Kirby's Return to Dream Land Deluxe Recenze Recenze Kirby's Return to Dream Land Deluxe, skvělé hry, jejíž největší vadou je přemrštěná cena

Recenze Kirby's Return to Dream Land Deluxe, skvělé hry, jejíž největší vadou je přemrštěná cena | Kapitola 2

9. 3. 2023 16:30

1. HOPSA HEJSA 2. JSTE TO, CO JÍTE 3. NEPŘEKVAPIVÝ ZÁVĚR

Chce se mi začít nějakou nudnou, otřepanou frází o tom, jak Nintendo umí dělat nevšední hry, jak svým svérázným přístupem i na Switchi dokazuje svou unikátnost… ale tohle všechno už vás musí neskutečně nudit. Nintendo je prostě Nintendo, a podobné fráze slýcháte pořád. Vedle těch skvělých a nápaditých her však Nintendo plodí taky ty, které jsou jen tak jakoby do počtu, a remaster jedné takové by neměl stát plnou cenu.

Největším lákadlem je pochopitelně Kirby, růžovoučká roztomiloučká hrouda, jejíž jedinou schopností je otevřít pusu a schramstnout cokoliv, co se připlete do cesty. Kirby není jedlík v pravém slova smyslu, jen natolik ovládá svou plicní kapacitu, že dokáže nasát cokoliv se objeví v jeho dosahu. Tenhle samočinný vysavač je tak pochopitelně postrachem všech nepřátel, které potkáte.

Aby Kirby nebyl jen růžovým Pacmanem s vylepšenou inhalační technikou, to, co nasajete, ve velké míře mění způsob, jak se jakákoliv hra s tímhle hlavním hrdinou – Kirby’s Return to Dream Land nevyjímaje – hraje. To, co jde dovnitř, musí jít zákonitě i ven. Pokud nasajete ať už žijícího nepřítele nebo třeba obyčejný šutr, vemte jed na to, že ho můžete vyplivnout (vydechnout?) zpět. Z ubohých tvorečků se tak stane projektil, který je schopen vyřídit problémy jednou provždy.

Z herního hlediska jsou však důležitější věci, které vám zprostředkují specifické vlastnosti nebo dovednosti. Kirby tak dokáže přijmout (a převtělit se do) rytíře s mečem, kouzelníka s jakousi kouzelnickou hůlkou, nebo třeba ohniváka s hořícími plameny na hlavě a chrlícího plameny před sebe.

Možností a jednotlivých variant je hodně, a osobně si myslím, že jsou na hře tím nejzábavnějším, ať už co se týče jejich objevování, nebo používání. Kromě relativně všedních možností dokáže Kirby vstřebat i speciální schopnosti, které vám na omezený čas propůjčí něco poněkud „většího“, s čímž následně rozpoutáte chaos a projdete s prstem v nosu až do konce.

Aby Kirby nebyl jen růžovým Pacmanem s vylepšenou inhalační technikou, to, co nasajete, ve velké míře mění způsob, jak se jakákoliv hra s tímhle hlavním hrdinou hraje.

V tomhle smyslu bych rád udělal pauzu a drobnou odbočku. Jednak tady výčet končí, a jednak většině z vás neříkám nic nového. I v tom upřímně vidím určitý problém. Historie Kirbyho se táhne hluboko do minulosti, obsahuje nespočet dílů a několik žánrů… a přitom nepřichází s žádnou zásadní novinkou. Je to spíše filozofickou, nebo v naší Hrej typologii tematickou nebo komentářní otázkou než tou recenzentskou, ale dostáváme se k tomu, nakolik je potřeba inovovat, a nakolik je potřeba dělat věci prostě jenom pořádně, třebaže pořád stejně.