Dead Space Recenze Recenze remaku Dead Space – hororu, který i po patnácti letech smete většinu konkurence

Recenze remaku Dead Space – hororu, který i po patnácti letech smete většinu konkurence | Kapitola 3

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

30. 1. 2023 18:35

1. PODEZŘELÉ TICHO 2. DVAKRÁT MĚŘ, KONČETINY ŘEŽ 3. OBSAH NA ROZDÁVÁNÍ

Po zkušenostech z posledních let už určitě nikoho nepřekvapí, že se ani začínající rok 2023 neobejde bez nejrůznějších předělávek starších titulů. A hned zkraje přichází s velice silným kalibrem. Opěvovaná sci-fi hororová akce Dead Space z roku 2008 se pod taktovkou autorů z Motive Studio vydavatele EA dočkala kompletního remaku a vyrazila do nabité sezóny po nepříliš úspěšném The Callisto Protocol a před očekávanou novou verzí Resident Evil 4. Obhájí si pověst jednoho z nejlepších žánrových titulů?

Musím se přiznat, že když jsem bez předchozích zkušeností s původní hrou k remaku Dead Space přistupoval, rozhodně jsem nečekal, jak velká hra ve skutečnosti bude. A tím nemyslím, že by se jednalo z hlediska herní doby o kdovíjaký kolos. Narážím především na to, že není v hororovém žánru vůbec samozřejmostí, aby hráč dostal možnost vylepšovat zbraně a postavu, plnit vedlejší úkoly (které jsou pokud vím v remaku novinkou) a volně se pohybovat po celé herní mapě. Výše uvedené rozhodně není zárukou kvality a méně je někdy více, v tomto případě ovšem můžete veškeré obavy zahodit.

Příběh je po celou herní dobu, která v mém případě při splnění všech nalezených vedlejších misí na střední obtížnost čítala 18 hodin, velmi poutavý a nadšencům do světa Dead Space nabídne spoustu zajímavého materiálu k prostudování. Při běžném průchodu dostanete příběh, který je pro potřeby hry zcela dostatečný a bezpochyby kvalitní, ale až odhalování zákulisních informací skrze zhruba dvě stovky hlasových a textových záznamů činí ze hry něco výjimečného.

Pohlcující svět jenom podtrhuje grafická úroveň, která je stylisticky na velmi zdařilé úrovni, z hlediska technického ale určitě musí zaznít několik poznámek. Hra obsahuje podle očekávání dva grafické režimy, přičemž zásadní rozdíl je především ve snímkovací frekvenci. Osobně jsem zůstal u přednastavených 60 fps, přesto jsem si nemohl nevšimnout, že hra obsahuje několik scén, kde framerate padá klidně až k poloviční hodnotě. Tyto situace jsou naštěstí ojedinělé a jelikož jsem během hraní nenarazil na žádné zásadní bugy, můj zážitek to moc neovlivnilo. Opravdovou záhadou pro mě tedy zůstává snad jen nepochopitelně neostrý a roztřesený obraz, což ruší především při statických záběrech a cutscénách, které postrádají detaily. Předpokládám, že na vině je nějaká forma rekonstrukce obrazu z nižšího rozlišení a že nějaký patch dokáže situaci alespoň částečně napravit.

Jako příležitostný hráč hororů považuji za plus vysokou míru akce, která částečně tlumí strach a napětí

U každého z recenzovaných titulů je pro mě vždy dobrým znamením, pokud se do hraní nemusím jakkoli nutit. I od té nejlepší hry je občas potřeba si dát pauzu a Dead Space není výjimkou. Přesto jsem se při každém odložení ovladače nemohl dočkat toho, co čeká Isaaca v další kapitole a po dohrání žádné z nich jsem nebyl jakkoli zklamaný. Jako příležitostný hráč hororů považuji za plus vysokou míru akce, která částečně tlumí strach a napětí oproti hrám, střídající klidové pasáže a menší počet z ničeho nic vyskakujících nepřátel. S myšlenkami nastavenými na očekávání dalšího mutanta za každým rohem jsem dokázal v příjemném napětí postupovat bez problémů celou hrou a přitom si naplno vychutnávat její atmosféru.

Závěrem si nemohu odpustit krátké srovnání s nedávno vydaným The Callisto Protocol, které mnozí z vás, vzhledem k tomu, že za ním stojí producent původního Dead Space, asi očekáváte. Z mého pohledu vidím největší rozdíl určitě v rozsahu, protože Dead Space je oproti The Callisto Protocol z obsahového hlediska dvojnásobnou hrou, která nad rámec toho vyšla v lepším technickém stavu. Dead Space je graficky konzistentní a určitě neuráží, oproti nejhezčím scénám a efektům z The Callisto Protocol ale zaostává.

Ačkoli se můžou hry na základě zařazení do hororového žánru, pohledu na obrazovku postrádající jakékoli ukazatele a některými hratelnostními prvky zdát jako podobné, za mě to tak do velké míry není. Hratelnost prvotiny od Striking Distance Studios je více zaměřena na intenzivnější souboje s těžšími nepřáteli, se kterými se navíc často potýkáte pomocí útoků zblízka a musíte se jim vyhýbat. Dead Space má naopak rychlejší tempo a ve hře bezpochyby vystřílíte násobně více munice. Za mě je vítěz tohoto srovnání jednoznačně daný, stačí se ostatně podívat na výsledné známky.

Dead Space

Ať už jde o kvalitu předlohy nebo aktuálního provedení, z obou pohledů nechybí Dead Space k dokonalosti mnoho. Obsahově nabitá a napínavá akce je zárukou zábavy pro každého, kdo se nezalekne potemnělých chodeb, hlasitých skřeků a usekaných nohou.

Chytře navržená mapa
Nápadité zbraně, zábavná střelba
Zajímaví nepřátelé