Chorus Recenze Recenze Chorus, trochu odlišného sourozence Everspace

Recenze Chorus, trochu odlišného sourozence Everspace

22. 12. 2021 16:35 1

1. Pohádka o dvou bratrech 2. Nara a ti druzí 3. Loď hlavním hrdinou?

Málo se to o mně ví. Mám rád vesmír. Fascinuje mě. Děsí mě. A proto mám logicky rád i hry, které se ve vesmíru odehrávají. Nejvíc mě momentálně stále drží Elite: Dangerous, rád si ale tu a tam odběhnu k jiným jednohubkám, o kterých třeba kolikrát ani moc nevím. Takhle se mi do rukou kdysi dávno dostal Everspace, fantastický rogue-lite, který fantasticky vypadal, a snad ještě lépe se hrál. Přeskočme jeho druhý díl, a klidně zamiřme rovnou ke Choru, protože to je další hra, o které jsem pranic nevěděl a pustil se do ní bezhlavě bez žádného backgroundu. Jenže, asi to byla nějaká shoda náhod, protože Chorus a Everspace toho mají společného více, než by si někdo mohl myslet…

Částečně napoví, když vám připomenu názvy studií, které za oběma hrami stojí: Rockfish, Fishlabs. Docela by mě zajímalo, proč mají oba týmy v oblibě zrovna ryby… ale to je vedlejší. Troufám si o sobě nekriticky říct, že se v herním průmyslu orientuji lépe než kde kdo, a přesto, kdybych v soutěži Chcete být milionářem dostal finální otázku, které studio udělalo kterou hru, přinejmenším bych váhal. Ale čert vem název, není to jediné spojení. Mnohem důležitější jsou dvě jména: Michael Schade a Christian Lohr totiž v roce 2004 Fishlabs založili, a circa o deset let později stáli taktéž u zrodu studia Rockfish.

• Doporučená cena: 1049 Kč
  • Základní herní doba: 15 hodin
  • Česká lokalizace: Ne
  • Obtížnost: Některé souboje člověka potrápí, obecně ale hra příliš obtížná není
  • Připravte se na… nejnesympatičtější hlavní hrdinku roku, která ale přesto má něco do sebe.
  • Everspace, nebo Chorus? To asi vážně nejde říct, ale sakra, kdo tyhle otázky vymýšlí?! (ty, Davide. pozn. red.)

Právě ve Fishlabs vznikla záliba ve vesmírných leteckých arkádách. Kdysi dávno totiž tehdejší tým vytvořil jakousi mobilní sérii, Galaxy on Fire, která už svým způsobem připomínala aktuální tvorbu obou týmů. Kdo ví, jestli by zaměstnanci promluvili do videoherního průmyslu, nebýt jejich krachu. Štěstí v neštěstí, dá se možná říct, protože firma po řadě propouštění byla ve výrazné slevě na prodej a příležitosti se chopil rakouský Koch. To už ale bez Schadeho a Lohra, kteří, jak už víte z předchozího odstavce, začali pracovat na vynikajícím Everspace.

Chorus je silně příběhovou hrou, která má minimálně z počátku problém hráči předat veškeré důležité informace.

Nebýt Choru, řekl bych, že udělali dobře. První díl Everspace totiž dopadl na výbornou. Hratelnostně mu nešlo takřka nic vytknout (snad až na přílišnou obtížnost a fakt, že se možná až moc rychle vyčerpal), graficky se jednalo o úchvatnou záležitost, a upřímně, i prodejně si hra vedla nad očekávání. Ostatně jsme se letos dočkali vydání early access verze druhého dílu, ke které jsem měl opět několik málo připomínek, ale jinak se jedná pro fanoušky podobných her o povinnost. Na tomto místě je nutné zmínit, že druhý díl Everspace proměnil, z rogue-lite jsme se posunuli mnohem více k tradičnímu RPG, v němž létáte po mapě sem a tam, plníte úkoly, levelujete, vylepšujete se a tímto stylem procházíte příběhem dál a dál.

Tým, který zůstal pod Kochem (respektive jeho divizí Deep Silver) se ale vzepjal a rozhodl se, že se svým bývalým kolegům postaví čelem. Chorus svou strukturou připomíná mnohem více popisovaný druhý díl a logicky se tak budou oba tituly srovnávat. Kdybych tohle býval věděl před vydáním, jednoznačně bych sázel na Rockfish, kteří dokázali skvěle vybalancovat souboje, ovladatelnost lodi i zábavnost a rozmanitost toho, čím létáte. Výsledek mě ale samotného překvapil. Z počátku totiž možná Chorus vším výše uvedeným ztrácí, ale hned po startu začne mohutně dotahovat a některými svými nápady dokonce Everspace předčí.