Chorus Recenze Recenze Chorus, trochu odlišného sourozence Everspace

Recenze Chorus, trochu odlišného sourozence Everspace | Kapitola 3

22. 12. 2021 16:35 1

1. Pohádka o dvou bratrech 2. Nara a ti druzí 3. Loď hlavním hrdinou?

Málo se to o mně ví. Mám rád vesmír. Fascinuje mě. Děsí mě. A proto mám logicky rád i hry, které se ve vesmíru odehrávají. Nejvíc mě momentálně stále drží Elite: Dangerous, rád si ale tu a tam odběhnu k jiným jednohubkám, o kterých třeba kolikrát ani moc nevím. Takhle se mi do rukou kdysi dávno dostal Everspace, fantastický rogue-lite, který fantasticky vypadal, a snad ještě lépe se hrál. Přeskočme jeho druhý díl, a klidně zamiřme rovnou ke Choru, protože to je další hra, o které jsem pranic nevěděl a pustil se do ní bezhlavě bez žádného backgroundu. Jenže, asi to byla nějaká shoda náhod, protože Chorus a Everspace toho mají společného více, než by si někdo mohl myslet…

Nerad bych si vystřílel veškeré náboje moc rychle, protože by to byla škoda. Forsaken toho umí ještě víc. Mohou za to tzv. Rites, řekněme speciální schopností plynoucí z bývalého Nařina postavení a ze spojení s Forsou, respektive lodí Forsaken. Základní dovedností je jakýsi šestý smysl, laicky řečeno sonar, který vám ukáže zajímavé předměty v okolí. I onen popisovaný drift pramení ze spojení pilota i lodi. Do vínku dostanete i lovecký „hunt“, který by vás měl dostat díky jakémusi teleportu hned za motory nepřátelské lodi, ale díky fázovému posunu vás často dostane i přes nejrůznější bariéry. Popisovat všechno zřejmě nemá úplně smysl, ale právě v tomhle hra přímo exceluje. Jediným RPG prvkem ve hře může být Mastery, díky němuž si odemykáte lepší statistiky prostřednictvím plnění milníků a dalších podobných úkolů s každičkým aspektem hry, tedy od používání zbraní, rites, až po souboje. Zbytek už vylepšit nejde, respektive zbytek už si budete muset jednoduše najít, nebo pořídit za in-game měnu.

Abych jen nechválil, můžu i lehce kritizovat. Forsaken je super, já ale přeci jen vítám, když si můžu užít více strojů než jen tenhle. A to samé platí o zbraních. Najdete zde klasickou trojici gatlingu, energetické zbraně proti štítům a raket, ale žádné velké překvapení se nekoná. Jakoby se Chorus z nějakého podivného důvodu držel při zemi. Je krásný, v některých scénách ohromující, je akční, je skvěle ovladatelný… ale něco mu chybí. Myslím, že právě určitý aspekt objevování samotné techniky by výsledný dojem ještě o fous vylepšil. Stejně tak i výraznější změna prostředí, protože mapy zdaleka neměníte tak často, jak by možná někdo chtěl. Už jen první oblast je ohromná, ale možná na ní zůstanete až moc dlouho. V tomhle smyslu ale stejným problém trpí třeba i druhý Everspace.

Hrajete-li navíc na PC, výhodou je, že je k dispozici i demo, a navíc demo má i druhé Everspace, a tak můžete přímo porovnávat.

Trochu by se mohla zlepšit i navigace, dělalo mi často velké problémy najít konkrétní předmět, když jsem přilétl do oblasti úkolu. Je to čistě záležitost UI, ale hra by v tomhle mohla být jasnější. Ale jinak si vlastně nemůžu najít nic, co by hra dělala vyloženě špatně. Ba přímo naopak, hodně toho míjím. Zmíním tak ještě například soundtrack, který je pro mě obrovským překvapením, už jenom znělka hlavního menu je v mých očích/uších naprosto skvělá. Kolem a kolem je Chorus skvělou hrou, kterou drží zpátky pouze slabší příběh. Zbytek rozhodně stojí za váš čas. Navíc hrajete-li na PC, výhodou je, že je k dispozici i demo, a navíc má demo právě i druhé Everspace, a tak můžete přímo porovnávat. Zatím bych možná konkurenci hodnotil o pomyslný stupínek výš, její estetika mi přijde ještě o něco bombastičtější, na druhou stranu je ale i Chorus nebývalým překvapením, a navíc je hratelný od začátku do konce už teď a k dispozici na všech platformách. Rozhodnutí je na vás, každopádně ani jednou hrou neuděláte krok špatným směrem. To nejlepší totiž je, že ač se to zdálo nepravděpodobné, pro Everspace se tu z hlubin vesmíru vynořila konkurence, která se mu může postavit čelem.

Chorus

Rozhodovat se mezi Everspace a Chorus je těžší, než se může zdát. Chorus je mnohem přímočařejší, příběhovější, a především už kompletně hotový. Jeho "přízemní" ovládání je spolu s několika chytrými vylepšeními lodi naprosto perfektní, a chybí jen trochu poutavější příběh, aby byla hra doporučitelná úplně každému. Takhle i přese všechno padá někam k průměru.

Forsaken a jeho ovládání.
Velký, barvitý svět.
Obyčejný příběh.