Ghost of Tsushima Recenze Recenze PC verze Ghost of Tsushima, emotivní vizuální básně, od které se nebudete chtít odtrhnout

Recenze PC verze Ghost of Tsushima, emotivní vizuální básně, od které se nebudete chtít odtrhnout

David Bernard

David Bernard

25. 5. 2024 16:00

PC hráči se po téměř čtyřech letech konečně dočkali. Na počítače dorazila jedna z nejoblíbenějších her minulé generace konzole PlayStation, a to navíc v kompletní edici DIRECTOR'S CUT. Japonský ostrov Cušima čelí mongolské invazi, která rozhodne o osudu Země vycházejícího slunce. Boj za záchranu národa začíná.

Když před téměř čtyřmi lety dorazilo na sklonku životního cyklu herní konzole PlayStation 4 samurajské dobrodružství Ghost of Tsushima, okamžitě získalo status jednoho z nejlepších titulů tehdejší generace. Po průchodu PC verzí, která minulý týden vyšla rovnou ve verzi DIRECTOR'S CUT, musím uznat, že se tak stalo právem. V době původního vydání jsem si Ghost of Tsushima sice na pár hodin zahrál u kamaráda, ale již klasicky jsem nebyl schopen skousnout limitaci na 30fps. Svůj rest jsem nenapravil ani s vydáním kompletní verze pro PlayStation 5, která dorazila o rok později, a to v srpnu roku 2021. Samurajský epos z období feudálního Japonska na mne nicméně z dálky volal zvláštním způsobem a já věděl, že se na ostrov Cušima dříve či později musím vypravit. S oznámením PC verze mé hráčské srdce zaplesalo radostí a já začal odpočítávat měsíce do vydání. Čekání se vyplatilo. Poslední týden jsem byl doslova přikován k obrazovce. Každou chvíli ze zhruba 70 hodin, které jsem s Ghost of Tsushima strávil, jsem si užíval plnými doušky. Vydejme se spolu na překrásnou Cušimu. Místa, které bere dech, život i duši.

Nejedná se o srovnávací recenzi.

i Zdroj: PlayStation Studios / Sucker Punch Productions / Nixxes Software

Mongolské hordy

Píše se rok 1274. Ke břehům japonského ostrova Cušima dorazila flotila krvežíznivých mongolských nájezdníků, kterou vede obávaný uzurpátor Khotun Chán. Příběh Ghost of Tsushima začíná v okamžiku, kdy se v kůži samuraje Džina Sakaje vrháme po boku lorda Šimury vstříc nekonečným mongolským hordám. Písek pláže Komoda je brzy zbrocený krví. Barbaři ze severozápadu mají velkou převahu a Džin zde ztrácí mnoho přátel. Bitva je dobojovaná, Mongolové vítězí. Lord Šimura je zajat a my se ocitáme na pokraji smrti, od které nás zachrání místní zlodějka Juna. Boj proti okupaci Cušimy může začít.

• Doporučená cena: Od 1 480 Kč
  • Česká lokalizace: Ano, titulky
  • Obtížnost: Čtyři volitelné stupně
  • Základní herní doba: Hlavní příběh vám zabere cca 25 hodin, s vedlejšími úkoly, rozšířením Iki Island, multiplayerovým módem Legends a detailním průzkumem hravě překonáte hranici 60 hodin
  • Bude vás bavit: Pokud milujete Japonsko, samurajskou tematiku, silné a emotivní příběhy, kvalitní soubojové systémy, nádherné otevřené světy a obrovskou dávku imerze
  • Nebude vás bavit: Pokud nemáte rádi feudální Japonsko, samuraje a otevřené světy

Ačkoliv je tu s námi hra Ghost of Tsushima již téměř čtyři roky, nebudu vám z příběhu prozrazovat více. Jsem totiž přesvědčen, že se mezi PC hráči najde obrovské množství těch, kteří se do feudálního Japonska vydají vůbec poprvé. Ghost of Tsushima je především příběhovou hrou, což je vidět na první pohled. Hlavní dějová linka je velmi emotivní a pokud se zaměříte výhradně na ni, zabere vám zhruba 25 hodin. Vynechání vedlejších úkolů by nicméně bylo obrovskou chybou. Díky sérii příběhů dalších aktérů hry si s postavami vybudujete mnohem větší pouto, což se následně promítne do výsledného dojmu z hlavního děje. Samostatnou kapitolou jsou pak mýtické příběhy, které laškují s tajemnem a japonskými legendami. Ačkoliv se v základní části Ghost of Tsushima nesetkáte s žádnými nadpřirozenými entitami, mýtické úkoly vám to vynahradí svojí mysteriózní atmosférou.

Během průchodu hrou jsem splnil i veškeré menší questy, které se často zaměřovaly na prohloubení pocitu bezmoci obyvatel okupované Cušimy. Ve hrách s otevřeným světem jsme často svědky generického příběhového obsahu, ale v Ghost of Tsushima jsem tento pocit neměl. Za generické lze nicméně označit klasické čištění mapy od táborů nepřátel a některé z miniher. Ostrov je doslova posetý body zájmu a ačkoliv mi průzkum a plnění otazníků osobně problém nedělal, někomu vyhovovat nemusí.

Plný toulec obsahu

Součástí PC verze Ghost of Tsushima DIRECTOR'S CUT je i rozšíření Iki Island. V něm se vydáme na tajemný ostrov Iki, na kterém se dějí vskutku zvláštní věci. Vyplout vstříc novému dobrodružství můžete relativně brzy, ale počítejte se silnějšími nepřáteli. Osobně jsem návštěvu Iki absolvoval až po kompletním dohrání základní hry. Jedná se o příjemný dodatečný obsah, který vám zabere zhruba deset hodin herního času.

Součástí PC verze je i rozšíření Iki Island.

Velmi zajímavým doplňkem je také mód Legends. V jádru se jedná o kooperativní multiplayerový zážitek, během kterého si dosyta užijete nadpřirozena. Pokud vám v základní hře chybělo, zde vám to tvůrci bohatě vynahradí. Po absolvování čtyř výukových misí si zvolíte jednu z herních tříd (samuraj, ronin, lovec a zabiják) a v až čtyřech hráčích se můžete vrhnout do tajemných a často děsivých příběhů. Samozřejmostí je poté vylepšování výbavy a dovedností. Osobně mne mód Legends velice potěšil, jelikož se jedná o typ multiplayeru, který je mi opravdu blízký.

Na ostří katany

Jedním z nejlepších aspektů Ghost of Tsushima je jednoznačně akční soubojový systém. Postupem času se naučíte čtyři postoje, které budete neustále střídat, a to v závislosti na daném typu nepřítele. Výsledkem je brutální tanec úderů katany, jejíž ostří napáchá v rukou pozorného mistra opravdu krvavou paseku. Při boji je také vhodné disponovat trpělivostí, jelikož záleží na okamžiku, kdy provedete, odrazíte či vykryjete úder. Náročnost soubojů se přímo váže na zvolenou obtížnost. Zatímco na normální obtížnost vám tvůrci dovolí udělat nějakou tu chybu, v případě smrtící obtížnosti to již příliš neplatí. Protivníci jsou agilnější, udělují větší poškození, a pokud se do boje nevydáte připraveni, budete litovat. Kladně nicméně vnímám to, že na nejvyšší obtížnost udělujete větší zranění i vy.

Velmi mile mě překvapil rozsáhlý arzenál zbraní a výbavy. Nejvěrnějším společníkem Džina Sakaje je samozřejmě katana jeho rodu, ale často využijete i krátký či dlouhý luk, dýku, vrhací kunaj, středověké výbušniny, petardy a další vychytávky. Hra nabízí i poměrně velké množství brnění, z nichž každé disponuje statistikami a bonusy pro jiný styl hraní. Při průzkumu Cušimy sbíráte suroviny jako železo, zlato, lněné plátno, bambus, tisové dřevo atd. a následně za ně vylepšujete svoji výbavu. Za plnění úkolů a vedlejších aktivit získáváte pověst a dovednostní body, které lze následně utratit za nové schopnosti a vylepšení těch stávajících. Pokud se do hry opravdu ponoříte, není problém získat všechny dostupné upgrady. Opomenout nelze ani amulety, které dále upravují zaměření vašeho samuraje.

Za plnění úkolů a vedlejších aktivit získáváte pověst.

Jakým způsobem k boji přistoupíte, záleží pouze na vás. Pokud si budete zakládat na samurajském kodexu cti, pravděpodobně se neuchýlíte k zákeřné eliminaci nepřátel ze stínů à la nindža. Osobně jsem si mechaniku plížení neuvěřitelně užíval a často jsem nicnetušící protivníky zabíjel nezpozorován. Samostatnou kapitolou jsou poté tzv. soubojové výzvy, při kterých hra potrápí vaše reflexy. Zde jsem narazil na první velký problém. Tlačítko, které musíte během soubojové výzvy v pravou chvíli použít, v polovině případů nefungovalo. To mělo za následek prohru duelu a příležitostně i smrt. Možná si říkáte, že je problém v útrobách mé periferie, ale ujišťuji vás, že tomu tak není. Zpočátku jsem Ghost of Tsushima hrál na ovladači PlayStation DualSense, a to kvůli haptické odezvě. Po připojení bohužel docházelo k problémům s extrémním snižováním hlasitosti hry (i po vypnutí reproduktoru na DualSense). Uchýlil jsem se tedy k ovladači Xbox Series. Ani v tomto případě chyba v podobě nefunkčního tlačítka nezmizela. To stejné platí pro klávesnici a myš. Osobně příliš nechápu, jak se tento bug dostal skrze testování, je totiž opravdu frustrující. Pokud bych měl ke hraní Ghost of Tsushima doporučit periferii, jednoznačně inklinuji k ovladači. Příležitostně jsem narazil i na problematické šplhání a skákání, během kterého postava nedělala to, co jsem po ní v závislosti na mačkaných tlačítkách chtěl. Nejednalo se ale o nic běžného.

Krása střídá nádheru

Ghost of Tsushima je až poeticky nádhernou hrou. Ano, na animacích obličejů a některých texturách je znát, že se původně jedná o titul na PlayStation 4, ale tvůrci to vynahrazují neuvěřitelným designem prostředí a kouzelnou paletou barev. Často se mi stávalo, že jsem se musel na hřbetu věrného oře zastavit, abych se kochal krajinou. Ta je v každé ze tří prefektur Cušimy jiná. Jednou se proháníte po louce plné květin, podruhé se plížíte stíny bambusového háje, abyste se následně vydali na sněhem pokryté vrcholky hor či do Mongoly zdevastované vesnice. Odlišné prostředí poté nabídne i rozšíření v podobě ostrova Iki a mód Legends. Nasvícení je dovedeno prakticky k dokonalosti a věřte mi, když řeknu, že budete doslova oslněni. Zub času je nejvíce patrný při pohledech do dálky, například z kopců či hor. Tak či tak se jedná o dechberoucí podívanou a zážitek. Zvláštní pozornost si zaslouží i nádherné hudební melodie, které vás možná doženou k slzám.

i Zdroj: David Bernard / Hrej.cz / PlayStation Studios / Sucker Punch Productions / Nixxes Software

Nic není bezchybné

PC verzi Ghost of Tsushima DIRECTOR'S CUT si vzalo na starost nizozemské studio Nixxes Software, které nám v minulosti přineslo např. porty her Horizon Forbidden West Complete Edition, Ratchet & Clank: Rift Apart, Marvel’s Spider-Man Remastered či Marvel’s Spider-Man: Miles Morales. Ještě než se dostanu k prakticky největší výtce, jakou k PC konverzi samurajské balady mám, tak musím uznat, že se tvůrcům z Nixxes Software podařilo hru optimalizovat na širokou plejádu hardwarových konfigurací. Do dobrodružství Džina Sakaje se můžete ponořit na aktuální špičce počítačových sestav, ale také na průměrných strojích či dokonce na Steam Decku. Široké možnosti nastavení vám umožní dosáhnout výborného poměru množství snímků a grafických detailů. Nechybí odemčené snímkování, podpora ultraširokých rozlišení a nejnovějších grafických technologií NVIDIA DLAA, NVIDIA Reflex, NVIDIA DLSS 3, AMD FSR 3 a Intel XeSS. Našince jistě potěší lokalizace v podobě českých titulků. Původně jsem začal hrát s japonským dabingem v kombinaci s českými titulky, ale z důvodu absence titulků u NPC postav v otevřeném světě, které mezi sebou často tlachají, jsem se nakonec uchýlil k anglickému dabingu. Chybějící text u NPC považuji za mrzutou záležitost, jelikož se díky nim dozvíte mnoho informací a pořádně nasajete náladu cušimského lidu. Japonsky však neumím, tudíž nebylo jiného řešení.

Následující řádky se nemusí týkat každého, ale dle dostupných informací na diskusních fórech se jedná o velmi rozšířený problém.

Na sestavě složené z procesoru AMD Ryzen 5600x, grafické karty NVIDIA RTX 3070 Ti a 32 GB Ram hra běžela následovně. Veškeré detaily jsem nastavil na vysoké, tedy s výjimkou textur, ty jsem zvýšil na ultra. Současně jsem aktivoval NVIDIA DLSS v režimu kvality. Toto nastavení mi zajistilo krásných 80 až 130 snímků za vteřinu. Je tu nicméně jedno velké ALE. Hra dle všech indicií trpí učebnicovým případem tzv. “memory leaku”, což znamená, že postupem času dochází k razantní degradaci výkonu, zásekům a propadům fps. Možná jsem si vytáhl krátkou sirku, ale osobně jsem byl kvůli tomuto problému nucen hru restartovat v průměru každou hodinu. Pokud si to spočítáme, tak jsem během mé poutě Cušimou musel PC verzi restartovat téměř sedmdesátkrát. Po opětovném zapnutí hra běžela zase jako po másle. Na hodinu. Díky intenzivnímu průzkumu diskusních fór a videí na YouTube jsem přesvědčen, že se nejedná o problém na mé straně. Podobné potíže provázely i předchozí port od Nixxes Software, Horizon Forbidden West Complete Edition. Nechci vynášet soudy, ale něco je evidentně špatně a neustálé restartování kazilo celkový zážitek ze hry. Doufám, že se na degradaci výkonu tvůrci v budoucích aktualizacích prioritně zaměří.

Skvělý herní zážitek

I přes zmíněné technické problémy jsem si PC verzi Ghost of Tsushima neuvěřitelně užil. Jsem velmi rád, že se mi téměř čtyři roky dařilo unikat příběhovým spoilerům, díky čemuž jsem výlet na překrásnou Cušimu mohl prožít stejně jako konzolisté v době původního vydání. Emotivní příběh mě místy nutil k zamyšlení nad pomíjivostí, smyslem života i významem přátelství, věrnosti a odhodlání. Vynikající soubojový systém, velká porce obsahu, zábavné vedlejší úkoly a úžasné prostředí japonského ostrova jsou aspekty, díky kterým jsem mohl prožít jeden z nejlepších herních zážitků posledních let. Pokud stále váháte, není třeba. Ghost of Tsushima sice není bezchybnou hrou, ale pokud se do ní ponoříte, rozhodně nebudete litovat.

Ghost of Tsushima

PC verzi samurajského dobrodružství Ghost of Tsushima byste rozhodně neměli minout. Nádherné prostředí, vynikající soubojový systém a velká porce obsahu vám zajistí desítky hodin kvalitní herní zábavy. Emotivní příběh hne vaším srdcem a překrásná paleta barev vás pohladí po duši. Pokud jste dobrodružství Džina Sakaje ještě neabsolvovali, nyní je ta správná chvíle.

Silný a emotivní příběh
Vynikající soubojový systém
Překrásné prostředí