Recenze Football Manager 2022, dalšího nejlepšího ročníku nejlepšího fotbalového manažeru | Kapitola 3

Tomáš Urbánek

Tomáš Urbánek

9. 11. 2021 16:40

1. ZPÁTKY DO KVÁDRA 2. HOĎ MI TO DO TABULKY 3. NÁKUPNÍ HOREČKA

Po roce je to tu zase. Novináři už se scházejí v konferenčním sále, aby vyslechli, jak se povedl nový ročník Football Managera. Ten sliboval celkem zásadní změny, potěší tedy hardcore fanoušky série?

ČAS NA SCHŮZI!

Existují manažeři, kteří mají rádi pod kontrolou i to nejposlednější dění ve svém klubu, zatímco někteří jiní trenéři se zaměřují hlavně na dění na hřišti a o zbytek se nezajímají. V dřívějších ročnících to šlo zohlednit skrz delegování jednotlivých povinností na ostatní zaměstnance, takže jste si mohli vybrat, jestli chcete svým mladíkům klub na hostování vybírat sami, nebo to prostě celé hodíte na některého ze svých asistentů.

To vše v aktuálním FMku samozřejmě zůstává, ale jako bonus přichází týmové porady. Ty se odehrávají s vámi zvolenou pravidelností a sejdete se během nich se svým trenérským týmem, který vám předkládá jednotlivé podněty, na které je podle nich potřeba reagovat. Hlásí když se jim zdá, že je někdo z hráčů nespokojený, řeknou když by podle nich bylo fajn někoho pochválit za vzornou práci v tréninku, ozvou se když je dle jejich názoru třeba najmout nové zaměstnance do týmu fyzioterapeutů, trenérů mládeže a podobně. A je jen na vás, jestli se každé z věcí se kterými přijdou ujmete sám, zadáte ji někomu jinému, ignorujete ji, nebo ji třeba jen odložíte s tím, že vám to mají připomenout příště.

Opět se nejedná o nějakou závratnou novinku, celou řadu těchto věcí vám asistenti hlásili už dřív, ale tato nová forma zajistí, že máte mnohem větší přehled o tom, co se v klubu děje, vidíte vše pohromadě, máte větší chuť se pověnovat různým detailům, které jste dřív třeba jen otráveně odklikávali. Celkově meetingy vytváří dojem, že skutečně fungujete v rámci organizace společně s dalšími zaměstnanci a nejde jen o hromadu vyskakovacích oken které před vás hra hází.

NÁKUPY NA POSLEDNÍ CHVÍLI

Znáte to, zavírá se přestupové okno, týmy na poslední chvíli rychle zkoušejí zalepit díry, které se objevily během prvních pár ligových zápasů. Média šílí, vzduchem létají spekulace a vrtulníky, které urychleně doručují smlouvy k podpisu. Přesně tenhle pocit teď nově můžete zažít i v herním světě. Přichází totiž Transfer Deadline Day. Celá obrazovka se zahalí do nažloutlého hávu a čas najednou plyne po jednotlivých hodinách, během kterých vyskakují stále nové a nové spekulace, nabídky a potvrzené přestupy. A samozřejmě začnou na vašem přistávat nabídky od agentů, kteří se na poslední chvíli snaží sehnat nový klub pro své svěřence.

-
-

Zájem ale často bývá o vaše vlastní hráče a i to je poměrně přehledně zpracované. Vidíte kolem koho se točí nějací zájemci, na koho přišla konkrétní nabídka, nebo kdo najednou má zaječí úmysly. Celý tenhle jednodenní zmatek přináší do hry vítané zpestření, kdy najednou místo klasického poklidného vyjednávání zkoušíte protlačit přestup během několika hodin a doufáte, že se do hry na poslední chvíli nevloží někdo další, podstatně movitější, kdo by vám vytouženého krajního záložníka (u kterého jste ještě před pár minutami nevěděli že ho potřebujete) vyfouknul.

A CO DÁL?

Jak jste si sami mohli přečíst, o novinky letos nouze není, ale zároveň si Football Manager zase o rok déle nese některé neduhy, které tuhle sérii trápí. Osobně bych si třeba přál mít možnost pružněji reagovat na dění na hřišti. Sice je k dispozici nabídka hulákání od postranní čáry, kde můžete své hráče povzbudit, nebo naopak sprdnout, ale vždy to trvá několik minut herního času a rozhodně z toho nemám pocit jako trenér, který zatleská defenzivnímu záložníkovi za povedený čistý skluz a nebo vidí svého křídelníka běžet po lajně a chce na něj zařvat aby centroval dřív. Stejně tak by možná bylo na čase trochu výrazněji sáhnout do celkového nastavování taktiky a pokynů, protože po těch letech už působí poměrně schématicky a nemám z něj pocit, že bych svým hráčům vysvětloval co po nich chci, je to spíš zaškrtnutí několika kolonek, u kterých mám mechanicky naučeno co jejich kombinace dokáží.

Football Manager 2022

Ani letos se v zavedené sérii nejedná o revoluci, většina hry pořád vypadá téměř identicky, ale novinky jsou rozhodně ku prospěchu věci a pokud se rozhodnete je využívat, mají potenciál vám poměrně dost zpříjemnit zážitek z hraní.

Přepracované animace
Důraz na datovou analýzu
Více komunikace s kolegy v týmu