Psychonauts 2 Recenze Recenze Psychonauts 2, špionážní hopsačky napěchované humorem

Recenze Psychonauts 2, špionážní hopsačky napěchované humorem

Jaroslav Burda

Jaroslav Burda

23. 8. 2021 15:00

Seznam kapitol

1. PO 16 LETECH 2. CESTA MOZKOVÝMI ZÁVITY 3. HLEDÁME CHYBY

Čekání je u konce. Vrací se Tim Schafer, který přináší vytoužené pokračování osobitých Psychonauts. Podařilo se mu po dlouhých 16 letech navázat na původní díl?

Reklama

Když v sychravém dubnu 2005 vyšel nový opus z pera Tima Schafera - Psychonauts - ani ten nejzarytější pesimista nepředpokládal, že si na vytoužený druhý díl budeme muset počkat dlouhých 16 let. V kampani, která se rozjela v lednu 2016 na oblíbené crowdfundingové platformě Fig.co, studio vybralo téměř čtyři miliony dolarů, přičemž první milión padnul během prvních několika hodin. Zájem o sequel z laboratoří Double Fine potvrdilo úctyhodných 24 tisíc podporovatelů, nemalou částkou přispěli také investoři. Ponechme stranou suchá čísla a nudné statistiky a pojďme se podívat, jak se novinka od Tima Schafera, vpravdě legendárního excentrika a skvělého vypravěče dobrých příběhů, povedla.

Inu, povedla, a to tak, že velmi! Dokonce si vede tak dobře, že vroubek v podobě uplynuvších 16 let (během kterých hru potkalo hned několik odkladů) na sebe nechává zapomenout v okamžiku, kdy se před vašima očima začnou odvíjet nová Razova dobrodružství. Razputin „Raz“ Aquato, hlavní postava Psychonauts, je zkušený akrobat a mimořádně nadaný mladý senzibil, který si uvědomil, že jeho celoživotní sen je vstoupit do mezinárodní organizace pro psychickou špionáž známé jako Psychonauti. Zatímco mezi prvním a druhým dílem uplynulo sotva pouhých pár dnů, propastných 16 let nadělalo ve vzpomínkách mnohých z nás paměťové díry o velikosti kubánských pomerančů. I na to však Schafer a spol. pamatovali v úvodním videu, které v překotně groteskním tempu shrnuje předchozí trampoty. A již zde začíná karneval skvěle fungujících vtípků a průpovídek v kulometném rytmu, to vše v neotřelé stylizaci a dadaistickém podání. A že je to nějaké dada!


MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT

  • Doporučená cena: 1 599,00 Kč
  • Potěší vás v případě, že: Máte aktivní Xbox Game Pass
  • Česká lokalizace: Ne
  • Bude vás bavit, pokud: Jste milovali první díl a máte rádi chytré skákačky
  • Vývoj hry spolykal: Cca 12 miliónů dolarů
  • První hra Tima Schafera byla: The Secret of Monkey Island (1990)

Než se stačíte rozkoukat, už se (na rozkaz zaměstnavatele) plně noříte do mozkových závitů svého "prvního klienta". Razova všední administrativní rutina, o které měl původně úplně jiné představy, se rázem mění ve zběsilé gravitační puzzle, osvojujete si telekinetické schopnosti v prostředí, které se doslova mění před očima. Fádní kancelářské buňky, kartotéky se stohy nevyřízených papírů a tytéž šedé chodby se transformují v obskurní krajinu plnou zubů, stomatologických propriet, rovnátek, můstků a odhalených dásní. A to se prosím pěkně nacházíme víceméně ve výukové oblasti, zakončené příletem do hlavního stanu psychonautů.

VELITELSTVÍ PSYCHONAUTŮ

Razův odvěký sen tak konečně nabývá reálných kontur, tedy do chvíle, než je mu přidělena role pouhého "agenta ve výcviku" v místním internačním programu. Nicméně k vytoužené práci skutečného psychonauta je zase o krok blíž a v ústředí tajné špionážní agentury se neztratí. Ztratit se však můžeme my (a rádi!). Základnu psychonautů, představuje rozlehlá lobby s mnoha zákoutími, odkud se můžete vydat dál. Z prostorného hubu budou vaše kroky směřovat tu do bistra Nudlová mísa na místní pochoutku (veskrze oblíbená kančí slanina v medu a pepři), jindy zase do Fordova kadeřnického salónu. Dále například do laboratoří, kanceláří významných agentů, školy či přidruženého akvária. Odtud budete samozřejmě vyrážet především na mise. Hala je zaplněna různými entitami a tvory, kteří se věnují svým aktivitám, vzájemně spolu komunikují, komentují situaci podle Razových činů či někam pospíchají. 

Vyplatí se být pozorný a všímat si méně obvyklých prvků kolem sebe.

Rozlehlou agenturu se vyplatí pečlivě prozkoumávat, odměnou vám budou nalezené PSI kartičky, klíče k bednám se zásobami, vzácný prvek psitanium a další potřebné suroviny. Brzy se vám taktéž zpřístupní Ottobon, což je místní forma rychlého cestování, čímž se přesun i průzkum značně urychlí (i když já jsem k přesunům upřednostňoval návykovou levitující kouli). Ono se vůbec vyplatí být pozorný a všímat si méně obvyklých prvků kolem sebe. Nikdy nevíte, co objevíte a z čeho Razovi kápne odměna. Jakmile obdržíte schopnost clairvoyance (jasnozřivost), průzkumu prostředí se dostane specifické (a také humorné) nadstavby. Tento talent umožňuje vidět svět z očí ostatních postav (jakéhokoliv NPC) či zvířat. Potřebujete rozlousknout kód ke dveřím? V kožichu hlodavce se protáhnete do hnízda ve ventilační šachtě, kde inkriminovanou číselnou kombinaci objevíte. Jindy vám místní krysy pomůžou ke skrytým zásobám psitania. 

Převtělení se do humanoidních postav pak přináší úplně jinou sortu situací. S "posednutými" postavami sice nemůžete nijak manipulovat, ale je možné spatřit Raze jejich očima. Čili zatímco kuchařka v bistru ve vás vidí hladová ústa, myši Raze pokládají za legračního obřího spolu-hlodavce, další ve vás spatřují šílence, který pobíhá sem a tam po základně (což ve skutečnosti při plnění úkolů děláte) atd. Cartoonové vyobrazení Raza a to, jak je vnímán svým okolím, je skutečně legrační a úctyhodnou dobu jsem se bavil pouze odhalováním jeho různých podob. U konkrétních NPC je pak možno spatřit okolí ještě úplně jinak. Jako příklad může posloužit pár, kde žena svůj protějšek vnímá jako svou životní lásku, zatímco bodrý chlapík má před očima jen… plátky slaniny. Humor hrou doslova přetéká.

Recenze Psychonauts 2, špionážní hopsačky napěchované humorem
i Zdroj: Hrej.cz
Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama