FAR: Changing Tides Recenze Recenze krásné plošinovky FAR: Changing Tides, aneb když je cesta cílem

Recenze krásné plošinovky FAR: Changing Tides, aneb když je cesta cílem | Kapitola 3

Aleš Tihlařík

Aleš Tihlařík

16. 3. 2022 15:20

1. VODNÍ SVĚT, ALE BEZ KEVINA COSTNERA 2. KDYŽ JE LIMBO RYCHLEJŠÍ NEŽ SVĚTLO… 3. JÁ CHCI CÍTIT!

Může být cesta cílem? Inu, záleží. Jsem si prakticky jistý tím, že milovníci motivačních citátů mi pravděpodobně odpoví jednoznačným „ANO“. Ostatně stejně jako Jack Kerouac, Libor Podmol nebo jakýkoliv běžný motorista, který při cestě na čerpací stanici po uzření aktuálních cen raději zanechá svůj spalovací vůz na krajnici a v doprovodu hlubokého hrdelního křiku uteče kamsi do lesů. A souhlasili by jistě i vývojáři ze studia Okomotive, protože právě cesta do neznáma je ústředním motivem jejich nového počinu FAR: Changing Tides.

„JÁ CHCI CÍTIT!“

Většina striktně environmentálních puzzlů tedy nevyžaduje takřka žádné přemýšlení, jiné vám naopak paradoxně nedají dostatek audiovizuální nápovědy na to, aby na své řešení upozornily. Po jeho nalezení se tak neplácáte do čela s výkřikem „Jsem já to ale blbec, vždyť to bylo tak jednoduché!“, nýbrž spíše s nepříjemným pocitem, že zde selhal jak herní designér, tak testeři. Ano, nestává se to na každém kroku, nicméně se ani nejedná o jev tak vzácný, abych jej mohl s klidným svědomím zamlčet.

Environmentální hádanky nepatří k nejtěžším, i přesto však občas dojde k opačnému extrému, kdy nemáte nejmenší tušení, co po vás tvůrci právě chtějí
i Zdroj: Aleš Tihlařík, Hrej.cz

Jistá „neschopnost“ dotažení mechanismů do konce se pak projevuje naskrz celým dílem. Fantastická hudba plná neobvyklých nástrojů v hráči sice dovede jednoduše probudit emoce, ty ovšem nedokáže herně ani vizuálně nijak závratně podpořit. Jen si to představte – právě jste evidentně překonali zásadní příběhový zlom, mohutné tóny basy hráče podvědomě připravují na epický moment, kamera se dramaticky oddálí… Jenže jak reaguje zdejší steampunkově laděný svět? Rozsvítí se pár světýlek a hybaj zase nastartovat loď, protože tě tady už nic zajímavého nečeká. V tomto kontextu opět nemohu nezmínit Unravel, který v hráči právě díky kombinaci silné hudby a jednoduché animace dovedl probudit i takové city, které v sobě zranitelný článek mezi židlí a monitorem roky pečlivě umrtvoval.

Tím však rozhodně nechci naznačovat, že je FAR: Lone Sails špatným titulem. Na ploše zhruba čtyř hodin jsem se vlastně docela dobře bavil, a to nejen proto, že neosobní severské prostředí vytváří v kombinaci se špinavým technickým zaměřením hry originální a neokoukanou podívanou. Přesto jsem však celou tu dobu cítil, že kvalit současných velikánů žánru tvůrci ze studia Okomotive zatím nedosahují. Možná se ten finální krůček na piedestal podaří ve třetím dílu? Kdo ví…

FAR: Changing Tides
Xbox Xbox Series X | S

Pokud se vám FAR: Changing Tides trefí do nálady, pravděpodobně jej budete milovat. O nezapomenutelný zážitek však jde hlavně kvůli nevšednímu spojení žánrů a povedené audiovizuální stránce, nikoliv kvůli propracovanému světu, dojemnému příběhu či zajímavým hádankám.

Originální stylizace herního světa
Skvělá hudba s netradičními nástroji
Nevšední koncept