![Recenze Indika, ďábelsky šílené příběhovky o ruské jeptišce, která vás nepřestane překvapovat](https://storage.googleapis.com/hrej2-cz/media/images/lbuwpm5hyct5yd9662c16d0d1de1266661646.jpeg)
Recenze Indika, ďábelsky šílené příběhovky o ruské jeptišce, která vás nepřestane překvapovat
Co je vlastně smyslem života? Narodit se, poslouchat Boží přikázání a zemřít? To jsou jedny z mnoha otázek, které si klade ruská jeptiška Indika ve stejnojmenné hře z alternativní verze Ruska 19. století. A podobné filozofování budete během hraní prožívat i vy, pokud tedy přistoupíte tvůrcům na jejich šíleně surrealistickou notu.
Určitě znáte pocit, když něco dohrajete nebo dokoukáte a řeknete si: „Co to sakra bylo?“ U Indiky budete tento pocit zažívat prakticky každých 15 minut, ale nemyslím to vůbec pejorativně. Indika je totiž jednou z nejzvláštnějších, ale zároveň nejzajímavějších her, kterou jsem měl v poslední době možnost hrát. Myslím, že ji ještě dlouho nedostanu z hlavy. Silný je ostatně už samotný příběh ruského studia Odd Meter, které za Indikou stojí. Hra začala vznikat necelý rok před ruským útokem na Ukrajinu a autoři v ní dost otevřeně kritizují pravoslavnou církev. Po začátku války se velká část zaměstnanců moskevského studia rozhodla emigrovat do sousedního Kazachstánu, protože by většina z nich pravděpodobně skončila za mřížemi. O vydání se pak starají polští 11 Bit Studios, kteří jsou známí hrami jako Frostpunk nebo protiválečnou This War of Mine.
Artovka, u které se budete smát
Hra vypráví příběh Indiky, mladé jeptišky, kterou ostatní sestry nemají příliš v lásce; jejich emoce vůči Indice se pohybují od nenávisti až po strach. Po jednom z výstupů, kdy se během kázání v její hlavě spustí naprosto surrealistická sekvence, se ji rozhodnou poslat s dopisem do vzdáleného kostela ve městě Spasov. Indika je zvláštní a v hlavě se jí ozývá ďábelský hlas, který neustále zpochybňuje její víru a věci okolo. Cestou ruským venkovem konce 19. století potkává uprchlého vězně Ilyu, který je jejím opakem a věří, že k němu promlouvá Bůh a má s ním záměr. Způsob vyprávění je velmi filmový a v mnohém připomíná velké příběhové adventury; filmovosti navíc pomáhá i zajímavé rámování kamer, které si můžete prohlédnout už v traileru. V hlavě mi utkvěl moment, kdy se můžete posadit na lavičku a hra vás přepne do pohledu různých kamer, které můžete libovolně přehazovat. Každý ze záběrů, jakoby vypadl z artového filmu. Tvůrci ostatně sami přiznávají, že výpravou vycházejí z arthouse režisérů, jako jsou Ari Aster, Darren Aronofsky nebo Yorgos Lanthimos.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT
- Česká lokalizace: Ne
- Obtížnost: Nenáročná
- Základní herní doba: 5 až 6 hodin
- Bude vás bavit: Pokud máte rádi filmovost, zajímavé vyprávění, filozofii a surrealisty
- Nebude vás bavit: Pokud nemáte rádi walking simulatory
Obecně platí, že jsou některá díla, o kterých je lepší vědět co nejméně, jedním z nich je Indika. Jak už titutelk recenze napovídá, hra vás totiž neustále nepřestává překvapovat, a to zejména hratelností. Většinu času se jedná o walking simulator typu Dear Esther, který ale narušují akčnější pasáže, environmentální hádanky a dokonce i skákačkové části. Nechci nic zbytečně prozrazovat, ale dojde i na přepíná „realit“. Největší „ujetostí“ je ale nečekané přepínání do pixelartového vyprávění, často se vám tak stane, že hra z ničeho nic přepne a vy hrajete pixelartovou retro skákačku. Tomu odpovídá i uživatelské prostředí menu, které jakoby vypadlo z osmdesátkové hry. Má to svůj význam a dokonce hry ho pravděpodobně zjistíte, je to ale zážitek, který nemusí být pro každého. Jestli ale stejně jako já hledáte zajímavé způsoby vyprávění, tak mohu Indiku doporučit všema deseti.
![Recenze Indika, ďábelsky šílené příběhovky o ruské jeptišce, která vás nepřestane překvapovat](https://storage.googleapis.com/hrej2-cz/media/images/x2awszsna2cmx55662e62acdeed1274744934.jpeg)
Hlavní silou hry jsou však dialogy. Rozdílné osobnosti obou, Ilyi a Indiky, vytvářejí naprosto perfektní situace, plné filozofických rozmluv o životě, ale i víře a očekáváních od ostatních. V mnohém mi připomínaly dialogy ze seriálu Midnight Mass od Mikea Flanagana, ani ne obsahem, ale i sílou a uvěřitelností těchto rozmluv. Vše navíc doplňuje ironicky nadnesený smysl pro humor, který vás občas svou přímočarostí naprosto vyvede z míry. Už dlouho se mi ale nestalo, že bych se u některé hry tak často nahlas a upřímně zasmál. Pomáhá tomu i ďábel, který jednou za čas na Indiku promluví a navádí ji k věcem, které by dělat neměla. Jeho přítomnost mi neustále evokovala knihy Terryho Pratchetta, nejen bizarností některých situací, ale i stylem humoru. Největší „předlohou“ jsou ale znatelné prvky ruské literatury od Gogola až po Dostojevského. Poslouchat dialogy stojí opravdu za to a byl jsem vlastně téměř smutný, že po necelých šesti hodinách hraní Indika skončila a já nemohl s postavami trávit čas dál.
O něco méně povedený, ale stále vynalézavý, je průzkum a řešení hádanek. Je to jako něco z moderního Resident Evilu, s environmentálními hádankami a několika náznaky toho, co musíte udělat. Jednou vás bude honit naštvaný a pekelně obrovský pes a vy se budete muset hodně rychle rozhodovat, kam běžet dál, podruhé se budete muset vyhýbat rybám ve smažírně ryb. Čeká vás ale i ovládání jeřábu nebo obdoby „ještěrky“. Nejde o nic objevného a většinu máte za chvíli vyřešenou, stejně vás ale „jen“ zajímá, co se bude dít dál. Drobný problém jsem měl i s technickou stránkou hry, kdy výkon občas nepředvídatelně skákal nahoru a dolů, šlo nicméně o pár momentů.
Verdikt
Indika je hrou pro fajnšmekry, kteří hledají neotřelý styl vyprávění. Skvěle napsané dialogy, plné filozofie a přemýšlení o náboženství, doplňuje trefně napsaný humor, který vás dokáže upřímně rozesmát. Zážitek trochu kazí relativně nudné puzzle části a průzkum, které ale doplňují pixelartové části hry. Obecně si myslím, že může být Indika pro některé hráče až příliš šílená, ale také si myslím, že by byla škoda přijít o tak unikátní a zajímavě napsaný zážitek. Těším se, co si pro nás lidé z Odd Meter připraví příště.