Recenze F1 24, nového ročníku královské disciplíny motorsportu
i Zdroj: Electronic Arts / Codemasters
F1 24 Recenze Recenze F1 24, nového ročníku královské disciplíny motorsportu

David Bernard

David Bernard

30. 5. 2024 19:00 1

Burácející motory, vůně benzínu a rychlost, ze které se tají dech. To vše k závodům F1 patří. Tvůrci z britského vývojářského celku Codemasters nyní přijíždějí s novým ročníkem královské disciplíny motorsportu, ve kterém došlo na řadu zásadních změn.

Závody formulí jsou bezesporu adrenalinovou a spektakulární podívanou. Královská disciplína motorsportu se dlouhodobě těší celosvětovému zájmu a řvoucí motory každoročně přikovají miliony fanoušků k televizním obrazovkám. Závodit v nádherných a technologicky téměř dokonalých strojích je vzdáleným snem mnoha milovníků rychlosti. Prakticky nikdo na něj nedosáhne. Tedy alespoň ne ve skutečném životě. Naštěstí je tu pro nás série videoher F1, jejíž nový ročník právě odstartoval. Nasaďte přilbu, zapněte pásy a sešlápněte plyn. F1 24 přiváží spoustu novinek a změn.

i Zdroj: Electronic Arts / Codemasters

Cesta k titulu šampiona

Ačkoliv série F1 vychází každoročně, nové iterace vždy obsahují menší či větší změny. V případě F1 24 se tvůrci z britského vývojářského celku Codemasters rozhodli pro několik zásadních úprav a reimaginací. Režim kariéry pro jednoho hráče byl značně vylepšen a předělán. Musím uznat, že od původní podoby z roku 2016 ušel tento herní mód vskutku velkou cestu. V F1 24 se letos můžete zhostit role jednoho ze současných jezdců skutečného šampionátu nebo některé z historických legend rychlostního sportu. Případně se do souboje o titul můžete vydat jako naprostý nováček, kterého si vytvoříte v editoru postav. Zda začnete od píky v podobě šampionátu F2, nebo se po hlavě vrhnete mezi nejostřejší hochy ve Formuli 1, záleží jen na vás.

• Doporučená cena: Od 1 730 Kč
  • Česká lokalizace: Ne
  • Obtížnost: Plně přizpůsobitelná
  • Základní herní doba: Dle chuti a nastavení délky sezóny a jednotlivých závodů
  • Bude vás bavit: Pokud milujete formule, rychlost, rozmanitý obsah a máte kamaráda, který se s vámi pustí to kooperativní kariéry
  • Nebude vás bavit: Pokud preferujete závodní simulátory a arkádovým prvkům se vyhýbáte jako čert kříži

Nová podoba kariéry je založena na systému tzv. jezdcova uznání (Driver Recognition system), které získáváte v závislosti na vašem výkonu na trati a rozhodnutích mimo ni. Se zvyšováním uznání a reputace se vám naskytnou mnohé příležitosti. Postupem času se například můžete účastnit tajných jednání o dohodách s konkurenčními týmy, případně se vám otevřou dveře k novým vývojovým odvětvím vašeho stroje. Kariéra je opravdu propracovaná a pokud jste nadšeným fanouškem F1, budete se cítit jako v bavlnce. Některé hráče nicméně možná zamrzí absence příběhového módu, který se do letošního ročníku nekvalifikoval. Díky scénám mimo trať se ale nedostatečné atmosféry bát nemusíte. Celou kariéru si navíc opět můžete užít i v kooperaci s kamarádem, a to v kůži kolegů nebo zapřisáhlých rivalů z jiných týmů. Délku jednotlivých sezón a závodů si lze upravit dle vlastních preferencí, zkušeností a potřeb.

Samostatnou kapitolou kariérního módu je poté tzv. Challenge Career. Jádrem zcela nového herního režimu jsou krátké scénáře, které se v průběhu roku mění. Jakožto jeden z reálných jezdců se ocitnete v příslušném závodním týmu a následně se pustíte do událostí a závodů, které jsou pro všechny hráče identické. Za jejich dokončení získáváte body a postupujete v celosvětovém žebříčku. Sezóna Challenge Career trvá několik týdnů a na jejím konci si titul šampiona odnese pouze jediný jezdec.

Režim kariéry je opravdu propracovaný.

Pokud vám v základní kariéře nebude stačit míra interakce s týmem a vývoj vašeho stroje (lze redukovat v nastavení), můžete se s chutí vydat do již klasického herního módu My Team, ve kterém se mimo závodění budete plně věnovat i správě týmu a všemu, co tento náročný úděl obnáší. Opomenout nelze ani návrat módu F1 World, díky kterému se kompetitivní jedinci mohou pustit do cross-platform multiplayerového závodění či do plnění různorodých výzev. Novinkou je zde tzv. Fanzone, ve které se hráči mohou účastnit časově omezené ligy a dalších aktivit. V letošním ročníku nechybí ani možnost split-screen multiplayeru, tedy hry více hráčů na rozdělené obrazovce. Obsahu nabízí F1 24 opravdu velké množství a domnívám se, že si z nabídky vybere každý.

Nový jízdní model

Důležitou změnou je v případě F1 24 jednoznačně nový jízdní model, na kterém tvůrci spolupracovali se světovou špičkou v podobě belgicko-nizozemského jezdce Maxe Verstappena. Cílem bylo dosažení co možná největší míry realismu. Bohužel musím podotknout, že má nový jízdní model zvaný EA SPORTS Dynamic Handling své mouchy. Velkých zásahů doznal systém celkového odpružení vašeho vozidla. Výsledkem je opravdu velká tolerance při nájezdu na obrubníky, což mnohdy působí nerealisticky. Pneumatiky nyní reagují lépe na teplotu i povrch vozovky, ale přední část vozu je oproti té zadní vyloženě přilepena k okruhu. Při mém průchodu šampionátem F2 se mi navíc často stávalo, že při kvalifikačním závodu na mokré vozovce nebylo možné změnit typ pneumatik, což mělo za následek opravdu nepříjemné klouzání po trati. Hra si pravděpodobně neuvědomovala, jaké počasí panuje. Změny se týkají i aerodynamiky (systémy CFD a DRS) a správy motorové jednotky vozu. Pokud jste nadšenci do formulí a milujete smysl pro detail, určitě si vyhrajete.

Nový jízdní model má své mouchy.

K novému jízdnímu modelu přistupuji opatrně. Během následující doby bychom se měli dočkat aktualizací, které budou v tomto ohledu řešit nejpalčivější stížnosti komunity. Většinu závodních víkendů jsem odehrál pomocí ovladače Xbox Series. Vyzkoušel jsem i věrného pomocníka v podobě volantu Thrustmaster T300 RS GT Edition, ale přišlo mi, že je hra stavěná spíše na ovladače. Samozřejmě záleží jakou periferií disponujete a na co jste zvyklí. Důležité jsou i preference spjaté s nastavením obtížnosti a jízdních asistentů. Zde musím naopak pochválit tvůrce za velkou míru přístupnosti. Na startovní pole F1 24 se může vydat opravdu každý. Pokud se sérií či závodními hrami obecně teprve začínáte, jízdní asistenti vám podstatně usnadní cestu. V případě, že už máte nějaké ty kilometry za sebou, doporučuji hrát minimálně na globální nastavení “Experienced” (zkušený). Asistent brždění je spíše na škodu a většina hráčů nevyužije ani kompletní jízdní stopu. Oproti loňskému dílu ale došlo na reálnější zpracování systému blokování brzd. Pokud budete brzdit pozdě a tvrdě, brzdy vám zablokují kola a z formule se stane nereagující kus železa. Někteří to uvítají, jiné to bude frustrovat. Vše lze nicméně upravit dle libosti a k obrazu svému. To stejné platí i pro nastavení obtížnosti AI jezdců, jejichž schopnosti a styl jízdy považuji za solidní.

Herní série F1 nikdy nebyla hardcore simulací a je potřeba to brát v potaz. Označení “simcade” (simulace+arkáda) je příhodnější. Letošní ročník ale vyrazil spíše k oné arkádě, což mnohým hráčům nebude příliš po chuti. Rozhodně se nejedná o zážitek typu starších dílů Need for Speed, ale náročné fanoušky by aktuální stav jízdního modelu mohl odradit. Osobně doufám, že aktualizace upravující celkový dojem z jízdy dorazí co nejdříve. Komunitou se šíří mnoho negativních komentářů, které EA SPORTS Dynamic Handling vyloženě odsuzují, ale dle mých zkušeností se o zase tak velkou tragédii rozhodně nejedná. F1 24 v tomto ohledu disponuje solidním základem, který je nicméně nutné ještě vypilovat.

i Zdroj: Electronic Arts / Codemasters

Přepracované okruhy

F1 24 aktuálně nabízí všech 24 závodní okruhů z kalendáře letošní sezóny. Vývojáři z Codemasters se pustili do přepracování britského okruhu Silverstone Circuit, a to jednak ve smyslu úpravy vozovky, tak i jejího okolí. Změn doznaly i okruhy Circuit de Spa-Francorchamps (Belgie), Lusail International Circuit (Katar) a Jeddah Corniche Circuit (Saúdská Arábie). Tvůrci si za cíl kladli dosažení velké míry realismu a v případě tratí se jim to povedlo velice dobře. Mimo výše zmíněné okruhy ve hře naleznete i následující tratě.

• Bahrain International Circuit (Bahrain)
  • Albert Park Grand Prix Circuit (Austrálie)
  • Suzuka Circuit (Japonsko)
  • Shanghai International Circuit (Čína)
  • Miami International Autodrome (USA)
  • Autodromo Internazionale Enzo e Dino Ferrari (Itálie)
  • Circuit de Monaco (Monako)
  • Circuit Gilles-Villeneuve (Kanada)
  • Circuit de Barcelona-Catalunya (Španělsko)
  • Red Bull Ring (Rakousko)
  • Hungaroring (Maďarsko)
  • Circuit Zandvoort (Holandsko)
  • Autodromo Nazionale Monza (Itálie)
  • Baku City Circuit (Ázerbájdžán)
  • Marina Bay Street Circuit (Singapur)
  • Circuit of The Americas (USA)
  • Autodromo Hermanos Rodriguez (Mexiko)
  • Autodromo Jose Carlos Pace (Brazílie)
  • Las Vegas Strip Circuit (USA)
  • Yas Marina Circuit (Spojené arabské emiráty)

Solidní, leč nekonzistentní vizuál

Z technického pohledu nemám F1 24 příliš co vytknout. Na sestavě s procesorem AMD Ryzen 5600x, grafickou kartou NVIDIA RTX 3070 Ti a 32 GB Ram hra v rozlišení 1440p běžela plynule i na maximální možné nastavení, při kterém jsem se zapnutým ray tracingem a DLSS Quality dostal na hodnoty 70 a více fps. Jelikož si ale závodní hry plně užívám až s podstatně vyššími snímky, ray tracing jsem deaktivoval a DLSS vystřídala kombinace TAA a AMD FidelityFX CACAO. S tímto nastavením jsem se pak během závodů držel na 130 a více fps. K občasným záškubům docházelo pouze během herních cutscén po závodech. Tvůrci si za optimalizaci zaslouží pochvalu. Stejně jako za široké možnosti přístupnosti v podobě módu pro barvoslepé, úlevy pro hráče trpícím tinnitem (pískání v uších), plně přizpůsobitelného uživatelského rozhraní atd. Za zdařilé považuji i kvalitní anglicky mluvící komentátory.

Tvůrci si za optimalizaci zaslouží pochvalu.

Grafická stránka hry je solidní, leč místy poněkud nekonzistentní. Pokud na trati panuje slunečné či deštivé počasí, F1 24 vypadá díky ray tracingu a ambientní okluzi náramně. Jakmile je nad okruhem zataženo, vizuální opojení mizí a vše vypadá mírně zastarale. V obou případech se ale během jízdy jedná o imerzivní zážitek a pocit z rychlosti vás přiková k obrazovce během pár sekund. Vizuálního vylepšení se dočkali i samotní jezdci, ale současnou grafickou špičku nečekejte. Nepotěšila mě ale mrzká nabídka kosmetických úprav pro jezdce a formuli. V základu si musíte vystačit s opravdu velmi omezeným výběrem, zbytek naleznete v herním obchodě či v season passu. F1 24 podporuje také virtuální realitu, což celkový zážitek ještě zcela jistě umocní. Osobně bohužel žádným VR hardwarem aktuálně nedisponuji, a tak stav VR verze nemohu komentovat. Doufám, že mi tuto skutečnost prominete.

i Zdroj: Electronic Arts / Codemasters

Bez chyb se to letos neobešlo

Hodnocení letošního ročníku série F1 pro mě není jednoduché. Na jedné straně barikády stojí opravdu vydařená reimaginace kariérního módu, velká porce obsahu, skvělá optimalizace, převážně povedený vizuál a přepracované okruhy. Na straně druhé se ale skrývá problematický jízdní model, který hru zbytečně posouvá směrem k arkádovým závodním titulům. Jízdní model loňského dílu mi prostě a jednoduše seděl více. Jedná se nicméně o čistě subjektivní dojem. Nepotěšila mne ani opakující se chyba v podobě nefunkční výměny pneumatik při kvalifikaci F2 a opravdu chudá základní nabídka kosmetických prvků pro jezdce a formule samotné. Doufám, že se s příchodem plánovaných aktualizací dočkáme nutných oprav. Pokud se tak stane, milerád k výslednému hodnocení jeden bod přihodím. U sportovních videoher, které vychází na roční bázi, si každý z hráčů musí ujasnit, zda mu nové změny vyhovují. V případě F1 24 můžete sáhnout po pětihodinové zkušební verzi, kterou naleznete na Steamu a EA Play (tato služba je také součástí předplatného Xbox Game Pass). Pět hodin vám poskytne dostatek času na to, abyste si vyzkoušeli nový jízdní model a část poctivě přepracované kariéry. Když se vám budou novinky zamlouvat, můžete se směle pustit do nákupu plné verze. Letošní formule jsou ve výsledku povedeným ročníkem, který ale nebude z výše uvedených důvodů vyhovovat každému.

F1 24
Xbox Xbox Series X|S

Letošní ročník F1 přijíždí s velmi povedenou reimaginaci kariérního módu a plnou nádrží obsahu. Vývojářům z britského studia Codemasters se hru navíc podařilo skvěle optimalizovat. Úctyhodný počet okruhů, z nichž některé prošly povedenými úpravami, vám zajistí zábavu na dlouhé hodiny. Díky širokým možnostem nastavení se do nových formulí mohou pustit nováčci i zkušenější závodníci. Přepracovaný jízdní model nicméně nesedne každému a zamrzí i přílišný příklon k arkádovému hernímu stylu. Nepotěší ani opakující se chyba s volbou pneumatik v šampionátu F2 a chabá základní nabídka kosmetických úprav pro vašeho jezdce a formuli. S vidinou plánovaných aktualizací nicméně zůstáváme naladěni na pozitivní vlnu. Potenciál nelze F1 24 upřít.

Velmi povedený režim kariéry
Velká porce obsahu a počet herních módů
Skvělá optimalizace