Dead Space Recenze Recenze remaku Dead Space – hororu, který i po patnácti letech smete většinu konkurence

Recenze remaku Dead Space – hororu, který i po patnácti letech smete většinu konkurence

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

30. 1. 2023 18:35

Seznam kapitol

1. PODEZŘELÉ TICHO 2. DVAKRÁT MĚŘ, KONČETINY ŘEŽ 3. OBSAH NA ROZDÁVÁNÍ

Po zkušenostech z posledních let už určitě nikoho nepřekvapí, že se ani začínající rok 2023 neobejde bez nejrůznějších předělávek starších titulů. A hned zkraje přichází s velice silným kalibrem. Opěvovaná sci-fi hororová akce Dead Space z roku 2008 se pod taktovkou autorů z Motive Studio vydavatele EA dočkala kompletního remaku a vyrazila do nabité sezóny po nepříliš úspěšném The Callisto Protocol a před očekávanou novou verzí Resident Evil 4. Obhájí si pověst jednoho z nejlepších žánrových titulů?

Reklama

Úvodní scéna Dead Space představuje malou posádku blížící se k velké těžařské lodi jménem USG Ishimura. Přistání ale neproběhne úplně hladce a dojde k několika zraněním. Přes všechny dosavadní problémy se ovšem největší obavou rychle stává zdánlivá opuštěnost veškerého okolí a žalostný technický stav vesmírného monstra. Po personálu nikde ani stopy a většina systémů je nefunkční nebo špatně nastavená. Netrvá to dlouho a podezřelé ticho je při průzkumu přerušeno útokem agresivního zmutovaného monstra. Ze střetu zbydou pouze tři přeživší, kteří jsou navíc nuceni se rozdělit.

Hlavní hrdina hry, inženýr Isaac Clarke, se tedy na vlastní pěst vydává odhalit tajemství záhadného plavidla, motivovaný mimo jiné setkáním s partnerkou Nicole, která na lodi pracuje jako doktorka. O tom, že cesta to bude dlouhá a nebezpečná už v tuto chvíli není pochyb, a tak bez váhání sahá po první z pestrého arsenálu nápaditě vyvedených zbraní – plasmové řezačce, která dokáže podle použitého režimu buď horizontálními nebo vertikálními řezy efektivně oddělovat končetiny nepřátel. Jedno z prvních zjištění přeživší posádky totiž je, že rychlá separace všeho, co vyčnívá z těl mutantů, je nejefektivnějším způsobem, jak je zastavit.

Jednotlivé místnosti a chodby jsou si často hodně podobné a i proto přijde vhod přítomnost mapy

Navigace na plavidle USG Ishimura není jednoduchá. Spousta dveří je uzamčená za několikastupňovými bezpečnostními prověrkami a kartami, chybí jim elektřina pro otevření nebo jsou jednoduše zabarikádované. Jednotlivé místnosti a chodby jsou si navíc často hodně podobné a i proto přijde vhod přítomnost mapy, která odlišně zobrazuje dosud nenavštívená místa a zakresluje důležité zastávky, které byste neměli minout. Aby hráči nestrávili v mapě polovinu herní doby, je tu ještě možnost stisknutím tlačítka vyvolat na podlaze navigační čáru vedoucí k právě sledovanému úkolu.

Vzhledem ke spletité struktuře a postupnému odemykání dalších a dalších cest budete často v průběhu hry procházet znovu stejnými místy. Co by se ale zprvu mohlo zdát jako prostá recyklace obsahu je ve skutečnosti skvěle navržená mapa, která vás během hraní několikrát překvapí svými zkratkami. Těsné chodby jsou pak pravidelně střídány dobře zapamatovatelnými otevřenějšími prostory, přímo stvořenými pro nějakou větší přestřelku nebo řešení jedné z několika jednoduchých logických hádanek.

O další úroveň zpestření se postarají pasáže s nulovou gravitací, kde se Icaac volně pohybuje v prostoru pomocí malých trysek umístěných v jeho obleku. Zpočátku chaotické scény, ve kterých budete běžně trávit čas vzhůru nohama brzy dostanete do ruky díky dobře navrženému ovládání, a tudíž nebude problém v prostředí bez tíže nejen manipulovat předměty, ale i sestřelovat poletující nepřátele. Vrcholnou nadstavbou jsou pak podobné scény ve vakuu, kde si kromě obtížné navigace musíte poradit ještě se skutečností, že se při lokalizaci nebezpečí nemůžete spolehnout na okolní zvuky a hlídat si ukazatel zásoby kyslíku.

S otevřenými prostory a řešením hádanek je pravidelně spojena i nutnost využívat dvou speciálních schopností. Tou první je možnost přemisťovat a vrhat vzdáleně menší předměty, tou druhou pak zpomalení toku času v určené oblasti. Často tak budete na dálku zapojovat vypadlé baterie pro obnovení elektřiny nebo brzdit otáčky obřích větráků, abyste skrze ně proletěli do další sekce.

Určitě vás napadne, že obě schopnosti jsou dobře použitelné i v boji. Lokální zpomalení času se hodí pro únik ze situace, kdy vás dotěrní mutanti dokáží zahnat do kouta, telekinetický modul zase uplatníte spíše na dálku. Ne každá vržená věc ale dokáže soupeřům ublížit, takže se vyplatí mít vždy přehled o v okolí decentně osvícených nebezpečných předmětech, jako jsou vybuchující láhve s hořlavinou nebo ostré tyče chytře získané z rozbitého kovového stolku útokem nablízko.

Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Související články

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama