The Callisto Protocol Recenze Recenze survival hororu The Callisto Protocol, žhavého adepta na nejmrazivější zážitek sezóny

Recenze survival hororu The Callisto Protocol, žhavého adepta na nejmrazivější zážitek sezóny

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

5. 12. 2022 14:10 1

1. PŘISTÁNÍ NA MĚSÍCI 2. MUTANTI, KREV A STŘEVA 3. AUDIO HOROR

Ještě než se zkraje příštího roku dočkáme remaku survival hororu Dead Space, přichází na trh prvotina týmu vedeného jeho původním autorem. Dokáže nápadně podobný titul s názvem The Callisto Protocol překročit stín své duchovní předlohy?

Měla to být jednoduchá práce. Poslední práce. Ale zvrtlo se to. Píše se rok 2320 a ostřílení pašeráci Jacob Lee a Max Barrow přepravují nebezpečnou zásilku. Cílová destinace – měsíc Callisto. Ačkoliv to zatím netuší, na palubě vesmírné lodi nejsou sami. Přepadení teroristické skupiny Outer Way vyústí v nouzové přistání a Jacob po ztroskotání přichází o svého dlouholetého parťáka. A aby toho nebylo málo, stává se po vyproštění z vraku plavidla na speciální rozkaz vězněm jedné z nejobávanějších institucí široko daleko. Nemusí to tak vypadat, ale to nejhorší našeho hrdinu teprve čeká. Věznice je totiž zanedlouho zaplavena agresivními mutanty a k nejbližší možnosti jak z komplexu uniknout je to zatraceně dlouhá štreka. Alternativa neexistuje. Nebezpečná cesta plná napětí a akce tedy může začít.

Stačí několik málo zásahů od základních nepřátel a následuje návrat k poslednímu checkpointu

The Callisto Protocol využívá pohledu ze třetí osoby a už první obezřetné kroky postavy a líná kamera nastiňují tempo hry. Stačí několik málo zásahů od základních nepřátel a následuje návrat k poslednímu checkpointu, takže je potřeba postupovat opatrně. Klíčem k úspěchu je kromě pohotové likvidace nepřátel především ovládnutí obrany v boji na blízko. Vychýlená analogová páčka vlevo či vpravo způsobí při útoku soupeře automatické vyhnutí do boku, stačí při řetězcích příchozích ran strany pravidelně včas střídat, při pohybu zpět dojde naopak k o něco jednoduššímu blokování rány za cenu utržení menšího poškození. Osvojení originálního, jednoduchého a dobře implementovaného systému sice vyžaduje trochu cviku, velice brzy jsem si ale zvyknul a přestal intuitivně mačkat nefunkční tlačítko pro obranu, na které jsem naučený z mnoha jiných her.

Co se útoku týče, k dispozici jsou lehké a těžké údery kovovou tyčí a později obuškem. Dojde ale i na několik střelných zbraní a také používání speciální rukavice, která Jacobovi umožní soupeře na dálku přitáhnout a následně odhodit na některý z všudypřítomných ostrých předmětů. Veškeré dostupné vybavení je navíc možné u speciálních terminálů vylepšovat a zvýšit tak třeba velikost zásobníku nebo stabilitu zbraní. U zmíněné rukavice pak kromě intenzivnější síly hodu pomůže především navýšení kapacity energie potřebné pro její používání, která je zpočátku žalostně malá.

Hra odměňuje důkladný průzkum většinou lineálního prostředí ukrytými předměty v zákoutích a odbočkách

Transakce u terminálů probíhají za použití jediné měny, kterou lze získat hlavně prodejem nepotřebných cenností. Hra odměňuje důkladný průzkum většinou lineálního prostředí ukrytými předměty v zákoutích a odbočkách, takže pečlivost se v tomto směru rozhodně vyplatí. Se sbíráním všeho možného souvisí limitovaný prostor v inventáři, takže s některými předměty se buď proběhnete zpět k automatu nebo je na místě prostě necháte. Asi není potřeba zdůrazňovat, jak frustrující obě varianty jsou.

V ojedinělých případech můžete dokonce narazit na chybu, kdy náhodné předměty prostě nelze i přes jejich lesklý povrch sloužící k upoutání hráčovy pozornosti sebrat. Že se jedná o chybu hry jsem si rychle uvědomil už při výukové sekci, kdy se mi přes jasnou instrukci nepodařilo sebrat úplně první lékárničku, což jako v ostatních případech vyřešil až návrat k předchozímu checkpointu. Tedy částečně. Některé méně důležité předměty jsou totiž ve hře náhodně generované a tak se může snadno stát, že při nahrání poslední uložené pozice naleznete na stejném stole místo potřebné munice v tu chvíli zbytečná léčiva.

Další zvláštností je, že hra evidentně velice brzy zahazuje některé informace o hráčově předchozí aktivitě. Výjimečně je možné pozorovat například vyresetování pozice bedny, kterou jste v minulosti přesunuli kvůli přístupu na některé z vyvýšených míst nebo vám dokonce bude umožněno znovu získat předměty z již jednou vybraných skříní. K vyvolání této chyby není potřeba jakkoli manipulovat s uloženými pozicemi, stáčí se prostě jen vydat nazpět.