Recenze Football Manager 2022, dalšího nejlepšího ročníku nejlepšího fotbalového manažeru | Kapitola 2

Tomáš Urbánek

Tomáš Urbánek

9. 11. 2021 16:40

1. ZPÁTKY DO KVÁDRA 2. HOĎ MI TO DO TABULKY 3. NÁKUPNÍ HOREČKA

Po roce je to tu zase. Novináři už se scházejí v konferenčním sále, aby vyslechli, jak se povedl nový ročník Football Managera. Ten sliboval celkem zásadní změny, potěší tedy hardcore fanoušky série?

Mnohem lepší je i zpracování pohybu na hřišti bez míče. Presink je jedním z velkých buzzwordů posledních několika let a nejkomplexnější fotbalová hra to konečně reflektuje odpovídajícím způsobem. Hráči jsou při jeho provádění mnohem samostatnější a na základě svých atributů se více či méně správně rozhodují. Nejen upravují svoji pozici na hřišti, ale zohledňují i to kolik jim ještě v nádrži zbývá energie. Pokud nemají vyloženě nařízeno ze sebe vyždímat všechno v zoufalém pokusu o vyrovnání, tak se snaží svoji staminu rozvrhnout, aby dokázali vydržet co nejdelší dobu provozuschopní. A právě nedostatek energie se na výkonu vašich svěřenců dokáže podepsat docela dost. Nejen že najednou neběhají, ale zhorší se i přesnost jejich přihrávek, mají opožděné reakce a samozřejmě už se vám vybodnou na nějaké aktivní náběhy za obranu a stíhání dlouhých balonů.

MAJN TAKTIK? ZKUSIT WCB

Další vítanou změnou je nová pozice na hřišti pro vaše obránce. Je jí takzvaný wide centre-back a využijí ji příznivci momentálně velmi populárního systému hry na tři obránce. Wide centre-back je koncept, který zpopularizoval zejména Chris Wilder během předloňské skvělé sezony Sheffieldu United - jedná se o stopera, který zastává poměrně ofenzivní roli a když má tým míč ve svém držení, tak v závislosti na instrukcích buď podniká útočné výpady po kraji hřiště, nebo se jen více zapojuje do kombinací a nabízí možnosti jak si pomoci zpětnou přihrávkou.

Odměnou vám budou mnohem širší taktické možnosti jak třeba i při rozestavení s pěti obránci hrát poměrně útočný fotbal s dostatkem hráčů na polovině soupeře.

Proto je vhodné na tento post vybrat hráče, který kromě defenzivních kvalit vyniká i slušnou přihrávkou, nemá úplně marnou práci s míčem a celkově si dokáže poradit pod tlakem. Odměnou vám budou mnohem širší taktické možnosti jak třeba i při rozestavení s pěti obránci hrát poměrně útočný fotbal s dostatkem hráčů na polovině soupeře. Pokud se s touto hráčskou rolí chcete seznámit ve skutečném světě, doporučuji studovat hru Antonia Rüdigera v Chelsea, nebo Lukase Klostermanna z Lipska.

XG NEBO XD?

S expected goals jsme se samozřejmě mohli potkat už dříve, ale pokud vám tahle, už běžně používaná, statistika nestačí a chcete se v datech rochnit důkladněji, doporučuji zpozornět. FM22 totiž má v klasické nabídce v levé části obrazovky nově záložku Data Hub a tam najdete vše co potřebujete, možná ještě mnohem víc. Ve spolupráci se společností SciSports vám letošní ročník nabízí opravdu nepřeberné množství údajů a statistik o výkonech nejen vašeho týmu.

-
-

Jak už to tak s daty bývá, nejsou samospásná a slouží spíše jako nápověda v jakém ohledu vaši svěřenci vynikají a nebo co naopak potřebují zlepšit. Samozřejmě nic není zadarmo, musíte mít v týmu kvalitní zaměstnance, kteří se o sběr a přípravu dat starají. Poměrně hezky je pak zpracovaná interakce s nimi a celkový přístup k informacím. Hra před vás hodí několik základních přehledů a grafů s porovnáním jak si v jednotlivých aspektech hry vedete v porovnání s ostatními týmy v lize, ale pokud chcete získat důkladnější statistiky, musíte si je vyžádat. To se dělá prostřednictvím klíčových slov. Stačí napsat “passing” a vaši asistenti vám hned nabídnou všechna data, která mají k dispozici a váží se k přihrávkám. Pak je na vás jak si je budete dále filtrovat, jestli vás zajímají přihrávky celého týmu nebo jen obránců, v jaké fázi zápasu a podobně. A pokud některý údaj chcete sledovat dlouhodobě, můžete si ho přišpendlit na nástěnku, kde ho pak máte hezky na očích a pohromadě.

Pokročilejší práce s daty se ale neomezuje jen na Data Hub. Mnohem více se s nimi pracuje třeba i během samotných zápasů, takže můžete získané informace hned zohlednit. Zdá se vám, že moc často ztrácíte míč? Není nic snazšího než se podívat na čísla a hned vidíte v jaké části hřiště se to děje nejvíc, jestli je to problém celého týmu nebo jen některý hráč nemá svůj den, jestli by nestačilo jen se vyvarovat dlouhých přihrávek na riziko a podobně. O poločase vám navíc vaši kolegové doručí dosavadní shrnutí a většinou doplní i pár tipů na co se zaměřit do zbytku utkání.

Pokud nejste jedním z těch bláznů co každý zápas poctivě sledují celých 90 minut v reálném čase, tak si tady můžete dohledat některé údaje, které by vám dříve třeba unikly.

Skvělou novinkou je i mapa přihrávek - jakési schéma, kde kromě nějaké průměrné pozice jednotlivých hráčů na hřišti vidíte i to, kdo komu nejčastěji přihrával a s jakou úspěšností. Pomůže vám to nalézt během sezony kombinaci hráčů, kteří si navzájem rozumí a z jejich spolupráce pak více těžit. Celkově je důkladnější zpracování dat rozhodně velmi vítaná novinka a pokud nejste jedním z těch bláznů co každý zápas poctivě sledují celých 90 minut v reálném čase, tak si tady můžete dohledat některé údaje, které by vám dříve třeba unikly.