním českým titulkům si jej navíc užijete i bez znalosti cizího jazyka (snad jedinou drobnou výtku mám na skutečnost, že si vaše postava se Songbird vyká i v hodně pokročilé fázi vašeho vztahu).